Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-26, 08:08   #2176
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Hur viktigt är kreatin när det gäller träning? Har 2 månader kvar av min aknebehandling så har inte gymmat sen December. Löper bara för tillfället.

Jag har bestämt mig för att börja träna på gymmet igen men problemet är att min läkare inte rekommenderar att jag börjar med kosttillskott igen då det enligt henne påverkar aknen och att det t.om är onödigt med pulver osv då det inte "funkar". Vad kan jag ersätta kreatin med varje dag i så fall?
Du kan med fördel läsa den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269

Du skulle kunna äta cirka 1000-1100gram kött/dag istället för kreatintillskott.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 09:01   #2177
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Hur viktigt är kreatin när det gäller träning? Har 2 månader kvar av min aknebehandling så har inte gymmat sen December. Löper bara för tillfället.

Jag har bestämt mig för att börja träna på gymmet igen men problemet är att min läkare inte rekommenderar att jag börjar med kosttillskott igen då det enligt henne påverkar aknen och att det t.om är onödigt med pulver osv då det inte "funkar". Vad kan jag ersätta kreatin med varje dag i så fall?
Finns många pulver man kan ta som kosttillskott, både bra och dåliga. Kreatin är ett av dom bättre och minst onödiga enligt mig. En läkare som säger att det inte "funkar" är dåligt informerad. Det är det mest studerade kostillskottet och effekterna är väl dokumenterade.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 14:14   #2178
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Hur viktigt är kreatin när det gäller träning? Har 2 månader kvar av min aknebehandling så har inte gymmat sen December. Löper bara för tillfället.

Jag har bestämt mig för att börja träna på gymmet igen men problemet är att min läkare inte rekommenderar att jag börjar med kosttillskott igen då det enligt henne påverkar aknen och att det t.om är onödigt med pulver osv då det inte "funkar". Vad kan jag ersätta kreatin med varje dag i så fall?
Haha! Vad sa hon, mer precist?
Du sa kreatin och proteinpulver? Eller vilka kosttillskott ("pulver") nämnde du?
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 18:11   #2179
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Haha! Vad sa hon, mer precist?
Du sa kreatin och proteinpulver? Eller vilka kosttillskott ("pulver") nämnde du?
Det här var i December förra året men kommer ihåg att jag nämnde proteinpulver och kreatin. Kanske till och med nämnde Omega 3 och Mivitotal(innehåller massa vitaminer så det var en grej jag drack mycket av den månaden). Hon nämnde att det var massa trams och att man lika gärna kan äta riktig mat istället.
Vilket låter logiskt men samtidigt är det enklare med proteinshakes för då slapp jag stressa under dagen men i alla fall.
Jag började träna igen under den perioden och var i en dirty bulk mode så jag fick ändå i mig de protein jag behövde men jag ångrar nu att jag inte var mer på henne när hon snacka om det. Hon kanske hade gett mig ett uppriktigt svar med fakta bakom det, eller så sa hon bara så där för det är den info:n hon har fått. I alla fall, jag fick träffa på en ny läkare igen i Mars och då frågade jag henne också om kosttillskott igen och fick liknande svar.

Fattar inte riktigt vad som är grejen. Det känns som att jag får ett autopilot svar varje gång jag ställer en fråga om kosttillskott till läkare, vare sig på 1177, sjukhuset eller vårdcentralen.

Edit: Vi gick in på sidan jag köpte pulvret ifrån och så visade jag henne innehållet på pulvret(klassiska Whey-80) osv.

Senast redigerad av Malko96 den 2019-04-26 klockan 18:13.
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 18:16   #2180
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Phjanton Visa inlägg
Finns många pulver man kan ta som kosttillskott, både bra och dåliga. Kreatin är ett av dom bättre och minst onödiga enligt mig. En läkare som säger att det inte "funkar" är dåligt informerad. Det är det mest studerade kostillskottet och effekterna är väl dokumenterade.
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Du kan med fördel läsa den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269

Du skulle kunna äta cirka 1000-1100gram kött/dag istället för kreatintillskott.
@Lennix Ty för tråden, ska läsa den nu!

@Phjanton Håller med. Känns inte som att 5g kreatin varje dag borde vara lika farligt som 30-90g protein men vem vet
Kommer ringa min läkare nästa vecka för receptförnyelse så ska fråga lite snabbt om kreatin-grejen då
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 01:17   #2181
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Börjat träna igen men kommer inte ta proteinshakes, kvarg, nötter eller mjölk/glass pga problem med akne.
Väger 82kg och försöker ligga på ca 2500-3000 kcal och minst 120g protein/dag.
Tips på hur en dag borde se ut om jag ska uppnå de målen?
Är mest orolig om middag då jag bor hos föräldrarna.

Visste inte vilken tråd jag skulle ställa denna fråga i så fick bli denna.
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 10:20   #2182
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Om du bor hemma så ät det som finns/bjuds och försök äta mer av kött, kyckling och fisk vid måltiderna. Ägg.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 18:31   #2183
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Förstår inte det där med proteindenaturering.

Om jag blandar en chiapudding på med mjölk, chiafrön och kaseinproteinproteinpulver - låter den stå i åtta timmar - händer det något med kaseinproteinet då? Alltså att det skulle bli "mindre" protein i min pudding för att den är "blandad"?
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 18:40   #2184
Familyguy
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 69
Går en person med typ 1 diabetes ner mindre i vikt vid samma kaloriunderskott jämfört med en fullt frisk människa? Jag förstår ju att sköta om blodsockret är det absolut viktigaste för en diabetiker, men finns det något annat en person med typ1 diabetes bör tänka på under en deff?

Senast redigerad av Familyguy den 2019-04-30 klockan 18:42.
Familyguy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 19:11   #2185
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Förstår inte det där med proteindenaturering.

Om jag blandar en chiapudding på med mjölk, chiafrön och kaseinproteinproteinpulver - låter den stå i åtta timmar - händer det något med kaseinproteinet då? Alltså att det skulle bli "mindre" protein i min pudding för att den är "blandad"?
Kanske inte mindre men bakterierna i mjölken och chiafröna kommer att göra sitt bästa för att växa till i antal och bryta ned proteinet till illaluktande ämnen.
Självklart förvarar du geggan i kylskåpet för att sakta ned tuillväxten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 19:14   #2186
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Går en person med typ 1 diabetes ner mindre i vikt vid samma kaloriunderskott jämfört med en fullt frisk människa? Jag förstår ju att sköta om blodsockret är det absolut viktigaste för en diabetiker, men finns det något annat en person med typ1 diabetes bör tänka på under en deff?
Nej. Lagom om kalorier och viktnedgång gäller diabetiker på samma sätt som vanligt folk.

Det största problemet med viktnedgång är att insulinkänsligheten ökar och det blir mycket viktigt att följa blodsockret.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 21:04   #2187
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Går en person med typ 1 diabetes ner mindre i vikt vid samma kaloriunderskott jämfört med en fullt frisk människa? Jag förstår ju att sköta om blodsockret är det absolut viktigaste för en diabetiker, men finns det något annat en person med typ1 diabetes bör tänka på under en deff?
Svårigheten är att ställa in sitt insulin mot en ny kost och ev ökad motion. Innan intällningarna är färdiga kommer många låga blodsockernivåer att vara en stor del av vardagen att korrigera, nattetid är det särskilt viktigt att hålla koll på sockret så akut hypoglykemi inte inträffar obemärkt då det kan sluta med allvarliga skador ev. död. Beroende på hur drastiska och stora förändringar man gör varierar besvären, samt vilka hjälpmedel med pump/penna, glykosavläsning/larm man har.

I och med låga blodsocker behöver man äta någonting, gärna snabbt socker samt något lite stadigare, vid låga sockernivåer kan det vara svårt att fokusera på kcal och då kan man äta för mycket. Vid en påbörjad insulininställning kan basaldosen vara för låg för det man ätit vid lågt socker vilket resulterar i ett för högt socker, som behöver korrigeras med en bolusdos. Med mindre kost, mer motion och högre insulinkänslighet kan det resultera i för lågt socker osv.

Kcal in - kcal ut stämmer på diabetiker exakt lika som på friska, men kan vara lite knepigare i praktiken.

En del unga tjejer tar medvetet för lite insulin för att undvika fettinlagring och viktuppgång. Så på det sättet kan det skilja, men där kommer följdsjukommar istället.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 21:11   #2188
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Kanske inte mindre men bakterierna i mjölken och chiafröna kommer att göra sitt bästa för att växa till i antal och bryta ned proteinet till illaluktande ämnen.
Självklart förvarar du geggan i kylskåpet för att sakta ned tuillväxten.
Men mängden protein/näringsvärdet i blandningen påverkas med andra ord inte av förvaring i kyl under perioden 6
8h?
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 06:09   #2189
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Nej.
Men jag förstår inte varför man ska blanda något flera timmar innan när kaseinproteinet säkert tjocknar till sig på en halvtimme i kylskåpet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 07:07   #2190
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nej.
Men jag förstår inte varför man ska blanda något flera timmar innan när kaseinproteinet säkert tjocknar till sig på en halvtimme i kylskåpet.
För man inte alltid har möjlighet att ställa sig och göra sitt mellanmål när man är på språng. Det är smidigt att ha i kylskåpet och kunna äta när man har en lucka.

Dessutom blir det mycket bättre konsistens på puddingen när kaseinet och chiapuddingen får ligga och dra sig över dagen i kylskåp.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)