Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-11, 14:52   #1
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Träna med viktsläde

På mitt gym har de sedan en tid tillbaka en viktsläde och ca 30m bana av nån lite konstgräsliknande filt. Testade den för första gången idag och avslutade styrketräningspasset med några rusher (stavas det så?) och fick verkligen mersmak! Lassade på rejält med vikt och det var precis så jag orkade hela vägen på slutet. Bruttal mjölksyra och flås. Jag har tränat en hel del högintensiv intervallträning i mina där men detta var bland det brutalare träningsformen jag testat!

Så jag var bara lite nyfiken om det är några fler här som regelbundet tränar med viktsläde. Tror jag ska testa att ett par pass per vecka avsluta passen med en rejäl omgång släd-untervaller!

Hittade en bild på Google på släden från gymmet där jag tränar:
20171111_143651.jpg
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-11, 15:47   #2
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Jag tycker väldigt bra om träning med släde, det är ett redskap som tillåter en att ta ut sig ordentligt! Jag gillar att göra olika superset med den, t.ex att växla mellan att gå framåt och bakåt. En variant jag har kört mycket den senaste tiden är att fästa ett långt rep i ena änden av släden och handtag i den andra, sedan kör jag "arm over arm" åt ena hållet och drar den efter mig åt det andra. Total utmattning och tryck i armar, rygg och ben utlovas! Om du har tillgång till rep (finns ju ofta "battling ropes" på gym numera) rekommenderar jag verkligen att du provar.

Det är verkligen ett mångsidigt redskap om man är lite uppfinningsrik.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."

Senast redigerad av Matsa den 2017-11-11 klockan 15:49.
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-11, 16:28   #3
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Jupp, anvander det regelbundet. Forutom att bara putta den ar det najs att gora som matsa namner: fasta ett rep i den och slita lite.

Rope pull + push.


Squat to row ar ocksa fin.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 09:34   #4
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Har inte ens tänkt på att det finns andra sätt att flytta släden, alla på gymmet som jag sett använda den (vilket främst är PT-kunderna) har puttat den framåt men det finns ju som ni säger massor av saker man kan göra!

Men jag börjar nog med att bara skjuta den framåt. Ska testa "på minuten" idag. Hitta lagom vikt där jag precis orkar köra 20 stycken vändor med start varje hel minut. Och sen ha som mål att över tid öka vikten.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 11:57   #5
smeander
Registered User
 
smeanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 518
Regelbundet, volym/belastning/intensitet är beroende på vilken fas jag är i. Bra redskap!
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 12:17   #6
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Ska testa "på minuten" idag. Hitta lagom vikt där jag precis orkar köra 20 stycken vändor med start varje hel minut. Och sen ha som mål att över tid öka vikten.
Det blev ju typ fiasko. Gick ut aldeles för hårt, trodde jag skulle dö efter 6 minuter. Körde ändå två till och sen var jag i princip död. Benen slutade helt fungera och jag hade mjölksyrssmärtor som inte släppte på flera minuter. Har inte upplevt detta sen jag körde 30sek-maxningar på cykel, då kunde jag köra slut benen på samma sätt.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 12:19   #7
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Det blev ju typ fiasko. Gick ut aldeles för hårt, trodde jag skulle dö efter 6 minuter. Körde ändå två till och sen var jag i princip död. Benen slutade helt fungera och jag hade mjölksyrssmärtor som inte släppte på flera minuter. Har inte upplevt detta sen jag körde 30sek-maxningar på cykel, då kunde jag köra slut benen på samma sätt.
Visst ar det kul?
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 15:06   #8
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Det blev ju typ fiasko. Gick ut aldeles för hårt, trodde jag skulle dö efter 6 minuter. Körde ändå två till och sen var jag i princip död. Benen slutade helt fungera och jag hade mjölksyrssmärtor som inte släppte på flera minuter. Har inte upplevt detta sen jag körde 30sek-maxningar på cykel, då kunde jag köra slut benen på samma sätt.
Hahaha jag tänkte att 20 vändor med start varje minut lät riktigt blodigt!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 16:12   #9
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Det blev ju typ fiasko. Gick ut aldeles för hårt, trodde jag skulle dö efter 6 minuter. Körde ändå två till och sen var jag i princip död. Benen slutade helt fungera och jag hade mjölksyrssmärtor som inte släppte på flera minuter. Har inte upplevt detta sen jag körde 30sek-maxningar på cykel, då kunde jag köra slut benen på samma sätt.
Låter ju som en fantastisk succé!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-12, 17:05   #10
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Ja jag tog mig kanske lite vatten över huvudet! Konditionen är inte vad den en gång varit och det går åt mycket syre att putta en sån där släde. De där ca 45 sek vila som man får känns väldigt kort efter några vändor...
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 13:07   #11
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag älskar släden men den är en jävla dödare. Den mer eller mindre dödar mig helt, och ovanpå det är jag dum nog att lägga den på samma pass som jag oftast gör tio set med Farmers walk

Helt klart en värdig övning att ha med sig, kul att du har upptäckt den!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 21:19   #12
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
8 x svintungt idag med längre vila.
Den här övningen kör verkligen skiten ur benen! Fick brutal kramp baksida lår när jag satt och trampade ur mjölksyran på spinningcykeln efteråt, det är ett säkert tecken att musklerna fått jobba! :-)
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 21:38   #13
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Den har traden fick mig att tanka pa en annan variant, om du verkligen vill... ta livet av dig.

Det forutsatter ju att du har repet/repen och kan fasta det/dom pa ratt satt, men:
1. putta sladen at ett hall
2. spring tillbaka till startpunkten
3. battleropes ett tag
4. kor rope pulls/squat to rows till sladen ar tillbaka pa startpunkten
5. repeat until the end of times
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 23:15   #14
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Låter kul men mer åt kondotionsträningshållet. Är mer ute efter att träna muskeluthållighet. Kan inte träna alltför mycket och hård kondition för då får jag problem med pulsrusningar och förmaksflimmer.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 20:19   #15
oscarovegren
Registered User
 
oscarovegrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Enköping
Inlägg: 1 146
Dra släde med rep för att knuffa tillbaka den ger sjukt bra både styrketräning och muskeluthållighet till i princip 0 skaderisk. Vi kör även gåendes bakåt med rejält med vikt. Det är fruktansvärt för låren och röven. Då har vi ca 2 meter långa remmar med handtag eller gymnastikringar
__________________
oscarovegren på instagram
Oscar Ovegrens träningsjournal
Född 92, 178 cm lång och styrketränat sedan 2014
OL 85kg [ 120 + 152 ] KL SL [ 220 + 140 + 270 ]
Milen: 39:20
oscarovegren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)