Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-06, 20:40   #1
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Fruktos...

Jaha, då var det dags igen för min hjärna att sätta stopp för nyttiga och bra livsmedel. Efter att ha läst en tråd, (kommer inte ihåg namnet), där det stod att det fruktos som inte får plats i levern direkt lagras som fett vågar jag nästan inte äta frukter. Jag läste i samma tråd, om jag inte missförstod allting helt och hållet, att det kan lagras ca. 60 g fruktos i levern. Om man då går med 30 g fruktos i levern, och stoppar i sig 2 äpplen så kommer ju inte all fruktos att få plats och då lagras som fett direkt..

Stämmer detta, eller är det helt fel?
(hoppas på att jag har missförstått allt)
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:46   #2
Yooo
Registered User
 
Yooos avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Uppsala.
Inlägg: 813
Att det direkt blir fett verkar skumt.... borde väll snarare gå ut i musklerna som glykogen. Sen om du inte använder musklerna det blir det väll fett...
Yooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:51   #3
Yooo
Registered User
 
Yooos avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Uppsala.
Inlägg: 813
Fast glykogenet kanske är det som lagras i levern.... ärs glöm vad jag sade ovan jag har noll koll.
Yooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:51   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Fruktos tar mycket riktigt vägen genom levern. Men för att mätta levern genom fruktkonsumtion krävs det väldiga mängder frukt. En normal, rejäl fruktkonsumtion innebär inga "risker". Det är vid användande av ren fruktos, fruktsocker, som man kanske bör tänka sig för.

Att undvika frukt är både onödigt och löjligt och dumt, eftersom man går miste om en så fin näringskälla.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:51   #5
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Citat:
Originally posted by Yooo
Att det direkt blir fett verkar skumt.... borde väll snarare gå ut i musklerna som glykogen. Sen om du inte använder musklerna det blir det väll fett...
Som med vilken mat som helst då?

(sov gott, läggdax om 10 min för din del )
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:53   #6
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Citat:
Originally posted by King Grub
Fruktos tar mycket riktigt vägen genom levern. Men för att mätta levern genom fruktkonsumtion krävs det väldiga mängder frukt. En normal, rejäl fruktkonsumtion innebär inga "risker". Det är vid användande av ren fruktos, fruktsocker, som man kanske bör tänka sig för.

Att undvika frukt är både onödigt och löjligt och dumt, eftersom man går miste om en så fin näringskälla.
Jo, jag kunde nästan tänka mig det... Mitt dagliga gigantiska sallads och grönsaksintag borde dock räcka ganska långt som näringskällor - så ur den synvinkeln spelar det nog ingen större roll.. (eller är det många saker som finns i frukt men inte i grönt?)
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:54   #7
ivandrago
Chip Rommel fan no 1
 
ivandragos avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: stockholm
Inlägg: 1 661
What's your major malfunction?? Sa du inte att du skulle börja ÄTA?? Hör upp BUMS med dina ätstörningar innan de spårar ur!!
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:56   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Originally posted by Whey


Jo, jag kunde nästan tänka mig det... Mitt dagliga gigantiska sallads och grönsaksintag borde dock räcka ganska långt som näringskällor - så ur den synvinkeln spelar det nog ingen större roll.. (eller är det många saker som finns i frukt men inte i grönt?)
Det är inget måste att äta frukt... du kan få allt som finns i dem genom andra källor.

Men är du rädd för fruktos genom frukt behöver du ett rejält !!

Ligger du inte i sängen 24/7 förbrukar du leverglykogen vid behov, och du kommer inte bara att fylla på och fylla på.

Skärpning! Frukt är bra.

Jag blir så trött. Det där är ätstörningstankar, och om du inte tar dig ur dem kan det spåra ur rejält, åt fel håll.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:56   #9
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Citat:
Originally posted by ivandrago
What's your major malfunction?? Sa du inte att du skulle börja ÄTA?? Hör upp BUMS med dina ätstörningar innan de spårar ur!!
Jag skulle också vilja veta var felet sitter, dock innebär inte undvikande av frukt att jag inte äter... Finns ju mycket annat att äta...
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:58   #10
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Citat:
Originally posted by King Grub


Det är inget måste att äta frukt... du kan få allt som finns i dem genom andra källor.

Men är du rädd för fruktos genom frukt behöver du ett rejält !!

Ligger du inte i sängen 24/7 förbrukar du leverglykogen vid behov, och du kommer inte bara att fylla på och fylla på.

Skärpning! Frukt är bra.

Jag blir så trött. Det där är ätstörningstankar, och om du inte tar dig ur dem kan det spåra ur rejält, åt fel håll.
Trevligt, då går jag och äter ett päron eller två
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 20:59   #11
ensammast
Registered User
 
ensammasts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 90
Fett är nyttigt.
ensammast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 21:12   #12
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Citat:
Originally posted by ensammast
Fett är nyttigt.
I lagom propotioner ja, men vad har det med frukt och fruktos att göra?
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 21:40   #13
Callister
Fetförbrännarn
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 268
Min morsa brukar whina lite om jag äter mer än 1 banan om dagen.
Det är väl inget fel att äta två bananer om dagen? ( Inte för att det händer ofta )
Callister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 21:55   #14
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Citat:
Originally posted by Callister
Min morsa brukar whina lite om jag äter mer än 1 banan om dagen.
Det är väl inget fel att äta två bananer om dagen? ( Inte för att det händer ofta )
2 bananer kostar mer än 1 banan. det är ända nackdelen jag kan komma på.
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 22:05   #15
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
whey: om du äter frukt är du troligtvis lite hungrig, om du är hungrig kommer kroppen vilja ha energi, om den vill ha energi kommer den säkert hämta lite från levern.

Förövrigt heter det väl att i princip allt fett man äter lagras som kroppsfett, fast å andra sidan hämtas fett från kroppen hela tiden. Käkar du ett äpple och får i dig 100kcal eller kanske tom 150kcal och allting lagras som fett så blir du hur mycket fetare? Lagrar på dig drygt 15gram fett? Ja, minus den energiförlust som blir när kroppen skall göra om fruktosen till fett då.

Bestäm dig nu, vill du vara kalsongmodell för tillfället eller ha muskler hela livet?

Oh, btw, det sägs att 1kg muskler förbränner ca 100kcal om dagen, eller 7kg fett på ett år, iaf enligt nautilus. Så med andra ord om du lyckas äta upp dig 1kg muskler så kommer det ändå kunna kompensera 7kg kroppsvikt i form av fett, PER ÅR, så se nu till att lägga på dig lite
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)