Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-08, 14:29   #151
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Mikael det är många faktorer som spelar in och rätt använd är glukosen betydligt bättre att använda som energikälla än vanliga fetter bortsett från MCT som finns rikligt i kokosolja när det handlar om fysisk träning.
Jag tror att du har belyst vad jag menar när jag använder rätt använd.

Nu måste jag ägna mig åt lite andra mer aktuella saker som jag behöver få undan.
/
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 14:31   #152
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det orkar jag inte. Vill du gärna veta kan du lätt räkna ut det själv inom fönstret 2500-3000 kcal/dag med fördelningen 5/15/80.

Har du bestämt dig för att LCHF är dåligt så är det troligtvis så.

Nej, nej - jag är intresserad av hur det verkligen ser ut! Jag kan räkna och fantisera om hypotetiska kostupplägg själv i all oändlighet - det ger ingenting.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 14:35   #153
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Gillar du inte ägg så lär du göra det nu, typ.

En typisk dag ut för mig.
  • Turkisk yoghurt med grädde, kokosfett och t.ex. hackad mandel/kokosflingor.
  • Kokt ägg. Kan förvaras i kylen några dagar och ger mycket protein.
  • Ostskivor med smör/majonnäs som mellanmål.
  • Köttfärs med broccoli stekt i smör eller kokosfett. Nöt behöver inte stekas hårt.
  • Äggröra med grädde, mjukost och smör. (Kan hettas upp i kastrull/mikro så gulan och vitan koagulerar - du slipper du stekningen)
  • Makrillitomatsås med majo/creme fraiche.
  • Té/kaffe med grädde.

Brukar landa på 80-100g protein, 200-250g fett, 10-20g kolhydrater.

Se http://www.kostdoktorn.se för mer info!
Verkar vettigt. Ägg äter jag gärna. Får väl göra lite mer långkokgrytor med bara kött o grönsaker också, typ indiskt stuk... brukar bli rätt gott.
Yoghurt med kokosfett låter gott - använder du kokossmör och smälter det, eller?
Ostskivor med smör/majo på låter däremot...
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 14:41   #154
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Nej, nej - jag är intresserad av hur det verkligen ser ut! Jag kan räkna och fantisera om hypotetiska kostupplägg själv i all oändlighet - det ger ingenting.
Jaha, jag förutsatte att du trollade.

När jag började äta var det väldigt mycket protein, ex:

* En dl grädde under dagen i té.
* Frukost: 220g-burgare med en tjock skiva ost och en msk creme fraiche
* Lunch: som frukost, plus lite majonnäs
* Middag: som lunch
* Mellanmål: en liten näve fläsksvålar
* Kvällsmat: en burk makrill med CF, en burk tonfisk med CF & majo, en bit brie.

Numera:

Vakna: kaffe/te med 0,25 dl vispgrädde
Frukost: äggröra 2 ägg stekt i ~10g smör, 2 msk gräddmjukost (30%) och 0,25 liter hackad broccoli
Lunch: 100g blandfärs stekt i smör, 0,5 dl creme fraiche, ett kokt ägg med majonnäs
Middag: ungefär som lunchen
Kvällsmat: 2-3 kokta ägg alt äggröra, som frukost.

Fler förslag på lunch/middag:

* köttfärssoppa (~100g köttfärs) med tomatkross och 1 dl creme fraiche, riven morot till.
* tacos med coleslaw på vitkål och majo/cf-dressing.
* tonfisk + tomatkrosssoppa redd med grädde
* grillad lax med majonnäs, grönsallad på tomat/gurka/isbergssallad till.
* grekisk sallad (fetaost, oliver, sallad, paprika, fet sås)
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 14:43   #155
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Verkar vettigt. Ägg äter jag gärna. Får väl göra lite mer långkokgrytor med bara kött o grönsaker också, typ indiskt stuk... brukar bli rätt gott.
Yoghurt med kokosfett låter gott - använder du kokossmör och smälter det, eller?
Ostskivor med smör/majo på låter däremot...
Ostskivor med jordnötssmör är vad jag /egentligen/ menade, men...
Man vänjer sig vid fett efter nå'n vecka, förresten. Hade också tyckt det var sjukt. Numera kan jag dricka grädde som det är...

Kokosfett, silverpaket, neutralt, billigt. Eller Cocosa, smaksatt. Snordyrt, men gott. MCT sägs ju vara bra. Smör och ägg är bäst att äta ekovarianter av, med så mycket fett i kosten måste man vara aktsam med omega6-omega3-balansen.

http://enbart.com har fler recept.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 15:09   #156
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag svarar på följande vis:

(källa: http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembo...ylCoAfate.html)

samt

(källa: http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...?artid=1083868)

Vid väldigt stora mängder anaerob träning kan det alltså vara gynnsamt att äta en mindre mänd kolhydrater, givet att (gissningsvis) 100g glukos/dygn görs tillgängligt för inlagring i musklernas glykogenlager och man förbrukar allt under ett pass.

Men långtifrån så mycket som 40E% väl?
Ok, "du" svarar på följande vis. http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/R...readListPage=1

Och när ska LCHF:are fatta att ration kolhydrater/fett och därmed påverkan på insulinnivån inte påverkar FETTBALANSEN utan endast substratoxidationen.

Sen att personen Pasi tycker att Gary Taubes skulle vara någon expert på det här med fettmetabolism är ju lite komiskt när Gary Taubes använder gammal forskning och ignorerar nyare som kommit och som visar att det är mer än bara LPL som är involverat i fettinlagring.

Jag har haft med det här två gånger nu men tar med en del av det igen.
Citat:
Such observations have led to the view of LPL as a metabolic gatekeeper, especially for dietary fatty acids. However, closer inspection of its action in white adipose tissue reveals that this picture is only partially true. Normal fat deposition in adipose tissue can occur in the complete absence of LPL, and conversely, if LPL activity is increased by pharmacological means, increased fat storage does not necessarily follow. LPL appears to act as one member of a series of metabolic steps which are regulated in a highly coordinated manner. In white adipose tissue, it is clear that there is a major locus of control of fatty acid disposition downstream from LPL. This involves regulation of the pathway of fatty acid uptake and esterification, and appears to be regulated by a number of factors including insulin, acylation-stimulating protein and possibly leptin.
Lipoprotein lipase and the disposition of dietary fatty acids
British Journal of Nutrition (1998), 80, 495–502


Så här tycker Lyle McDonald om Taubes bok.
Citat:
I can summarize Taube's book pretty briefly: it's comlpete crap.
Taubes takes the studies he wants and ignores the ones that contradict him, alik all of the idiots who argue for a metabolic advantage to low carb diets

he bases his simplistic model of fat storage that only includes insulin, a model that hasn't been right for about 15 years.

you can get shredded on a high-carb diet and you can get fat on a zero carb diet. The inuit don't have any problem being fat and they eat very low carbs traditionally

Basically he's looking at studies using self-reported food intake (always wrong) to justify the idea that you can magically lose weight on a lowcarb diet at the same or higher calories. except that NO controlled calorie study has ever supported that idea. And no study has ever shown a metabolic advantage when such things as BMR or TEF are acutally measured.
http://forums.lylemcdonald.com/showt...aubes#post2295

Citat:
sadly, when his references are forced to include 1930's textbook an carefully omit research that doesn't support his contention, his reference list is about as useful as my toilet paper

as well, people can, have and will continue to lose weight/fat on carb-based diets

despite the evil insulin

b/c Taubes is simoply wrong
http://www.bodyrecomposition.com/for...bes#post750004

Och ja, jag har även läst hans bok.

Gällande referenserna "du" angett ovan så visar ändå överätningstudier att det krävs MYCKET kolhdrater för att omvandlingen av kolhydrater till fett ska ske och att det då främst gäller vid överätning.

Att blodfetterna ökar vid en högkolhydratdiet betyder inte att fettlagrena ökar vid energibalans. Det är levern som tillverkar triglycerider och skickar ut dom i blodet i lipoproteiner kallade VLDL. En ökning av VLDL syns främst vid väldigt höga kolhydratintag, 70E%, eller vid hög andel enkla sockerarter i kosten. Det är alltså ökad lipogenes i levern som sker och inte i fettcellerna i och med att VLDL ökar.

Citat:
EFFECTS OF DIET ON ENERGY BALANCE
We therefore examined some aspects of energy metabolism related to carbohydrate and fat in the diet and also the relation of energy expenditure to fat storage. Several years ago, we examined data that had been accumulated at The Rockefeller University Hospital over four decades of formula feeding, comparing the exact energy requirements for weight maintenance as a function of the components of the diet. We showed that the carbohydrate- to-fat ratio could vary widely with little or no alteration in the energy requirement for weight maintenance.
Diet composition and energy balance in humans
Am J Clin Nutr 1998;67(suppl):551S–5S.

Senast redigerad av A.Steinbach den 2008-10-08 klockan 15:11.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 15:46   #157
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
(jag skrev "jag" eftersom jag agerade proxy, helt riktigt var det Pasi som letade upp infon)

Det var intressant information du kom med, tack!
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 16:40   #158
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Shiet, här satt jag och komponerade ett långt inlägg innan jag läste tråden. A.Steinback har redan löst biffen. (Och jag lärde mig lite nytt!)
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 18:12   #159
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Naturligt kokosolja(fett) innehåller 49% MCT mycket lättillgänglig energi som fungerar lika bra(kanske bättre) som glykogen vid träning.
Får man någon kolhydratliknande effekt med höjt blodsocker och insulin också?
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 22:00   #160
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jaha, jag förutsatte att du trollade.

När jag började äta var det väldigt mycket protein, ex:

* En dl grädde under dagen i té.
* Frukost: 220g-burgare med en tjock skiva ost och en msk creme fraiche
* Lunch: som frukost, plus lite majonnäs
* Middag: som lunch
* Mellanmål: en liten näve fläsksvålar
* Kvällsmat: en burk makrill med CF, en burk tonfisk med CF & majo, en bit brie.

Numera:

Vakna: kaffe/te med 0,25 dl vispgrädde
Frukost: äggröra 2 ägg stekt i ~10g smör, 2 msk gräddmjukost (30%) och 0,25 liter hackad broccoli
Lunch: 100g blandfärs stekt i smör, 0,5 dl creme fraiche, ett kokt ägg med majonnäs
Middag: ungefär som lunchen
Kvällsmat: 2-3 kokta ägg alt äggröra, som frukost.

Fler förslag på lunch/middag:

* köttfärssoppa (~100g köttfärs) med tomatkross och 1 dl creme fraiche, riven morot till.
* tacos med coleslaw på vitkål och majo/cf-dressing.
* tonfisk + tomatkrosssoppa redd med grädde
* grillad lax med majonnäs, grönsallad på tomat/gurka/isbergssallad till.
* grekisk sallad (fetaost, oliver, sallad, paprika, fet sås)
OK, tack. Ska räkna på det så snart jag hinner.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 22:15   #161
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Gräddmjukost (Puck): 30g fett, 10g protein
Blandfärs: 20g fett, 15-20g protein

Annars är resten standard. Problemet är att du inte vet något om hur mycket majonnäs jag äter äggen med, och jag är själv inte övertygad om att jag bara åt 2 msk gräddmjukost....

Men men! Vill du bevisa att LCHF-anhängare äter jättemycket mer protein än SNR, så varsågod!
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 22:22   #162
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Så, var hamnar vi nu när diskussionen ebbat ut?

1. Det är energibalansen, inte makronutrientfördelningen, som är av avgörande för fettinlagring/minskning.

2. Det finns inget vetenskapligt underlag för att utala sig om långtidseffekterna av LCHF.

3. I kontrollerade studier är det ingen signifikant skillnad mellan olika dieter med olika makronutrientsammansättningar på vikt efter 12 månader.

4. Det fins inga dokumenterat positiva hälsoeffekter av ett högt intag mättat fett. (Möjligtvis med undantag för MCT-fetter)

5. Det finns gott om studier som visar på negativa effekter av ett högt intag av mättade fetter.

6. Det finns studier som visar på neutrala effekter av mättade fetter.

7. Det finns dokumneterat positiva hälsoeffekter av ett högt intag omättade och fleromättade fetter. (Möjligtvis bör man vara vaksam på n-6/n-3 ration)

8. Det finns inga dokumenterat negativa hälsoeffekter av ett högt intag omättade och fleromättade fetter. (Möjligtvis bör man vara vaksam på n-6/n-3 ration)

9. Det är inte ett ökat kolyhdratintag som ligger bakom ökningen av fetma/övervikt i Sverige. (Snarare är förhållande omvänt) Däremot går självklart ett ökat energiintag hand i hand med denna utveckling.

... är det något jag missat/inte fattat? Eller är detta "kolo-konsensus"?
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 06:47   #163
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
9 stämmer inte.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 07:04   #164
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Första delen i #9 stämmer inte, som sagt. Det är alldeles för mycket socker (och fett iofs) i kosten idag, och det är vad som leder till övervikt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 07:34   #165
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
#7-8

Kroppens förmåga att omvandla den fleromättade fettsyran omega 3 från vegetabiliska källor är väldigt dålig, vilket gör att även rapsoljan med 2:1-ratio i praktiken tyvärr blir väldigt mycket högre.

Gräsätande betesdjur och fisk däremot har väldigt bra 2:1-förhållanden. Fördelningen i nötdjur är ungefär 10% fleromättat, 40% enkelomättat och 50% mättat.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)