Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-15, 12:35   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
(Spinoff) Varför skaffar folk hund?

(Spinoff på "Varför skaffar folk barn?"-tråden.)

Vi har alla en vän med en hund. När vi ringer på hos vännen hör man direkt att hunden börjar skälla. Efter att dörren har öppnats är skällandet så högt så ljudet skär i öronen, och man blir jävligt orolig att ens tinnitus permanent ska förvärras. Men man håller ändå inte för öronen, för man prioriterar att försöka hålla bort hunden som nu börjat hoppa upp på en och ta stöd mot en med framtassarna. Man har nämligen på sig en tröja man är rädd om, och trots att hundens klor är relativt trubbiga är de skarpa nog att riva upp enstaka fibrer i tyget, vilket i förlängningen minskar tröjans livslängd.

Nu går du och vännen bort till soffan, och du letar desperat efter fyra kvadratdecimeter som är tillräckligt fria från hår för att du ska kunna placera din bakdel där utan att känna äckel. När du väl satt dig ner börjar hunden slicka dig i ansiktet. Och den förstår inte ordet "nej".

Ytterligare en stund senare bestämmer du dig för att gå in i badrummet och försöka rengöra dig själv från skorpan av stelnad saliv som du nu känner med varje ansiktsrörelse. Dels för att bli av med stanken, dels för att återigen kunna se ut genom dina glasögon, men mest för att bli kvitt känslan av vämjelse. Och nu måste du mota ut hunden från badrummet också.

Vännen bjuder dig på mat. För varje sekund du ägnar åt att äta går det åtta sekunder till att få hunden att sluta försöka äta din mat.

Efter två timmar måste ni avbryta vad ni än håller på med för att gå en hundpromenad. Promenera är ju trevligt... Om man inte måste stanna hela tiden för att en hund vill lukta på någonting. Eller för att knuffa ner en hund som nu försöker riva sönder din jacka. Eller för att själv försöka undvika att bli nerknuffad av en hund som är en hårsmån från att springa in i en.

Och trodde du att barn var tråkiga att leka med? Testa att leka apport med en hund.

Sjuka stackare är de också. Seriöst, gå in på SKK:s hemsida och läs på lite om olika raser. Det är idel "höftledsdysplasi är vanligt inom rasen", "armbågar bör lysas" och "ektropion förekommer". Du hittar kanske fyra raser av tvåhundra där det står "rasen har inga särskilda hälsoproblem".

Som grädde på moset har de jävlarna en fäbless för att döda höns.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2017-12-15 klockan 12:40.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:37   #2
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ja, nä, jag känner inte igen mig i något du skriver. Hundar är underbara.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:45   #3
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Det later mest som att dina vanner ar vardelosa pa att uppfostra sin hund.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:47   #4
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Det later mest som att dina vanner ar vardelosa pa att uppfostra sin hund.
Du skrev precis vad jag tänkte skriva
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:50   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det behöver inte vara dålig uppfostran. Vissa hundar är helt enkelt jävligt svåra att uppfostra. Jag har sett mer än ett exempel på detta. Nu vet jag knappt något om hunduppfostran, men jag har sett ägare som försöker disciplinera sina hundar hela tiden, men hundarna ignorerar dem. Så det behöver inte handla om slappa ägare (sen är bra hunduppfostran kanske inte samma sak som strikt).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:52   #6
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det behöver inte vara dålig uppfostran. Vissa hundar är helt enkelt jävligt svåra att uppfostra. Jag har sett mer än ett exempel på detta. Nu vet jag knappt något om hunduppfostran, men jag har sett ägare som försöker disciplinera sina hundar hela tiden, men hundarna ignorerar dem. Så det behöver inte handla om slappa ägare (sen är bra hunduppfostran kanske inte samma sak som strikt).
Visst att vissa ar svarare, men det gar ju, om man bara tar sig tiden att lara sig hur man ska gora. Man kommer inte sa langt med att bara gasta 'FY!!!!!' eller 'NEEEJ!!!!'.

Undantaget Chihuahuas kanske. Vidriga sma saker det dar.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:53   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hunden är dåligt uppfostrad.

Hur går soff-slicket till egentligen? Sitter hunden bredvid dig i soffan och gör ett plötsligt slick-utfall mot dig?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:53   #8
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det är inte så enkelt som att rycka i kopplet varje gång hunden drar lite grann.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:53   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hunden är dåligt uppfostrad.

Hur går soff-slicket till egentligen? Sitter hunden bredvid dig i soffan och gör ett plötsligt slick-utfall mot dig?
Den lutar sig över mig och börjar slicka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:55   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Den lutar sig över mig och börjar slicka.
Så den får sitta i soffan bredvid dig helt enkelt?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:56   #11
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det behöver inte vara dålig uppfostran. Vissa hundar är helt enkelt jävligt svåra att uppfostra. Jag har sett mer än ett exempel på detta. Nu vet jag knappt något om hunduppfostran, men jag har sett ägare som försöker disciplinera sina hundar hela tiden, men hundarna ignorerar dem. Så det behöver inte handla om slappa ägare (sen är bra hunduppfostran kanske inte samma sak som strikt).
Det fetade behöver inte ha något med bra uppfostran att göra. Det kan i många fall vara en del av den dåliga uppfostran.

Självklart är olika raser/olika hundar olika svåra eller lätta att "uppfostra". Men det är ju även ägaren som väljer vilken ras de ska ha. Skaffar man sig en Siberian Husky så är det stor skillnad mot att kommunicera med en labrador eller schäfer.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 13:01   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så den får sitta i soffan bredvid dig helt enkelt?
Ja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 13:07   #13
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Undrar hur många med hund som lämnar den ensam under dagarna när de jobbar,finns en lag som säger max 5 tim ensam.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 13:11   #14
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Undrar hur många med hund som lämnar den ensam under dagarna när de jobbar,finns en lag som säger max 5 tim ensam.
Det ar ingen lag pa 5 timmar, bara en riktlinje. De bor rastas minst var sjatte timma och maste ses till minst tva ganger per dag. Annat om det galler valpar dock.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 15:50   #15
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Det later mest som att dina vanner ar vardelosa pa att uppfostra sin hund.
Känns som detta dödade tråden. Helt rätt.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)