Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-12, 14:05   #10576
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Du har nog rätt, Lennix.

Fick till fyra invägningar denna vecka och snittet landade på snygga 90,0 kg. Det blir m.a.o. det riktiga utgångsläget för deffen(den enstaka kvällsvägningen förra veckan gills inte). Dryga sju kg bättre utgångsläge jämfört med 2017 Sätter följande hållpunkter:

1. 26/2 Vasaloppet: 89 kg
2. 24/3 10K-lopp: 88 kg
3. 1/5: 87 kg

Då fixar jag målvikten ~en månad tidigare än i fjol samt kan springa Göteborgsvarvet i den s.k. sommarformen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 09:58   #10577
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
88 kg.

- 5.4kg sedan dietstart (1 december 2017).
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 15:53   #10578
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
168cm. 69,7kg i morse, från start 72,1kg 6/12-17. Från ca 17% kroppsfett till runt 13%.

Är rätt nöjd med resultatet hittils. Målet var att fortsätta non-stop till 1sta februari och gärna komma ner till 68kg för att sedan ligga runt det året ut men verkar som att jag får fortsätta lite in i februari för att nå det målet. Har inte legat under 70kg sedan tidig sommar förra året så det är big win.

Ser plattare ut i spegeln. Ryggen ser större ut men pecsens storlek har definitivt minskat. Brösten var tidigare min bäst utvecklade kroppsdel också. Lite paradoxalt då mitt 5RM i bänkpress har ökat 5kg under samma period samtidigt som min 4RM i Marklyft har ökat med 15kg. Hur som helst, hade planerat refeed idag då min repstyrka har vacklat lite senaste dagarna men hamnar nog lite över kaloribalans. Åt rejält nyss med en massa grovt bröd, vasslenutella, knäckebröd, frukt, lite frukt, jordnötssmör och några ostskivor. Hamnar runt 20%E fett, 30%E protein och 50%E kolhydrater för dagen. Välbehövligt

Helt sjukt hur min viljestyrka har utvecklats under tiden. Har inga problem alls nu att tacka nej till fika, godis och liknande. Inga binges, oplanerade överätningar etc. Det som fungerar bäst för mig är att planera alla mina måltider och hur mycket jag ska äta (förutom lunchen då som jag äter på skolan) i förväg.
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2018-01-15 klockan 15:59.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 16:12   #10579
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Drar igång efter-jul-dieten nu. Har inte vågat väga mig än

Tänkte vänta tills kreatinuppladdninsfasen är klar och rutinerna stabiliserats en aning.

Tänkte köra 6 veckors relativt tufft, radera julfläsket + de kilona jag tänkte fixa innan jul men inte gjorde.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 16:43   #10580
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg

Helt sjukt hur min viljestyrka har utvecklats under tiden. Har inga problem alls nu att tacka nej till fika, godis och liknande. Inga binges, oplanerade överätningar etc. Det som fungerar bäst för mig är att planera alla mina måltider och hur mycket jag ska äta (förutom lunchen då som jag äter på skolan) i förväg.
Det här är ju bland det skönare med en diet Man känner sig direkt som en mycket bättre människa när suget avtar. Det finns något svagt och fult i att alltid ge efter för begäret.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 01:40   #10581
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Fyfan. Nyss käkat klart efter att ha kommit hem från ett riktigt balls to the wall underkroppspass. Knappt nått upp till 3500 kcal men känns och låter som tredje världskriget i min mage. Har fått i mig en halv veckas dagliga rekommenderade intag av fiber på 9 timmar... Bear witness, att försöka överäta något större på nästintill enbart fiberrika kolhydrater, protein och minimalt med socker är en riktigt dålig strategi.

Slutfördelningen på dagen blir ~310g protein (4.4g/kkv), ~75g fett och ~350g kolhydrater. Ca 1000kcal överskott över balans men känns som tredubbelt. Får se vad konsekvenserna blir de kommande dagarna. I värsta fall har jag raderat 3 dagars dietande; i bästa fall fyllt på mina glykogenlager så gott det går samt
byggt lite. Tror ni att det blir någon fettinlagring?

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det här är ju bland det skönare med en diet Man känner sig direkt som en mycket bättre människa när suget avtar. Det finns något svagt och fult i att alltid ge efter för begäret.
Absolut. Ens kropp, färdigheter, kunskaper, kroppsammansättning, skicklighet, karaktär, värderingar, integritet och särskilt ens viljestyrka och ihärdighet etc. allt är ju resultatet av alla de till synes små och förgäves beslut som jag och du tar dagligen. Jag gillar inte när folk pratar om saker och ting på sätt som "det spelar ändå ingen roll i det långa loppet" - klart det spelar roll om det inte är ett reelt engångsfall. Över tid adderas besluten och dess konsekvenser och du får se resultatet, antingen har utvecklingen varit positiv eller negativ. Dagliga småjobbiga situationer och beslut, saker som att fara och träna även när man är trött, att äta grönsakerna även när man är sugen på pommes, att plugga kemi eller fysik trots att man känner för att sitta och Netflixa. Att gå till jobbet även om man känner för att stanna hemma. Det är det som får viljestyrka och ihärdighet (grit på engelska, mycket forskning kring det) att utvecklas positivt och långvarigt

Hur som helst. Att inte hålla sitt löfte till någon annan är ju allmänt vedertaget sjukt ful och ett tecken på hyckleri. Men i min mening är det ännu fulare och mycket större att inte hålla sitt löfte till sig själv. Att svika det beslut man gjort och inte rätta sina handlingar efter sina ord.

Kommer det här beslutet hjälpa mig eller stjälpa mig? Det brukar jag fråga mig själv om jag är osäker på hur jag ska handla
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 09:12   #10582
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Tisdag v. 3
Kv: 90,4 kg.

Nu kan ju fortfarande veckosnittet bli schysst men vi är ändå en liten bit in i veckan så jag har lite onda aningar. Jag testade att "missköta mig" fredag, lördag och söndag i.o.m. att jag hade så mycket fysiska aktiviteter på agendan. Det var långt ifrån en spårning men jag åt ändå det jag kände för. Något onyttigt alla tre dagarna. Första tecknen tyder på att det inte fungerar att vara riktigt så slapp. Skulle veckosnittet landa på +90 kg så tar jag nog och kalibrerar om till en eller två fuskdagar istället.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 09:27   #10583
PROSPECT
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 1
Hej hej! Är ny här och tänkte hoppa på deff-tåget här inne. Kommer också försöka göra en Keto tråd där jag delar med mig av min keto resa och hoppas att ni kan komma med input/erfarenheter.

Innan december körde jag en keto diet i ca 13 veckor med refeed mål/dag varannan vecka. Gick ner ca 6 kg utan nå vidare cardio pass egentligen.

Började nu igen den 8/1 med startvikt 87,7kg.
Efter en vecka ligger jag på 85,5kg.

Har fokus på cardio nu fram till sommaren. Kommer köra minst 4 lågintensiva backintervaller i veckan (på band, 9 graders lutning + 14 grader, 45min o 4,5-5km/h, 120-130 i puls)
Blandar det med ett ryggpass, benpass, bröst, och armar/axlar.

Målvikten är 78kg med bf 12/13% (ligger idag på ca 17)
PROSPECT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 13:29   #10584
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Torsdag v. 3
Kv: 90,1 kg.

Ligger efter tre vägningar på 89,9 kg i snittvikt. Låga odds på att det blir +/- 0 den här veckan, alternativt en liten ökning. AW ikväll bådar inte gott för en fin morgonvägning imorgon. Har bestämt mig för att vara lite striktare den här helgen jämfört med den föregående, åtminstone sköta mig exemplariskt en utav fredag, lördag eller söndag.

Av ren slump så blev årets utgångsläge fotat EXAKT ett år efter förra årets utgångsläge. 90 vs 96 kg. Längst till höger är slutresultatet av deffen förra året, 89 kg. Dock gick jag ned ett kg till under sommaren, men på 89 kg var målet uppnått.



Jag var/är nöjd med hur jag ser ut till höger så det är m.a.o. inga högtravande mål eller låga kroppsfettprocenter som är i siktet. Lite smalare midja och mindre fett på magen än på bilden - ungefär där ligger årets ambitionsnivå. Det är jag rätt säker på att uppnå vid 87 kg kv.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 08:36   #10585
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
V.3
Kv: 89,9 kg --> -0,1 kg.

Skönt med positivt resultat men marginalen är för liten. Det är ingen stor skillnad på -0,1 respektive -0,2-0,3 men hade varit mycket mer nöjd med det sistnämnda. Det är den takten jag vill hålla. Ska åtminstone sköta mig på söndag så siktar vi på 89,6 kg nästa vecka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 09:59   #10586
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
1 dec 2017 - 93.4
.
.
21 jan 2018 - 87.2

- 6.2kg

Samtidigt så ökade jag +10kg i mark och böj. Jag får säga att det går bra.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 21:28   #10587
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
V.3
Kv: 89,9 kg --> -0,1 kg.

Skönt med positivt resultat men marginalen är för liten. Det är ingen stor skillnad på -0,1 respektive -0,2-0,3 men hade varit mycket mer nöjd med det sistnämnda. Det är den takten jag vill hålla. Ska åtminstone sköta mig på söndag så siktar vi på 89,6 kg nästa vecka.
Din fysik är riktigt snygg må jag säga! Ser hälsosam och funktionell ut!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 09:15   #10588
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Din fysik är riktigt snygg må jag säga! Ser hälsosam och funktionell ut!
Tack snälla, alldeles för snällt

Måndag v. 4
Kv: 88,6 kg.

Förra helgen fuskade jag tre av tre helgdagar - den här helgen blev det bara en dag, och den dagen var dessutom ganska mild. Resultatet blev 1,8 kg lägre första invägning den här veckan jämfört med förra(90,4 kg). Nu tror och hoppas jag att resultatet är lite dopat då jag intog mitt sista mål mat runt 14-15 igår eftermiddag.

Ska fylla på med mat idag och sedan köra resten av veckan som vanligt. Runt 89,5 kg i snittvikt hade varit perfekt när jag summerar på fredag.

Ponera att mina invägningar blir så här:
- Måndag: 88,6 kg
- Tisdag: 89,7 kg
- Onsdag: 89,4 kg
- Torsdag: 89, 6 kg
- Fredag: 89,5 kg

Hade ni då tagit bort måndagens vägning ur ekvationen? Den invägningen känns som sagt lite dopad då jag vanligtvis äter något på kvällen men inte gjorde det igår kväll.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 09:48   #10589
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack snälla, alldeles för snällt

Måndag v. 4
Kv: 88,6 kg.

Förra helgen fuskade jag tre av tre helgdagar - den här helgen blev det bara en dag, och den dagen var dessutom ganska mild. Resultatet blev 1,8 kg lägre första invägning den här veckan jämfört med förra(90,4 kg). Nu tror och hoppas jag att resultatet är lite dopat då jag intog mitt sista mål mat runt 14-15 igår eftermiddag.

Ska fylla på med mat idag och sedan köra resten av veckan som vanligt. Runt 89,5 kg i snittvikt hade varit perfekt när jag summerar på fredag.

Ponera att mina invägningar blir så här:
- Måndag: 88,6 kg
- Tisdag: 89,7 kg
- Onsdag: 89,4 kg
- Torsdag: 89, 6 kg
- Fredag: 89,5 kg

Hade ni då tagit bort måndagens vägning ur ekvationen? Den invägningen känns som sagt lite dopad då jag vanligtvis äter något på kvällen men inte gjorde det igår kväll.
Hade inte tagit bort. Tar med allt, även om jag ibland får en +2 kg-spik pga överätning på kvällen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 09:49   #10590
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Hade inte tagit bort. Tar med allt, även om jag ibland får en +2 kg-spik pga överätning på kvällen.
Okej, tack
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)