Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-10, 12:30   #1
Makrill
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 18
Platå i marklyft.

Hej! Jag brukade dra 180 kg för 5 reps i marklyft, sedan kom livet i vägen för gymmet med bebis och annat.
Nu har jag sedan 6 månader tillbaka jobbat på att få tillbaka styrkan.
Idag gick jag dock in i en vägg. Jag skulle göra 5 reps på 145kg marklyft men efter 4 reps var det stopp. Försök nr 2 fick jag endast upp en repetition innan fail.
Fram tills idag har jag kunnat öka stadigt i vikter, även min kroppsvikt har ökat stadigt och jag väger idag något kilo mer än när jag var som starkast.
Finns det någon förklaring till att jag når en platå så tidigt på en relativt låg vikt mot vad jag brukade klara när kroppen bevisligen har mer att ge?
Jag vill inte äta mer kalorier än jag gör då det blir en grisbulk då.
Var är nästa drag enligt er för att komma förbi platåer liknande den här?

Tacksam för svar!
Makrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 17:29   #2
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Ett pass där du inte nått målet är knappast en platå.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 18:26   #3
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Hur ofta kör du marklyft?

Hur ser ditt träningsschema ut?

När var det senast du drog 180kg x 5 reps cirka?

Hur har progressionen sett ut sen du kom tillbaka? Har du ständigt ökat vikterna vid varje tillfälle och först nu du märkte att det inte gick som planerat? (Att komma helt tillbaka tar lite tid och kräver tålamod, men kan påskynda processen absolut)

I vilken fas av marklyftet är det som svårast (där du känner att du fastnar, t ex början av lyftet, mitten av lyftet eller på slutet vid utlåsningen?

utefter den informationen kan man strukturera sitt träningsupplägg så att man jobbar på sina ''svaga delar'' t ex om början av lyftet är ett problemområde, implementera upphöjda marklyft eller marklyft med snatch grip (brett grepp). Alternativt om problem med mobilitet/rörlighet i höft kan man istället testa att köra marklyft med paus.

Hjälper gärna till skulle bara behöva lite mer information
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning

Senast redigerad av Zachpersson den 2019-06-10 klockan 18:30.
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 06:54   #4
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Jag hamnade i en platå på bänkpress i mitten av ett program förra året.
Först körde jag vidare i två veckor med samma vikt, men det som verkligen hjälpte var att sluta bänka 2 veckor och bara träna bröst och rygg muskler med andra övningar. Mycket hantel övningar och faktiskt ganska lätta vikter.

Jag tror att musklerna ibland behöver vila lite längre än vad man tror, så 2 veckors deload kan definitivt vara en bra ide.

Men som sagt, nästa gång du lyfter, försök hitta vilken muskeln som tappar efter. Är det benen heller ryggen, heller rumpan. Och sen tränar du den kroppsdelen isolerat och extra i några veckor innan du börjar öka vikt igen.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 13:25   #5
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Jag är liknande sits som Makrill. Kommer inte över platån. Har backat vikter, både lite och mycket, har sänkt repsen för att sedan stega uppåt igen, men kommer inte över! För sex år sedan drog jag 212,5 vägandes 73 kg. Nu är jag sex år äldre, 51 år, och har bara kört mark "ordentligt" i ca 5 månader, men fixar knappt 170 kg idag. Det enda som är annorlunda är just att jag är äldre. Samma kost, samma sömn, samma träning i övrigt. Mottar gärna tips. Jag får inte loss stången från marken - får jag loss den får jag upp den. Svagaste länken är alltså starten. Ska jag bara ha tålamod?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)