Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-12-02, 11:25   #11551
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471


Återupptog min lilla deff i mitten av november. Den påbörjade redan i maj men la av i augusti när jag flyttade. Mellan augusti och november höll jag vikten faktiskt rätt bra. Jag kör på t.o.m. Lucia tänkte jag. Fungerar mycket bra faktiskt att deffa nu när man för det mesta sitter hemma. Jag brukar ha stora problem med sociala tillställningar i plugget annars.

Ingen krux, vanligt kaloriunderskott med tracking. Kör hårt ut, ca 700 till 800 kcal underskott. Räknar inte grönsaker för att uppmuntra till mer konsumtion. 170cm.

Förhoppningsvis känner jag mig helt nöjd efter två veckor och kan låta bli att tanken på deff åtminstone hela 2021. Senaste två år har jag gjort rätt liten progress i gymmet då jag dels vill lägga på mig mer massa men har samtidigt känt mig lite för plufsig hela tiden.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 18:42   #11552
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Jasso Visa inlägg
Hur länge har du kört dieten? 31 dagar idag.
Hur länge planerar du köra? Ca 2-3 månader till.
Trycket i träningarna: Mycket bra faktiskt, jag har faktiskt knappt märkt någon skillnad. Tränar dog relativt lågrep, 3-5 pass i veckan. (Inga gym har stängs ner där jag bor)

Jag är hel nöjd med detta upplägget, har fungerar suveränt för mig. Har inte haft något sötsug eller cravings heller för den delen. Vet inte om det beror på det höga proteinintaget. Är super nöjd med de resultat jag uppnått hittills också.

Låter fantastiskt! Jag trodde att carvings skulle vara ett problem, men protein är ju extremt mättande. Jag har aldrig stött på någon som kört såhär som inte varit på sterioder. De människorna brukar nämligen inte vara i behov av fett eller kolhydrater som naturliga men i behov av extremt mkt proteiner, alltså mer än rekommendationen på 2,7g per kg, per dag. Jag påstår inte att du kör bola eller försöker antyda på något heller, jag vill bara förklara varför jag tycker att dieten är unik.

Dont fix if its not broken, du måste uppdatera senare oss senare på slutresultatet
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 20:23   #11553
Jasso
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob90 Visa inlägg
Låter fantastiskt! Jag trodde att carvings skulle vara ett problem, men protein är ju extremt mättande. Jag har aldrig stött på någon som kört såhär som inte varit på sterioder. De människorna brukar nämligen inte vara i behov av fett eller kolhydrater som naturliga men i behov av extremt mkt proteiner, alltså mer än rekommendationen på 2,7g per kg, per dag. Jag påstår inte att du kör bola eller försöker antyda på något heller, jag vill bara förklara varför jag tycker att dieten är unik.

Dont fix if its not broken, du måste uppdatera senare oss senare på slutresultatet

Misstänkte att jag skulle få det, men icke. Ja det är ju verkligen det!

Dieten är egentligen inte så unik, DTD är väl i precis samma sak. "Den Termogena dieten" som blev så omdiskuterad för längesedan.

Brukar inga välkryddade tillskott förutom vassle, casein, kreatin och D-vitamin.

Senast redigerad av Jasso den 2020-12-02 klockan 20:30.
Jasso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 10:03   #11554
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Vikten går neråt, vilket känns bra. En tidigare platå är bruten. Däremot har styrkan börjat kännas si och så i vissa repsintervall. Presterar fortfarande bra i repsintervallet 8+. Det är allt under 8 där det börjat bli trögare och trögare. Speciellt maxstyrkan har tappat rejält. Mitt 5RM har nu blivit typ 2-3 reps. En dålig dag får jag upp endast en rep.

Jag blir märkbart hårdare över hela kroppen, förutom fettsäckarna på höfterna/ryggslutet. Det är lite oroväckande. Det är som att de ligger helt orörda. Jag vet inte hur hård jag måste vara för att de ska försvinna. Jag har bara 4 kg kvar att gå ner.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 10:23   #11555
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Finns ju en del matnyttiga texter om stubborn fatloss, typ Lyle Mcdonald eller leangains. Sen om det har riktig relevans får andra avgöra.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 11:11   #11556
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Har legat still på 82-83kg länge. Men nu när jag har dragit ned på kalorierna till runt 1800 så rasar vikten rejält! Gör det något om man tappar vikt fort även ett par månader in i en viktnedgång? Tappar typ 800-1000g i veckan just nu och väger 81
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 11:44   #11557
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Finns ju en del matnyttiga texter om stubborn fatloss, typ Lyle Mcdonald eller leangains. Sen om det har riktig relevans får andra avgöra.
Har läst båda sedan långt tillbaka. Problemet är väl att det helt enkelt finns för mycket vanligt fett fortfarande.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 12:11   #11558
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har legat still på 82-83kg länge. Men nu när jag har dragit ned på kalorierna till runt 1800 så rasar vikten rejält! Gör det något om man tappar vikt fort även ett par månader in i en viktnedgång? Tappar typ 800-1000g i veckan just nu och väger 81

Svårt att säga. Inledningsvis så tappar man vatten i en diet, men som jag förstår från tidigare inlägg så är du ganska långt inne på dieten? Rätta mig om jag har fel.

Generellt burkar man säga att om man går ner för snabbt så är risken stor att det är muskler man tappat, men det behöver inte alltid vara så. Däremot om du märker av på gymmet att styrkan blivit sämre, uthålligheten blivit sämre, passen blivit jobbigare så kan det vara musklerna som försvunnit, kroppen inte hunnit återhämta sig.

Men jag ser inget fel i en viktminskning på 0,8-1kg i veckan, det är vad dietisterna skulle kalla en extrem viktminskning. Men viktminskning är högst individuellt.

Jag tycker att så länge du är nöjd och känner att du pallar och får fram de resultaten du vill ha så ska du köra, oavsett vad dietisterna säger eller vad jag eller någon annan säger vad som är ”rätt” eller ”fel”.

Att du legat stilla kan ha varit att du lagt på dig muskler under dieten. (Bara en hypotes)
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 18:06   #11559
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob90 Visa inlägg

Att du legat stilla kan ha varit att du lagt på dig muskler under dieten. (Bara en hypotes)
Hur skulle det gå till menar du? Följer muskelmassa inte termodynamikens lagar? Ligger man på en negativ kaloribalans så går man ned i vikt oavsett om man bygger muskler samtidigt eller inte. Eller vad menar du att energin/massan skulle komma ifrån? RYMDEN? DET ASTRALA PLANET?

För att svara på Smerks fråga krävs en motfråga, hur många veckor i rad har du gått ned 800-1000 g? 1-2 veckor är inget konstigt om du nyss justerat ned kaloriintaget och kan påverkas av en mängd faktorer, nästa vecka kanske du inte går ned något alls osv. Men det är lite väl mycket en bit in i en diet att satsa på vecka efter vecka, så om du fortsätter gå ned i samma takt bör du nog höja intaget lite.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 19:30   #11560
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg

För att svara på Smerks fråga krävs en motfråga, hur många veckor i rad har du gått ned 800-1000 g? 1-2 veckor är inget konstigt om du nyss justerat ned kaloriintaget och kan påverkas av en mängd faktorer, nästa vecka kanske du inte går ned något alls osv. Men det är lite väl mycket en bit in i en diet att satsa på vecka efter vecka, så om du fortsätter gå ned i samma takt bör du nog höja intaget lite.
Under två veckor som du säger. Jag har stått still i över 1 månad, men sätter man en trendlinje från innan jag stannade tills nu så har jag gått ned jämnt typ 0.5kg/vecka, dvs en lämplig hastighet samt den hastighet jag höll innan jag stannade.

Jag är bara glad att det händer något igen. Jag har inte mycket kvar, ca 2kg, så om jag går ned fort ett par veckor nu och når målformen hade det varit najs. Vill bara bli klar, är nöjd med formen men vill nå målet jag satte. Bör inte tappa så mycket på 2 snabba nedgångna kilon? Har inte tappat någon styrka alls hittills i viktnedgången. Midjemåttet har även minskat likvärdig under den snabba viktnedgången som innan, dvs -1cm per kg nedgånget.

Senast redigerad av smerk den 2020-12-03 klockan 19:32.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 22:23   #11561
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur skulle det gå till menar du? Följer muskelmassa inte termodynamikens lagar? Ligger man på en negativ kaloribalans så går man ned i vikt oavsett om man bygger muskler samtidigt eller inte. Eller vad menar du att energin/massan skulle komma ifrån? RYMDEN? DET ASTRALA PLANET?

För att svara på Smerks fråga krävs en motfråga, hur många veckor i rad har du gått ned 800-1000 g? 1-2 veckor är inget konstigt om du nyss justerat ned kaloriintaget och kan påverkas av en mängd faktorer, nästa vecka kanske du inte går ned något alls osv. Men det är lite väl mycket en bit in i en diet att satsa på vecka efter vecka, så om du fortsätter gå ned i samma takt bör du nog höja intaget lite.

Hans mainteance justerades för att han låg stilla. Att bygga på mainteance är absolut inte omöjligt. Rymden? Haha! Nej stirra dig inte blind på vågen, du behöver inte droppa i vikt för att du ligger i ett underskott.
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 12:24   #11562
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob90 Visa inlägg
Hans mainteance justerades för att han låg stilla. Att bygga på mainteance är absolut inte omöjligt. Rymden? Haha! Nej stirra dig inte blind på vågen, du behöver inte droppa i vikt för att du ligger i ett underskott.
Man går oundvikligen ned i vikt om man ligger på underskott, annars är det inte ett underskott. Och självklart behöver det inte visa sig på vågen varje vecka.
Det går att bygga muskler på balans, överskott och underskott, men det du skrev var att han kanske inte gått ned i vikt pga att han kanske byggt muskler, som att muskelmassan gjorde att han i praktiken låg still i vikt trots att han låg på ett underskott - som att muskelvikt på något sätt är separat från resten av kroppsvikten och lyder helt andra regler - det är det som inte funkar.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 16:37   #11563
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Någon som håller med att vid ett visst kroppsfett-procent så gör 2-3kg kroppsvikt en enorm skillnad för fysiken? Jag är över 10% (antagligen inte jättelångt ifrån) och de senaste 2-3 kilona har gjort underverk för fysiken
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 17:00   #11564
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Någon som håller med att vid ett visst kroppsfett-procent så gör 2-3kg kroppsvikt en enorm skillnad för fysiken? Jag är över 10% (antagligen inte jättelångt ifrån) och de senaste 2-3 kilona har gjort underverk för fysiken
Absolut, vid en viss nivå så ser man skillnad nästan från dag till dag.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-06, 16:56   #11565
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Absolut, vid en viss nivå så ser man skillnad nästan från dag till dag.
Tycker att det handlar om hur mycket vätska man binder som ger de stora skillnaderna i crispighet och inte nedgången det syns bäst när man fyller ut med mer kolisar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)