Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-22, 14:16   #1
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Resultat av att träna planlöst

Vem har provat på att träna utan plan och program under en längre period och vilka resultat har ni fått av det? Vad har det haft för inverkan på eran styrka/volym och hur har skadefrekvensen varit för er?

Jag har själv alltid tränat efter en plan och haft ett program utskrivet från någon excelfil. Men det verkar mycket roligare att träna utan detta, bara gå till gymmet och göra vad man känner för den dagen, kanske känner man för att maxreppa o knäböj, kanske känner man för att pumpa armarna i superset och triset á la Ehrling Wahlgren. Ja ni fattar. Kan man få likvärdiga (bättre?) resultat av att köra så om man bara tar i och försöker lyfta mer än senast man körde liknande? Jag tränar styrkelyft/strongman primärt så jag har som mål att öka i de 4 stora (militärpress inräknat) främst och även strongmangrenarna och försöka hålla mig skadefri.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 14:17   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ja, King Grub har kört så i hur många år som helst, och han skadar sig aldrig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 14:20   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Han ville bli stark också. Jag är typ hälften så stark som jag var för 25 år sedan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 14:34   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Att träna planlöst kan ju indirekt bli en plan med. Skulle den planlösa planen innehålla de grundprinciper som behövs för ökad muskelmassa och styrka så skulle ju det funka. Nackdelen med att träna utan någon speciell tanke är att man inte vet om man uppfyller kraven.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 14:42   #5
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag tränar planlöst och jag lyfter mer än de flesta. (I bänkpress, och nog allt i överkroppen).

Tränar man bara hårt och konsekvent, länge, ofta och mycket, under lång tid och äter alldeles för mycket så kan man nå halvdana (styrke-)resultat
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 20:01   #6
sailorman
Registered User
 
sailormans avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Han ville bli stark också. Jag är typ hälften så stark som jag var för 25 år sedan.
Blir lite nyfiken på vad du har för mindset när du tränar?

Jag har själv alltid skrivit upp varenda set och konsekvensen blev att fokus hela tiden var på att öka reps och vikt från föregående vecka. Det funka ganska bra resultatmässigt, men det blir lite väl när jag märker att jag hellre väntar på att repet är ledigt innan jag kör tricepsextensioner för det var det jag körde förra veckan och det vill jag ju slå nu! Det blev tråkigt att träna så till slut helt enkelt!

Så senaste månaden har jag försökt köra mer "på känsla". Känner mig rätt vilsen. Hur ska jag veta om det jag gör funkar om jag inte mäter progressionen på något vis. Samtidigt är det jäkligt roligt att koncentrera sig mer på träningen ! Har till och med försökt sluta räkna reps i vissa set och bara känna hur det känns istället. Det är svårt.

Så hur tänker ni som kör helt spontana pass? Kör ni helt enkelt tills ni känner er helt slut i muskeln? Något slags struktur lär ni väl ha, även fast den inte finns på papper, eller?

Senast redigerad av sailorman den 2017-11-22 klockan 20:02.
sailorman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 00:08   #7
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Jag fokuserar progression och har järnkoll på reps/vikter i basövningarna, resten helt på känsla.

Många som kör "planlöst" på Kollo tror jag ändå har en jäkla koll på vilka vikter de brukar köra på.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 07:39   #8
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Du kan ju säkert få helt ok resultat om du kör "planlöst" i den bemärkelsen att du tränar olika kroppsdelar X antal gånger per vecka, men inte har en specifik plan för hur många sets/reps och exakt vilka övningar du skall köra och istället går på känsla. Så gör många. Det tror jag funkar helt ok.

Om "planlöst" betyder att det inte finns någon plan alls, att man bara går till gymmet för att svettas, och att man lika gärna kan supersetta hopprep med oviktade benböj istället för att bänkpressa bara för att "göra nåt", ja då lär man få samma resultat som alla andra svennebananer som gymmar år ut och år in och aldrig blir mer än smalfeta.
Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 08:46   #9
Simplicity
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 132
Själv kör jag ett mellanting där jag har ett grundupplägg att falla tillbaka på för att hålla nån form av struktur, men kör med väldigt fria tyglar och går mer på känsla och dagsform än att slaviskt följa schemat. Progressionen håller jag koll på genom att köra maxtester i mina målövningar med några veckors mellanrum. Skriver även upp mina pass och vad jag gjort för att kunna gå tillbaka och analysera om ökningarna stannar av.
Simplicity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 17:54   #10
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Jag ser till att köra genom hela kroppen 2 gånger/v. Thats my only planering, sen kör jag det jag känner för.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 18:13   #11
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag har aldrig haft schema, jag vet att jag ska köra exempelvis bröst på tisdagar och fredagar men vilka övningar jag kör och hur mycket vikt jag kommer använda har jag ingen aning om.

Jag menar ibland har man ju ont på vissa ställen så då kan man inte köra den övning man tänkt göra så varför ens planera?

Man går ner och kör vad kroppen håller för.

Senast redigerad av Bärsärk den 2017-11-23 klockan 18:16.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 18:51   #12
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Stor skillnad på att träna utan schema och att träna "planlöst". Jag har alltid nån slags plan med min träning men i perioder väljer jag övningar ganska fritt. Men jag har ändå alltid något slags syfte med passet som ligger till grund för vad jag väljer att göra. Men ibland kan syftet vara tex återhämtning och lite lätt träning med roliga övningar.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 19:38   #13
viringer
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 147
Optimalt är det då verkligen inte, beror väl på hur ambitiös man är. Vill man bara motionera för hälsan så går det bra, vill man bara gymma lite går det bra. Vill man bli en bodybuilder är det inte en bra idé.
viringer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:50   #14
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Planlöst är en bra strategi om man vet vad man gör och gör det till en rutin som kroniskt bearbetas under flertal år...

Enligt en uppgjord plan är det egentligen bäddat för skador. Om ni studerar de som tränar efter en tydligt uppgjord plan så råkar de oftare ut för skador jämfört med de som tränar planlöst med en övergripande strategi-
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 21:11   #15
Chares
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 41
Har kört planlöst några månader nu, men planlöst menas att jag inte har någon excellfil utan växlar volym/styrka efter dagsform (hoppat på program igen).

Har fortfarande skrivit upp alla pass, alla lyft, och beroende på vad jag väljer i set/reps, så kollar jag vad jag tog när jag senast körde just den kombon och försökte öka reps/set/vikt.

Funkade ganska bra, men tror mer det berodde på att jag hade en hel del vinster från förra programmeringen att hämta hem som jag "upptäckte" när jag sen körde mer adhoc.

Hade dock hela tiden någon slags tanke på frekvens och volym i bakhuvudet, så helt planlöst var det ju ej.

Vet dock ej hur mycket av ökningarna som egentligen kom från planlöshet.

Jag behöver slänga in sådan perioder då och då för att inte ruttna. Blir håglös över att bara köra program, måste få köra vad som känns kul under perioder, slänga in nya övningar, nya repsintevall, superset mm.
Chares är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)