Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-27, 16:35   #61
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Israetel brukar särskilja dem med "intensity of load" och "intensity of effort". Hur man nu översätter det till svenska på ett coolt sätt vet jag inte, "viktintensitet" och "ansträngningsintensitet" lät inte ut så häftigt.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 07:56   #62
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Diggade den där videon ännu lite mer än förra, Mike Israetel var ganska rolig att lyssna på med. Blev fan sugen på att lägga upp värsta planerade bulken nu .

Googlade för att hitta hur man tar reda på sin MRV (Maximum Recoverable Volume), och hittade denna länk https://propanefitness.com/maximum-recoverable-volume/. Väldigt läsvärt.

Svårare att hitta MEV dock...

PS. Den där youtubekanalen verkar leverera kvalitet, blir nog en follow på den.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 12:09   #63
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Abel Csabai producerar mycket bra grejor. Speciellt är hans podcast ett forum där dom bästa möts och diskuterar.

Abel har också sitt Sustainable Self Development projekt tillsammans med Borge Fagerli, som Mike nämner här också, där hela grejen går ut på att man inte ska jaga vad som teoretiskt är optimalt, utan köra på det som är realistiskt och ger mest bang for buck.

Mike poängterar ju även han att siktar man inte på scenen utan bara vill se bra ut och ha ett liv, så gör man bäst i att lägga sig kring MEV och chillträna. Marginalnyttan med mera träning är inte jättestor.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 12:11   #64
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Håller med om att det till början inte känns helt intuitivt med intensitet = tungt
Intensitet i konditionsträning är hur nära maximal syreupptagningsförmåga man tränar.

Intensitet i styrketräning är hur nära 1RM man tränar.

Tänker man så brukar det kännas naturligare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 22:33   #65
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Det är inte helt tokigt att ha i bakhuvudet att folk kan mena båda sakerna. (både hur nära fail och hur nära 1rm du kör). Förvirringen att det bara betyder det ena eller det andra dyker upp med jämna mellanrum.
Bestämmer man sig för att i styrketräning är intensitet ENDAST hur nära 1rm man tränar så kommer man missförstå mycket av tex Yates, mentzer, Arthur Jones och andra byggare
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 05:23   #66
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215


En fråga utifrån grafen ovanför. Hur förbereder ni er för att starta den här cykeln, menar att innan har ni tränat på som vanligt, för att få cykeln att fungera för er?

Intensity VS level of effort
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-05-31 klockan 05:26.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 06:56   #67
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg


En fråga utifrån grafen ovanför. Hur förbereder ni er för att starta den här cykeln, menar att innan har ni tränat på som vanligt, för att få cykeln att fungera för er?

Intensity VS level of effort
Jag hoppade bara in i första veckan. Den första veckan var ändå rätt lik som jag tränade för tillfället så det blev ingen omställning.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 07:53   #68
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag hoppade bara in i första veckan. Den första veckan var ändå rätt lik som jag tränade för tillfället så det blev ingen omställning.
Följdfrågan är då hur går det för dig ?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 08:09   #69
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Följdfrågan är då hur går det för dig ?
Jag upplever det som att jag gör bästa gainzen på väldigt många år just nu, i alla fall hypertrofimässigt. I styrkan går det sämre men att öka i styrka är inte mitt huvudmål just nu ändå. Däremot så tränar jag ju betydligt mer nu än tidigare iom att det tar ett tag att utföra 42 set på ett pass. Man får göra en kostnad-nytta-analys om man tycker att det lilla extra man får är värt extratimmarna man får lägga ner per vecka.

För egen del är jag helt övertygad om att hög volym är nyckeln.

Edit: Om du med frågan syftar till hur det går med återhämtning så fungerar den bra. Jag har hittat min MRV i det mesta så jag har placerat deload precis efter som i din graf.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2019-05-31 klockan 08:10.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 08:20   #70
macmini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 22
Jag provade att köra enligt deras filosofi i ca 1,5 år, både under bulk och deff. Var nyfiken på det.

Jag gillade det inte alls jätte tråkigt att öka sets varje vecka blev långa pass. Första 1-2 veckorna ska man ju köra 6-7 RIR tror det är väldigt lätt att man tar i för lite då med svårt att veta exakt när man är så långt ifrån fail. Fick väldigt dåliga resultat i både styrka och muskelmassa.

Nu kör jag på som vanligt med ett fast set antal och ökar reps/vikt som går jätte bra.
macmini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 08:36   #71
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av macmini Visa inlägg
Jag provade att köra enligt deras filosofi i ca 1,5 år, både under bulk och deff. Var nyfiken på det.

Jag gillade det inte alls jätte tråkigt att öka sets varje vecka blev långa pass. Första 1-2 veckorna ska man ju köra 6-7 RIR tror det är väldigt lätt att man tar i för lite då med svårt att veta exakt när man är så långt ifrån fail. Fick väldigt dåliga resultat i både styrka och muskelmassa.

Nu kör jag på som vanligt med ett fast set antal och ökar reps/vikt som går jätte bra.
Var har du fått den infon från? Man börjar första veckan på 3RIR, möjligen 4.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 08:38   #72
macmini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 22
Jag körde oftast 3 RIR men Mike Israetel brukar säga det i div podcasts.
macmini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 08:39   #73
macmini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 22
Oj tänkte på RPE medans jag skrev RIR haha får ändra
macmini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 11:53   #74
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag upplever det som att jag gör bästa gainzen på väldigt många år just nu, i alla fall hypertrofimässigt. I styrkan går det sämre men att öka i styrka är inte mitt huvudmål just nu ändå. Däremot så tränar jag ju betydligt mer nu än tidigare iom att det tar ett tag att utföra 42 set på ett pass. Man får göra en kostnad-nytta-analys om man tycker att det lilla extra man får är värt extratimmarna man får lägga ner per vecka.

För egen del är jag helt övertygad om att hög volym är nyckeln.

Edit: Om du med frågan syftar till hur det går med återhämtning så fungerar den bra. Jag har hittat min MRV i det mesta så jag har placerat deload precis efter som i din graf.
Jag tror mer på att det handlar The Level of Effort till rätt intensitet, volym och frekvens och att våga cruisa i vissa pass och möjligtsvis lägga in en deload period för att få tillbaks motivationen till tuff träning.

Jag tror att det kommer med automatik via insikt och träningsgrad över tid.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 12:30   #75
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror mer på att det handlar The Level of Effort till rätt intensitet, volym och frekvens och att våga cruisa i vissa pass och möjligtsvis lägga in en deload period för att få tillbaks motivationen till tuff träning.

Jag tror att det kommer med automatik via insikt och träningsgrad över tid.
Jag hinner inte läsa så ordentligt nu. Men jag uppfattade det som att "The Level of Effort" handlade om att man koncentrerade sig på att använda muskeln ordentligt under setet och isf håller jag med dig, även om jag inte tror att det är det viktigaste. Och jag håller även med om att det är någon som kommer fram med träningsgrad över tid.

I mitt fall så sammanfaller "rätt intensitet, volym och frekvens" ganska väl med RP's rekommendationer.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2019-05-31 klockan 12:32.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)