Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-27, 11:41   #16
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Strokeenheten bör rehabedöma honom och komma med en del tips och rehab. Börja med promenader. Och regelbunden hjärnvila.
Har han förlorat synen eller har han en neglekt? (Skillnad)
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 11:42   #17
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_S Visa inlägg
Paddla kayak kan vara både tungt och skonsamt, kräver förstås vattendrag samt en investering. Spinning är underskattat som kom-igång-gren, men alla faller ju inte för tanken att cykla på stället. Skogsvandringar är ofta mer motiverande än promenader.

Viktigt att få in en rutin, och kanske även en målsättning. Pröva på olika saker fördomsfritt. Om drag racing var ett intresse, så finns det nog en portion adrenalin-junkie i honom. Då är ju en utmaning att hitta något som stillar den hungern med tiden.
Vi har en kanot. Det är helt klart en aktivitet vi kan göra i sommar.

Ja, alltså jag hade en långsökt idé om att han kunde få komma igång med simningen och att han utan att han vet om det egentligen tränar för Vansbrosimmet. Typ meddela det när han fyller år eller på julafton. Men det kanske är helt orealistiskt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 11:44   #18
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Strokeenheten bör rehabedöma honom och komma med en del tips och rehab. Börja med promenader. Och regelbunden hjärnvila.
Har han förlorat synen eller har han en neglekt? (Skillnad)
Okej, tack. Bästa exemplet gällande synen är korridoren. Går han i en sådan så ser han inte dörrarna till höger om honom. I övrigt tror jag att synen är "som vanligt". Han har lite problem med att läsa saker, han vill gärna vinkla telefonen/boken och läsa på det sättet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 12:01   #19
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Det är nog viktigt med aktiviteter som han tycker om så att det blir en regelbundenhet. Spinning som alternativ till utomhuscykling för att få upp konditionen och minska vikten kanske kan vara något?

Jag lyckades få mina föräldrar att träna på gym efter att det ringt i diverse hälsovarningsklockor. De kör tre gånger i veckan och verkar uppskatta det.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 12:06   #20
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Det är nog viktigt med aktiviteter som han tycker om så att det blir en regelbundenhet. Spinning som alternativ till utomhuscykling för att få upp konditionen och minska vikten kanske kan vara något?

Jag lyckades få mina föräldrar att träna på gym efter att det ringt i diverse hälsovarningsklockor. De kör tre gånger i veckan och verkar uppskatta det.
Det tror jag med, det är ju en av anledningarna till att jag ska vara med. Jag tror att han kommer tycka att det är kul med simning om det blir något vi gör tillsammans. Tror också han känner sig mindre malplacerad där än på ett gym. Men spinning är ingen dum idé, det skulle jag tycka vore helt ok att hänga med på.

Bra jobbat! Jag har det lite bättre ställt i.o.m. att morsan är träningsfreak Hon är snart 60 bast och skulle nog kunna springa en mil på 50 minuter. Hon bör kunna hjälpa farsan mycket, framförallt med käket kanske.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 12:16   #21
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej, tack. Bästa exemplet gällande synen är korridoren. Går han i en sådan så ser han inte dörrarna till höger om honom. I övrigt tror jag att synen är "som vanligt". Han har lite problem med att läsa saker, han vill gärna vinkla telefonen/boken och läsa på det sättet.
Glömmer han bort höger kroppshalva också?
Det vanliga är för övrigt att man rehabiliteringsbedöms innan man skrivs ut från sjukhuset
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 12:32   #22
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Glömmer han bort höger kroppshalva också?
Det vanliga är för övrigt att man rehabiliteringsbedöms innan man skrivs ut från sjukhuset
Kan fråga om vi träffas idag, har jag inte hört något om.

Han blev hemskickad från sjukhuset och ingenting skulle ske förrän om tre veckor. Då var det kanske återbesök(minns inte) samt träff med optiker. Det verkar som att han snarast bör ta kontakt med vår vårdcentral för att få lite stöd?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 12:45   #23
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kan fråga om vi träffas idag, har jag inte hört något om.

Han blev hemskickad från sjukhuset och ingenting skulle ske förrän om tre veckor. Då var det kanske återbesök(minns inte) samt träff med optiker. Det verkar som att han snarast bör ta kontakt med vår vårdcentral för att få lite stöd?
Ring vårdcentralen så snart som möjligt, om inte annat kan dom rikta dig rätt gällande vart du ska vända dig med hans rehabilitering, även om det är högst troligt primärvården som kommer stå för den.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 13:06   #24
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Ring vårdcentralen så snart som möjligt, om inte annat kan dom rikta dig rätt gällande vart du ska vända dig med hans rehabilitering, även om det är högst troligt primärvården som kommer stå för den.
Yes! Ringde 1177 men de hänvisade mig bara vidare till vårdcentralen. Ringde dit men kön var full för dagen. Antingen ber jag honom ringa eller så ringer jag imorgon bitti. Även om de ev. inte kan hjälpa så mycket(tror ju inte det är några fysiska besvär, enbart synbortfallet) så kan de kanske ge klartecken för att det bara är att träna på och så. Få bekräftat att den väg man tänkt gå är korrekt, kan ju vara skönt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 13:18   #25
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes! Ringde 1177 men de hänvisade mig bara vidare till vårdcentralen. Ringde dit men kön var full för dagen. Antingen ber jag honom ringa eller så ringer jag imorgon bitti. Även om de ev. inte kan hjälpa så mycket(tror ju inte det är några fysiska besvär, enbart synbortfallet) så kan de kanske ge klartecken för att det bara är att träna på och så. Få bekräftat att den väg man tänkt gå är korrekt, kan ju vara skönt.
Ja men precis som jag tänker. Enklaste är att ringa så fort dom öppnar på morgonen.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 13:22   #26
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Ja men precis som jag tänker. Enklaste är att ringa så fort dom öppnar på morgonen.
Ja Tack för hjälpen! Jag tror att jag ska låta honom göra det, morsan gav mig det tipset så att han inte ska känna sig överkörd Han ser liksom mindre än vanligt, det är allt, behöver inte sitta barnvakt åt honom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 08:15   #27
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Glömmer han bort höger kroppshalva också?
Det vanliga är för övrigt att man rehabiliteringsbedöms innan man skrivs ut från sjukhuset
Hej!
Neglekt är extremt ovanligt att få på höger sida, så handlar nog snarare om synfältsrubbning.

Macke, kolla PM, jag har lite kontaktuppgifter till dig, då jag jobbar inom den organisation i Norrköping (men inte samma enhet) som står för rehab efter stroke.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 08:52   #28
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hej!
Neglekt är extremt ovanligt att få på höger sida, så handlar nog snarare om synfältsrubbning.

Macke, kolla PM, jag har lite kontaktuppgifter till dig, då jag jobbar inom den organisation i Norrköping (men inte samma enhet) som står för rehab efter stroke.
Du har med största sannolikhet rätt!

Det var ett svinbra PM. Överlag så har den här tråden varit svinbra, jag har faktiskt fått en hel del riktigt bra tips. Tackar så hjärtligt. Mitt första drag blir att köpa en bil, något jag har förhalat i flera år trots att jag har känt ett behov av att äga en. Nu har jag ännu större användning av en.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 13:08   #29
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Fin tråd. Fattar all avkastning i att han börjar träna men det kanske är roligare att träna för farsgubben om det finns något konkret delmål. Tänker alltifrån att ro roddbåt/kanot i något lopp, tävla i dragkamp, cykla den korta vätternturen, badminton etc

Kanske börja spela paddel? Då finns det väl x-antal serier/divisioner så man får ett kvitto på sina framsteg hela tiden.

Hejar på er!
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 14:08   #30
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Fin tråd. Fattar all avkastning i att han börjar träna men det kanske är roligare att träna för farsgubben om det finns något konkret delmål. Tänker alltifrån att ro roddbåt/kanot i något lopp, tävla i dragkamp, cykla den korta vätternturen, badminton etc

Kanske börja spela paddel? Då finns det väl x-antal serier/divisioner så man får ett kvitto på sina framsteg hela tiden.

Hejar på er!
Jag håller helt och hållet med, ett långsiktigt mål hade varit drömmen. Problemet är att det är en man som bortsett bilar helt saknar intressen. Han har aldrig gått igång på att tävla. Vi får börja någonstans helt enkelt, än så länge så har jag inte ens svart på vitt att han kommer att nappa på just min idé.

Padel var ett kul förslag i teorin men jag log lite för mig själv när jag läste det för en snabb racketsport när man inte kan se åt sitt höger känns lite sådär

Tack!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)