Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-15, 19:42   #31
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det som jag ofta finner tråkigt är hur svårt väldigt många har att läsa hundars kroppsspråk och signaler. Det lite lurigt att se om man inte har en hum, men står ut som fyrbåkar ifall man fått det visat för sig.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 19:46   #32
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad ska man göra då? Min vän med hunden påstår att om man greppar den om munnen och säger åt den att vara tyst så blir den bara mer stressad.
Hundar är som katter och andra djur som ändå är vana vid flock, dvs visar du inte att du är ledaren så tar djuret lätt över.. precis som barn. Jag ser ofta hundar som är ute och går med människor. På samma sätt som jag kan se barn ute och rasta sina vuxna vid lekplatser.

Man behöver vara fysisk och inte bara snuttepluttepsykisk som ska tala till rätta, men kraftig röst och handtag krävs. På både barn, hundar, katter, höns. Ett NEJ med kraftig röst är ett nej och lyds det inte så är det fysiskt att visa till att "jag bestämmer". Behöver inte vara en rotting över ansiktet anno 60-tal eller 2018 BDSM, utan går bra med att hålla fast eller förhindra rörelse.

Grejjen är att det krävs inte många tillfällen med att sätta sig i fysisk och psykisk respekt, innan det också appliceras på enbart psykisk reaktion, dvs det räcker med att säga NEJ bestämt sedan så backar djuret. Den vet redan sin plats då. Kruxet är mest att många djurägare glömmer bort detta helt och hållet och bara gullegullar, vilket gör att djuret i sin värld redan är master.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 19:48   #33
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
En anledning till jobbiga hundar utöver bristande uppfostran kan ju vara brist på motion,att gå med hunden runt kvarteret räknas väl knappt ,eller att släppa ut hunden i trädgården.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 19:48   #34
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Hundar är som katter och andra djur som ändå är vana vid flock, dvs visar du inte att du är ledaren så tar djuret lätt över.. precis som barn. Jag ser ofta hundar som är ute och går med människor. På samma sätt som jag kan se barn ute och rasta sina vuxna vid lekplatser.

Man behöver vara fysisk och inte bara snuttepluttepsykisk som ska tala till rätta, men kraftig röst och handtag krävs. På både barn, hundar, katter, höns. Ett NEJ med kraftig röst är ett nej och lyds det inte så är det fysiskt att visa till att "jag bestämmer". Behöver inte vara en rotting över ansiktet anno 60-tal eller 2018 BDSM, utan går bra med att hålla fast eller förhindra rörelse.

Grejjen är att det krävs inte många tillfällen med att sätta sig i fysisk och psykisk respekt, innan det också appliceras på enbart psykisk reaktion, dvs det räcker med att säga NEJ bestämt sedan så backar djuret. Den vet redan sin plats då. Kruxet är mest att många djurägare glömmer bort detta helt och hållet och bara gullegullar, vilket gör att djuret i sin värld redan är master.
Så då har min vän fel. Han tillhör de som hatar Cesar Milan.

Å andra sidan har hans jävla hund varit spattig i ett år, så jag börjar tvivla på min väns metoder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 19:49   #35
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det som jag ofta finner tråkigt är hur svårt väldigt många har att läsa hundars kroppsspråk och signaler. Det lite lurigt att se om man inte har en hum, men står ut som fyrbåkar ifall man fått det visat för sig.
gäller även katter.. att stirra ett flockdjur i ögonen fast man aldrig har setts förut är sällan ett bra drag.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 19:52   #36
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Hundar är som katter och andra djur som ändå är vana vid flock, dvs visar du inte att du är ledaren så tar djuret lätt över.. precis som barn. Jag ser ofta hundar som är ute och går med människor. På samma sätt som jag kan se barn ute och rasta sina vuxna vid lekplatser.

Man behöver vara fysisk och inte bara snuttepluttepsykisk som ska tala till rätta, men kraftig röst och handtag krävs. På både barn, hundar, katter, höns. Ett NEJ med kraftig röst är ett nej och lyds det inte så är det fysiskt att visa till att "jag bestämmer". Behöver inte vara en rotting över ansiktet anno 60-tal eller 2018 BDSM, utan går bra med att hålla fast eller förhindra rörelse.

Grejjen är att det krävs inte många tillfällen med att sätta sig i fysisk och psykisk respekt, innan det också appliceras på enbart psykisk reaktion, dvs det räcker med att säga NEJ bestämt sedan så backar djuret. Den vet redan sin plats då. Kruxet är mest att många djurägare glömmer bort detta helt och hållet och bara gullegullar, vilket gör att djuret i sin värld redan är master.
Eller att, när man busar, aldrig låta djuret vinna. Det behöver inte vara hårdhänt heller, men man ska alltid vara den som hindrar hunden från att fly iväg, eller bara tvinga ned dem på golvet. Och som du säger behöver det inte vara direkt våld, även om de flesta hundar tål ganska barska tag.

Det där med förhindrande är stort, och ofta utan större risk för endera part. Men det krävs en enorm dos tålamod för att man ska lära djuret att det inte får röra sig inom ett visst område, eller att vissa ytor enbart är ok om man får lov.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 19:53   #37
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Så då har min vän fel. Han tillhör de som hatar Cesar Milan.

Å andra sidan har hans jävla hund varit spattig i ett år, så jag börjar tvivla på min väns metoder.
För en del är det jobbigt att behöva vara disciplinerad mot dem/de man tycker om, en slags del i konflikträdsla.

Det är lättare att vara "nejmen gubbe, hörru, nu har du rivit Stoltz godishylla här på Hemmakväll hela fyra gånger, kan du bara inte ge dig" än att släpa ut ungen rätt ut ur butiken och tvinga denne att se en helkväll med på spåret eftersom man vet att det sistnämnda innebär inbördeskrig i hemmet.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 19:56   #38
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Eller att, när man busar, aldrig låta djuret vinna. Det behöver inte vara hårdhänt heller, men man ska alltid vara den som hindrar hunden från att fly iväg, eller bara tvinga ned dem på golvet. Och som du säger behöver det inte vara direkt våld, även om de flesta hundar tål ganska barska tag.

Det där med förhindrande är stort, och ofta utan större risk för endera part. Men det krävs en enorm dos tålamod för att man ska lära djuret att det inte får röra sig inom ett visst område, eller att vissa ytor enbart är ok om man får lov.
Jag har märkt på bara en katt då att det fungerar fruktansvärt bra att låta skrället också vinna ibland och belöna det beteendet. Det går att styra beteenden med morot/piska helt galet bra. Rent manipulativt kan jag styra en katt, som ändå inte är överintelligent på något sätt, var någonstans den får går bananas och var någonstans denne måste bete sig, vilket kräver två helt skilda beteenden. Jämför en nobelmiddag med en sväng i fight club.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 20:05   #39
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Men huskatter har ändå en särpräglad flockinstinkt jämfört med hundar. Båda arterna har ju, tack och lov, i stort tappat den närapå livsfarliga rivalitet man hittar i t.ex. hyenor. Där ser jag mer utmanande och gränstestande från hundar, särskilt i ett hushåll med fler än en jycke. Katter har ju sina rebelliska sidor, men jag har inte märkt av samma dramatiska beteende från dem-- men har inte lika stor erfarenhet av katt heller.

Lika kul varje gång man kommer in i ett hushåll med både hund och katt. Den förra är alltid lägst på totempålen .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 21:51   #40
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Kastrering bra eller dåligt för hanhundar?
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 21:53   #41
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Kastrering bra eller dåligt för hanhundar?
Tänker du på hälsofördelar/nackdelar ?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 22:02   #42
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Kastrering bra eller dåligt för hanhundar?
Om du inte ska avla hunden: bra.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 23:07   #43
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Tänker du på hälsofördelar/nackdelar ?
Ja och om det kan påverka uppförande ,den mentala biten.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 23:33   #44
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Det där med disciplin och hunduppfostran är så olika från hund till hund. Om jag lämnar hunden ensam hemma med en skål nystekta köttbullar på golvet kommer hon inte röra dem eftersom hon inte ”fått” dem. Men när vi är ute på promenad så är det definitivt hon som är ute och går med mig. Hon drar konstant i kopplet och morrar på alla hundar som hon inte känner som kommer för nära. Som tur är har jag lyckats få bort hennes skall mot andra hundar men jag har inte kommit längre än så. Det skulle säkert gå att träna bort hennes dragande samt hennes nervösa beteende mot andra hundar, men då skulle man nog va tvungen att vara så hård att man riskerar att skada henne mentalt. Att brotta ner henne och hålla fast henne varje gång hon gör fel har noll effekt. Istället har jag löst det med att i bästa mån gå omvägar runt andra hundar när vi är ute och går.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-16, 00:08   #45
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Hon drar konstant i kopplet och morrar på alla hundar som hon inte känner som kommer för nära.
Usch, låter som min nu avlidna mormors hund, och typ alla tre hundar jag fått äran att rasta själv. De har bara fått amatöruppfostran av ägaren och aldrig lärt sig promenera lugnt bredvid. Så fort man kommer utanför dörren får man ett rejält träningspass för underarmarna. En liten hund, hon hade en Jack Russell, går ju att rycka tillbaka ett par meter varje gång men en större variant jag rastade, en Flatcoated Retriever, fick jag stappla bredbent och luta mig bakåt för att hålla emot.

De allra flesta verkar inte bry sig om att uppfostra sina hundar på riktigt. De tror att det räcker med att vara fysiska och högljudda. Jag hade i alla fall gått på hundträffar i början för att vänja hunden vid andra hundar, och klasser där man lär sig uppfostran. Som någon nämnde borde det vara körkort på att få skaffa hund, åtminstone ett teoriprov som visar att man bryr sig om att lära sig något om hur en hund fungerar. Det är ju fan pinsamt att gå omkring med en skällande hund som snurrar in kopplet i alla lyktstolpar.

Jag gillar hundar så jag förstår att man skaffar hund. Men jag skulle ändå aldrig skaffa en själv då jag inte skulle ha motivation till att ge den tillräckligt med motion. Hunden måste vara ett primärt intresse liksom vi har vår träning, och bör inte bara betraktas som en familjemedlem som måste runt husknuten för att bajsa ibland.

Sen förstår jag dock inte hur man kan sitta i soffan och hångla med hunden som nyss varit ute och sniffat fekalier. Rysningar varje gång jag såg min morbror sitta med öppen mun när hunden kom och slickade.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-12-16 klockan 00:10.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)