Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-23, 19:33   #16
Hanna88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Ort: Borås
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
+1. Ta dig i kragen och sluta köpa skiten.
Jo tack! Hade jag grejat det med en klackspark så hade jag inte varit här och frågat om tips och råd.
Hanna88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:41   #17
Hanna88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Ort: Borås
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
15 km löpning på en timme + 1-2 timmars träningscykel varje dag, allt för att kunna mosa i sig kebab och godis
Jädrar! Då gör man inget annat än tränar och jobbar ^^
Knappt att man hinner med att äta kebab och godis ju! Kanon!
Hanna88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:55   #18
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Det som hjälpt mig hålla suget i shack:

1: Ta bort frestelsen helt, alltså ha inte godis och snacks hemma någonsin. Släng resterna när du väl unnat dig.

2: 500g frukt och grönt per dag.

3: Laga maten med råvaror från grunden, undvik fabrikat.

När det gäller träning så måste man komma ihåg att det är 100x lättare att äta energi än det är att förbruka, så man kan inte kompensera för dålig kost genom att träna mer. Drar man ut och springer en timma så räcker det med en liten Marabou för att man ska ligga på +/- 0 igen. Går man loss och frossar en lördag kan man lätt förstöra en hel veckas träning bara så där när det gäller just vikten.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:59   #19
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Du är inte sockerberoende såvida du inte äter med en skeddirekt från sockerpåsen. Du tycker om god mat med hög belöningsgrad för hjärnan.

Skaffa kontroll.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:00   #20
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Inkludera dina godsaker i rimlig mängd, dagligen. Men se till att träffa makros och mikros. Aka IIFYM (if it fits your macros).

Försök hitta ett sätt att äta på, som du kan göra resten av livet. Ska du köra clean eating, förbjuda livsmedel tills du dör?

Om du känner du behöver äta 1000 kcal dagligen i form av godis just nu. Trappa ner under några veckor så kanske du nöjer dig på 300 kcal per dag från skräp. Kommer inte ge några negativa effekter på din hälsa.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:12   #21
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Utöver praktiska råd så är faktist en stor del av det att ta sig i kragen precis som flera i tråden säger. Aktivera dig så att du får in nya intryck som kan knuffa suget åt sidan, och VÅGA LID LITE nu för en bättre morgondag. Om du lägger dig i sängen på kvällen och är helt lökig och allmänt irriterad för att du inte fått dagens fix - se det som något positivt! Du har tänjt på gränserna och hjärnan kommer ha anpassat sig lite till nästa dag.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:24   #22
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna88 Visa inlägg
Jo tack! Hade jag grejat det med en klackspark så hade jag inte varit här och frågat om tips och råd.
Jag har aldrig påstått att du grejar det med en klackspark.

Din fråga i trådstarten var hur du kan motverka ditt sockerberoende mot bakgrund av att du upplevde dig ha dålig disciplin. Mitt, och många andras tips som har fungerat är just att börja i disciplinänden. Se till att ta sig i kragen och inse att det är bristen på psyke som är den avgörande faktorn i din problematik. Att du kan minska sannolikheten att behöva utsättas för en frestelse, som är socker i ditt fall, ändrar inte det faktum att du måste ha en förmåga att bara bestämma dig när suget infaller. Du kan jobba med att minska suget genom en mängd koststrategier - låg kaloridensitiet, volym, en viss mängd socker osv. Alla ger stöd på vägen men i slutskedet kommer förmågan att vara viljestark i sin beteendeförändring vara avgörande.

Ligger i linje med det Shqypnia och Xan säger:

Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Du är inte sockerberoende såvida du inte äter med en skeddirekt från sockerpåsen. Du tycker om god mat med hög belöningsgrad för hjärnan.

Skaffa kontroll.
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Utöver praktiska råd så är faktist en stor del av det att ta sig i kragen precis som flera i tråden säger. Aktivera dig så att du får in nya intryck som kan knuffa suget åt sidan, och VÅGA LID LITE nu för en bättre morgondag. Om du lägger dig i sängen på kvällen och är helt lökig och allmänt irriterad för att du inte fått dagens fix - se det som något positivt! Du har tänjt på gränserna och hjärnan kommer ha anpassat sig lite till nästa dag.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:50   #23
Hanna88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Ort: Borås
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag har aldrig påstått att du grejar det med en klackspark.

Din fråga i trådstarten var hur du kan motverka ditt sockerberoende mot bakgrund av att du upplevde dig ha dålig disciplin. Mitt, och många andras tips som har fungerat är just att börja i disciplinänden. Se till att ta sig i kragen och inse att det är bristen på psyke som är den avgörande faktorn i din problematik. Att du kan minska sannolikheten att behöva utsättas för en frestelse, som är socker i ditt fall, ändrar inte det faktum att du måste ha en förmåga att bara bestämma dig när suget infaller. Du kan jobba med att minska suget genom en mängd koststrategier - låg kaloridensitiet, volym, en viss mängd socker osv. Alla ger stöd på vägen men i slutskedet kommer förmågan att vara viljestark i sin beteendeförändring vara avgörande.

Ligger i linje med det Shqypnia och Xan säger:
Tack för lite mer utförligt svar! Svårt att ta till sig när man får svar "skärp dig".. Disciplin är något jag är medveten om att jag brister på. Som sagt det är ju belöningsämnet som jag har ett starkt beroende av. Jag tror ju att det är rätt personligt huruvida känslig man kan vara mot det. För vissa är det skit lätt, medelsvårt eller ett rent helvete att bli av med. Frågan är ju hur jag ska lyckas hantera och bearbeta det på bästa sätt.
Men nu har jag fått en väldigt mycket bra tips! Men absolut! Man behöver ju självklart peppa sig själv och "ta sig i kragen" för att lyckas med detta.

Senast redigerad av Hanna88 den 2017-11-23 klockan 20:52.
Hanna88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 21:00   #24
Hanna88
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Ort: Borås
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Utöver praktiska råd så är faktist en stor del av det att ta sig i kragen precis som flera i tråden säger. Aktivera dig så att du får in nya intryck som kan knuffa suget åt sidan, och VÅGA LID LITE nu för en bättre morgondag. Om du lägger dig i sängen på kvällen och är helt lökig och allmänt irriterad för att du inte fått dagens fix - se det som något positivt! Du har tänjt på gränserna och hjärnan kommer ha anpassat sig lite till nästa dag.
Yes! Ska försöka vända negativa tankar till något positivt! Just som du skriver så är det ju vid läggdags som det är extra jobbigt. Då mår man kasst om man inte fått sin dagliga dos med belöning. Tack som tusan
Hanna88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 21:20   #25
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
En polare hade samma problem, bestämde sig för att konditionsträna nog för att bränna typ 2500 kcal om dagen så han kan äta vad han vill.
105 km i 4a tempo i veckan, plus drygt 10h högintensiv cykling. Berättade han om jultomten också?
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 22:03   #26
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Först och främst vill jag höra vad det är du stoppar i dig och i vilka mängder innan man kommer med förslag.

Vilka sockerkällor har du?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 10:50   #27
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Först och främst vill jag höra vad det är du stoppar i dig och i vilka mängder innan man kommer med förslag.

Vilka sockerkällor har du?
Detta vore intressant. Dricker du mkt läsk så kan du byta ut mot lightläsk (den nya smaken vänjer du dig vid). Bakar du själv hemma så kan du minska drastiskt på sockret och/eller ersätta/kombinera med sötningsmedel.

Det finns varianter utav det mesta numera, använd bara din kreativitet. Att gå cold turkey på socker i vårt samhälle 2017 betyder att du blir social handikappad, men med smarta val kan du minska på ditt intag rejält.

Hur har dina försök att minska sett ut tidigare?
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 11:18   #28
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Sötningsmedel!
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 11:57   #29
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna88 Visa inlägg
Yes! Ska försöka vända negativa tankar till något positivt! Just som du skriver så är det ju vid läggdags som det är extra jobbigt. Då mår man kasst om man inte fått sin dagliga dos med belöning. Tack som tusan
Det går att ändra på vilken typ av mat och vilka livsmedel hjärnan tycker är belönande. Det är inte enkelt och kan ta lite tid men det går. Blir du t ex sugen på choklad, ta en proteinbar med chokladsmak. Gör du så varje gång du blir sugen på choklad kommer det såsmåningom kännas belönande att ta en proteinbar. Sen ska man givetvis kunna äta vanlig choklad ibland också.

Om du tycker det är svårt med disciplinen så ha inte skitmat hemma, eliminera möjligheten. Handla inte när du är hungrig eller sugen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 11:59   #30
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det går att ändra på vilken typ av mat och vilka livsmedel hjärnan tycker är belönande. Det är inte enkelt och kan ta lite tid men det går. Blir du t ex sugen på choklad, ta en proteinbar med chokladsmak. Gör du så varje gång du blir sugen på choklad kommer det såsmåningom kännas belönande att ta en proteinbar. Sen ska man givetvis kunna äta vanlig choklad ibland också.

Om du tycker det är svårt med disciplinen så ha inte skitmat hemma, eliminera möjligheten. Handla inte när du är hungrig eller sugen.
Detta fungerar väldigt bra. Det fungerar även med en proteinshake.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)