Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-25, 07:33   #16
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Läge att bli präst kanske. Svårt att tro att människor vill ha en robotpräst.
det kan man ju tro....

http://www.robotshop.com/blog/en/pri...s-marriage-574
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 07:37   #17
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Om vi kopplat upp kärnvapnen på internet så har vi mer akuta problem än AI!
När du säger det så har jag faktiskt undrat över det där; hur kan någon hacka sig in i topphemliga eller samhällsviktiga eller ännu värre militära system utifrån? Det måste väl vara slutna nätverk som inte kan nås utifrån, annars är det ju som att lämna ytterdörren öppen när man går till jobbet.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 07:38   #18
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Läge att bli präst kanske. Svårt att tro att människor vill ha en robotpräst.
Det enda yrket människan inte kan ersättas i måste vara prostitution
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 07:42   #19
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
När du säger det så har jag faktiskt undrat över det där; hur kan någon hacka sig in i topphemliga eller samhällsviktiga eller ännu värre militära system utifrån? Det måste väl vara slutna nätverk som inte kan nås utifrån, annars är det ju som att lämna ytterdörren öppen när man går till jobbet.
Ja visst vore det korkat, men visst har man underskattat kraften i människans lathet, dumhet och snålhet tidigare......

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det enda yrket människan inte kan ersättas i måste vara prostitution
Sexrobotar? VR porr och ngt hjälpmedel? För att inte bara nämna porr, har inte prostitution påverkats historiskt genom tekniska framsteg tror du?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:05   #20
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Äsch. det där var japaner. Jag tänkte mer på att guida rika kristna amerikaner. Allt för en simpel ersättning såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det enda yrket människan inte kan ersättas i måste vara prostitution
Jag vet inte det jag. Jag skulle kunna tänka mig att ha Ava i sängen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:08   #21
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Äsch. det där var japaner. Jag tänkte mer på att guida rika kristna amerikaner. Allt för en simpel ersättning såklart.



Jag vet inte det jag. Jag skulle kunna tänka mig att ha Ava i sängen.
Ava, njäe, hon ser ut som Miley Syrus. Det dan de gör en robot som ser ut som Marilyn Monroe när hon var som snyggast åker sambon ut.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:13   #22
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


2030 är om tolv år... Den promillen människor som då blivit ersatta av robotar/datorer kommer istället jobba med nåt annat.

Det du pratar om är att det någon gång i framtiden kommer finnas AI och robotar som kan utföra alla (eller de flesta) sysslor som människor kan. Detta ligger lååååååångt fram i tiden. Inget du kommer få uppleva i din livstid så du kan slappna av.
Tolv år är lång tid. Allt mer pekar dessutom mot att vi är i början på nästa stora revolution i mänsklighetens historia.

Jag minns inte vem det var som kom på exemplet men ett intressant tankeexperiment är att föreställa sig att vi teleporterar hit en människa från bakåt i tiden. Hur många år bakåt måste vi gå för att vår moderna värld ska framstå som overklig? Tar vi från 30 år bakåt i tiden är förändringen offantlig. Om vi istället tar 50 år är den definitivt overklig.
Hur ser det då ut från 1917-1967? Det har onekligen hänt en del, men knappast så den moderna världen skulle uppfattas som overklig. Vi får nog ta i varje fall 100 år, till strax innan Edison uppfann glödlampan och elektricitet blev vida använt.
Därifrån tar det ännu längre tid. Jag tror inte 200 år räcker. Kanske 400 år, eller mer? Och längre bakåt börjar vi snacka om enorma tidsramar.

Det blir alltså ständigt kortare tid mellan att världen förändras på ett närmast overkligt vis. Vår kära "IT-revolution" har gått väldigt snabbt och den har medfört en helt ofattbar förändring. Idag är den gammal skåpmat och utvecklingen har lugnat ned sig. Samtidigt står vi inför vad som sannolikt är nästa stora grej - artificiell intelligens.

Om vi kan lära oss något av historien så är det ingenting som kommer gå långsamt. Tog det "IT-revolutionen" 50 år att helt förändra världen kommer det ta AI-revolutionen betydligt kortare tid. Dessutom har den redan påbörjats, med enormt duktiga forskare i spetsen och med enorma ekonomiska satsningar.

Tolv år är 1988 till år 2000. 1988 var datorer fortfarande esoteriska medan 2000 fanns det en dator i de flesta hem, med internet, och de flesta hade en mobiltelefon som fick plats i byxfickan.

Inom AI ligger den stora utmaningen just nu i att göra den generell. Det betyder att du kan ställa den inför vilken typ av utmaning som helst och den kan själv lära sig lösa problemen. Ett steg på den vägen är DeepMinds AI som satts på att spela gamla Atari-spel. Alltså, ingen specifik AI utan vilket spel som helst och efter tillräckligt mycket träning har den lärt sig spela på en omänsklig nivå.

Vad det demonstrerar är att sätta AI;n i en miljö, i det här fallet en spelmiljö, som den får input ifrån (pixeldata) och som den sedan interagerar med utifrån vissa "belöningssystem".

AlphaGo var också en sån AI, vilket de lyckades med 10 år tidigare än de flesta experter trodde.

En riktig, bra, generell AI är första steget mot en AI på mänsklig nivå. Det är såklart inte en lätt utmaning men vi har liksom redan kommit en bit på vägen. Maskininlärning och neurala nätverk används dessutom redan i stor omfattning.

Utvecklingstakten kommer sedan öka exponentiellt. När hindren övervinns kommer det accelerera, särskilt i det här fallet. Tänk när vi har system som kan utveckla sig själva eller i varje fall bistå forskarna med utvecklingen.

Hursomhelst, vi kan vara tämligen säkra på att det kommer se radikalt annorlunda ut om 12 år. Exakt på vilket sätt och exakt hur långt utvecklingen hunnit är självklart omöjligt att säga, men det kommer att ha hänt mycket.

Sen betyder det på intet sätt att alla blir ersatta av datorer. Vissa jobb försvinner och ersätt med nya, samtidigt som AI i första hand kommer bistå människor att göra saker som annars inte varit möjliga.

Annars har vi förstås scenariot med artificiell superintelligens. Det är inte så relevant att försöka spekulera kring hur en sådan värld skulle se ut, av den enkla anledningen att den är minst lika svår att föreställa sig som vår värld var att föreställa sig för 100 år sedan. Konceptet är i princip att AI blir gud, vilket antingen kan innebära paradiset på jorden eller mänsklighetens undergång. Mänsklighetens undergång kan ju undvikas och jag tror inte frågan om jobben är särskilt relevant när det finns robotar som kan förse oss med allt vi behöver.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:19   #23
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Ava, njäe, hon ser ut som Miley Syrus. Det dan de gör en robot som ser ut som Marilyn Monroe när hon var som snyggast åker sambon ut.
Det lär dock bli förbjudet. Radikalfeminister och RBL (Robot Lives Matter) kommer sätta stopp för det eftersom det underminerar deras makt gentemot män. I framtiden kommer du bara få ha en fet, orakad, kärring med ful frisyr och dålig attityd.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:28   #24
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Spännande framtid. Sålänge man är villig att följa med i utvecklingen så har man jobb. Men kommer krävas hög kompetens.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 09:26   #25
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Sen har vi även kvanttekniken. Nu finns det ju allt fler indikationer att biologiska system kan upprätthålla kvantkoherens i cellens varma och kaotiska miljöer, bland annat inom magnetoreception, luktsinnet och fotosyntesen. I fotosyntesen har man hittat ett energiomvandlingssteg som har 99 % effektivitet. Något som inte kan förklaras med klassisk mekanik.

Faktum är att vilken "simpel" cell som helst är ofattbart mer komplex än människans samlade biokemiska industri. Kanske det kommer visa visa sig att naturen på något sätt lyckats tämja och utnyttja kvanteffekter, som tunneleffekten och kvantsammanflätning, i biologiska system och att det är nyckeln till att göra "död materia" till "levande materia".

Tanken svindlar när man funderar på vad det skulle innebära om människan lyckas tämja dessa krafter. Kanske kan vi bygga liv? Tillsammans med AI skulle vi kunna bygga cyborgs eller mer vad som helst egentligen.

Eller vad som skulle vara möjligt inom tekniken om man lyckas hålla kvanttillstånd stabila i vanliga temperaturer? Kvantdatorer skulle bli lika lättillgängliga som datorerna idag. Och kvantdatorer och AI...då pratar vi superintelligens. Och vad skulle en sådan superintelligens kunna åstadkomma?

AI+kvantteknik = En framtid som är lika obegriplig som vårt samhälle skulle vara för en neandertalare.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 09:41   #26
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Äsch. det där var japaner. Jag tänkte mer på att guida rika kristna amerikaner. Allt för en simpel ersättning såklart.
Kan vara en framtidsbranch, obskyra predikanter i USA verkar bli rätt rika! Kanske tar katolska kyrkan tex och ersätter präster med robotar för att undvika fler pinsamheter med korgossar dock?



Människan skapar elektroniskt AI->Människan dör ut pga sin egen miljöpåverkan->Elektroniskt AI skapar biologiskt AI som ersätter det elektroniska->repeat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 12:43   #27
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Läsvärt: https://waitbutwhy.com/2015/01/artif...olution-1.html
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 13:11   #28
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Letade just efter den artikeln. Den är klart läsvärd.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 13:26   #29
PsykopatVegan
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Låter som att någon läst homo deus? ;p

Tryggheten jag ser är att många jobb är väldigt svåra att ersätta då de är mångfacetterade.
Men kassörskör, ekonomer osv kanske är (borde vara) i riskzonen. Å andra sidan är det kanske lika troligt att kassörskör ersätts med självscanning?

Och de "enkla jobben" är inte alltid lättare att ersätta.
Det är mycket enklare att ersätta de flesta sorters läkare snarare än en underskörerska, eftersom många läkare mest arbetar intellektuellt. Uskor gör flera saker som är svåra att ersätta med robotar.
Finns som apropå redan AI:s som varit träffsäkrare i att sätta diagnos efter anamnes än vad läkare varit. Lägg till behovet av nya läkare + lång studietid och det är imo ett mycket "hotat" yrke i sammanhanget robotar.
Nej inte läst någon bok men sett en del videosar och läst några artiklar och dragit egna slutsatser.
Tycker alla är så oerhört naiva gällande detta.
Värdegrundsarbete och sända positiva vibes around the universe kan vara på sin plats men det finns också något bakom allt det där.

På samma sätt som man använde fort och spjut förr i tiden för att utöva makt har vi kärnvapen idag och vi begränsar också tillgången till dödliga vapen.

Till hen som sa att jag kraftigt överskattar hur snabbt detta kommer gå kan jag bara säga att jag inte håller med. Utvecklingen är inte linjär på något sätt.


Läkare iaf de som jobbar på vårdcentraler och mest verkar använda sig av en handfull diagnoser i sitt arbete är några som jag också ser kommer bli ersatta först, och det välkomnar jag...
Experter på sitt område kommer väl alltid finnas, till syvende och sist för att kontrollera om datorerna inte går helt bananas..
PsykopatVegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 14:37   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Tolv år är lång tid. Allt mer pekar dessutom mot att vi är i början på nästa stora revolution i mänsklighetens historia.

Jag minns inte vem det var som kom på exemplet men ett intressant tankeexperiment är att föreställa sig att vi teleporterar hit en människa från bakåt i tiden. Hur många år bakåt måste vi gå för att vår moderna värld ska framstå som overklig? Tar vi från 30 år bakåt i tiden är förändringen offantlig. Om vi istället tar 50 år är den definitivt overklig.
Hur ser det då ut från 1917-1967? Det har onekligen hänt en del, men knappast så den moderna världen skulle uppfattas som overklig. Vi får nog ta i varje fall 100 år, till strax innan Edison uppfann glödlampan och elektricitet blev vida använt.
Därifrån tar det ännu längre tid. Jag tror inte 200 år räcker. Kanske 400 år, eller mer? Och längre bakåt börjar vi snacka om enorma tidsramar.

Det blir alltså ständigt kortare tid mellan att världen förändras på ett närmast overkligt vis. Vår kära "IT-revolution" har gått väldigt snabbt och den har medfört en helt ofattbar förändring. Idag är den gammal skåpmat och utvecklingen har lugnat ned sig. Samtidigt står vi inför vad som sannolikt är nästa stora grej - artificiell intelligens.

Om vi kan lära oss något av historien så är det ingenting som kommer gå långsamt. Tog det "IT-revolutionen" 50 år att helt förändra världen kommer det ta AI-revolutionen betydligt kortare tid. Dessutom har den redan påbörjats, med enormt duktiga forskare i spetsen och med enorma ekonomiska satsningar.

Tolv år är 1988 till år 2000. 1988 var datorer fortfarande esoteriska medan 2000 fanns det en dator i de flesta hem, med internet, och de flesta hade en mobiltelefon som fick plats i byxfickan.

Inom AI ligger den stora utmaningen just nu i att göra den generell. Det betyder att du kan ställa den inför vilken typ av utmaning som helst och den kan själv lära sig lösa problemen. Ett steg på den vägen är DeepMinds AI som satts på att spela gamla Atari-spel. Alltså, ingen specifik AI utan vilket spel som helst och efter tillräckligt mycket träning har den lärt sig spela på en omänsklig nivå.

Vad det demonstrerar är att sätta AI;n i en miljö, i det här fallet en spelmiljö, som den får input ifrån (pixeldata) och som den sedan interagerar med utifrån vissa "belöningssystem".

AlphaGo var också en sån AI, vilket de lyckades med 10 år tidigare än de flesta experter trodde.

En riktig, bra, generell AI är första steget mot en AI på mänsklig nivå. Det är såklart inte en lätt utmaning men vi har liksom redan kommit en bit på vägen. Maskininlärning och neurala nätverk används dessutom redan i stor omfattning.

Utvecklingstakten kommer sedan öka exponentiellt. När hindren övervinns kommer det accelerera, särskilt i det här fallet. Tänk när vi har system som kan utveckla sig själva eller i varje fall bistå forskarna med utvecklingen.

Hursomhelst, vi kan vara tämligen säkra på att det kommer se radikalt annorlunda ut om 12 år. Exakt på vilket sätt och exakt hur långt utvecklingen hunnit är självklart omöjligt att säga, men det kommer att ha hänt mycket.

Sen betyder det på intet sätt att alla blir ersatta av datorer. Vissa jobb försvinner och ersätt med nya, samtidigt som AI i första hand kommer bistå människor att göra saker som annars inte varit möjliga.

Annars har vi förstås scenariot med artificiell superintelligens. Det är inte så relevant att försöka spekulera kring hur en sådan värld skulle se ut, av den enkla anledningen att den är minst lika svår att föreställa sig som vår värld var att föreställa sig för 100 år sedan. Konceptet är i princip att AI blir gud, vilket antingen kan innebära paradiset på jorden eller mänsklighetens undergång. Mänsklighetens undergång kan ju undvikas och jag tror inte frågan om jobben är särskilt relevant när det finns robotar som kan förse oss med allt vi behöver.
Säkerligen kommer AI att kunna utvecklas i explosionsartad hastighet när rätt förutsättningar (vad nu dessa exakt är kan man ju fundera kring) finns på plats. Det är dock väldigt svårt att sia om när exakt denna explosion kommer. Den kanske kommer inom tolv år. Inte omöjligt som jag ser det.

Men superduperrobotar som kan göra allt en människa kan är nåt helt annat. Då krävs det en jävla massa teknikutveckling och inte "bara" mjukvaruförbättringar som behövs för att boosta AI utvecklingen. Denna utveckling lär ta bra mycket längre tid.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)