Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-11-13, 12:38   #76
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av Perramja Visa inlägg
Det här med akrylamid i kaffe har helt gått förbi mig, har missat detta. Vet du om det har utfärdats några riktlinjer eller gränsvärden på hur mycket kaffe man ej bör överskrida att konsumera på en daglig basis?
En liter verkar det röra sig om:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-...ket-akrylamid/
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 13:28   #77
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
I did not know this. Tråkiga nyheter. Jag har upplevt en tydlig placeboeffekt av intag av kaffe, en effekt som kan komma att hämmas kraftigt av denna nya kunskap.

Must resort to anecdotal evidence.
Nej, men alltså kaffe har också stimulatoriska effekter precis som koffeinpiller.

Att det inte visar sig ge prestationsförbättring i studier beror som sagt på andra aspekter än bara koffein; t ex koncentration, andra ämnen i kaffe osv.

Jag kan också intyga att jag presterar bättre med en stark kopp kaffe innan ett pass och det kan nog en mängd människor till, så jag är rätt skeptisk för närvarande. Att dessutom kalla kaffe för placebo när det har potenta effekter på katekolaminer och hormoner (vilka såklart kan ge en högst märkbar träningseffekt), blir märkligt.

Det kan vara så koffein i form av kaffe är mer potent vid kort och intensiv träning och koffein i koncentrerad form ger mer effekt på utdragen träning som konditionsträning.

De här rönen knappast vara så svartvita som görs gällande.

Senast redigerad av tjing den 2012-11-13 klockan 13:31.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 13:46   #78
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Nej, men alltså kaffe har också stimulatoriska effekter precis som koffeinpiller.

Att det inte visar sig ge prestationsförbättring i studier beror som sagt på andra aspekter än bara koffein; t ex koncentration, andra ämnen i kaffe osv.

Jag kan också intyga att jag presterar bättre med en stark kopp kaffe innan ett pass och det kan nog en mängd människor till, så jag är rätt skeptisk för närvarande. Att dessutom kalla kaffe för placebo när det har potenta effekter på katekolaminer och hormoner (vilka såklart kan ge en högst märkbar träningseffekt), blir märkligt.

Det kan vara så koffein i form av kaffe är mer potent vid kort och intensiv träning och koffein i koncentrerad form ger mer effekt på utdragen träning som konditionsträning.

De här rönen knappast vara så svartvita som görs gällande.
+1 på ovanstående. Klar skillnad på pass där jag druckit kaffe före jämfört dom då jag glömt termosmuggen hemma på byrån i hallen.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 13:50   #79
NNIF
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 2 908
jag tänker "hellre koffein från kaffe än inget koffein alls"
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 19:00   #80
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av TheIsh Visa inlägg
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...ing-och-intag/

Scrolla ner till "What The Science Says About Bulletproof Upgraded Coffee"
http://www.bulletproofexec.com/coffee/

Mycket forskning länkat där.
Mögelgifter alltså.

Antar att det är brister i torkningen som gör att det finns mögelgifter på kaffebönonrna. Troligen värt några kronor extra för att köpa kaffe av dyrare råvara.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 21:58   #81
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Ojdå. Då behöver jag nog inte noja iaf, min konsumtion ligger på ett par koppar om dagen och så får det bli fortsättningsvis med
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 16:41   #82
Supermicke
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Syd
Inlägg: 1 130
är det koffeinet eller hur mörk rostning är som gör att man skiter? om man kan utvärdera koffeinhalten efter hur risig kaggen blir tänka jag :P
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 16:47   #83
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke Visa inlägg
är det koffeinet eller hur mörk rostning är som gör att man skiter? om man kan utvärdera koffeinhalten efter hur risig kaggen blir tänka jag :P
Tror det mer har med garvsyran i kaffet att göra. För oss med känsliga magar finns kaffet av märket Idee där garvsyran tagits bort. Kör alltid på det och blir aldrig dålig i magen. Av vanligt kaffe tvingas jag springa på muggen efter max en halvtimma
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 20:19   #84
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800

http://www.testfakta.se/sv/kaffe/art...t-testat-kaffe

Vad anses om nyttigheten hos kaffe med detta i åtanke?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 19:36   #85
Frystabar
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Ort: Sverige
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Perramja Visa inlägg
Tror det mer har med garvsyran i kaffet att göra. För oss med känsliga magar finns kaffet av märket Idee där garvsyran tagits bort. Kör alltid på det och blir aldrig dålig i magen. Av vanligt kaffe tvingas jag springa på muggen efter max en halvtimma
Är det så pass? Då måste jag prova det. Drar Idee inte igång magen överhuvudtaget på dig?

När jag har diskuterat kaffe och forskning med folk från andra länder, så har ett par av dem påpekat att svenska studier är bra mycket mer positivt inställda till kaffe och koffein än, låt säga USA, Frankrike och Polen. Det är de tre länder jag hört folk säga att forskning tycks skilja sig. Deras teori var att Sverige är en kaffenation och att man därför säger vad folk vill höra.

Huruvida ovanstående är sant låter jag vara osagt, men efter ett par googlingar så verkar det inte vara en omöjlighet att det stämmer.
__________________
Startvikt.se
Frystabar är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)