Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-15, 18:07   #1
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Post Testoprov, påverka S-SHBG via kosten

Gjorde nyligen en kontroll av diverse blodvärden inklusive testosteron då jag upplevt en del trötthet, nedstämdhet och liknande.

Värdena verkade på det stora hela normala, hade dock följande för testosteron:

S-Testosteron: 20 nmol/L (referensintervall 8,6-29)
S-SHBG: 60 nmol/L (referensintervall 18-54)

Läkaren sa absolut ingenting om det i sitt utskick (och verkade allmänt nonchalant), men om jag förstått det hela rätt så tyder det höga värdet på S-SHBG att det fria testot kan vara lågt och att det i sin tur kan ge lågtesto-symptom.

Frågan är dels om det går att göra något åt det här via kostförändringar, dels om någon har någon koll på om 60 nmol/L ens är såpass högt att det kan ge sådana symptom och rent allmänt om någon har nåt intressant att säga om saken.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-15, 20:28   #2
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Men ditt fria testo är ju inte lågt? Varför tror du att ett högt S-SHBG skulle innebära lågt fritt testo? Det fungerar inte på samma sätt som att låga T3 och T4-nivåer kan ge högt TSH.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 13:31   #3
swolemate
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 7
TS har inte postat sitt värde på fritt T utan den totala serumkoncentrationen. SHBG heter ju just sex hormone binding globulin för att det binder könshormoner, båda testosteron och östrogen, så när man räknar ut fritt T så tar man totalt T, SHBG, och albumin och får fram ett indexvärde. Finns kalkylatorer på nätet.

Jag har haft nästan exakt samma situation, eller jag kanske har fortfarande, har inte fortsatt att testa för det gick inte att hitta någon förklaring. Mitt estradiol var inte förhöjt däremot var prolaktinet det så jag scannade hjärnan med magnetröntgen för att utesluta prolaktinom vilket de inte hittade.

Jag har läst på en del om det men inte hittat någon vettig förklaring. Till slut bara släppte jag det, jag hade inga otvetydiga symptom (jag var också ganska trött men har i efterhand kommit fram till att det troligen hade med arbetsstress att göra då det gick över). Har man däremot symptom på så kanske man kan pusha läkaren att få komma till en endokrinolog som man sedan får pusha för en lösning.

När det gäller supps så ska nässelextrakt binda sig till shbg men har testat det lite osystematiskt och inte märkt något. Kolla http://examine.com/supplements/Stinging+Nettle/

Man kan ju ha idiopatiska förhöjningar av diverse ämnen som inte behöver göra så mycket. I efterhand så tror jag att jag nojjade för mycket kring den här grejen så ett råd skulle vara att inte oroa dig onödigt mycket

Edit: Kom på att endokrinologen som jag till slut fick prata med sade att shbg kunde höjas när man hade en förhöjd katabolism, så jag tänkte att det kanske var en konsekvens antingen av för mycket stress generellt, kortisol och katekolaminer etc, eller att jag hade en lätt överträning. Vill minnas att man sett att shbg ökar i studier på militärer som pushas över sina gränser exempelvis.

Senast redigerad av swolemate den 2016-08-18 klockan 13:33.
swolemate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 22:20   #4
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Sex Hormone Binding Globulin: New Science Questions Old Beliefs
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227261

Det diskuteras lite där.

Kan copy-pasta mitt tidigare inlägg med två referenser som menar att ditt SHBG-värde är otroligt högt - sedan hur man beslutat att det är andra referensvärden i sjukvården vet jag inte, finns säkert mycket som tyder på det också. Hittade däremot inget som talade för det.

Citat:
Ursprungligen postat av CapnMiler Visa inlägg
Osäker om SHBG är "gainzens värsta fiende" men när jag hade ett obehandlat värde på 57 nmol/L (svenska referenser ålder 18-49: 18-54 nmol/L) så var jag svagare än aldrig förr. Motivationen hade störtdykt och jag orkade ingenting. Gick till gymmet men kunde inte träna. Satt ut mestadels av tiden. Tappade över 40% av mitt 1RM i flertal övningar.

(...visserligen hade jag sjukt höga nivåer av prolaktin också, vilket säkerligen bidrog. Så svårt att peka ut vad som var boven iofs. SHBG är nu under 30 för mig, samt prolaktinet har minskat avsevärt. Omedicinerad och enbart tillskott.)


1.
Sen undrar jag huruvida referensvärdet är värt att följa när man ser detta samband och värden:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3955328/
- med denna som referens skulle jag inte ha haft mitt värde (SHBG: 57 nmol/L) förrän jag var ca 70 år. Notera att jag är inte ens 23 år.


2.
Samt Vermeulen A. Declining Androgens with Age: An Overview.
- med denna som referens skulle jag inte ha haft mitt värde (SHBG: 57 nmol/L) förrän jag var ca 70-80 år. Återigen, jag är inte ens 23 år.


Med iallafall två referenser som menar att SHBG på 54 nmol/L "enbart" ses hos pensionärer, så undrar jag hur referensen i sverige menar att det är normala värden för en 20 åring.
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 22:22   #5
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Men ditt fria testo är ju inte lågt? Varför tror du att ett högt S-SHBG skulle innebära lågt fritt testo? Det fungerar inte på samma sätt som att låga T3 och T4-nivåer kan ge högt TSH.
Med hans värden får man ett fritt testo på 1,43%

http://www.issam.ch/freetesto.htm

Är inte det lågt?
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 22:30   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Diskutera inte trt på Kolo, folk kommer bara säga att det är finfina värden oavsett värde alt. att du äter dåligt eller nå annat.


Skrivet slarvigt med telefonen
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 23:31   #7
swolemate
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av CapnMiler Visa inlägg
Sex Hormone Binding Globulin: New Science Questions Old Beliefs
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227261

Det diskuteras lite där.

Kan copy-pasta mitt tidigare inlägg med två referenser som menar att ditt SHBG-värde är otroligt högt - sedan hur man beslutat att det är andra referensvärden i sjukvården vet jag inte, finns säkert mycket som tyder på det också. Hittade däremot inget som talade för det.
Tja! Läste ditt tidigare inlägg, det låter ju jätteintressant om du hittat sätt att sänka prolaktin och shbg med tillskott! Vad körde du med då?
swolemate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 10:23   #8
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av swolemate Visa inlägg
Tja! Läste ditt tidigare inlägg, det låter ju jätteintressant om du hittat sätt att sänka prolaktin och shbg med tillskott! Vad körde du med då?
Jag tog flera kosttillskott vilket gör det svårt att säga vilket som fungerade eller om alla fungerade - eller om naturalförloppet av mitt tillstånd fick mig att må bättre, alltså oberoende av kosttillskotten.

Avena Sativa
Tongkat Ali
Muira Puama
Stinging Nettle
D-vitamin (mina värden var något låga dessutom)

Jag var ganska desperat då vården dissade mig och jag mådde skit - därav så många tillskott.

Finns flera som uttryckt sig om att DAA har ökat deras prolaktinnivåer, osäker kring vad som stämmer, men kan vara värt att kolla upp ifall du tar det.
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 10:50   #9
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
Efter första dieten låg testot på (S-Testosteron) 2,3, Kastrat-värde
Sen började jag äta och fick 20 igen
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 11:03   #10
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av CapnMiler Visa inlägg
Jag tog flera kosttillskott vilket gör det svårt att säga vilket som fungerade eller om alla fungerade - eller om naturalförloppet av mitt tillstånd fick mig att må bättre, alltså oberoende av kosttillskotten.



Avena Sativa

Tongkat Ali

Muira Puama

Stinging Nettle

D-vitamin (mina värden var något låga dessutom)



Jag var ganska desperat då vården dissade mig och jag mådde skit - därav så många tillskott.



Finns flera som uttryckt sig om att DAA har ökat deras prolaktinnivåer, osäker kring vad som stämmer, men kan vara värt att kolla upp ifall du tar det.


Inte Butea Superba i den naturstacken?


Skrivet slarvigt med telefonen
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 11:50   #11
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Inte Butea Superba i den naturstacken?


Skrivet slarvigt med telefonen

Ajajaj... menar du att jag inte varit opti nu?

Läste på 6 olika trådar, i 4 olika forum ang. supps för SHBG minskning, men Butea Superba nämndes aldrig. Får hålla mig till kolo i fortsättningen!
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-20, 12:36   #12
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Mig veterligen kan man minska SHBG genom:

* Kolhydrater
* Magnesium
* Zink
* Omega 3
* Vitamin D
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-30, 12:24   #13
Entity
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 158
Sparkar liv i tråden, någon som fått hjälp när de har högt SHBG ?
Själv har jag för övrigt 76 i SHBG , 20.8 i testo, fritt testosteron är alltså ca 1% . Mitt SHBG är väl likvärdigt för en 100 årig gubbe med testosteronproblem.

Men läkaren tyckte inget var problem då 20.8 är tom högre än normalt. Men va gör de om allt binds upp av SHBG ?
Förstod dock inte detta just då, hade annars tagit upp det.

Någon som vet hur sjukvården ställer sig ?
__________________
Gammal o fet.
Entity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-30, 12:56   #14
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av Entity Visa inlägg
Sparkar liv i tråden, någon som fått hjälp när de har högt SHBG ?
Själv har jag för övrigt 76 i SHBG , 20.8 i testo, fritt testosteron är alltså ca 1% . Mitt SHBG är väl likvärdigt för en 100 årig gubbe med testosteronproblem.

Men läkaren tyckte inget var problem då 20.8 är tom högre än normalt. Men va gör de om allt binds upp av SHBG ?
Förstod dock inte detta just då, hade annars tagit upp det.

Någon som vet hur sjukvården ställer sig ?
Som du påstår så binder SHBG ditt testosteron. Du kan ha 40 i total testo men ändå ha mindre fritt (det som faktiskt spelar roll) än någon med 15 totalt. Att din läkare tilltalar så visar ju på att hen inte har så stor koll. Vanliga läkare borde skicka en remiss till en endokrinolog istället för att låstas veta allt. Så ligg på och försök beskriv dina symptom (antar att du har ett fåtal med så pass lågt fritt testosteron) så kan du få träffa någon som förmodligen kan sitt område.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 12:38   #15
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av CapnMiler Visa inlägg
Jag tog flera kosttillskott vilket gör det svårt att säga vilket som fungerade eller om alla fungerade - eller om naturalförloppet av mitt tillstånd fick mig att må bättre, alltså oberoende av kosttillskotten.

Avena Sativa
Tongkat Ali
Muira Puama
Stinging Nettle
D-vitamin (mina värden var något låga dessutom)

Jag var ganska desperat då vården dissade mig och jag mådde skit - därav så många tillskott.

Finns flera som uttryckt sig om att DAA har ökat deras prolaktinnivåer, osäker kring vad som stämmer, men kan vara värt att kolla upp ifall du tar det.
Provat Fadogia agrestis?
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)