Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-02, 00:39   #1
eiri
Registered User
 
eiris avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Falun
Inlägg: 883
Ögonlaser

Hejsan!

Undrar om någon här har gjort en ögonlaser/ögonoperation?, isf, var?, resultat? pris?, bieffekter? osv.. tack på förhand!
eiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 01:22   #2
Tediiieee
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 1 016
Jag var på undersökning på memira förra året. Dock fick inte göra den pga nåt "mått" i mitt öga som var lite tajt eller nåt skit kommer inte exakt ihåg vad hon sa, men det kunde ändras med tiden så tänkte prova igen snart.
Tediiieee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 01:57   #3
spaffen
Registered User
 
spaffens avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Lund
Inlägg: 115
Memira. Laser. Tre år sedan. Gjorde ont resten av dagen. "Obekvämt" en vecka. Bra resultat.
Har förträngt priset.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
spaffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 02:35   #4
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av eiri Visa inlägg
Hejsan!

Undrar om någon här har gjort en ögonlaser/ögonoperation?, isf, var?, resultat? pris?, bieffekter? osv.. tack på förhand!
Jag har inte gjort det själv, men har fler arbetskamrater som har.På vissa arbetsplatser så kan man få det delvis subventionerat eller slippa skatten. Minns inte riktigt vilket. Kan vara värt att kolla upp. De jag pratat med nämnde priser på 20 000+ före avdrag. Finns både billigare och dyrare, men det känns ju lite onödig att vara snål mot ögonen.
__________________
1435mm

Senast redigerad av BlötSnö den 2012-12-02 klockan 02:36.
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 04:11   #5
hexoflen
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 1
Gjort Lasek tror jag det hette, då dom löser bort översta lagret av hornhinnan med hjälp av nått lösningsmedelgegg. Sen lasrar dom, inte det minsta obehagligt, men dagarna efter gjorde det sanslöst ont i mina ögon! Mestadels beror nog på "skyddslinserna" man har på i 3 dagar.
Klara inte av att ha vanliga linser så det är väl därför, men då man väl fick ta av dom så var det inga problem.
Perfekt syn efter en 4-5 dagar, ser näst intill perfekt!
Gjorde behandlingen för 1 år sen och då gick det på 26000, värt vaaaarenda krona!

*edit. Koskelas i Umeå var det som gällde!
hexoflen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 04:47   #6
Tigerkotten
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 367
Har "bara" -1.0 ~~ men kör Linser. Funderar på köra det, men sen läser man komplikationer som kan ske, OM det händer en så finns det inget man kan göra åt det. Då är man s.k "KÖRD"! Däremot vad jag förstår finns det ju gamla sättet att göra det, om något går fel att man kan åtgärda det. Men det nya är väl att om man opererar hornhinnan eller hur det går, så går det inte gå tillbaka.

Bah inte koll helt 100% men känns riskabelt.
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 07:57   #7
jaaaaag
Guest
 
Inlägg: n/a
FS-LASIK hos Memira.

Är väldigt nöjd, har perfekt syn idag, kostade mig 35k.
Såg lite suddigt och hade problem med skärpan i några dagar, ingen smärta alls. OP:n i sig tog inte många minutrar.

Mina ögon blir väldigt torra då och då men det var de innan operationen också. Jag kan även se en "gloria" kring lampor och ljus under nattetid ibland men det "problemet" hade jag med linser också så det är helt ok.
  Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 09:10   #8
Zoltan Szabo
Registered User
 
Zoltan Szabos avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Ljungby
Inlägg: 41
Memira i jkpg. Fs-lasek metod. Ont på några timmar på op kvällen men körde bil dagen efter utan problem, utan smärta osv. (På väg till efterkontroll) en månad till små "gloria" försvann runt ljuskällor. Bästa 33 k jag någonsin har investerat i något. Har haft glasögon sedan 6 årsåldern för närsynthet.
Zoltan Szabo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 09:40   #9
FredrikM
Registered User
 
FredrikMs avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 49
Gjorde Lasek för ett år sedan. Såg knappt godkänd för körkort innan och resultatet nu efter var 2.0 på tavlan dvs maxsyn (nedersta raden)
Själva operationen gick smidigt, tog väl sammanlagt 30 min med bedövning ingrepp mm. och kändes absolut ingenting. De 2 nästkommande dygnen dock behöver man väl inte gå in närmre på än att jag aldrig gör om det igen.. haha
__________________
Instagram fredrikmattisson
FredrikM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 11:02   #10
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Jag opererade mig på laser för alla mars 2011, sjukt bra resultat.

Jag hade varande och ömmande ögon i 4dagar, sedan försvann varet. Körde bil efter en vecka.

Kusinen körde efter 4 dagar (hon opererades en vecka innan mig.

Priset landade på 9500 kr/öga.
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 14:15   #11
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
FS-Lasik för ett par månader sedan i Skövde. Ca 35000 kr. Sjukskrev mig 2 dagar. Första dagen får man sitta och blunda mer eller mindre i några timmar. Viss torrheten i ögonen även nu, men inget som direkt stör... synen nu är bättre än det var med glasögon innan.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 18:19   #12
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Memira Karlstad när de precis öppnat för ca 4-5år sen. Kosta mig 24k tror jag (öppningserbjudande). Gjorde ont under själv "operationen" för att mitt "ögonbrynsben" sitter så långt ner. Annars såg jag väl suddigt resten av operationsdagen men dagen efter såg jag typ lika bra som jag gjort innan med glassögon. När jag testade synen efter några månader hade jag 2.0 vilket jag tror är "perfekt syn" inte haft något problem alls. Lätt värt det (passar inte i glasögon och linser krånglar ju lite till och från).
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 19:04   #13
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Har funderat länge, men avvaktar iaf något år till innan jag får se om min syn förändras mer.

Finns det någon info om någon som gjort det med kassa resultat? Jag har aldrig hört om någon som det inte gått bra för.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 19:09   #14
Tediiieee
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 1 016
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har funderat länge, men avvaktar iaf något år till innan jag får se om min syn förändras mer.

Finns det någon info om någon som gjort det med kassa resultat? Jag har aldrig hört om någon som det inte gått bra för.
Känner en som det inte blev så bra när han gjorde det, men han fick åka tillbaka och göra om det gratis och då blev det perfekt
Tediiieee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 20:08   #15
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Har sneglat lite på denna behandling. Är dock tveksam till att jag har tillräckligt dålig syn. Jag har glasögon (som jag bara använder när jag ser film men borde ha alltid). Linser var ingen idé för mig enligt optikern då jag inte har tillräckligt dålig syn.

Men det verkar ju underbart att kunna få supersyn på några minuter och helt slippa glasögon.

Min syn är 0.7 och 0.9 utan korrektion, och 1.2 på båda ögon med korrektion.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)