Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-31, 10:26   #31
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Lite updates:

Den generella känslan i familjen är ganska bra. Vi har redan kunnat börja skämta om farsans situation och allt har egentligen varit ganska positivt sedan i lördags. Huvudpersonen verkar knalla rätt mycket på dagarna vilket glädjer mig, han nämnde även att han hade gått ned 3-4 kg(tror dock det hade mycket med sjukhusvistelsen att göra). Han påstår att han mår ganska bra och sover väldigt gott. Det enda negativa hittills är att han har nämnt att han blir lite hjärntrött när han sysslar med pilliga saker. Han hade försökt byta ett bromsljus på bilen och fått avbryta då det var utmattande att koncentrera sig. Sen är det fortsatt problematiskt för honom att läsa saker, tar väldigt lång tid för honom att författa ett SMS.

Men om vi jämför med hur alla kände sig i fredags med situationen idag så är det fan kanonbra. Jag kan liksom sitta på farsans högra sida, han säga att inte ser mig och jag svara "du missar inget, det är dina gener så det är ingen vacker syn" varpå vi garvar. Det har faktiskt gått lite väl bra för häromdagen så nämnde han att han var sugen på att testa att cykla Jag och morsan försökte övertyga honom om att vänta med detta tills det att han har besökt neurorehaben(kan ringa dit först på måndag) så vi får hoppas att han sansar sig lite.

Jag har fortfarande inte gjort slag i sak med träningen. Kanske rycker plåstret i helgen och försöker få med honom till badhuset. Än så länge har det känts rätt att vänta då han håller på att anpassa sig till sitt nya liv men i praktiken så finns det ingen anledning till att vänta längre.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 10:31   #32
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Lite updates:

Den generella känslan i familjen är ganska bra. Vi har redan kunnat börja skämta om farsans situation och allt har egentligen varit ganska positivt sedan i lördags. Huvudpersonen verkar knalla rätt mycket på dagarna vilket glädjer mig, han nämnde även att han hade gått ned 3-4 kg(tror dock det hade mycket med sjukhusvistelsen att göra). Han påstår att han mår ganska bra och sover väldigt gott. Det enda negativa hittills är att han har nämnt att han blir lite hjärntrött när han sysslar med pilliga saker. Han hade försökt byta ett bromsljus på bilen och fått avbryta då det var utmattande att koncentrera sig. Sen är det fortsatt problematiskt för honom att läsa saker, tar väldigt lång tid för honom att författa ett SMS.

Men om vi jämför med hur alla kände sig i fredags med situationen idag så är det fan kanonbra. Jag kan liksom sitta på farsans högra sida, han säga att inte ser mig och jag svara "du missar inget, det är dina gener så det är ingen vacker syn" varpå vi garvar. Det har faktiskt gått lite väl bra för häromdagen så nämnde han att han var sugen på att testa att cykla Jag och morsan försökte övertyga honom om att vänta med detta tills det att han har besökt neurorehaben(kan ringa dit först på måndag) så vi får hoppas att han sansar sig lite.

Jag har fortfarande inte gjort slag i sak med träningen. Kanske rycker plåstret i helgen och försöker få med honom till badhuset. Än så länge har det känts rätt att vänta då han håller på att anpassa sig till sitt nya liv men i praktiken så finns det ingen anledning till att vänta längre.
Kanske försöka få med honom på en joggingtur istället för simning. Badhus har en ovana att vara fulla med ungar som stojar. Går fort att bli hjärntrött där.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 10:41   #33
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Kanske försöka få med honom på en joggingtur istället för simning. Badhus har en ovana att vara fulla med ungar som stojar. Går fort att bli hjärntrött där.
Det skulle vara promenad i så fall, jogging kommer han ALDRIG att börja med. Det är för lång startsträcka och för stort ointresse Jag vet inte om visst stoj skulle vara jobbigt för honom, det är möjligt. Får testa och se!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 10:42   #34
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Nu är jag inte insatt i hans synnedsättning, vad det innebär osv, annat än det du skrivit. Men vill han cykla borde ju det inte vara några större problem, längre fram i tiden. Finns ju de som bara har ett öga och/eller nedsatt syn som gör det.

Däremot kan jag ju tänka mig att han behöver lära sig anpassa sig efter sin nuvarande syn ett tag. Som tur är brukar hjärnan vara ganska duktig på sånt.

Så jag ser framför mig att ni kommer köra Vätternrundan tillsammans 2020!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 10:48   #35
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Nu är jag inte insatt i hans synnedsättning, vad det innebär osv, annat än det du skrivit. Men vill han cykla borde ju det inte vara några större problem, längre fram i tiden. Finns ju de som bara har ett öga och/eller nedsatt syn som gör det.

Däremot kan jag ju tänka mig att han behöver lära sig anpassa sig efter sin nuvarande syn ett tag. Som tur är brukar hjärnan vara ganska duktig på sånt.

Så jag ser framför mig att ni kommer köra Vätternrundan tillsammans 2020!
Ja, vi i familjen har nog överdrivit vad hans synskada har medfört för begränsningar. Mycket möjligt att han kan cykla utan att riskera livet men jag ser gärna att han först pratar med neurorehab-folket om detta.

Som sagt, något av Klassiker-loppen hade verkligen varit sjukt roligt. Men man måste vara lite realistisk också, det hade varit svårt nog att få med min extremt vältränade 59-åriga morsa på detta. Nu pratar vi om en 63-åring med obefintlig träningsbakgrund och träningsintresse.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 14:21   #36
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, vi i familjen har nog överdrivit vad hans synskada har medfört för begränsningar. Mycket möjligt att han kan cykla utan att riskera livet men jag ser gärna att han först pratar med neurorehab-folket om detta.

Som sagt, något av Klassiker-loppen hade verkligen varit sjukt roligt. Men man måste vara lite realistisk också, det hade varit svårt nog att få med min extremt vältränade 59-åriga morsa på detta. Nu pratar vi om en 63-åring med obefintlig träningsbakgrund och träningsintresse.
Kan nog vara dumt att föreslå för mycket för en person med obefintlig träningsbakgrund. Det gäller ju att få en positiv upplevelse av träningen om man är på ruta noll så att träningen inte avskräcker. Är man villig att träna regelbundet och med tillräckligt hög intensitet så kommer hälsoförbättringen rätt fort också.

http://lakartidningen.se/Klinik-och-...h-fortida-dod/

http://karlarfors.se/wp-content/uplo...rl12-kopia.pdf
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 14:38   #37
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Nu är jag inte insatt i hans synnedsättning, vad det innebär osv, annat än det du skrivit. Men vill han cykla borde ju det inte vara några större problem, längre fram i tiden. Finns ju de som bara har ett öga och/eller nedsatt syn som gör det.

Däremot kan jag ju tänka mig att han behöver lära sig anpassa sig efter sin nuvarande syn ett tag. Som tur är brukar hjärnan vara ganska duktig på sånt.

Så jag ser framför mig att ni kommer köra Vätternrundan tillsammans 2020!
Neglekt är ju visserligen helt livsfarligt i trafiken.

Lite ovanligt dock med högersidig neglekt (men skulle det även förklara det goda modet?), så en vanlig synnedsättning är nog mer sannolik.

Senast redigerad av Tolkia den 2019-06-02 klockan 15:29. Anledning: Off topic tjafs som inte hör hemma i tråden.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 09:15   #38
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
[QUOTE=Aryt;8045691]Så ovanligt är det väl inte?

https://academic.oup.com/ageing/arti...dFrom=fulltext

Okej, verkar vara vanligare i med inslag av det i akutskedet än vad jag var medveten om. Ett rätt till dig.

Min poäng är dock att väldigt lite av det som skrivits talar för neglekt. Varför då dra fram den komplikationen? Relativt osympatiskt att spekulera om folks diagnoser utifrån begränsad information bara för att trycka dit en annan användare.. Det kan göras på bättre sätt.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 09:32   #39
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Så ovanligt är det väl inte?

https://academic.oup.com/ageing/arti...dFrom=fulltext

Dvs: "nu vet jag inte någonting, men jag gör en killgissning" ?
alltså precis vad jag poängterade.... ..

Alla i tråden gissar. MackeJuve har bara beskrivit hur synnedsättningen yttrar sig. Neglekt verkar det inte vara av vad som beskrivits, snarare ett synbortfall.

Men vi får säkert svar på det framöver.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 14:57   #40
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Tänkte mest som en anledning att avvakta med stadscyklingen till någon har okejat det. Går som så snabbt att skada sig själv eller andra. Neglekt kan vara bra lömskt, då man inte riktigt förstår det själv.


Senast redigerad av Tolkia den 2019-06-02 klockan 15:29. Anledning: Off topic tjafs som inte hör hemma i tråden
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 09:45   #41
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Synrubbningen är troligtvis homonym hemianopsi (synfältsbortfall av en sida på båda ögonen) och inte neglekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Homonym_hemianopsi




Edit: har tidigare arbetat på Neurorehab och det är ett bra ställe att börja på

Aktivera sina päron tror jag det är många som har besvär med och i många fall måste nästan något inträffa innan man är beredd att göra en förändring... låter som att din farsa är i goda händer!
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress

Senast redigerad av Wormzie den 2019-06-04 klockan 09:50.
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 09:59   #42
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
UPDATE
Han har inte neglekt, det kan vi slå fast. Han har ringt neurorehaben men det har inte blivit någonting utav det ännu, han ska på återbesök på sjukhuset den 14:e juni. Något som är väldigt positivt är att han igår berättade att han har återfått lite av synfältet. Det är på inga vägar bra(fortsatt svårt att läsa, vinklar telefonen, och även en fortsatt annorlunda syn på längre avstånd, tror att han gärna vill vinkla sig även när han kollar på en Korpen-match) men det är bättre. Han påstod att om han hade 75 % synfältsbortfall på höger sida förut så är det snarare 50 % nu. Jag tror inte att skillnaden kanske är så drastisk men det är klart att det har gått åt det bättre hållet. Ett bra tecken på detta är att han inte klarade av att mecka med bilen innan - det gör han nu

Han cyklade till stan igår(en mil enkel väg). Både gillar och ogillar detta men han verkar vara väldigt försiktig. Alla gånger han korsar en väg så kliver han av cykeln och går så jag tror att det är rätt säkert.

Vi ska till Stockholm med familjen på torsdag och då tänkte jag fråga om han är intresserad av att köra någon sorts träning en gång per vecka. Känns som ett bra tillfälle. Han har hunnit processa traumat och vad det verkar insett att han har extremt mycket fritid nu som pensionär
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 10:52   #43
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
UPDATE
Han har inte neglekt, det kan vi slå fast. Han har ringt neurorehaben men det har inte blivit någonting utav det ännu, han ska på återbesök på sjukhuset den 14:e juni. Något som är väldigt positivt är att han igår berättade att han har återfått lite av synfältet. Det är på inga vägar bra(fortsatt svårt att läsa, vinklar telefonen, och även en fortsatt annorlunda syn på längre avstånd, tror att han gärna vill vinkla sig även när han kollar på en Korpen-match) men det är bättre. Han påstod att om han hade 75 % synfältsbortfall på höger sida förut så är det snarare 50 % nu. Jag tror inte att skillnaden kanske är så drastisk men det är klart att det har gått åt det bättre hållet. Ett bra tecken på detta är att han inte klarade av att mecka med bilen innan - det gör han nu

Han cyklade till stan igår(en mil enkel väg). Både gillar och ogillar detta men han verkar vara väldigt försiktig. Alla gånger han korsar en väg så kliver han av cykeln och går så jag tror att det är rätt säkert.

Vi ska till Stockholm med familjen på torsdag och då tänkte jag fråga om han är intresserad av att köra någon sorts träning en gång per vecka. Känns som ett bra tillfälle. Han har hunnit processa traumat och vad det verkar insett att han har extremt mycket fritid nu som pensionär
Skönt att höra det går åt rätt håll!

Om han nu gillar bilar, du får lura med honom att köra sån där strongman där man drar en bil?
Dra bil 5km så får du in konditionsträningen samtidigt
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 10:57   #44
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
UPDATE
Han har inte neglekt, det kan vi slå fast. Han har ringt neurorehaben men det har inte blivit någonting utav det ännu, han ska på återbesök på sjukhuset den 14:e juni. Något som är väldigt positivt är att han igår berättade att han har återfått lite av synfältet. Det är på inga vägar bra(fortsatt svårt att läsa, vinklar telefonen, och även en fortsatt annorlunda syn på längre avstånd, tror att han gärna vill vinkla sig även när han kollar på en Korpen-match) men det är bättre. Han påstod att om han hade 75 % synfältsbortfall på höger sida förut så är det snarare 50 % nu. Jag tror inte att skillnaden kanske är så drastisk men det är klart att det har gått åt det bättre hållet. Ett bra tecken på detta är att han inte klarade av att mecka med bilen innan - det gör han nu

Han cyklade till stan igår(en mil enkel väg). Både gillar och ogillar detta men han verkar vara väldigt försiktig. Alla gånger han korsar en väg så kliver han av cykeln och går så jag tror att det är rätt säkert.

Vi ska till Stockholm med familjen på torsdag och då tänkte jag fråga om han är intresserad av att köra någon sorts träning en gång per vecka. Känns som ett bra tillfälle. Han har hunnit processa traumat och vad det verkar insett att han har extremt mycket fritid nu som pensionär
Kul att höra. Man får ju verkligen tänka på att det är tidigt skede och att mycket förbättring/läkning kan ske Lycka till i Stockholm!
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 11:49   #45
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Skönt att höra det går åt rätt håll!

Om han nu gillar bilar, du får lura med honom att köra sån där strongman där man drar en bil?
Dra bil 5km så får du in konditionsträningen samtidigt
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Kul att höra. Man får ju verkligen tänka på att det är tidigt skede och att mycket förbättring/läkning kan ske Lycka till i Stockholm!
Tack så mycket!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)