Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-08, 21:50   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Hur fan får jag bort flugorna?

Precis flyttat till landet och jag har för vana att alltid ha öppet. I alla fall när det är ljust ute, har börjat lära mig att stänga när det börjar bli mörkt.

Hur som helst, jag har hundratals flugor inomhus nu. Ska ta något och äta och möts av en diskbänk som är fylld av dem. Flyger runt mig konstant. Sover med mig. Om de inte är som de bråkar, så knullar dem jävlarna till och med helt öppet.

Hur får jag bort dessa på bästa sätt? Gärna ett alternativ som inte är skadligt för varken mig eller mina katter.

Mina katter brukar för övrigt uppskatta att jag flugor, men de är så många så det är inte lönt. Går liksom inte att fokusera på ett byte.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 21:59   #2
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Flugnät i dörrar och fönster
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:02   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Flugnät i dörrar och fönster
Är beställt. Det håller väl nya ute, men hur får jag bort dem jag har? Är kanske så simpelt som att ha tänt utomhus under natten och ha öppet?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:05   #4
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Äppelcidervinäger och honung ska funka bra, ställ några glass med det runt omkring i huset
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:07   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tror det bara är att acceptera, och använda typ flugsmälla då och då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:07   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Hundratals flugor inomhus? Pratar du små blomflugor eller vanliga husflugor?

Härom sommaren hade vi massor av flugor (husflugor eller nåt slags mindre spyflugor) som alltid flög runt kring spisen. Det kvittade hur många man slog ihjäl. Strax därefter var där 5-6 nya flugor som visslande runt i köket. Det visade sig att det "bodde" en hel drös halvdöda flugor inne bakom fläktfiltret. När jag tog död på alla dessa löste sig hela problemet. Jag antar några flugor tagit sig in bakom fläkten och sedan blev det flera flugor där inne, och några lyckades flyga ut och var irriterande i köket, medans resten kröp runt därinne i hettan och var halvdöda och inte kunde göra nåt annat än föröka sig.

Samma sak varje gång det varit problem med bananflugor som flyger runt och sätter sig på frukten och i vinglas som står obemannade i tio minuter. Hittar man bara var de lägger sina ägg så kan man få bukt med dem. Oftast i nån blomkruka där man kan se att det alltid är massor av flugor. Häller man snusvatten i jorden dör de på några dagar. Har man för mycket snus i vattnet dör blomman också, så man får vara lite försiktig.

Det troligaste är att du har flugor som lägger ägg inne i huset skulle jag tro. Så du får vara lite detektiv och hitta var detta är.

Om det faktiskt är så att flugorna kommer in via fönster och dörrar och du har hundratals flugor inomhus så bor du antingen mitt i en gödselstad eller så har du soptunnan stående med rutten mat precis utanför ett öppet fönster.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:21   #7
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hundratals flugor inomhus? Pratar du små blomflugor eller vanliga husflugor?
Pratar om fullvuxna husflugor.

Jag håller rent hemma och jag såg inte skymten av några flugor när jag väl flyttade in. De kom dock jävligt snabbt. Det enda jag kan koppla till det är att det är en jävla massa flugor ute (av någon anledning) och att jag har haft tänt inomhus.

Jag bor på Malta så vet inte om klimatet gör att det är fler flugor här än i Sverige. Mygg är här som fan också.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:22   #8
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Ska se om jag orkar ta en bild
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:28   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Snoka runt lite ute kring huset då så du inte har nåt som lockar till sig en massa flugor alldeles intill huset. Tvätta rent soptunnor med klorin lite då och då och lite liknande åtgärder.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:30   #10
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
https://ibb.co/ydKRsBf

https://ibb.co/9ZHQStH

Nu var det kanske inte hundratals just här, men allt som allt kan jag ge mig fan på att det är.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:32   #11
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Snoka runt lite ute kring huset då så du inte har nåt som lockar till sig en massa flugor alldeles intill huset. Tvätta rent soptunnor med klorin lite då och då och lite liknande åtgärder.
Grejen är, det är just diskbänken och runtomkring där de främst håller till. Och där är det rent.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 23:01   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Sätt hårt mot hårt. Bjud dit hundratals polare, slåss och ha orgier tills flugorna schappar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 23:02   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Fast de är ju ändå hellre på diskbänken än i bokhyllan, just för att det finns nåt slags tillgång till mat där.

Men ifall de försökar sig nån annanstans så är det inte riktigt lönt att slå ihjäl en massa flugor kring diskbänken. Du måste hitta själva roten till problemet och ta död på alla de tusentals äggen som ligger och väntar på att kläckas. Att slå ihjäl de som flyger runt i köket hjälper liksom inte till med detta problem.

Ifall det faktiskt inte finns nån äggkläckningsplats inne i huset, eller alldeles utanför ett öppet fönster så kanske det kan vara så att du har en massa flugor som flugit in i köket under en längre tidsperiod. Då kan det såklart vara lönt att försöka slå ihjäl dem där inne. Men min erfarenhet är att det oftast inte blir en sådan invasion av flugor ifall det inte finns nåt slags problem med en rutten överkokt soptunna eller nåt liknande. Men det kanske finns mycket fler flugor på Malta än här i Sverige.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 23:38   #14
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Hur ser flugorna ut?

Bananflugor som nagon namde harinne ar fruit flies, lite brunaktiga till fargen. Har man fatt in sana kan det bli jobbigt att bli av for aggen klacks in 48h om jag inte minns fel och de haller till vid fuktiga omraden som trasor, moppar, hornor och skuren frukt

Sen finns det sk drain flies, svarta med runda stora vingar. De lagger sina agg pa liknande stallen, fuktigt klimat sa oftast vid diskhon, vattenledningar och vatrum. Vid sana tillfallen har man oftast lackage nanstans i rorledningar

Kan vara vart att hyra in pest control sa de atminstone kan investigera och ta reda pa vart kallan ar. Hem remedies funkar oftast aldrig om man inte tar itu med det riktiga problemet
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 23:50   #15
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Flugornas herre
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)