Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-18, 05:57   #11461
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Själv har jag gått från 105-88, typ, och toppat formen på rätt låg bf, ser alla ådror och mycket muskelfibrer osv. Men jävlar vad svårt det är mentalt att ligga där, tror jag har överdrivt underskottet och är så hungrig att jag mår illa på kvällarna, vaknar mitt i natten av att magen skriker osv. Ätit runt 2800-3000 men med grymt mycket aktivitet, tränar varje dag, oftast flera timmar om man räknar in cardion/konditionsträning.

Var så sjukt lätt att gå ner, tog ju tid men när kroppen har fett att ta av är det chill, på låg bf blir det en annan historia iallafall för mig. Drömmer om bakelser och har sinnessjuka cravings. Någon son har nåt tips? Antar att jag ska öka kcal intag försiktigt och hoppas att fettcellerna inte suger åt sig allt
Prova att sänka aktiviteten rejält några veckor och ät lite mindre då också såklart. Men jag lovar dig din hunger kommer minska.
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 08:20   #11462
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Tappar man alltid lite vikt i början när man ligger på underskott? Jag har deffat i några dagar nu, äter ca 2200-2500 kcal vilker jag uppskattar är ett 500-800 kcal underskott, men har stadigt tappat ca 100g per dag, ingen ras i vikten alls som jag hade väntat mig

(Har ingen aning om vad mitt exakta kaloribehov är så jag kan ha fel antal kcal, men jag äter mycket mindre än när jag var viktstabil och ej räknade kcal)

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 10:02   #11463
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Själv har jag gått från 105-88, typ, och toppat formen på rätt låg bf, ser alla ådror och mycket muskelfibrer osv. Men jävlar vad svårt det är mentalt att ligga där, tror jag har överdrivt underskottet och är så hungrig att jag mår illa på kvällarna, vaknar mitt i natten av att magen skriker osv. Ätit runt 2800-3000 men med grymt mycket aktivitet, tränar varje dag, oftast flera timmar om man räknar in cardion/konditionsträning.

Var så sjukt lätt att gå ner, tog ju tid men när kroppen har fett att ta av är det chill, på låg bf blir det en annan historia iallafall för mig. Drömmer om bakelser och har sinnessjuka cravings. Någon son har nåt tips? Antar att jag ska öka kcal intag försiktigt och hoppas att fettcellerna inte suger åt sig allt
Exakt samma för mig... Är det ett långvarigt underskott, eller den låga fettprocenten som är problemet?

Jag var helt oberörd av viktnedgången tills jag kom under 85 kg, då blev det plötsligt en plåga att hålla dieten. Minns att det var likadant när jag tävlade, när jag väl kommer under en viss vikt blir jag sinnessjukt fokuserad på mat och det går inte över förrän jag har gått upp typ 10 kg.
Jag antar att det snarare är låg fettprocent som avgör hur man reagerar än ett långvarigt kaloriunderskott. Att äta lite verkar inte vara några som helst problem så länge man har tillräckligt med energireserver. När reserverna börjar ta slut, det är då man går in i JAG MÅSTE HA MAT - ALL MAT I HELA VÄRLDEN - NU!!! -läget.
Problemet är att hungern inte är stillad förrän man totalt har förstört formen. Så tipset är nog att avsluta dieten innan man når sin tipping-point.

Jag har försökt allt möjligt denna gång, äta jättemycket sallad, proteinfluff, shiratakinudlar osv. Men tyvärr är kroppen inte så lättlurad, man fyller magen, men kroppen vet efter typ 10 minuter att den inte fått tillräckligt med kalorier.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-29, 17:27   #11464
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag har försökt allt möjligt denna gång, äta jättemycket sallad, proteinfluff, shiratakinudlar osv. Men tyvärr är kroppen inte så lättlurad, man fyller magen, men kroppen vet efter typ 10 minuter att den inte fått tillräckligt med kalorier.
Det funkar inte för mig heller. Någon slags mättnadskänsla får jag men kroppen skriker fortfarande efter näring.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 18:11   #11465
Dimak94
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Luggit ca på 1300 kalorier per dag nu! Går rätt bra faktiskt , kommit under 90 spärren som jag fastnat på i flera m´ånader så det är skönt! 89 kg nu! Nu jävlar ska jag går ner till 80 , aldrig varit under 85 kg,sedan barntiden!
Dimak94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:49   #11466
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Kör en annan strategi än först planerat. Grovt överslagsräknat ger det att jag nu ligger på kaloribalans, 3000 kcal, men jag äter istället mycket mer protein på samma mängd kalorier än vad jag tidigare har gjort. Har resulterat i -700g första veckan, där 100g har försvunnit varje dag. Äter mig proppmätt varje mål så det är ett plus. Får se om viktnedgången håller i sig med denna strategin. I praktiken bör det väl innebära att jag är på några hundra kcals underskott pga ökad värmeförbrukning av högre proteinintag

Senast redigerad av smerk den 2020-07-31 klockan 11:51.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 22:13   #11467
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det funkar inte för mig heller. Någon slags mättnadskänsla får jag men kroppen skriker fortfarande efter näring.
Håller även jag med detta. Det som funkar bäst för mig när man börjar komma till den där punkten är att försöka lägga en stor del av dagsintaget direkt efter träning, och att man tränar rätt sent.

Äter lite (sen) frukost, lunch, lite innan träningen, sen biter man ihop och tränar kanske runt 19. Ser till att ha avsatt tillräckligt i kaloribudgeten för att kunna äta mig riktigt mätt efter träningen. Dricker fun light/lightläsk också då. Just att slippa somna hungrig är avgörande för mig. Det är enklare att gå hungrig under dagen och veta att man kommer få njuta på kvällen, än att vara mindre hungrig under dagen, men veta att man kommer få lägga sig lika hungrig sen.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 08:04   #11468
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Den 4 juli påbörjade jag dieten a la varannandags*fasta*. Den 3 juli visade vågen 91.4 kilogram. Idag den 2 augusti visar vågen 87.2 kilogram. Det är en viktförlust på 4.2 kilogram. Hittills. Det går stadigt neråt (peppar peppar) och vid ätardagarna äter jag precis vad jag vill vilket gör dieten till enförtjusning. Jag lär nå en platå förr eller senare och då får jag se över mitt intag under ätardagarna.

*Jag har inte fastat på fastedagen utan äter 5-6 ägg på kvällen.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 09:35   #11469
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Fishta Visa inlägg
Den 4 juli påbörjade jag dieten a la varannandags*fasta*. Den 3 juli visade vågen 91.4 kilogram. Idag den 2 augusti visar vågen 87.2 kilogram. Det är en viktförlust på 4.2 kilogram. Hittills. Det går stadigt neråt (peppar peppar) och vid ätardagarna äter jag precis vad jag vill vilket gör dieten till enförtjusning. Jag lär nå en platå förr eller senare och då får jag se över mitt intag under ätardagarna.

*Jag har inte fastat på fastedagen utan äter 5-6 ägg på kvällen.
Intressant. Vad uppskattar du din kroppsfettprocent till?

Som vi varit inne på i inläggen ovan är det lätt att gå ned i vikt, men vid en viss punkt blir det inte längre lätt. Så frågan är om varannandagsfasta gör det lättare att inte gå in i hetsätning när man väl når den punkten... jag kan mycket väl tänka mig att det är så, och kanske speciellt om man undviker att äta alls på fastedagarna. Att äta lite är den största aptitretaren i världen, samtidigt som att inte äta alls konstigt nog är väldigt hungerdämpande.
Frågan är ju sedan om att ”äta precis vad man vill” på ätardagarna är hållbart i längden? Jag skulle inte ha några problem alls att äta 20 000 kcal på en förmiddag och fortfarande vara HUNGRIG om jag tillät mig att äta precis vad jag vill just nu.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 10:26   #11470
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Intressant. Vad uppskattar du din kroppsfettprocent till?

Som vi varit inne på i inläggen ovan är det lätt att gå ned i vikt, men vid en viss punkt blir det inte längre lätt. Så frågan är om varannandagsfasta gör det lättare att inte gå in i hetsätning när man väl når den punkten... jag kan mycket väl tänka mig att det är så, och kanske speciellt om man undviker att äta alls på fastedagarna. Att äta lite är den största aptitretaren i världen, samtidigt som att inte äta alls konstigt nog är väldigt hungerdämpande.
Frågan är ju sedan om att ”äta precis vad man vill” på ätardagarna är hållbart i längden? Jag skulle inte ha några problem alls att äta 20 000 kcal på en förmiddag och fortfarande vara HUNGRIG om jag tillät mig att äta precis vad jag vill just nu.
Jag skulle gissa på ca 20% kroppsfett. Give or take.

De dagar man får äta så äter man förvånansvärt inte mycket. Jag upplever att jag blir mätt relativt fort. Jag har två småbarn hemma vilket, tro det eller ej, underlättar en del. Jag har inte tid helt enkelt att campa i köket och konstant äta. Att inte äta alls och att äta några ägg på kvällen.. tror inte det är någon skillnad om jag ska vara ärlig. Jag hade nog klarat av att inte äta alls heller men tycker det är skönt och GOTT att äta några ägg på kvällen.

Edit:
Det jag gillar mest med upplägget är att det är väldigt enkelt. Räknar ej kalorier, tänker inte på vad jag äter (tänker dock på att få i mig protein) och på fastedagarna finns det mycket tid över till annat.

Senast redigerad av Fishta den 2020-08-03 klockan 10:27.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 17:30   #11471
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Fishta Visa inlägg
Jag skulle gissa på ca 20% kroppsfett. Give or take.

De dagar man får äta så äter man förvånansvärtkej inte mycket. Jag upplever att jag blir mätt relativt fort. Jag har två småbarn hemma vilket, tro det eller ej, underlättar en del. Jag har inte tid helt enkelt att campa i köket och konstant äta. Att inte äta alls och att äta några ägg på kvällen.. tror inte det är någon skillnad om jag ska vara ärlig. Jag hade nog klarat av att inte äta alls heller men tycker det är skönt och GOTT att äta några ägg på kvällen.

Edit:
Det jag gillar mest med upplägget är att det är väldigt enkelt. Räknar ej kalorier, tänker inte på vad jag äter (tänker dock på att få i mig protein) och på fastedagarna finns det mycket tid över till annat.
Okej... vid 20% kan man äta precis hursomhelst utan att bli hungrig.... återkom när du ligger på ensiffrigt, då är det helt annorlunda, barnen kan man strunta i bara man kan äta deras kakor. Tro mig, jag är där nu.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 07:12   #11472
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Okej... vid 20% kan man äta precis hursomhelst utan att bli hungrig.... återkom när du ligger på ensiffrigt, då är det helt annorlunda, barnen kan man strunta i bara man kan äta deras kakor. Tro mig, jag är där nu.
Haha I feel ya!

Jag lovar att återkoppla, ska nå dit först.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 16:52   #11473
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 700
Tillbaks efter semester och körde första passet idag. Kändes tungt, men ibte så konstigt efter 3 veckor med mat, sötsaker och öl.

Jag har hoppat på deffen igen och har ca 3-5kg kvar tills jag är nöjd. Målet är att få platt mage och bli av med mina "love handles" (vad det nu heter på svenska). Väger nu 87.6kg. Vägde 104kg när jag började.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Polish_20200804_174510923.jpg (77.7 KB, 0 visningar)
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 13:11   #11474
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Tappar ni alltid kroppsvikt snabbt i början under en deff? Jag har hållit kolhydrater ungefär samma som under bulk, men minskat fett rejält samt ökat proteinmängden. Detta har lagt mig i ett svagt underskott, och jag har förlorat ca 100g per dag konsekvent de senaste 2 veckorna. Upplever inte att jag gjort detta initiala "tappet" i kroppsvikt som en deff brukar innebära. Beror detta sannolikt på att det är främst fett jag har dragit ned på?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 17:35   #11475
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Sällar mig till den här tråden då jag har många veckors deff framför mig för att komma ner från ohälsosamma fettnivåer. Räknar med nybörjarlyxen att både kunna bygga muskler och bränna fett på samma gång, men kommer behöva prioritera fettet ifall det kommer till kritan.

Idag lärde jag mig att det var en dålig idé att ha barebells proteinbars i skafferiet. Det blev två stycken som efterrätt till proteinshaken efter träningen. Och då hade jag ändå redan tagit en innan passet. Nu är de slut, som tur är. Och hoppar jag middagen håller jag mig inom kcal-gränsen för idag

Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Jag har hoppat på deffen igen och har ca 3-5kg kvar tills jag är nöjd. Målet är att få platt mage och bli av med mina "love handles" (vad det nu heter på svenska). Väger nu 87.6kg. Vägde 104kg när jag började.
Måste bara säga att jag är grymt imponerad av dina resultat. Grattis, bra jobbat!

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tappar ni alltid kroppsvikt snabbt i början under en deff? Jag har hållit kolhydrater ungefär samma som under bulk, men minskat fett rejält samt ökat proteinmängden. Detta har lagt mig i ett svagt underskott, och jag har förlorat ca 100g per dag konsekvent de senaste 2 veckorna. Upplever inte att jag gjort detta initiala "tappet" i kroppsvikt som en deff brukar innebära. Beror detta sannolikt på att det är främst fett jag har dragit ned på?
Att folk tappar snabbt i början brukar ju framförallt bero på att de dragit ner på kolhydraterna, vilket minskar glykogeninlagringen i musklerna som i sin tur binder mycket vatten. Det är därför inte ovanligt med 4-5 kg i ren vattenförlust i början. I ditt fall lär det ju inte vara så, utan din viktminskning beror antagligen på kaloriunderskottet just för att du dragit ner på fettmängden. Snyggt att ha landat så rätt från början! Jag försöker själv uppnå samma sak, men det är för tidigt att säga ännu om jag lyckats lika bra.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)