Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-06-29, 19:51   #1861
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Det är alltid kul att titta in här, men man blir lite orolig av en del man läser här inne. Du brände väl ut dig ett tag med för lång diet och för mycket stim osv? Visst är det kul att testa olika små "experiment", men en del grejer som glycerolet känns för mig ganska onödigt.

Men som sagt, jäkligt kul att läsa allt tokeri :-)
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 00:24   #1862
Batistuta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Det är alltid kul att titta in här, men man blir lite orolig av en del man läser här inne. Du brände väl ut dig ett tag med för lång diet och för mycket stim osv? Visst är det kul att testa olika små "experiment", men en del grejer som glycerolet känns för mig ganska onödigt.

Men som sagt, jäkligt kul att läsa allt tokeri :-)
Det er greit at det kanskje er unødvendig, men det er veldig morsomt at noen tør og våger å eksperimentere såpass som han gjør. All Cred til Rassk for dette, synes det er genialt at han gjør dette.
Batistuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-03, 12:56   #1863
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Det är alltid kul att titta in här, men man blir lite orolig av en del man läser här inne. Du brände väl ut dig ett tag med för lång diet och för mycket stim osv? Visst är det kul att testa olika små "experiment", men en del grejer som glycerolet känns för mig ganska onödigt.

Men som sagt, jäkligt kul att läsa allt tokeri :-)
Det stämmer alldeles utmärkt. Jag pressade min kropp för hårt för länge. Man kan säga att jag var för effektiv. Jag var för effektiv på att hålla kalorierna i schack, för bra på att pressa mig själv intensivt i gymmet och för tjurskallig för att ge upp. Jag använder denna erfarenhet nu för att se till att andra människor får lika bra resultat som mig utan att lida av bieffekterna. Helt enkelt vara effektiva på så kort tid som möjligt och sluta i tid.

Som sagt är min filosofi och inställning att faktiskt bidra med något nytt istället för att kritisera och regurgitera gamla koncept. De flesta människor ifrågasätter och frågar "Varför?" - Jag frågar, "Varför inte?" och sen ger jag mig på att testa och utvärdera det. Ingen annan vill testa så därför får jag vara mitt eget galna expriment. Jag drar nya koncept till sina yttersta gränser för att sedan ta ett steg tillbaka och revidera vilka guldkorn jag kan använda. Jag följer inte trender, jag sätter dem.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 00:44   #1864
Batistuta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Batistuta Visa inlägg
Hei,Rassk

Utrolig morsom og kul journal å lese. Jeg bare lurer på hvordan du trener og spiser for tiden? Hvor ofte spiser du godteri og hva er din mening om mct olje? Spiser du aldri "low calorie" Food som proteinfluff osv?
Har du ikke noe svar? hehe
Batistuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 08:43   #1865
Aimar
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Det stämmer alldeles utmärkt. Jag pressade min kropp för hårt för länge. Man kan säga att jag var för effektiv. Jag var för effektiv på att hålla kalorierna i schack, för bra på att pressa mig själv intensivt i gymmet och för tjurskallig för att ge upp. Jag använder denna erfarenhet nu för att se till att andra människor får lika bra resultat som mig utan att lida av bieffekterna. Helt enkelt vara effektiva på så kort tid som möjligt och sluta i tid.

Som sagt är min filosofi och inställning att faktiskt bidra med något nytt istället för att kritisera och regurgitera gamla koncept. De flesta människor ifrågasätter och frågar "Varför?" - Jag frågar, "Varför inte?" och sen ger jag mig på att testa och utvärdera det. Ingen annan vill testa så därför får jag vara mitt eget galna expriment. Jag drar nya koncept till sina yttersta gränser för att sedan ta ett steg tillbaka och revidera vilka guldkorn jag kan använda. Jag följer inte trender, jag sätter dem.

Nough talking, vill se lite bilder NU
Aimar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-05, 13:10   #1866
slackerguru
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 1 291
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg


Sedärja, nu börjar vikten lossna rejält. Har snart gått upp 10kg på ett par månader - sen slutet av December. Bulkångesten in
nfinner sig sakta men säkert i takt med att striationerna suddas ut.

Hade som hållpunkt att nå 83-84kg och/eller 12% kroppsfett på min bioimpedansvåg innan jag slutade bulka.



Nu när jag nått det stadiet tänkte jag utvärdera hur illa utseende/form var och göra en kalipermätning för att bekräfta och utvärdera. Säkerhetskollade med en kalpermätning av en vän idag och fick föga förvånande dessa resultat:



Jag har alltså lagt på mig 3% kroppsfett och gått upp drygt 6kg LBM. Från 74.5 @ 5.5% till 83.6 @ 8.5%. Bulking - im doing it right.
Vad är detta för program?
slackerguru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-10, 12:13   #1867
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Kul att se hur en annan själv kan se ut om några år. Är 27 år och 183 cm jag med. Jätterolig läsning.
Om ett par år är du också skadad då haha Träna smart, inte som mig.

Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
Kul och se att du tog hem vinsten!! Lär va Glukosgodiset som gjorde allt!! =) Du kan skicka resterna till mig.. mkay? hehe
Jag har en hel hög att slänga bort till dig! Fast så vet jag också att du inte behöver det just nu. Så det står 2,4kg hemma hos mig och väntar när du vill ha det

Citat:
Ursprungligen postat av Batistuta Visa inlägg
Hei,Rassk
Utrolig morsom og kul journal å lese. Jeg bare lurer på hvordan du trener og spiser for tiden? Hvor ofte spiser du godteri og hva er din mening om mct olje? Spiser du aldri "low calorie" Food som proteinfluff osv?
Jeg trener alt fra halvkropp til 4-split 2-4 ganger i uken med ca 1-2 HIIT-pass i uken (junkyard, backintervaller, roddmaskin eller modified wingates). Jeg spiser som en gris (meget opti-is) och fokuserer på at trene runtom skaderne mine og spise for "healing". Jeg spiser godteri i princip hver dag, speciellt post-wo da jeg spiser enorme mengder glukosbasert gotteri och 50-100g mörk sjoklade på rest-days. Jeg har funnet meget dårligt med stöd for MCT-olje tillegg hypothyroidism och ikke noen speciell praktisk benyttelse. Däremot bruker jag en hel del kokosfett till matlaging. Jeg spiser veldigt seldom "low calorie foods".

Ang. MCT:
Citat:
Finns en ganska rolig studie där man tar hänsyn till kroppsfettsdistrubutionen (bestämt av midje/höft-ratio) och avgör med hjälp av den om de passar för att använda MCT-fetter i sin kost eller inte. MCT (och antagligen andra mättade fetter) verkar aktivera gener som förvärrar fetma-relaterade komplikationer som atheroskleros och inflammatoriska processer. Med andra ord: tjockisar ska inte använda MCT, MCT is for the lean (<1.0 WhR). Tjockisar ska äta enkelomättade och fleromättade fetter tills de blir "smala". Sen kan de bomba på med MCT för att "boosta" en laggande metabolism.
Det skrev jag på fajzb0k för några veckor sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimar Visa inlägg
Nough talking, vill se lite bilder NU
Näh, jag ser för jävlig ut för tillfället. Sämst någonsin faktiskt. Jag har tappat myskler och lagt på mig fett, opti va. Verkar inte som att mitt nya kostupplägg (skippar IF, börjat äta frukost och börjat äta mindre kolhydrat/mer fett). Tror jag går tillbaka till orginalplanen imho.

Citat:
Ursprungligen postat av slackerguru Visa inlägg
Vad är detta för program?
Excel + Mspaint
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-10, 19:38   #1868
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
börjat äta frukost och börjat äta mindre kolhydrat/mer fett
Låter ungefär som mig . Mår mycket bättre av mer regelbundna måltider, även om jag fortfarande håller en låg måltidsfrekvens (frukost, lunch och middag samt post-workout). Upplever även att jag har ett betydligt stabilare allmäntillstånd vid ett lägre kolhydratsintag (<3g / kg KV).
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-13, 17:30   #1869
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
Heheh ugh 2.4kg kvar? =) Tokigt!!

Hög kolhydratkost ftw! Eller ja... varierat med Highfat/lowcarb dagar! =)
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-24, 02:33   #1870
Batistuta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
vs vs vs

Nu har jag smakat igenom alla jävla sorters kokosmjölk (till mina proteinrisalamalta) som går att köpa i välsorterade affärer i vårat kalla avlånga land. ICA står sig fortfarande i topp med mild kokossmak, lätt löslighet men ändå gräddig textur. Den "extra krämiga" (UHT) skiten går inte alls.
På tal om kokosmjölk så slängde jag ihop en review på mct-tillämpning för min egen skull:

Nördigt: MCT (medium chain triglycerides/medellånga fettsyror) definieras som fettsyrorna mellan 6 och 12 kolenheter (kapronsyra, kaprylsyra, kaprinsyra och laurinsyra) och används i första hand inom medicinen för att behandla fettmalabsorbtion, leversjukdomar och lymfdränagesjukdomar eftersom de inte kräver galla för att spjälkas eller transporteras i lymfan (som längre fettsyror). Ofta utvinns de ur det torkade köttet från en kokosnöt och destilleras till en s.k. MCT-olja.

Hur hjälper det mig? Som en kronisk dietare har MCT eller livsmedel rika på mct ett par förmånliga effekter.

1. Stimulerar ökad mättnad (så man äter mindre) (2, 10, 11)
2. Stimulerar termogenes (så man bränner mer kcal) (3, 6, 7, 9)
3. Stimulerar fettoxidation (tveksamt hur relevant men det kan påverka proteinmetabolismen positivt vid underskott (4, 5, 6, 8))
4. Lättspjälkat och snabbt användbart som energi (fungerar lite som glukos minus bieffekterna (4))
5. Kan bibehålla eller till och med stimulera djupare ketos (4, 6)
6. Över lag hjälp vid viktnedgång och motverkar fettinlagring (12, 13)


Praktiskt:
Helt enkelt så har de många av de positiva effekterna av fett och glukos och mindre av de negativa.
På tal om mängden MCT i kokosprodukter så är det många (icke insatta) som ifrågasätter kokosmjölkens innehåll av laurinsyra (12:0) och speciellt lättkokosmjölken. Precis som misstankarna gick så är det just laurinsyran som ryker när man avfettar kokosmjölken. Annars är det ~10g av ~17g fett/100g som är laurinsyra och nödrig som jag är har jag gjort en tabell på vilka livsmedel som genererar mest MCT/kr. Hör och häpna:

Ännu mer praktiskt: pris och laurinsyra per vikt
1. Kokosflingor (50kr/kg) och 28g/100g
2. Kokosmjölk (35kr/kg) 10g/100g
3. Kokosfett (150kr/kg) 46g/100g
4. MCT-olja (300kr/kg) 85g/100g

Kokosflingor: Billiga, högt innehåll av laurinsyra, goda, enkla att använda och lagra plus mer mättande än de andra alternativen.
Kokosmjölk: Billigt, användbart i matlagning, gott som fan.
Kokosfett: Inte billigt, användbart till matlagning men annars få användningsområden, avsaknad av mikronutrienter pga renodlingsprocess.
MCT-olja: Inga mikronutrienter, endast renodlade 6:0-12:0 fettsyror, endast användbart i väldigt specifika situationer, inte gott.

Slutsats:
Köp fet kokosmjölk/kokosflingor/flakes och använd dem på ett smart sätt i din matlagning/kost alternativt använd kokosolja i div. matlagning. Enjoy leanness.

1. Jämförelse näringsprofil kokosmjölk vs. lättkokosmjölk
2. Medium-chain triglycerides are advantageous in promoting weight loss although not beneficial to exercise performance
3. Physiological effects of medium-chain triglycerides: potential agents in the prevention of obesity
4. Cellular and physiological effects of medium-chain triglycerides.
5. Greater rise in fat oxidation with medium-chain triglyceride consumption relative to long-chain triglyceride is associated with lower initial body weight and greater loss of subcutaneous adipose tissue
6. Medium chain fatty acid metabolism and energy expenditure: obesity treatment implications
7. Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men
8. Enhancement of muscle mitochondrial oxidative capacity and alterations in insulin action are lipid species dependent: potent tissue-specific effects of medium-chain fatty acids
9. Weight-loss diet that includes consumption of medium-chain triacylglycerol oil leads to a greater rate of weight and fat mass loss than does olive oil
10. Influence of the dietary intake of medium chain triglycerides on body composition, energy expenditure and satiety: a systematic review
11. Effects of dietary medium-chain triglyceride on weight loss and insulin sensitivity in a group of moderately overweight free-living type 2 diabetic Chinese subjects
12. Medium- and long-chain fatty acid triacylglycerol reduce body fat and serum triglyceride in overweight and hypertriglyceridemic subjects
13. Effect of dietary medium- and long-chain triacylglycerols (MLCT) on accumulation of body fat in healthy humans
Du er et geni... Tusen takk, dette satt jeg skikkelig stor pris på Selv ligger jeg på en fett prosent på rundt 6 og er 191 høy og rundt 93 kg så vil anta at jeg går under definisjonen "lean" og ifølge deg så er det jo folk som har lav fettprosent som skal ha en fordel av dette..
Batistuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 22:13   #1871
Batistuta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 191
Hei. Tror du det er mye mct i dette melet?http://www.lowcarb.rawfoodshop.se/ba...l-p-1289.html?
Batistuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 20:09   #1872
Bronzzi
Registered User
 
Bronzzis avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Ort: Finland, Åbo
Inlägg: 780
Just read through your entire log, amazing job man!
Love the amount of candy being eaten in this thread and also your doing IF, yessir!
Do you still update this? Would love to see some workouts + foodp0rn man!
Greetings from Finland!
Jag kan inte prata bra svenska
Bronzzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 16:51   #1873
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Det stämmer alldeles utmärkt. Jag pressade min kropp för hårt för länge. Man kan säga att jag var för effektiv. Jag var för effektiv på att hålla kalorierna i schack, för bra på att pressa mig själv intensivt i gymmet och för tjurskallig för att ge upp. Jag använder denna erfarenhet nu för att se till att andra människor får lika bra resultat som mig utan att lida av bieffekterna. Helt enkelt vara effektiva på så kort tid som möjligt och sluta i tid.

Som sagt är min filosofi och inställning att faktiskt bidra med något nytt istället för att kritisera och regurgitera gamla koncept. De flesta människor ifrågasätter och frågar "Varför?" - Jag frågar, "Varför inte?" och sen ger jag mig på att testa och utvärdera det. Ingen annan vill testa så därför får jag vara mitt eget galna expriment. Jag drar nya koncept till sina yttersta gränser för att sedan ta ett steg tillbaka och revidera vilka guldkorn jag kan använda. Jag följer inte trender, jag sätter dem.
Låter som att du är min träningstvilling.. :-P
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 18:23   #1874
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Dagsformen efter drygt 3 månader av tramsträning, bristande motivation, högfettskost, veckovis megapizza och excessiv alkoholkonsumtion 2-3x/v.

Wat da fakk is wrong with my genes?
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 18:53   #1875
rolf
#VilaLagom
 
rolfs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Halmstad
Inlägg: 12 742
How do you get such powerful shoulders? Share your power man!
__________________
[B][URL="http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83197"]Rolf goes #suomitraining
rolf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)