Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-12, 08:34   #1
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Trög löpning?

Lite nyfiken på vad eventuellt kan vara orsaken till fenomenet som inträffade idag. De första 4-5 km löpning kändes idag som en dödskamp. Tröga, tunga och ”sura” ben. Var väldigt nära att bara skita i den där milen som oftast är målet eller något mer. Har sällan några problem att klara milen annars och har inte ändrat något i min kosthållning.

Efter ca 5 km kommer en stigning på ca 1,5 km och där plötsligt börjar det lossna i löpsteget ordentligt och slutnotan blev 12 km.

Förhistoria:
Jag kör en kosthållning som innebär att jag kalorimässigt ligger väldigt lågt må-fre. Inte VLCD, men inte långt ifrån. Lågt fett på ca 30-40 gram. Jag väger 70 kg. Proteiner alltid nära 2 g per kg kroppsvikt, vilket innebär att det brukar bli mellan 80-100 gram kolhydrater.

På lördag/söndag däremot fyller jag på ordentligt. Räknar aldrig på helger, men uppskattar kolhydraterna någonstans till 600-800 gram. Fett kanske 200-300 gram. Uppskattar att jag äter 10 000 – 12 0000 kcal under en helg.

I måndags sprang jag en mil utan större problem och med betydligt piggare ben. Igår gick jag ca 2 mil. Så ser det normalt ut.

Jag styrketränar för övrigt 7 pass/veckan på det – men just den här veckan bestämde jag mig för att ta en deload-vecka och har alltså inte tränat styrketräning mån-tis, vilket borde innebära att jag skulle ha desto mer energi till passet.

Så efter den här långa utläggningen: Varför tog det sådan tid innan kroppen kickade igång?

PS sömnen har varit utmärkt och ingen strörre stress för övrigt i livet DS
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 09:12   #2
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Det är väl mer eller mindre en generell sanning att det tar tre-fem km innan man kommer in i andra andningen. När andning och dylikt känns tungt brukar även benen kunna kännas tyngre, det tycker åtminstone jag. När man väl kommer in i det känns allt lättare.

Jag vet inte om jag har upplevt något som liknar din "dödskamp" men jag har ju helt klart börjat pass med en negativ känsla och avslutat dom med en positiv sådan. Tidigare har jag haft problem med total matthet, det har kunnat skölja över mig när man minst anar det och då är passet kört. Det känns lite som att gå in i väggen(tror jag i alla fall). Man orkar knappt gå. Har frågat om detta på Kolo och det närmaste jag har kommit ett svar har varit järnbrist. Men då är det som sagt omöjligt att repa sig så det bör inte ha något att göra med din fråga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 09:31   #3
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är väl mer eller mindre en generell sanning att det tar tre-fem km innan man kommer in i andra andningen. När andning och dylikt känns tungt brukar även benen kunna kännas tyngre, det tycker åtminstone jag. När man väl kommer in i det känns allt lättare.

Jag vet inte om jag har upplevt något som liknar din "dödskamp" men jag har ju helt klart börjat pass med en negativ känsla och avslutat dom med en positiv sådan. Tidigare har jag haft problem med total matthet, det har kunnat skölja över mig när man minst anar det och då är passet kört. Det känns lite som att gå in i väggen(tror jag i alla fall). Man orkar knappt gå. Har frågat om detta på Kolo och det närmaste jag har kommit ett svar har varit järnbrist. Men då är det som sagt omöjligt att repa sig så det bör inte ha något att göra med din fråga.
Nja, dödskamp var ju kanske att ta i lite väl mycket. Visst är det så att det brukar ta några kilometer innan det flyter på riktigt bra. Inte alltid och den här gången var första stegen som att kliva i kvicksand och normalt brukar mina ben vara pigga fram till någon kilometer. Sedan kommer det en viss tröghet innan "andra andningen". Jag skulle kunna tänka mig att jag är i ett allmänt slitet läge efter en hård träningssäsong utan uppehåll och att det är troligaste orsaken till trögheten - men även märkligt att det ändå lossnade så ordentligt efter den där långa uppförsbacken...
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2019-06-12 klockan 09:32.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 09:53   #4
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Ibland har man bara en dåligt dag.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 10:05   #5
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Den var dålig först ja, men min undran handlar mer om varifrån dagen blev jäkligt bra... efter den där uppförsbacken. Vad hände? Fick åter tillbaka energin och sprang 12 km mot normala 10 km.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 10:05   #6
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366
För lite kolhydrater.
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 10:31   #7
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Samma som alltid och vad är det som plötsligt börjar ge energi efter uppförsbacken? Gjort samma rutin ganska länge utan att det här inträffat och 600-700 gram kolhydrater lö-sön brukar kunna sitta några dagar. Det jag undrar över är VAD som händer i kroppen när jag plötsligt får den här nya energin efter uppförsbacken?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 10:36   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Samma som alltid och vad är det som plötsligt börjar ge energi efter uppförsbacken? Gjort samma rutin ganska länge utan att det här inträffat och 600-700 gram kolhydrater lö-sön brukar kunna sitta några dagar. Det jag undrar över är VAD som händer i kroppen när jag plötsligt får den här nya energin efter uppförsbacken?
Kastar ur en vild bro-science-teori: Kan det vara så att kroppen började använda fett som bränsle? Jag minns för ett tiotal år sedan att det var prat om att man var tvungen att konditionsträna i X antal minuter innan kroppen började använda fett som bränsle, men har alltså för mig att det avfärdades som bro-science sen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 10:40   #9
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kastar ur en vild bro-science-teori: Kan det vara så att kroppen började använda fett som bränsle? Jag minns för ett tiotal år sedan att det var prat om att man var tvungen att konditionsträna i X antal minuter innan kroppen började använda fett som bränsle, men har alltså för mig att det avfärdades som bro-science sen.
Just den tanken har föresvävat mig - men eftersom jag haft ett så lågt fettintag på 20-30 gram må-tis och inga överdrivna mängder i helgen låter det inte sannolikt i mina öron att jag går över i fettdrift.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 10:44   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Just den tanken har föresvävat mig - men eftersom jag haft ett så lågt fettintag på 20-30 gram må-tis och inga överdrivna mängder i helgen låter det inte sannolikt i mina öron att jag går över i fettdrift.
Kanske nåt hormon som börjar utsöndras efter ett tag? Adrenalin? Dopamin?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 10:51   #11
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Jag stöter på samma fast på gymmet, att knäböjen går fruktansvärt trögt i början för att sedan bli normal. Första 2 arbetssetten av 5 kan ligga på @9.5 och sedan gå över till @8 sista 3. Min teori är att det helt enkelt är hjärnan och nervsystemet som inte är med i matchen för att sedan vakna till.. Skumt är det iaf!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 12:12   #12
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Just den tanken har föresvävat mig - men eftersom jag haft ett så lågt fettintag på 20-30 gram må-tis och inga överdrivna mängder i helgen låter det inte sannolikt i mina öron att jag går över i fettdrift.
Finns alltid fett i kroppen att ta av.

Vid morgonträning har jag ofta liknande känsla, det tar några km innan kroppen kommer igång.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:51   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är väl mer eller mindre en generell sanning att det tar tre-fem km innan man kommer in i andra andningen. När andning och dylikt känns tungt brukar även benen kunna kännas tyngre, det tycker åtminstone jag. När man väl kommer in i det känns allt lättare.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kastar ur en vild bro-science-teori: Kan det vara så att kroppen började använda fett som bränsle? Jag minns för ett tiotal år sedan att det var prat om att man var tvungen att konditionsträna i X antal minuter innan kroppen började använda fett som bränsle, men har alltså för mig att det avfärdades som bro-science sen.
+1
Det är exakt det andra andningen är.

Det tar ett par kilometer av lugn löpning innan fettförbränningen kommer igång ordentligt. Detta innebär i praktiken att det tempo som känns rätt enkelt när man väl är igång kan kännas jobbigt i början av ett pass eftersom kroppen blir tvungen att använda större andel anaerob energi (eftersom fettförbränningen inte bidrar med så mycket innan den kommit igång) och detta leder till mer mjölksyra i ett tidigt skede.

Det är därför man ska värma upp med 2-3km lugn jogg innan man ger sig på nån form av snabbare löpning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:07   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Tillägg till ovan:

Man använder såklart fett som bränsle hela tiden. Det är inte så att man inte använder fett alls förrän efter att man haft ökad puls i 15min. Det är snarare så att det tar tid för fettförbränningen att gå från en nivå till ett par nivåer högre. Kolhydratförbränningen har inga sådana problem, men ifall man vill att fettförbränningen ska hänga med kan man inte "hoppa över trappsteg" utan man måste ta det lite mer pö om pö till dess fettförbränningen i princip är maxad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)