Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-14, 21:54   #4336
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Den smakar marsipan iallafall
Ja, men inte tillräckligt. Blev ganska besviken, tyckte de lyckades bättre med morotskakan faktiskt.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 21:51   #4337
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Dags för en bump här känner jag.



Testade Kungen av Kungsans glassar i helgen! Är man italienare måste man ju såklart göra Gelato!. Lite magrare glass med en lite elastisk konsistens. Detta har de lyckats åstadkomma något sånär. Man märker en liten skillnad i konsistensen och den känns lättare, men eftersom glassen innehåller grädde är det mer ett mellanting av Gelato och gräddglass.

Fetthalten ligger runt 10%. En bytta på 500ml ligger på 400g, vilket är en helt OK vikt, lite lättare än B&J och Häagen Dazs brukar vara.

Smakerna då.. han har kört klassiskt så det ryker om det!

Vaniglia
Rikligt med vanilj, smaken är det inget fel på, men man förväntar sig mer av en premiumglass. Häagen Dazs vanilj är vassare.

Salted Caramel
Den enda glassen som innehåller någon slags "fyllning". Krämig kolaglass med virvlar av salt karamellsås. Glassen i sig är god, smakar ungefär som SIAs bigpack Gräddkola, vilket är lite tråkigt när den kostar lika mycket som Häagen Dazs Salted Caramel som är tio gånger så god. Tyvärr inte tillräckligt salt heller.

Pistacchio
Nötglassarna ska Paolo ha cred för, de är faktiskt i sitt eget slag. Nötsmakerna har de lyckats bra med. Pistagen smakar mer likt en pistagenöt än någon annan glass jag testat. Tyvärr blir den lite tråkig efter ett tag, hade gärna sett någon nötkross eller mörk choklad för att lyfta den lite.

Nocciola
Även här, väldigt bra nötsmak. Tankarna går faktiskt till hasselnöt, och inte nutella, som det annars brukar göra när man äter en "hasselnötsglass". Även här hade jag gärna sett någon slags fyllning som gav lite tuggmotstånd.

Helhetsbetyget blir lite mediokert. För priset (~50kr/st) finns det tyvärr bättre alternativ, om man inte är väldigt förtjust i nötter.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 00:18   #4338
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Lidls premium pistage var bra.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 10:57   #4339
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
Ben & jerrys Netflix & chill'd är deras bästa nyhet på ett tag. Jordnötsglass med brownies och pretzel swirls. 9/10.
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 14:02   #4340
Sie
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 37
Någon som testat https://www.hemglass.se/sv/produkter...utar/piratbat/ ?

Försökte hinna ner till glassbilen igår men den hade hunnit köra.
Sie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 19:30   #4341
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Grom pistache levde inte upp till det höga priset tyvärr.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 09:43   #4342
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Wilshere Visa inlägg
Ben & jerrys Netflix & chill'd är deras bästa nyhet på ett tag. Jordnötsglass med brownies och pretzel swirls. 9/10.
Måste hålla med. Deras överlägset bästa nyhet sen banansmaken med kexswirls osv (Satisfy My Bowl)

49 kr på Hemmakväll just nu också istället för 69
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 10:18   #4343
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Just det, jag har glömt recensera Netflix and Chill'd.

Jag tycker den smakar för mycket salta pinnar Det tråkigaste snacket som finns i hela världen. Pretzels är verkligen inte roligt att äta. Själva jordnötsglassen i sig är det inget fel på. Men då föredrar jag nog deras gamla Peanut Butter Cup istället, choklad och jordnöt

Gillar man jordnötter rekommenderar jag Häagen Dazs Peanut Butter Crunch, den är maffig. Den har till och med riktiga jordnötter.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 16:11   #4344
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Måste hålla med. Deras överlägset bästa nyhet sen banansmaken med kexswirls osv (Satisfy My Bowl)

49 kr på Hemmakväll just nu också istället för 69
Många av deras nyheter de senaste åren har verkligen varit tråkiga, saknar även den glassen du nämner. Så sjukt god.


Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Just det, jag har glömt recensera Netflix and Chill'd.

Jag tycker den smakar för mycket salta pinnar Det tråkigaste snacket som finns i hela världen. Pretzels är verkligen inte roligt att äta. Själva jordnötsglassen i sig är det inget fel på. Men då föredrar jag nog deras gamla Peanut Butter Cup istället, choklad och jordnöt

Gillar man jordnötter rekommenderar jag Häagen Dazs Peanut Butter Crunch, den är maffig. Den har till och med riktiga jordnötter.
Jag märkte inte av dom direkt förutom att de tillförde sälta, tyckte det fungerade bra ihop med jordnötsglassen och brownies faktiskt.
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 09:37   #4345
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Måste slå ett slag för Veganglassarna från Choice
Provat både jordgubbar och vanilj. Smakar riktig premium-glass! Såndär RIKTIG vanilj samt jordgubb -smak.

Provade också Oatleys choco fudge = sjuukt god
Bifogade bilder
Filtyp: jpg choice1.jpg (133.3 KB, 0 visningar)
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 15:48   #4346
Margareta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 25
Okej, nu tänker jag flika in med lite nyttigt här. När vi skulle köpa ny glassmaskin fick vi också hem en sådan där yonanas. Det var helt otroligt vad gott det blir. Jag kan verkligen rekommendera någon typ av fruktglassmaskin av det här slaget. Kör i frusen banan, blåbär och jordgubbar och det är klart. Det blir sorbet och du äter bara frukt.
__________________
Jag tränar så ofta jag hinner...
Margareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 17:44   #4347
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Igår plockade jag fram min Nemox Gelatissimo igen för säsongen, gjorde en laddning med enkel vaniljglass. Jäklar vad gott det blir. Glömde dock ta någon bild.

400g grädde
600g mjölk
230g äggula
280g socker
vanilj

ca 20% socker, 15% fett
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 18:52   #4348
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Igår plockade jag fram min Nemox Gelatissimo igen för säsongen, gjorde en laddning med enkel vaniljglass. Jäklar vad gott det blir. Glömde dock ta någon bild.

400g grädde
600g mjölk
230g äggula
280g socker
vanilj

ca 20% socker, 15% fett
Najs det receptet stjäler jag. Har du prövat några mer dietvänliga recept med mer protein också?

Tittade nämligen också på en Nemox Gelatissimo idag men slutade med att jag köpte en Wilfa istället, är nästan samma specs.

BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 19:36   #4349
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Najs det receptet stjäler jag. Har du prövat några mer dietvänliga recept med mer protein också?

Tittade nämligen också på en Nemox Gelatissimo idag men slutade med att jag köpte en Wilfa istället, är nästan samma specs.

Minns att jag testat med Body Science Casein och xylitol, samt bara byta ut sockret i vanlig glass mot xylitol och minska mängden grädde. Xylitol funkar bra men är tyvärr väldigt dyrt. Socker är svårt att ersätta eller ta bort eftersom glassen lätt blir stenhård då.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=2747

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=3101

Har hört från många håll att Wilfan är en bra glassmaskin så du blir nog inte besviken
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 19:03   #4350
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Minns att jag testat med Body Science Casein och xylitol, samt bara byta ut sockret i vanlig glass mot xylitol och minska mängden grädde. Xylitol funkar bra men är tyvärr väldigt dyrt. Socker är svårt att ersätta eller ta bort eftersom glassen lätt blir stenhård då.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=2747

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=3101

Har hört från många håll att Wilfan är en bra glassmaskin så du blir nog inte besviken
Grymt! Tack för det.

Fick maskinen idag och har gjort flera omgångar med sjukt god men rätt onyttig glass med bl.a. kokos-, jordgubb-, kaffe- och oreosmak. Det uppskattades av hela familjen, i synnerhet den med kokos. Men jag har beställt xylitol så förhoppningsvis kanske jag kan dela några grymma recept framöver här.

Tycker fan det smakar bättre än de flesta glassmärken man hittar i butik med en glassmaskin och jag gillar att man har koll på ingredienserna och vet vad det innehåller. Jag har förstått det som att många företag lyckas få en stor del av volymen att bestå bara av en massa luft. Verkar vara en hel jävla vetenskap med att göra glass.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-06-25 klockan 19:06.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)