Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-21, 10:14   #1
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Excel-/Google sheets-hjälp.

Tjenare,
Jag skriver mina träningsprogram i Excel och det nuvarande ser ut på detta vis ungefär:

https://imgur.com/XWBQiuY

Dropdown-listorna visar liknande övningar, till exempel "Chest press" har "Bench press". Alltså kan dessa ändras under veckornas gång beroende på vad som är fokus.

Jag har tidigare använt enbart samma övning på samma rad, då var det enkelt att räkna volymen (set och reps) likt detta:


Jag skulle nu vilja ha en liknande lista, men där jag använder någon funktion som märker ifall jag byter ut en rad bänkpress mot cable cross till exempel och därför flyttar volymen från ena raden till den andra. Hur gör jag det? Är frågan tydlig nog?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:47   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Menar du att du i det översta bladet fyller i olika övningar och hur många sets, reps och vikt etc. Och i det understa bladet vill du att det ska samlas data från alla dina pass (som du alla har loggat i det översta bladet)?

Jag har lite svårt att se exakt hur du har strukturerat det om detta inte går på automatik redan.

Utan att tänka igenom det alltför noga tycker jag det verkar hyfsat enkelt att få till detta. Men jag kanske har missat nån detalj i ditt upplägg. Kan du inte lägga upp arket så man kan titta på det?

Annars tänker jag mig att du i det understa arket bör ha en funktion som letar (i översta arket) efter alla rader med samma övningsnamn (dvs samma övning som står till vänster om funktionen i nedersta arket).

Jag kommer inte ihåg exakt vad den funktionen heter i excel som gör detta, men det går att göra.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 16:26   #3
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Menar du att du i det översta bladet fyller i olika övningar och hur många sets, reps och vikt etc. Och i det understa bladet vill du att det ska samlas data från alla dina pass (som du alla har loggat i det översta bladet)?

Jag har lite svårt att se exakt hur du har strukturerat det om detta inte går på automatik redan.

Utan att tänka igenom det alltför noga tycker jag det verkar hyfsat enkelt att få till detta. Men jag kanske har missat nån detalj i ditt upplägg. Kan du inte lägga upp arket så man kan titta på det?

Annars tänker jag mig att du i det understa arket bör ha en funktion som letar (i översta arket) efter alla rader med samma övningsnamn (dvs samma övning som står till vänster om funktionen i nedersta arket).

Jag kommer inte ihåg exakt vad den funktionen heter i excel som gör detta, men det går att göra.
Typ Vlookup tänker du?

Skall fixa till I dokumentet sen så länkar jag :-)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 16:43   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Typ Vlookup tänker du?

Skall fixa till I dokumentet sen så länkar jag :-)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Jag minns inte vad funktionen heter som sagt, det var länge sedan jag meckade i excel. Men det kanske är VLOOKUP.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 16:59   #5
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Letarad/letakolumn?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 17:35   #6
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Jag använder SUMIF för att lägga ihop olika utgifter med samma kategori i mitt ekonomi dokument.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 17:56   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kollade på din bild igen och tror jag missförstod dig.

Den understa bilden var nån gammal variant bara?

Du vill ha ett enda kalkylblad och det ska se ut som det översta. Och volymen ska räknas ut längst till höger?

Men då förstår jag inte riktigt vad det är du gör som får det att skita sig. Om du ändrar övningsnamnet i kolumnen till vänster så påverkas rimligtvis inte formeln volymcellen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 08:37   #8
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Letarad/letakolumn?
Kika gärna om du vill, länk nedan!

Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Jag använder SUMIF för att lägga ihop olika utgifter med samma kategori i mitt ekonomi dokument.
Ta gärna en titt!

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kollade på din bild igen och tror jag missförstod dig.

Den understa bilden var nån gammal variant bara?

Du vill ha ett enda kalkylblad och det ska se ut som det översta. Och volymen ska räknas ut längst till höger?

Men då förstår jag inte riktigt vad det är du gör som får det att skita sig. Om du ändrar övningsnamnet i kolumnen till vänster så påverkas rimligtvis inte formeln volymcellen.
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Ja precis, den gamla funkade bara när det alltid var samma övningar på samma ställe. Dvs det kunde se ut såhär enkelt "=C3+C22+L12".

Kolla gärna på länken, jag gjorde en liten snabb ruta "Volume" till höger. Vill alltså att "Exercise"-kolumnen i princip automagiskt skall förstå när jag byter en övning från exempelvis Chest press till Bench press och flytta volymen därimellan.

Tar gärna tips på hur att göra andra saker snyggare/bättre också.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 12:03   #9
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Om du vill ha ut totala volymen kan du använda t.ex. =SUMIF(B:B;S28;O:O) i rutan för bench press sen kopiera den neråt. Där S28 är värdet den ska leta efter (Bench press), B:B är kolumnen den ska leta i och O:O är kolumnen den ska summera i om den hittar värdet i B-kolumnen.
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 08:35   #10
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Om du vill ha ut totala volymen kan du använda t.ex. =SUMIF(B:B;S28;O:O) i rutan för bench press sen kopiera den neråt. Där S28 är värdet den ska leta efter (Bench press), B:B är kolumnen den ska leta i och O:O är kolumnen den ska summera i om den hittar värdet i B-kolumnen.
Det fick bli SUMIF, tack!

Edit: Länk till dokumentet https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Någon kanske vill använda för sin egen träning.

Senast redigerad av PureWhey den 2020-02-25 klockan 08:37.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 09:31   #11
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det fick bli SUMIF, tack!

Edit: Länk till dokumentet https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Någon kanske vill använda för sin egen träning.
Man tackar!
__________________
The only way is up
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)