Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-25, 01:25   #1
PsykopatVegan
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 36
Är ni beredda på robotarna?

Det finns alltid utveckling och så finns det åsikter om utvecklingen, utvecklingen vinner alltid, finns helt enkelt inget företag som kommer klara av att hålla sig med människor på grund av feels medan deras konkurrenter använder robotar.

Själv tycker jag det är välkommet att robotar tar över, tycker i grund och botten att massor av jobb är helt onödiga, kassörskor, receptionister och dylikt. Desto färre människor jag behöver spela mot desto bättre.

Men människorna försvinner ju inte (iaf inte före robotarna helt tar över hehe) så vad ska alla människor göra och vad tror ni kommer ersättas sist?

Själv är jag fullständigt övertygad om att de rika kommer bli betydligt rikare och vi kommer få betydligt fler fattiga. Det finns inte en chans i helvete att alla rika plötsligt förändrar sin psykologi och vill GE bort sina pengar. De som går in i roboteran med pengar kommer vara de som får pengar. På ett sätt är det jävligt bråttom att hamstra pengar. SÅ LÄNGE mänskligt arbete värderas som värdefullt kan man tjäna pengar på det, mänskligt arbete kommer snart bli överflödigt och inte inte ens det bästa tillgängliga.

I stort välkomnar jag det men hoppas att jag hinner hamstra pengar före den mänskliga hjärnan tappar sin edge så att säga. Hehe
PsykopatVegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 01:44   #2
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Det sista som ersätts blir ingenjören och programmeraren.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 02:15   #3
PsykopatVegan
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Det sista som ersätts blir ingenjören och programmeraren.
Jag iklär mig då en helt annan åsikt i frågan. Det kommer alltid finns någon som övervakar men det kommer inte behövas en hel flock med kodare, för datorerna kodar extremt mycket bättre, mycket snabbare.

Det som kommer ersättas absolut sist är människor som gör saker som rika människor vill ha då det kommer vara exklusivt. En mänsklig avsugning, en mänsklig massage eller bara en mänsklig terapeut. Men detta kommer till de rika.

Själv känner jag en ganska stor stress över detta, de flesta människor inser inte hur snart vi snackar. 2030 kommer massor av människor vara ersatta. Kapital kommer vara en ännu större nyckel än någonsin. Man kommer tävla med datorer och de bästa datorerna kommer vara de dyraste..

Det finns många flummiga analyser av detta men de missar ju alla poängen då de är väldigt naiva. Man ska alltid ta det till extremen i huvudet, idag är kärnvapen en extrem, som tur är de inte så lättillgängliga ännu men om de vore det skulle det varit stora problem. Imorgon kommer datorer bli som kärnvapen är idag.

I en ideal värld skulle datorerna bara ersatta de enkla jobben och lite svårare jobb som kräver universitetsstudier skulle varit försonade, då kunde man bara bunkrat upp och jobbat hemifrån. Men det fungerar ju inte så. Själv ser jag ingen anledning till att vi ska ha läkare, de är ofta värdelösa ändå, en människa kan helt enkelt inte ha alla diagnoser tillgängliga och fräscha, det kan en dator.
Faktum är att jag ser "vårdcentrals-läkare" som några av de första man kunde eliminerat.

Senast redigerad av PsykopatVegan den 2017-08-25 klockan 02:24.
PsykopatVegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 04:12   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PsykopatVegan Visa inlägg
Jag iklär mig då en helt annan åsikt i frågan. Det kommer alltid finns någon som övervakar men det kommer inte behövas en hel flock med kodare, för datorerna kodar extremt mycket bättre, mycket snabbare.

Det som kommer ersättas absolut sist är människor som gör saker som rika människor vill ha då det kommer vara exklusivt. En mänsklig avsugning, en mänsklig massage eller bara en mänsklig terapeut. Men detta kommer till de rika.

Själv känner jag en ganska stor stress över detta, de flesta människor inser inte hur snart vi snackar. 2030 kommer massor av människor vara ersatta. Kapital kommer vara en ännu större nyckel än någonsin. Man kommer tävla med datorer och de bästa datorerna kommer vara de dyraste..

Det finns många flummiga analyser av detta men de missar ju alla poängen då de är väldigt naiva. Man ska alltid ta det till extremen i huvudet, idag är kärnvapen en extrem, som tur är de inte så lättillgängliga ännu men om de vore det skulle det varit stora problem. Imorgon kommer datorer bli som kärnvapen är idag.

I en ideal värld skulle datorerna bara ersatta de enkla jobben och lite svårare jobb som kräver universitetsstudier skulle varit försonade, då kunde man bara bunkrat upp och jobbat hemifrån. Men det fungerar ju inte så. Själv ser jag ingen anledning till att vi ska ha läkare, de är ofta värdelösa ändå, en människa kan helt enkelt inte ha alla diagnoser tillgängliga och fräscha, det kan en dator.
Faktum är att jag ser "vårdcentrals-läkare" som några av de första man kunde eliminerat.
Citat:
Det finns många flummiga analyser av detta men de missar ju alla poängen då de är väldigt naiva.
Citat:
2030 kommer massor av människor vara ersatta.


2030 är om tolv år... Den promillen människor som då blivit ersatta av robotar/datorer kommer istället jobba med nåt annat.

Det du pratar om är att det någon gång i framtiden kommer finnas AI och robotar som kan utföra alla (eller de flesta) sysslor som människor kan. Detta ligger lååååååångt fram i tiden. Inget du kommer få uppleva i din livstid så du kan slappna av.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 04:57   #5
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Visst många jobb kommer att automatiseras i en nära framtid. Det är inget märkligt eller oroande över det. Folk som inte platsar får återgå till självförsörjning. Vad som däremot är märkligt och oroande är att vi massimporterar arbetskraft som redan nu är underkvalificerad och som aldrig kommer att kunna självförsörja sig heller.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 06:06   #6
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


2030 är om tolv år... Den promillen människor som då blivit ersatta av robotar/datorer kommer istället jobba med nåt annat.

Det du pratar om är att det någon gång i framtiden kommer finnas AI och robotar som kan utföra alla (eller de flesta) sysslor som människor kan. Detta ligger lååååååångt fram i tiden. Inget du kommer få uppleva i din livstid så du kan slappna av.
Det fascinerande med AI är ju att om den blir självlärd så kan ju den göra teknologiska framsteg som tagit oss 50 år, på bara en vecka.

Så egentligen är det ju omöjligt att svara på när det händer, precis som att de va omöjligt för oss för bara 20 år sedan att svara på hur många som skulle sitta uppkopplade till internet.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 06:15   #7
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Låter som att någon läst homo deus? ;p

Tryggheten jag ser är att många jobb är väldigt svåra att ersätta då de är mångfacetterade.
Men kassörskör, ekonomer osv kanske är (borde vara) i riskzonen. Å andra sidan är det kanske lika troligt att kassörskör ersätts med självscanning?

Och de "enkla jobben" är inte alltid lättare att ersätta.
Det är mycket enklare att ersätta de flesta sorters läkare snarare än en underskörerska, eftersom många läkare mest arbetar intellektuellt. Uskor gör flera saker som är svåra att ersätta med robotar.
Finns som apropå redan AI:s som varit träffsäkrare i att sätta diagnos efter anamnes än vad läkare varit. Lägg till behovet av nya läkare + lång studietid och det är imo ett mycket "hotat" yrke i sammanhanget robotar.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2017-08-25 klockan 06:20.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 06:24   #8
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Problemet är ju inte brist på arbete utan snarare brist på arbete som matchar befolkningen så de arbeten som försvinner är lågkvalificerade och enkla medans de som tillkommer blir allt mer krävande.
Detta är knappast något som händer över en natt, det är en process som gått hand i hand med civilisationen.

Vad ska alla som haft oturen att inte födas med förutsättningar för 100+ IQ, i huvudsak män, göra i framtiden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 06:34   #9
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Problemet är ju inte brist på arbete utan snarare brist på arbete som matchar befolkningen så de arbeten som försvinner är lågkvalificerade och enkla medans de som tillkommer blir allt mer krävande.
Detta är knappast något som händer över en natt, det är en process som gått hand i hand med civilisationen.

Vad ska alla som haft oturen att inte födas med förutsättningar för 100+ IQ, i huvudsak män, göra i framtiden?
Antagligen lär de få mindre och mindre stöd och hjälp, eftersom de inte bidrar ö.h.t till samhället. Det har iaf framkommit i allt jag läst att mer samhällsnytta -> mer rättigheter / förmåner. Ta bort samhällsnyttan och det kan tänkas att förmånerna följer.
Det är ungefär vad vi redan hör nu, folk vill inte försörja en invandrare som aldrig kommer få jobb.
Skillnaden är att i framtiden riskerar det vara väldigt, väldigt många som på samma vis inte bidrar till samhället och inte bara invandrare, men då (om det blir så) kanske man väljer att alienera dessa pga (påstådd) lathet eller något annat, när man inte kan dra ras / kulturkortet.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2017-08-25 klockan 06:39.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 06:44   #10
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Antagligen lär de få mindre och mindre stöd och hjälp, eftersom de inte bidrar ö.h.t till samhället. Det har iaf framkommit i allt jag läst att mer samhällsnytta -> mer rättigheter / förmåner. Ta bort samhällsnyttan och det kan tänkas att förmånerna följer.
Det är ungefär vad vi redan hör nu, folk vill inte försörja en invandrare som aldrig kommer få jobb.
Skillnaden är att i framtiden riskerar det vara väldigt, väldigt många som på samma vis inte bidrar till samhället och inte bara invandrare, men då (om det blir så) kanske man väljer att alienera dessa pga lathet eller något annat, när man inte kan dra ras / kulturkortet.
Ja en person, oavsett hudfärg, som blir överflödig i samhället och inte ser någon framtid kommer ju att vara benägen till att bli kriminell för att få någon form av framgång. Det eller någon form av vegeterande tillbakadragen tillvaro, men med kriminaliserade droger är många former av det dessutom kriminellt.

Inte en helt enkel nöt att knäcka men den verkar smått oundviklig om vi inte börjar genmanipulera oss själva, dock så förändrar det mest bara problemets form.

Att bara bygga större fängelser och/eller dela ut mer bidrag känns inte som den mest attraktiva lösningen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 06:45   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 06:52   #12
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Skynet är oundviklig

Ärligt talat när någon skapar ett fungerande AI så är kanske inte det första vi skall göra i vår kontakt med denna nya livsform att ge den kontroll över vapen och vapenfabriker.

Just sayin....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 07:07   #13
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Skynet är oundviklig

Ärligt talat när någon skapar ett fungerande AI så är kanske inte det första vi skall göra i vår kontakt med denna nya livsform att ge den kontroll över vapen och vapenfabriker.

Just sayin....
Fast det första AI gör är att stoppa in pekfingret i närmsta dataport och så har de kontroll över ALLT.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 07:11   #14
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Fast det första AI gör är att stoppa in pekfingret i närmsta dataport och så har de kontroll över ALLT.
Om vi kopplat upp kärnvapnen på internet så har vi mer akuta problem än AI!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 07:31   #15
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Läge att bli präst kanske. Svårt att tro att människor vill ha en robotpräst.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)