Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-20, 10:50   #1
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Vilken övning/ar kan ersätta plankan?

Hej, någon som vet en övning som tränar samma muskler som vid plankan? Kan inte göras pga dålig axel.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 11:11   #2
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Vänd helt enkelt på dig så du ligger på rygg. Upp med fötterna så dom inte nuddar golvet. Lyft upp huvudet en aning så inte skulderbladen heller nuddar golvat. Armarna ovanför huvudet alternativt att du låter dom ligga längs kroppen.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 11:29   #3
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Vänd helt enkelt på dig så du ligger på rygg. Upp med fötterna så dom inte nuddar golvet. Lyft upp huvudet en aning så inte skulderbladen heller nuddar golvat. Armarna ovanför huvudet alternativt att du låter dom ligga längs kroppen.
Det är denna som kallas typ "hollow body" va? Till TS, testa att googla på det om du inte fattar vad muggelsnugglaren menar.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 11:39   #4
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Vad är ditt syfte med plankan? Det är många som tränar den för magrutorna men det är inte plankans primära syfte.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 13:12   #5
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Knäböj och marklyft i princip samma funktion men mycket effektivare ju tyngre du kör.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 13:18   #6
Simonsundqvist
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Knäböj och marklyft i princip samma funktion men mycket effektivare ju tyngre du kör.


Nej, inte ens nästan. Helt och hållet nej.
En planka kräver att transversus nyper tillsammans med obliques och rectus för att inte din hållning ska likna en trött skidbacke.
I detta skede så är det ett aktivt arbete för magen.

Vid ett marklyft så drar transversus åt manuellt för att skapa ett buktryck med syftet att avlasta och stabilisera. Men något motstånd får de inte. Det är erector spinae och quadratus lumborum som gör det primära jobbet där ( för att inte din rygg ska likna en ilsken katt )



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Simonsundqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 11:51   #7
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Ursprungligen postat av Simonsundqvist Visa inlägg
Nej, inte ens nästan. Helt och hållet nej.
En planka kräver att transversus nyper tillsammans med obliques och rectus för att inte din hållning ska likna en trött skidbacke.
I detta skede så är det ett aktivt arbete för magen.

Vid ett marklyft så drar transversus åt manuellt för att skapa ett buktryck med syftet att avlasta och stabilisera. Men något motstånd får de inte. Det är erector spinae och quadratus lumborum som gör det primära jobbet där ( för att inte din rygg ska likna en ilsken katt )

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Transversus aktiveras för att stabilisera kotpelaren i marklyft och knäböj. Det räcker med framåtlutning av ryggen utan motstånd. Lägger du yttre stress på det så behöver de jobba extra hårt för att ryggen inte ska krökna. Stora delar av bålmuskulaturen aktiveras, ju tyngre desto fler muskelfibrer aktiveras. Onödigt ens nämna plankan i det sammanhanget den övningen är inferior.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 13:18   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Transversus aktiveras för att stabilisera kotpelaren i marklyft och knäböj. Det räcker med framåtlutning av ryggen utan motstånd. Lägger du yttre stress på det så behöver de jobba extra hårt för att ryggen inte ska krökna. Stora delar av bålmuskulaturen aktiveras, ju tyngre desto fler muskelfibrer aktiveras. Onödigt ens nämna plankan i det sammanhanget den övningen är inferior.
Men plankan är helt statisk, marklyft/böj är dynamiska och ändrar dessutom konstant vinkeln i höften. Jag håller dock med att om att böj/mark är mycket bättre övningar än plankan, men jag tycker absolut inte att de är jämförbara. Plankan övar ju kroppen på att hålla en neutral position under längre tid utan yttre påverkan (så till vida att man inte lägger på viktkakor eller har någon som sitter på en) och tränar kanske lite isometriskt samt stabilitet i axlar serratus anterior.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 17:11   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Knäböj och marklyft i princip samma funktion men mycket effektivare ju tyngre du kör.
tungt marklyft / knäböjlåter inte så effektiv om man vill träna statisk styrka i bålen...
Tiden man kan hålla positionen är en del av det man tränar med plankan, hur hade du tänkt tunga mark skulle bidra där?
Jämför inte helt olika övningar bara för samma muskler skulle råka vara aktiverade, då skulle du iprincip kunna göra vad som helst och få samma effekt. .. vilket man inte får.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 17:17   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Du kanske klarar utrullningar på boll? Stressar visserligen också axeln hårt, men i en lite annorlunda rörelse, så du kanske klarar det...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 09:30   #11
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Men plankan är helt statisk, marklyft/böj är dynamiska och ändrar dessutom konstant vinkeln i höften. Jag håller dock med att om att böj/mark är mycket bättre övningar än plankan, men jag tycker absolut inte att de är jämförbara. Plankan övar ju kroppen på att hålla en neutral position under längre tid utan yttre påverkan (så till vida att man inte lägger på viktkakor eller har någon som sitter på en) och tränar kanske lite isometriskt samt stabilitet i axlar serratus anterior.
De dynamiska lederna i böj och mark är främst fotlederna, knälederna och höftlederna. Sker lite rörelser i skulderlederna och scapula-thorakalalederna också i marken. Om man gör som man ska. I böjen är överkroppen mer still likt plankan. Lite andra vinklar i överkroppen/skulderlederna/ST-lederna gällande det statiska arbetet.

Lederna som ingår i kotpelaren ska vara stilla/statiska i böj och mark. Precis som vid plankan. Även om andra delar rör sig. Vilket ställer mer krav på stabiliteten i kotpelaren.

Håller med att m. serratus anterior inte har samma statiska aktivering vid böj och mark som vid plankan. Vill man isolera den muskel så finns det andra övningar för det.

Summa summarum så tränar man en del statiskt likt plankan i böj och mark förmodligen med bättre muskelaktivering än vid obelastad plankan. Kan man träna böj och mark när man har en dålig axel och inte kan köra plankan så är böj och mark bättre alternativ än många andra övningar. Och ja, böj och mark med progressiv överbelastning är alltid bättre än plankan utan progression för bålstabiliteten/uthålligheten. Det är det jag antar att man vill träna när man tränar plankan. Brukar vara så

Senast redigerad av Smklnn den 2017-11-23 klockan 09:31.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 09:39   #12
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
tungt marklyft / knäböjlåter inte så effektiv om man vill träna statisk styrka i bålen...
Tiden man kan hålla positionen är en del av det man tränar med plankan, hur hade du tänkt tunga mark skulle bidra där?
Jämför inte helt olika övningar bara för samma muskler skulle råka vara aktiverade, då skulle du iprincip kunna göra vad som helst och få samma effekt. .. vilket man inte får.
Mm, prova lyfta 2,5 x kroppsvikt i knäböj och se hur statiskt du måste hålla ryggen för att inte skada dig eller bomma lyftet. Den personen gör förmodligen +50 reps på kroppsvikten i knäböj och den kan nog hålla ryggen i samma position under den tiden den utför övningen. Likt plankan + att du har extra belastning på ryggen. Tränar du plankan blir man så klart bra på det. Är syftet att få en stark och uthållig bål som du kan använda i de flesta aktiviteter du utför så är böj och mark med progressiv överbelastning att föredra. Ja, och man får snygga magmuskler av tunga baslyft. Det var det jag antog att TS efterfrågade.

Senast redigerad av Smklnn den 2017-11-23 klockan 09:42.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 09:53   #13
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Mm, prova lyfta 2,5 x kroppsvikt i knäböj och se hur statiskt du måste hålla ryggen för att inte skada dig eller bomma lyftet. Den personen gör förmodligen +50 reps på kroppsvikten i knäböj och den kan nog hålla ryggen i samma position under den tiden den utför övningen. Likt plankan + att du har extra belastning på ryggen. Tränar du plankan blir man så klart bra på det. Är syftet att få en stark och uthållig bål som du kan använda i de flesta aktiviteter du utför så är böj och mark med progressiv överbelastning att föredra. Ja, och man får snygga magmuskler av tunga baslyft. Det var det jag antog att TS efterfrågade.
Fast för det du beskriver måste du redan vara stark i bålen. Plankan kan vara en av vägarna dit, men behöver inte vara det heller.
Nej 2 min böj blir inte samma sak som 2 min planka av väldigt jättemånga skäl.

Du jämför två totalt olika saker för totalt olika syften och försöker framhålla den ena som bättre än den andra. Just den effekten plankan ger får man effektivast genom att träna just plankan och vise versa med marklyft, vad är det som är så svårt med att förstå det?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 11:31   #14
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fast för det du beskriver måste du redan vara stark i bålen. Plankan kan vara en av vägarna dit, men behöver inte vara det heller.
Nej 2 min böj blir inte samma sak som 2 min planka av väldigt jättemånga skäl.

Du jämför två totalt olika saker för totalt olika syften och försöker framhålla den ena som bättre än den andra. Just den effekten plankan ger får man effektivast genom att träna just plankan och vise versa med marklyft, vad är det som är så svårt med att förstå det?
Vill man bli bra på plankan så är det en annan femma, men de flesta tränar plankan för att få starkare/uthålligare bål och eventuellt snyggare sådan också. Då har jag mer rätt och då är det inte längre två olika saker.

Nu refererar jag vidare gällande varför plankan kan ersättas med t ex knäböj och marklyft. Det enkla är att progressiv överbelastning med skivstång ställer högre krav på bålmuskulaturen än en statisk obelastad plankan. Det jag förstår är basal fysiologi och biomekanik.

https://startingstrength.com/article...ility_training

Senast redigerad av Smklnn den 2017-11-25 klockan 11:38.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 11:34   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är det inte typ bevisat att knäböj och marklyft är rätt värdelöst för att träna rectus abdominis?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)