Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-22, 18:54   #16681
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu har jag varit inne och grottat på petzl.com också. Down the rabbit hole we go... Jag tror att informationssidan för din lampa är fel (eller otydligt skriven) på nåt sätt.
Självklart så dalar ljusstyrkan som i de flesta "ficklampor" skulle jag säga, styrkan blir svagare ju svagare batteriet blir. Dock varar ändå en kraftig ljusstyrka länge. Det är inte så att den efter någon timme är nere i 100 lm.

De marknadsför ju just denna lampa med att den har just lång brinntid. 300 lumens är heller inte speciellt mycket, inte om du jämför mot lampor som orienterare har (1500-3000 lumens). En "riktig" orienterarlampa kan du få betala 3-4000 kr för.

Som sagt, jag har använt min pannlampa i praktiken varje vecka sedan jag kom hem från Everest vid träning, strömavbrott samt när jag går till brevlådan och hämtar posten mm och jag bytte batterier först nu för några veckor sedan då jag tyckte den började bli aningen för svag och behövde mer kräm. Jag kan helt klart rekommendera den för vardagsaktiviteter och friluftsliv, men ska man köra många nattävlingar osv så skulle jag helt klart köpt en snuskdyr pannlampa istället med ett rejält batteripaket till.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 20:43   #16682
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Självklart så dalar ljusstyrkan som i de flesta "ficklampor" skulle jag säga, styrkan blir svagare ju svagare batteriet blir. Dock varar ändå en kraftig ljusstyrka länge. Det är inte så att den efter någon timme är nere i 100 lm.

De marknadsför ju just denna lampa med att den har just lång brinntid. 300 lumens är heller inte speciellt mycket, inte om du jämför mot lampor som orienterare har (1500-3000 lumens). En "riktig" orienterarlampa kan du få betala 3-4000 kr för.

Som sagt, jag har använt min pannlampa i praktiken varje vecka sedan jag kom hem från Everest vid träning, strömavbrott samt när jag går till brevlådan och hämtar posten mm och jag bytte batterier först nu för några veckor sedan då jag tyckte den började bli aningen för svag och behövde mer kräm. Jag kan helt klart rekommendera den för vardagsaktiviteter och friluftsliv, men ska man köra många nattävlingar osv så skulle jag helt klart köpt en snuskdyr pannlampa istället med ett rejält batteripaket till.
300 lumens är det i min också. Den är då ungefär lika stark som de halgoenlampor jag minns från mina nattorienteringar i mitten av åttiotalet. Den springer jag obehindrat i skogen med på natten i varje fall.

Så starkt lyser den i ungefär 2 timmar. Precis som din lampa gör med litiumbatteri (enligt specen). Om du vill tro att byte till AAA gör att du förlänger batteritiden från 2h till 30h så får du gärna tro det. Jag tror inte ett ögonblick på det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 21:23   #16683
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Frågan är att jag inte förståe hur man delar upp det på två veckor.
Om du nu delar upp din träning i nåt slags veckolånga perioder så tar du bara två av dessa perioder (dvs två veckor) och så kallar du det för en period istället.

Nu förstår jag ju att du redan har insett detta uppenbara, och att det är nånting annat du är ute efter. Men jag förstår inte vad det är du egentligen vill ha svar på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 21:49   #16684
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Självklart så dalar ljusstyrkan som i de flesta "ficklampor" skulle jag säga, styrkan blir svagare ju svagare batteriet blir. Dock varar ändå en kraftig ljusstyrka länge. Det är inte så att den efter någon timme är nere i 100 lm.

De marknadsför ju just denna lampa med att den har just lång brinntid. 300 lumens är heller inte speciellt mycket, inte om du jämför mot lampor som orienterare har (1500-3000 lumens). En "riktig" orienterarlampa kan du få betala 3-4000 kr för.

Som sagt, jag har använt min pannlampa i praktiken varje vecka sedan jag kom hem från Everest vid träning, strömavbrott samt när jag går till brevlådan och hämtar posten mm och jag bytte batterier först nu för några veckor sedan då jag tyckte den började bli aningen för svag och behövde mer kräm. Jag kan helt klart rekommendera den för vardagsaktiviteter och friluftsliv, men ska man köra många nattävlingar osv så skulle jag helt klart köpt en snuskdyr pannlampa istället med ett rejält batteripaket till.
Nu blev det halvtid i fotbollen. Så nu fick jag lite tid att förtydliga mig...

Missade du diagramet i en av länkarna i det jag postade igår?
https://www.petzl.com/US/en/Sport/Ho...ame=ACTIK-CORE

Det diagramet säger att efter 2h på full spätta så har du kvar c:a 30% av kräm kvar i batteriet om du kör med AAA. Kör du med litium har du kvar 65% av krämen. Kombinera detta med att ljusstyrkan dalar med effekten som går att ta ut ur batteriet så går det väl inte att komma till nån annan slutsats att än att de inte menar att lampan lyser i närheten av lika starkt efter att dessa två timmar har gått.


En kvart senare är dock bägge batterierna nere på 20% och ger inte mycket mer än ledljus.

Förövrigt hade jag under många år en ledlampa som jag tror var på 120-150 lumen. Den tyckte jag var riktigt ljusstark då jag sprang på dåligt upplysta vintervägar. Så din lampa kan nog mycket väl lysa med 100 lumen utan att du kanske reagarar alltför mycket. I alla fall om det finns lite annat ljus runt omkring. Särskilt med tanke på att den blir svagare bara gradvis så är det nog svårt att märka att det inte lyser lika starkt.

Senast redigerad av svenbanan den 2017-11-22 klockan 21:53.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 22:55   #16685
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu blev det halvtid i fotbollen. Så nu fick jag lite tid att förtydliga mig...

Missade du diagramet i en av länkarna i det jag postade igår?
https://www.petzl.com/US/en/Sport/Ho...ame=ACTIK-CORE

Det diagramet säger att efter 2h på full spätta så har du kvar c:a 30% av kräm kvar i batteriet om du kör med AAA. Kör du med litium har du kvar 65% av krämen. Kombinera detta med att ljusstyrkan dalar med effekten som går att ta ut ur batteriet så går det väl inte att komma till nån annan slutsats att än att de inte menar att lampan lyser i närheten av lika starkt efter att dessa två timmar har gått.


En kvart senare är dock bägge batterierna nere på 20% och ger inte mycket mer än ledljus.

Förövrigt hade jag under många år en ledlampa som jag tror var på 120-150 lumen. Den tyckte jag var riktigt ljusstark då jag sprang på dåligt upplysta vintervägar. Så din lampa kan nog mycket väl lysa med 100 lumen utan att du kanske reagarar alltför mycket. I alla fall om det finns lite annat ljus runt omkring. Särskilt med tanke på att den blir svagare bara gradvis så är det nog svårt att märka att det inte lyser lika starkt.
Läste du inte mitt inlägg ovan eller varför postar du inlägg där vi säger samma sak?

edit: tycker vi kan släppa pannlampediskussionen överlag, det blir bara ot-trams i tråden som ska kretsa kring löpning
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2017-11-22 klockan 23:04.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 23:09   #16686
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Det som ÄR kopplat till löpning och pannlampor är att lithiumbatterier klarar kyla bättre, vilket jag också skrev tidigare. Jag skrev aldrig att lithium brinner längre. Det är dock en brutal skillnad i hur de hanterar kyla och jag pratar då om AAA batterier och alkaliska vs lithium. Alkaliska tvärdör i bergskättring och är förbrukade om man inte har dem i sovsäcken över natten, medan lithium står emot kylan betydligt bättre (fast man åker på att sova med dem i sovsäcken ändå). Så för alla som springer i kall vinterlöpning i mörkret så är lithium att föredra så tappar man inte ljuseffekten lika snabbt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 00:02   #16687
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Läste du inte mitt inlägg ovan eller varför postar du inlägg där vi säger samma sak?

edit: tycker vi kan släppa pannlampediskussionen överlag, det blir bara ot-trams i tråden som ska kretsa kring löpning
Jaha. Jag trodde du menade att du hade mycket längre batteritid än 2h med 200-300 lumen.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Det som ÄR kopplat till löpning och pannlampor är att lithiumbatterier klarar kyla bättre, vilket jag också skrev tidigare. Jag skrev aldrig att lithium brinner längre. Det är dock en brutal skillnad i hur de hanterar kyla och jag pratar då om AAA batterier och alkaliska vs lithium. Alkaliska tvärdör i bergskättring och är förbrukade om man inte har dem i sovsäcken över natten, medan lithium står emot kylan betydligt bättre (fast man åker på att sova med dem i sovsäcken ändå). Så för alla som springer i kall vinterlöpning i mörkret så är lithium att föredra så tappar man inte ljuseffekten lika snabbt.
Helt klart! Min lampa som jag har för mig att jag mätt upp lyser i lite drygt 2h inomhus på full effekt har jag även sprungit ett riktigt långt mastodontpass med i 10-15 graders kyla. Då sprang jag på asfaltsväg med delvis gatubelysning. Så det var inte hela världen om batteriet tog slut. Men om jag minns det rätt så tog det i princip två timmar innan lampan växlade ned till ledbelysningen även i den kylan.

Tidigare har jag haft nån budgetvariant på lampa som var betydligt ljussvagare. Den har i alla fall lyst starkt i 90min på höstkvällar, men har typ dött innan det gått en timme då det varit vinterkallt.

Dock brukar min gamla häck till iphone 4 inte palla många minuter under vintern ifall jag har med den och ska ha musik i öronen då jag springer. Den borde väl ha ett litiumbatteri? Men det kanske har gått igenom för många laddningscykler att det börjat balla ur. Håller laddningen bra i rumstemp dock...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 08:52   #16688
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jaha. Jag trodde du menade att du hade mycket längre batteritid än 2h med 200-300 lumen.



Helt klart! Min lampa som jag har för mig att jag mätt upp lyser i lite drygt 2h inomhus på full effekt har jag även sprungit ett riktigt långt mastodontpass med i 10-15 graders kyla. Då sprang jag på asfaltsväg med delvis gatubelysning. Så det var inte hela världen om batteriet tog slut. Men om jag minns det rätt så tog det i princip två timmar innan lampan växlade ned till ledbelysningen även i den kylan.

Tidigare har jag haft nån budgetvariant på lampa som var betydligt ljussvagare. Den har i alla fall lyst starkt i 90min på höstkvällar, men har typ dött innan det gått en timme då det varit vinterkallt.

Dock brukar min gamla häck till iphone 4 inte palla många minuter under vintern ifall jag har med den och ska ha musik i öronen då jag springer. Den borde väl ha ett litiumbatteri? Men det kanske har gått igenom för många laddningscykler att det börjat balla ur. Håller laddningen bra i rumstemp dock...
Telefonen överlag är inte speciellt optimal, särskilt inte med alla bakgrundsappar som ligger med zombieprocesser. Jag har någon vinterlöpning fått ta fram ficklampan på mobilen och jösses vad den sög kräm.

Numera om jag ska ut på långpass i skogen där det kan hända något så har jag med mig första förband, en dunjacka i en plastkasse, reflexväst och en liten powerbank till just mobilen. Vid något tillfälle ska jag köpa ett nödbloss också. Jag vet att det är bara en tidsfråga innan jag snubblar och flyger ut för något stup och bryter allt utom en nackkota eller ngt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 10:56   #16689
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Telefonen överlag är inte speciellt optimal, särskilt inte med alla bakgrundsappar som ligger med zombieprocesser. Jag har någon vinterlöpning fått ta fram ficklampan på mobilen och jösses vad den sög kräm.

Numera om jag ska ut på långpass i skogen där det kan hända något så har jag med mig första förband, en dunjacka i en plastkasse, reflexväst och en liten powerbank till just mobilen. Vid något tillfälle ska jag köpa ett nödbloss också. Jag vet att det är bara en tidsfråga innan jag snubblar och flyger ut för något stup och bryter allt utom en nackkota eller ngt.
Häromåret var jag ute och sprang ett långpass en vinterkväll på småvägarna häromkring. Dock var jag på en del vägar som jag inte är så bekant med, och dessutom var det mörkt så man såg inte omgivande landmärken etc.

Hur som helst så var jag lite beroende av gps och karta i telefonen. Nu minns jag inte ifall telefonen dog eller om det bara var själva gps:en som dog. Hur som helst slutade kartorna att funka mitt i passet.

Jag hade en hel rutt inplanerad i runkeeper eller strava eller nåt, så jag kikade på telefonen ibland för att se så att jag "följde strecket på kartan".

Efter att telefonen dött så var jag tvungen att försöka komma ihåg rutten själv för att jag skulle komma upp i mina två mil (eller hur långt jag nu tänkt mig att springa).

Dock har jag uselt lokalsinne (trots att jag är gammal orienterare) och sprang såklart helt åt helvete. Efter en massa olika korsningar hit och dit på små skogsbilvägar så trodde jag att jag började närma mig civilisationen och avslutningen på en lång runda.

Jag var redigt trött och dyblöt och kall av nåt slags underkylt regn eller nt annat skitväder. Hur som helst förväntade jag mig typ att snart komma ut på "stora vägen" och med nån enstaka kilometer hem. Istället kommer jag ut ur skogen och inser att jag befinner mig på fel sida om en av de stora sjöarna här. Jag måste alltså springa runt hela den sjön för att ta mig hem. Så den långturen blev mer än en mil längre än beräknat. Den sista milen var inte rolig. Det var halt, jag hade totalt slut på energi, så jag var tvungen att hålla lustempo för att inte bonka helt. Kallt och blött och blåsigt etc. Ren misär alltså. Dessutom fick jag känningar i ett knä denna sista mil men var tvungen att fortsätta springa. Stanna och gå hade gjort mig rejält nedkyld och var inte en möjlighet.

Tror jag låg i badkaret flera timmar och käkade godis då jag väl kom hem.

Det skulle inte ha skadat med en batteribackup den dagen kan jag säga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 11:00   #16690
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Häromåret var jag ute och sprang ett långpass en vinterkväll på småvägarna häromkring. Dock var jag på en del vägar som jag inte är så bekant med, och dessutom var det mörkt så man såg inte omgivande landmärken etc.

Hur som helst så var jag lite beroende av gps och karta i telefonen. Nu minns jag inte ifall telefonen dog eller om det bara var själva gps:en som dog. Hur som helst slutade kartorna att funka mitt i passet.

Jag hade en hel rutt inplanerad i runkeeper eller strava eller nåt, så jag kikade på telefonen ibland för att se så att jag "följde strecket på kartan".

Efter att telefonen dött så var jag tvungen att försöka komma ihåg rutten själv för att jag skulle komma upp i mina två mil (eller hur långt jag nu tänkt mig att springa).

Dock har jag uselt lokalsinne (trots att jag är gammal orienterare) och sprang såklart helt åt helvete. Efter en massa olika korsningar hit och dit på små skogsbilvägar så trodde jag att jag började närma mig civilisationen och avslutningen på en lång runda.

Jag var redigt trött och dyblöt och kall av nåt slags underkylt regn eller nt annat skitväder. Hur som helst förväntade jag mig typ att snart komma ut på "stora vägen" och med nån enstaka kilometer hem. Istället kommer jag ut ur skogen och inser att jag befinner mig på fel sida om en av de stora sjöarna här. Jag måste alltså springa runt hela den sjön för att ta mig hem. Så den långturen blev mer än en mil längre än beräknat. Den sista milen var inte rolig. Det var halt, jag hade totalt slut på energi, så jag var tvungen att hålla lustempo för att inte bonka helt. Kallt och blött och blåsigt etc. Ren misär alltså. Dessutom fick jag känningar i ett knä denna sista mil men var tvungen att fortsätta springa. Stanna och gå hade gjort mig rejält nedkyld och var inte en möjlighet.

Tror jag låg i badkaret flera timmar och käkade godis då jag väl kom hem.

Det skulle inte ha skadat med en batteribackup den dagen kan jag säga.
Känner tyvärr igen känslan!
Sprang utan förstärkningsplagg och blev överraskad av att mörkret kom så mycket snabbare än vad jag räknat med (vinterlöpning), så det blev plötsligt kolsvart i skogen med en mil kvar att springa. Tog fram telefonen och tände ficklampan och upptäckte att mobilen var inte fulladdad (det var då jag noterade hur mycket ström ficklampan dog dessutom). Det långsamma långpasset blev i det närmaste paniksprint för att hinna till bilen innan batteriet dog. Utan förstärkningsplagg och vilse i den skogen, så hade det faktiskt kunnat gå riktigt illa. Jag hade fått hålla mig i rörelse hela natten för ren överlevnad då det hade blivit minusgrader (iklädd bara löpartights+tshirt+vindjacka typ). Hade mobilen dött och utan reflexväst så hade inte ens en helikopter kunnat se mig tydligt heller. Där väckte min tanke om att köpa ett nödbloss som inte väger så mycket men ändå ha med sig något för att kunna ge en nödsignal till någon som är ute i eftersök om man hamnar vilse.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 12:41   #16691
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Överraskningsmörker i skogen är inte att leka med. Jag har den dåliga vanan att springa helt utan telefon och GPS då jag är i skogen nu för tiden, det känns mer spännande att förlita sig på lokalsinnet. Dessvärre så blir det extra spännande när det börjar mörkna, eller när man ser färska björnspår och björnspillning utan att veta exakt hur man tar sig tillbaks snabbast.

Pannlampa kanske vore en bra investering. Jag har dock aldrig trivts med att ha en sådan på huvudet men det är nog ännu mindre trivsamt att fastna i skogen över natten.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 13:16   #16692
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Ni som springor ultror (tänker på Shadowfire), vad ligger ni på för veckodistans? Jag ligger mellan 40 och 60km per vecka. Mellan 40-44 ena och 60-62 andra. Funderar på att öka detta till runt 50 ena och 70-75 andra. Kommer det att ge något?
Jag springer sällan mer än 30km/v även om målet har varit 40. Istället så får jag mycket volym genom cykling som är mer skonsamt.
Är också inne på samma spår som Skuggan angående tid istället för distans. Väljer hellre att sikta på ett 2 eller 3 timmarspass än att försöka tänka på antalet km. Finns så många parametrar som påverkar sträckan, men sällan tiden man är aktiv.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 13:52   #16693
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Apropå löpband, så nog finns det de som kostar över 100 lakan. Puh!
Sitter och kikar på Black Friday-deals och spanar på lite olika maskiner. Kunde inte låta bli att kika in på denna och en stilla tanke träder ju i kraft om det är värt 140 000 kr :P

https://www.traningsmaskiner.com/sv/...fitness-sk7990
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 14:00   #16694
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Är också inne på samma spår som Skuggan angående tid istället för distans. Väljer hellre att sikta på ett 2 eller 3 timmarspass än att försöka tänka på antalet km. Finns så många parametrar som påverkar sträckan, men sällan tiden man är aktiv.
Hur funkar TSS för löpning tycker ni? Jag tar in alla mina pass i TrainingPeaks, och blandar cykling och löpning. Sen siktar jag på att få 400-1000 TSS per vecka. Tycker ofta Strava överskattar löpningens ansträningen, men det kanske beror på mina inställningar av tröskelfart och pulszoner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 14:12   #16695
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Tack så mycket för tipsen! Det där med tid istället för distans låter ganska kul. Om min förkylning går över så ska jag ta en långrunda till helgen. Då ska jag satsa på tid istället för distans. Detta kommer ju såklart i längden leda till att distansen ökar. Vill ändå köra någon vecka där jag siktar på ren distans och kvalitétspass. Hur viktigt skulle du säga att VO2Max är för ultralöpning? Som det är nu kör jag något enstaka tröskelpass när jag får feeling. Det känns som att flaskhalsen för mig vid högre distanser är kroppen och inte syreupptagningsförmågan. Dvs att distans / tid ger mer.
Ett exempel tid/distans och hur olika det är; tidigare sprang jag långpass på distans och då valde jag ofta asfaltsvägar, typ flacka cykelbanor. Det var liksom kul för psyket att få nöta massa kilometer, men jag var en urusel backlöpare. Jag fick dock en vettig distans i förhållande till passets tid. Nu kör jag 100% trail med fokus på bergslöpning och ett långpass nu är sällan speciellt långt distansmässigt, men jag springer i desto mer kuperad terräng och har blivit en enormt mycket bättre backlöpare och har fått en markant förbättrad löpstyrka och löpergonomi.

Jag lägger in en hel del backpass, vilket för mig är en mix av v02max och mjölksyreträning. Från att ha hatat uppförsbackar så älskar jag dem nu och jösses vilken självförtroendeboost det är att se folk vika ner sig i uppförsbackar på tävlingar medan man själv känner att det där var ju inget märkvärdigt... Du kanske inte behöver fokusera på v02max, men allsidig träning är sällan fel, lite variation och periodisering är en framgångsfaktor i många idrotter. Släng in lite backpass och kör lite tuffa intervaller ibland. Det är också ett sätt att träna hjärnan på att det går att ta smärta men ändå fortsätta :P

En nackdel med mitt upplägg är att jag har blivit långsammare på "milen". Mycket för att nu är jag inte van vid snabba flacka asfaltslopp i högt tempo, så hade jag velat styra om nu och försöka förbättra min tid på milen, så hade jag fått ändra lite i träningsupplägget och lagt in pass inriktade mot "milenträning" med specik fart- och tröskelträning mm. Det känns verkligen att man blir bra på det man väljer att träna...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)