Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-26, 19:17   #1486
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Tänkte precis skriva det, känns som du haft stress i vardagen annars som kom fram i en pressad situation. Din syster låter klok, lova nu att följa hennes råd och hoppas att du mår bättre snart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 19:23   #1487
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Oj, nu försvann ditt långa inlägg. Du får posta det igen på den här sidan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 08:12   #1488
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tack för input! Men för mig ser det ut som att mitt långa inlägg är kvar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 08:44   #1489
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tack för input! Men för mig ser det ut som att mitt långa inlägg är kvar?
Ditt inlägg är kvar men den är på en sida bakåt i journalen tror det var det han menade

Ta hand om dig!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 08:45   #1490
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Ditt inlägg är kvar men den är på en sida bakåt i journalen tror det var det han menade

Ta hand om dig!
Aha, weird, för mig är det på denna (sista) sidan.

Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 08:50   #1491
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Aha, weird, för mig är det på denna (sista) sidan.

Tack!

Du kanske har ändrat hur många inlägg du skall se per sida? På inställningar finns alternativet: Antal inlägg att visa per sida
Använd det här alternativet för att ange det antal inlägg som visas i ett ämne innan visningen delas upp på flera sidor.

Där har jag alternativet forumets standard!

Det gör att din journal med Lafayette's post blev 100 sidor! Grattis
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 08:52   #1492
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Du kanske har ändrat hur många inlägg du skall se per sida? På inställningar finns alternativet: Antal inlägg att visa per sida
Använd det här alternativet för att ange det antal inlägg som visas i ett ämne innan visningen delas upp på flera sidor.

Där har jag alternativet forumets standard!

Det gör att din journal med Lafayette's post blev 100 sidor! Grattis
Åh, ja, det har jag ett vagt minne av att jag gjorde någon gång! För mig är detta sidan 60. Jag kopierar mitt långa inlägg som Lafayette efterfrågade:


Min tur att skriva om ångest i ens journal...

Jag hade ett föredrag i skolan idag när jag var med om en jävligt märklig grej. När jag stod och försökte prata kände jag en klump i halsen, som om jag skulle börja gråta. Den fick rösten att börja darra, och den växte och ökade i styrka om vartannat; när den var som starkast så fick jag pausa och hosta till lite; "jag är lite torr i halsen" sa jag till och med vid ett tillfälle. Vid ett annat tillfälle tänkte jag "satans jävla skit, jag kommer börja gråta innan föredraget är slut". Men jag lyckades genomföra det, även om jag förkortade det jag skulle säga ganska mycket.

Mycket märkligt. Jag kände mig alltså inte ledsen per se, utan kände bara fysiskt att jag nästan inte kunde hålla mig från att gråta.

Jag har varit med om det i mildare variant några gånger det senaste året. Vilket är jättekonstigt, för jag har alltid kunnat vara superavslappnad framför publik förut. Har ju fan till och med testat stand-up... Konstigt utveckling att får mer scenskräck över tid, speciellt en bit efter 30... Blev samtidigt skraj eftersom vi har fler föredrag under kursen, kommer jag bryta ihop inför 20 pers på nåt av dem?!

Min syrra är rätt bra på sånt här (har bl a jobbat inom Kvinnojouren), så jag ringde henne och pratade om det medan jag promenerade hem. Började lipa nästan direkt när jag började prata om det, och sen gick jag där med luren mot örat och tårar strömmande ner för mina kinder mitt på blanka dan med folk gående runt mig.

Det var läskigt också för jag har tyckt att jag mått bra i vardagen, så detta kom lite som en blixt från klar himmel. Men innerst inne vetefan om jag mår så bra i vardagen heller, som jag klagat över ibland upplever jag min framtid som ytterst osäker. Med väldigt låga utsikter att få ens ett dåligt jobb, eller en tjej jag vill ha.

Min syrra hanterade det jättebra. Hon trodde inte, som jag misstänkte, att det var panikångest, utan en stressreaktion för att jag tagit på mig för mycket på sistone. Hjälpt föräldrar och grannar till dem trots att jag egentligen inte haft tid. Har helt enkelt gjort massor grejer trots att jag har tänkt "egentligen hinner jag inte".

Innan vi lade på fick syrran mig att lova att inte deffa mer denna termin, inte dricka kaffe efter kl 12, inte ta på mig något mer "jag borde egentligen inte göra detta för jag hinner inte", och att ringa studenthälsan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 08:13   #1493
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Innan vi lade på fick syrran mig att lova att inte deffa mer denna termin, inte dricka kaffe efter kl 12, inte ta på mig något mer "jag borde egentligen inte göra detta för jag hinner inte", och att ringa studenthälsan.
Mailade studenthälsan igår, får se vad som händer.

Övervägde att träna lätt ett tag pga ovanstående episod, för att vila hjärnan lite, men jag drog till gymmet och testade att köra som vanligt, och det gick bra.

Tränade på Ronnebygymmet.

Knäböj
0 kg 10 reps
20 kg 10 reps
40 kg 10 reps
60 kg 1 rep
70 kg 10 reps
70 kg 10 reps
67,5 kg 10 reps
67,5 kg 10 reps
65 kg 10 reps

Marklyft
110 kg 10 reps
107,5 kg 10 reps
107,5 kg 10 reps
105 kg 10 reps
102,5 kg 10 reps

Båda dessa övningar kändes skittunga idag. Den berömda stelheten i nedre rygg pga marklyft gjorde sig påmind. Jag tror jag ska köra så att jag ökar i knäböj ELLER marklyft varje pass. Inte båda. Tror jag behöver långsammare progression nu.

Benspark
48 kg 10 reps
48 kg 10 reps
48 kg 10 reps
48 kg 10 reps
48 kg 10 reps
Som vanligt var det full uträtning de första repsen, men inte de sista... Men jag märkte definitivt en ökning här i allafall! Det kanske finns hopp för mina quads.

Sittande lårcurl
41 kg 8 reps
82 kg 9 reps
75 kg 10 reps
75 kg 10 reps
75 kg 10 reps
75 kg 9 reps

Crunchmaskin
61 kg 10 reps
61 kg 10 reps
61 kg 10 reps
61 kg 10 reps
61 kg 10 reps

Vadpress i benpress
54 kg 10 reps
122 kg 10 reps
122 kg 10 reps
122 kg 10 reps
122 kg 10 reps
122 kg 10 reps
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 03:19   #1494
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Innan vi lade på fick syrran mig att lova att inte deffa mer denna termin, inte dricka kaffe efter kl 12, inte ta på mig något mer "jag borde egentligen inte göra detta för jag hinner inte", och att ringa studenthälsan.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mailade studenthälsan igår, får se vad som händer.
Pratade med kurator en timme idag. Inget revolutionerande, han gav lite tips på hur jag kan göra för att minska scenskräcken. Och sen pratade vi lite om livet i övrigt. Han kom med förslaget att jobba inom äldrevård eller hemtjänst sen, det lät ganska intressant. Man får jobba fasta tider, man får göra nytta, man får jobba med människor, och det är mycket "fixande och donande" med praktiska saker, som jag gillar att göra. Och ingen jävla skärmtid.

En intressant grej var att han trodde att en orsak till scenskräcken var att jag det senaste året träffat människor allt mindre. Det stämmer nog, det har varit mycket mindre möten i skolan och jag tror jag gått på fester osv ganska lite. Så jag "freakar ut" mycket mer än vanligt när jag möter människor eftersom jag är ovan vid det.

En annan intressant grej som är helt orelaterad var att han sa att det gick att läsa mig som en öppen bok. När jag pratade om grejer som jag gillade så slappnade jag av, och vice versa. Intressant att veta, jag har av någon anledning alltid gått runt och trott att jag har ett bra poker face.

Träningsmässigt blev det en rätt konstig dag/kväll/natt. Var så jäkla trött på kvällen att jag sket i att jogga och gick och la mig och somnade 21:30. Kl 00:30 vaknade jag och var skitpigg (tre timmars sömn, mer behöver man väl inte?) och gick ut och joggade min sedvanliga halvtimme. Nu är klockan tre på natten och jag tänker sitta och plugga tills det blir ljust.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 11:15   #1495
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
I förrgår (fredags) sköt jag upp träningen. Det är en go grej med såna här tre-dagar-i-veckan-scheman, man kan skjuta upp något pass någon dag utan att det blir katastrof. Jag hade ju bara sovit 3 timmar på natten och var skittrött, så jag bestämde mig för att träna på lördagen.

Det gjorde jag också. Joggade först en halvtimme, och omedelbart efteråt tränade jag på Karlskronagymmet.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
90 kg 1 rep
100 kg 6 reps
90 kg 10 reps
85 kg 10 reps
82,5 kg 10 reps
80 kg 10 reps.
Jag ökar inte i bänken, och den börjar kännas tråkig. Funderar på att byta ut mot t ex hantelpress eller dips några veckor, för att ge kroppen och knoppen lite variation.

Pronerade chins
9
9
9
9
10

Press
40 kg 10 reps
37,5 kg 10 reps
35 kg 10 reps
35 kg 10 reps
32,5 kg 10 reps.
Börjar kännas tungt så in i röven.

Sittande kabelrodd
63,5 kg 9 reps
59 kg 10 reps
59 kg 10 reps
59 kg 10 reps
59 kg 10 reps

Kabellyft åt sidan
4,5 kg 13 reps
4,5 kg 13 reps
4,5 kg 12 reps
4,5 kg 12 reps
4,5 kg 12 reps
Väldigt lätt, ska köra 13 reps på alla set nästa gång.

Stående tricepsrepdrag bakom huvudet från nedre trissa
9 kg 10 reps
18 kg 10 reps
27 kg 10 reps
Framsteg, kan träna triceps mer och mer utan armbågssmärta! 27 kg 10 reps var @10. Jag vågade inte köra fler set.

I ca 2 månader har det gjort ont i armbågarna så fort jag bicepscurlat utan vikt i luften bara. Jag fick för mig att testa en grej som funkar ibland: Träna igenom smärtan, genom att curla med vikt. Det funkade! Någorlunda iallafall, smärtan blev mindre för varje set. Men jag vågade dock inte träna "stenhårt".

Hantelcurl
5 kg 10 reps
6 kg 10 reps
7 kg 10 reps
7 kg 10 reps
7 kg 10 reps

Arm mot slutet av passet:



Skickade den till en tjej jag limmar på, hon svarade "du ser kåt ut på munnen".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 21:56   #1496
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Skulle styrketränat idag men fick massor idéer till bilder jag ville göra, så jag gjorde dem istället. Var inte klar förrän åtta och tyckte det var för sent för att träna då. Gillar inte att gå runt med en icke realiserad idé i huvudet, man går runt och tänker på den hela tiden då. Plus att den ligger som en stoppkloss och hindrar andra idéer från att komma fram.

Men jag joggade en halvtimme iallafall. Det var lagom på många sätt; det passad in 1-2 dagar från andra joggingpass och det innebär att jag slipper i morgon. Så tränar jag underkropp i morgon, och överkropp i övermorgon och hamnar i fas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 17:04   #1497
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Träning på Ronnebygymmet.

Knäböj
0 kg 10 reps
20 kg 10 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
70 kg 10 reps
70 kg 10 reps
67,5 kg 10 reps
67,5 kg 10 reps
67,5 kg 10 reps

Marklyft
110 kg 10 reps
107,5 kg 10 reps
107,5 kg 10 reps
105 kg 10 reps
102,5 kg 10 reps.

Precis som inför idag så ska jag nog höja i enbart knäböjen nästa gång, tycker jag har mer att ge där.

Benspark
48 kg 10 reps
48 kg 10 reps
48 kg 10 reps
48 kg 10 reps
48 kg 10 reps
Jag orkade sparka ändå upp på alla reps den här gången - framsteg!
Apropå det... Jag tror jag sparkade lite för hårt, för något handtag som satt dåligt trillade av från maskinen mitt i ett set. En närvarande farbror kommenterade subtilt att jag kanske inte skulle smälla så mycket. Jag hade tänkt samma tanke själv, men avfärdat den med "äh, det är freakin' träningsmaskiner, de ska tåla det", samt "ska jag bromsa min rörelse, det borde väl försämra träningen?". Men nu började jag tro att det inte är bra för maskinerna att smälla för mycket, så jag skämdes och bestämde mig mentalt för att genast sluta med det.

Sittande lårcurl
54 kg 5 reps
82 kg 10 reps
82 kg 9 reps
75 kg 10 reps
75 kg 10 reps
75 kg 10 reps

Crunchmaskin
68 kg (fullt mag! ) 10 reps
68 kg (fullt mag! ) 10 reps
68 kg (fullt mag! ) 10 reps
68 kg (fullt mag! ) 6 reps
61 kg 10 reps

Vadpress i benpress
61 kg 10 reps
129 kg 10 reps
129 kg 10 reps
129 kg 10 reps
129 kg 10 reps
129 kg 10 reps

Liggande benlyft
10
10
10
10
10

Ska åka och äta middag med min syrra nu. Det var längesen. Kommer knappt ihåg vad syrran heter. Kommer knappt ens ihåg vad hon heter i efternamn, och vi har ändå samma efternamn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 06:33   #1498
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Träning igår på Karlskronagymmet.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
90 kg 1 rep
100 kg 6 reps
90 kg 10 reps
85 kg 10 reps
82,5 kg 10 reps
82,5 kg 10 reps

Pronerade chins
9
9
9
10
10

Press
40 kg 10 reps
37,5 kg 10 reps
35 kg 10 reps
35 kg 10 reps
35 kg 10 reps

Sittande kabelrodd
63,5 kg 10 reps
63,5 kg 10 reps
63,5 kg 10 reps
63,5 kg 7 reps
59 kg 10 reps

Kabellyft åt sidan
4,5 kg 13 reps
4,5 kg 13 reps
4,5 kg 13 reps
4,5 kg 13 reps
4,5 kg 13 reps

Tricepsrepdrag bakom huvudet från nedre trissa
9 kg 10 reps
18 kg 10 reps
27 kg 10 reps
27 kg 8 reps
22,5 kg 10 reps

Hantelcurl
4 kg 10 reps
6 kg 10 reps
8 kg 10 reps
8 kg 10 reps
8 kg 10 reps. Lagom vikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 08:31   #1499
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Joggade en halvtimme igår.

Fortsätter vardagsmotionera som fan, igår t ex sanerade jag hela hönshuset med Virkon S, sen satte jag latexfog i alla springor. Jobbade nog 7 timmar totalt.

Sover bra som fan när jag håller på så, slocknar 23 och vaknar 07:30. Är så trött på kvällen att jag inte ens orkar skriva in "joggning en halvtimme" journalen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 10:49   #1500
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
I förrgår (fredags) unnade jag mig att skippa träningen igen, av de gamla vanliga skälen; hade jobbat hårt fysiskt under dagen, klockan var för mycket efter middagen, osv. Plus att ju mitt förra benpass blev framskjutet en dag. Det passade bra att skjuta fram passet efter, så det blev fyra dagar mellan passen, samt fyra dagar till nästa pass. Men igår tränade jag och kom återigen i fas.

Joggning en halvtimme, direkt följt av:

Träning på Karlskronagymmet.

Knäböj
0 kg 10 reps
20 kg 10 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
70 kg 10 reps
70 kg 10 reps
70 kg 10 reps
67,5 kg 10 reps
67,5 kg 10 reps

Marklyft
110 kg 10 reps
107,5 kg 10 reps
107,5 kg 10 reps
105 kg 10 reps
102,5 kg 10 reps

Ska återigen höja i knäböj men inte marklyft nästa gång.

Benspark
45,5 kg 10 reps
45,5 kg 10 reps
45,5 kg 10 reps
45,5 kg 10 reps
45,5 kg 10 reps

Som vanligt, orkade inte sparka alla ända upp.

Sittande lårcurl
36,5 kg 5 reps
77,5 kg 7 reps
73 kg 10 reps
73 kg 10 reps
73 kg 10 reps
73 kg 10 reps

Knästående kabelcrunches
54,5 kg 10 reps
54,5 kg 10 reps
54,5 kg 10 reps
54,5 kg 10 reps
54,5 kg 10 reps
För lätt.

Vadpress i benpress
100 kg 8 reps
170 kg 10 reps
170 kg 10 reps
170 kg 10 reps
170 kg 10 reps
170 kg 10 reps
Vääldigt tungt, tror jag ska köra samma vikt nästa gång och försöka få lite bättre ROM.

Liggande benlyft
10
10
10
10
10

Kände lite kontakt i framsida lår under ett av knäböjsseten idag, och för ett par veckor sedan kände jag lite kontakt i framsida lår under ett av bensparksseten. Tecken på framsteg?

Jag slösar inte på papper.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)