Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-07, 22:47   #46
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Kört basövningar för överkroppen (typ pressar (mest bänk i olika utförande) roddar, chins, dips, latsdrag) och några biceps tricepövningar 2-5 gånger i veckan under flera år. Jag är Både ganska armstark och förhållandevis biffiga armar.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 23:00   #47
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Hur kommet det sig att man är så stark i dips? Man lyfter ju mycket mer vikt än i tex bänkpress. I alla fall jag (dips: 3x8 80kg (kv) + 30kg = 110kg, bänk: 3x8 ca 80kg).

Senast redigerad av Jocke67 den 2017-10-07 klockan 23:01.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 23:07   #48
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Hur kommet det sig att man är så stark i dips? Man lyfter ju mycket mer vikt än i tex bänkpress. I alla fall jag (dips: 3x8 80kg (kv) + 30kg = 110kg, bänk: 3x8 ca 80kg).
Har du provat nerlutad bänk (eller vad det kallas)?
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 06:49   #49
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Fan va folk ska krångla till det.

Man ska öka både set och belastningen allt eftersom man blir mer vältränad, om målet är volym på armarna.

Sett många starka personer med relativt små armar. Främst fokuserar dom på sl, så det hela är ganska naturligt. Separat armdag är inget dumt om fokus ligger på öka volymen på armarna.

// Mvh
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 07:47   #50
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation Visa inlägg
Men i övrigt då, anser du att hantlar skulle fungera lika bra som skivstång om man försöker få likadant ROM?
Om man inte är riktigt stark, då begränsar storleken på hanteln rörelsen.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 08:19   #51
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
https://www.expressen.se/tv/sport/sa...z-superbiceps/
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 08:29   #52
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Den första kabelövningen såg rätt skön ut.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 10:59   #53
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur stora armar är rimligt att sikta på vid medellängd och lågt kroppsfett, 10-12%?(Dvs tydliga rutor i allt typ ljus). Just nu 183cm och strax över 77kg, armarna mäter typ 39 cm med väldigt lite fett på dem, vad är rimligt att sikta på efter ordentlig armträning, är ny till högvolymsträning, typ 40cm? Är det ett måste att gå upp i vikt? Jag är inte sugen på att få mycket mer fett på kroppen.

Senast redigerad av smerk den 2017-10-11 klockan 11:00.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 18:14   #54
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur stora armar är rimligt att sikta på vid medellängd och lågt kroppsfett, 10-12%?(Dvs tydliga rutor i allt typ ljus). Just nu 183cm och strax över 77kg, armarna mäter typ 39 cm med väldigt lite fett på dem, vad är rimligt att sikta på efter ordentlig armträning, är ny till högvolymsträning, typ 40cm? Är det ett måste att gå upp i vikt? Jag är inte sugen på att få mycket mer fett på kroppen.
Tror på att du kan få ca 45 cm med den fettprocenten och till din längd.
Jag tror absolut inte att armarna behöver någon speciellt anpassad träning utan tränas som övriga muskelgrupper.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 18:39   #55
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror på att du kan få ca 45 cm med den fettprocenten och till din längd.
Jag tror absolut inte att armarna behöver någon speciellt anpassad träning utan tränas som övriga muskelgrupper.
45cm samtidigt som man är så lågt i BF är rätt maffigt Jag hävdar inte att det är omöjligt, men det är att sikta väldigt högt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 18:52   #56
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
45cm samtidigt som man är så lågt i BF är rätt maffigt Jag hävdar inte att det är omöjligt, men det är att sikta väldigt högt.
10-12% är inte direkt låg fettprocent
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 04:43   #57
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
10-12% är inte direkt låg fettprocent
Kanske inte, men det är en estetisk idealnivå tycker jag. Herrar med den procenten är tillräckligt magra för att musklerna skall synas väldigt tydligt, men inte sådär att varenda fiber syns. Sorry, det där blev kanske onödigt homoerotiskt - jag är inte ens gay men det är en väldigt snygg nivå ändå.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:37   #58
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror på att du kan få ca 45 cm med den fettprocenten och till din längd.
Jag tror absolut inte att armarna behöver någon speciellt anpassad träning utan tränas som övriga muskelgrupper.
Det måste väl dock krävas exceptionella gener för det? Skulle gissa att mina förutsättningar är genomsnittliga. Jag har genomsnittlig benstomme, handlederna mäter typ 18.5-19cm vid denna kroppsfettsprocent, och muskelfästena på armarna är inte phil heath men inte heller luimarco, närmare phil heath- hållet dock. Får typ kommentarer hela tiden om armarna trots att de bara är 39cm. Tror armarna är där jag lagrar minst fett, nyper jag i skinnet runt armen får jag bara tag i nån millimeter, så känns svårt att lägga på 6cm till? Har förvisso precis börjat träna triceps långa huvud men har gjort pressar innan och har svårt att se att det långa huvudet skulle kunna växa så mycket?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 12:16   #59
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det måste väl dock krävas exceptionella gener för det? Skulle gissa att mina förutsättningar är genomsnittliga. Jag har genomsnittlig benstomme, handlederna mäter typ 18.5-19cm vid denna kroppsfettsprocent, och muskelfästena på armarna är inte phil heath men inte heller luimarco, närmare phil heath- hållet dock. Får typ kommentarer hela tiden om armarna trots att de bara är 39cm. Tror armarna är där jag lagrar minst fett, nyper jag i skinnet runt armen får jag bara tag i nån millimeter, så känns svårt att lägga på 6cm till? Har förvisso precis börjat träna triceps långa huvud men har gjort pressar innan och har svårt att se att det långa huvudet skulle kunna växa så mycket?
Träning av det långa huvudet verkar kunna ge en hel del faktiskt.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 16:25   #60
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det måste väl dock krävas exceptionella gener för det? Skulle gissa att mina förutsättningar är genomsnittliga. Jag har genomsnittlig benstomme, handlederna mäter typ 18.5-19cm vid denna kroppsfettsprocent, och muskelfästena på armarna är inte phil heath men inte heller luimarco, närmare phil heath- hållet dock. Får typ kommentarer hela tiden om armarna trots att de bara är 39cm. Tror armarna är där jag lagrar minst fett, nyper jag i skinnet runt armen får jag bara tag i nån millimeter, så känns svårt att lägga på 6cm till? Har förvisso precis börjat träna triceps långa huvud men har gjort pressar innan och har svårt att se att det långa huvudet skulle kunna växa så mycket?
Nu tror jag att du tränar lite för ofokuserat dvs vet inte riktigt vad du vill och läser artiklar och får influenser som påverkar din träning. Du behöver sätta tydliga mål och tro på vad du gör. Det finns inget program som egentligen som är allena rådande utan ger mest struktur och systematik i träningen. Men i grund och botten är det din insats som är avgörande för resultatet, dock med en klar påverkan av genetiska anlag, och det är inte mängden sets eller reps som kommer ge dig skjuts resultatmässigt utan det är att kunna träna så nära ditt behov av träning för att få tillräcklig stimuli och utmaning som gör att din kropp svarar med att bygga muskler och styrka. Varken för lite eller för mycket.

Ofta behöver de flesta som tränar efter program som de har läst sig till, på nätet eller annan artikel, halvera träningsvolymen för att kroppen ska ha en chans att växa.

När det gäller armarna ska man inte tro att pressar och drag är tillräckliga utan de behöver direkt träning dvs isolation för att svara i någon nämndvärd omfattning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2017-10-13 klockan 16:28.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)