Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-24, 20:06   #31
Udd3n
Registered User
 
Udd3ns avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: ::1 sweet ::1
Inlägg: 323
SomeZin.

Finns endast på box och är med enbart Zinfandel och är oerhört gott i mitt tycke.
För 219kr är det ett kap.
Udd3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 20:15   #32
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av spann Visa inlägg
bor och lever nu i australien, och kan bara säga som så att jag har en jävla förkärlek åt "goonet"(!?).. alltså det billiga vinet här! kostar nada, och smakar inte alls mycket (dvs, jävla bra party dryck, då det tar sig skit bra och smakar inte så mkt)!
ni som vart/ bott i aus vet vad jag snackar om. ni som inte har/ skall bo här ett tag kommer förstå! bra skit helt enkelt jävla gift
Vi drack öl i en vecka, sen hittade vi också goonet, och insåg att vi helt plötsligt fick en helt annan fyllebudget! Sjukt bra, men undvik att kolla innehållsförteckningen
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 20:39   #33
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951
typsikt bra val att dricka "finvinet" när man var nykter och sen gå på 100krs-flaskorna när smaksinnet är lite domnat
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:00   #34
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Den som hädanefter postar namn och druvor utan att definiera om det är vitt eller rött kommer bannas.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:21   #35
Per N
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt Visa inlägg
typsikt bra val att dricka "finvinet" när man var nykter och sen gå på 100krs-flaskorna när smaksinnet är lite domnat
100kr flaskorna är ju findrickat... kom bort till oss på 50 spännshyllan vi har kakor!
Per N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:34   #36
Oxe
Leg Siúmpba unstrutor,ü¨¨
 
Oxes avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Inte hemma tyvärr
Inlägg: 420
Blev så upprörd när jag kom hem handlade några div flaskor rödvin ganska billiga mellan 80-150kr flaskan, tänkte inte så mycket stog och läste lite på karraktärerna och plockade lite som kunde vara intressant sen motorhead shirazen bara för etikettens skull. sen ser jag att fan det är ju skruvkork på flaskorna... Är det bara jag som har väldigt svårt för vinpavor med skruvkork det känns så jävla billigt...
__________________
"Oderint dum metuant"
"Do you want to know the truth ? It dont matter, because you cant handle the truth !"
"Mitt samvete är helt rent då det aldrig har använts"
"Enda gången jag backar är när jag tar sats"
Oxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:44   #37
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/hel...uvat-an-korkat
Herr Oberst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 03:00   #38
Andreas Guiance
Tyngre
 
Andreas Guiances avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 646
Citat:
Ursprungligen postat av Elso Visa inlägg
Protestantwhiskey och radhuslyx kan man ju inte dricka!
Haha exakt så
Andreas Guiance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 05:00   #39
Kål
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 171
Vart börjar jag om jag vill bli bra på viner och vad ska jag leta efter när jag smakar?

Tanken är väl inte att det ska bli superseriöst men jag vill kunna säga mer än att det är strävt eller inte och om det är rött eller vitt
Kål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 08:18   #40
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av Oxe Visa inlägg
Blev så upprörd när jag kom hem handlade några div flaskor rödvin ganska billiga mellan 80-150kr flaskan, tänkte inte så mycket stog och läste lite på karraktärerna och plockade lite som kunde vara intressant sen motorhead shirazen bara för etikettens skull. sen ser jag att fan det är ju skruvkork på flaskorna... Är det bara jag som har väldigt svårt för vinpavor med skruvkork det känns så jävla billigt...
Skruvkork är en överlägsen förslutningsmetod över traditionell kork. Se det som att producenten är rädd om den dryck den producerar och inte som ett billighetstecken.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 10:01   #41
Oxe
Leg Siúmpba unstrutor,ü¨¨
 
Oxes avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Inte hemma tyvärr
Inlägg: 420
Citat:
En flaska med skruvkork är lättare att öppna, du behöver varken korkskruv eller muskler och flaskan kan återförslutas lika tätt som från början.
Jag uppskattar när fästmön ropar efter en när det är dags att öppna en flaska.

Citat:
Ni svenskar är öppna för nyheter och har en mycket sundare attityd till vinet än på andra håll. Här finns varken fördomar eller fördummande traditionsfixering.
Visst fan finns det gamla konservativa

Citat:
Den största invändningen ligger i stället på det emotionella planet. Korkens ploppande är ljuv musik för många. Vinromantiken har sin egen aura.
Precis...

Jag fullt medveten om att det inte skall vara nåt fel med skruvkork och att det troligen är bättre, det är iaf det dagens rön säger, men jag får inte upp den fulla njutningen av att man dukar upp tex en större samling ostar osv utan den sista delen med öppningen av flaskan, det är inte logik det är på det känslomässiga planet.
__________________
"Oderint dum metuant"
"Do you want to know the truth ? It dont matter, because you cant handle the truth !"
"Mitt samvete är helt rent då det aldrig har använts"
"Enda gången jag backar är när jag tar sats"
Oxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 10:10   #42
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Jag har blivit väldigt förtjust i Pinot Grigio-druvan, det finns två på systemet.

Oxford Landing provade jag igår, jättefin och fräsch. Bra "drickvin" och vi hade det till lax, var jättebra.

Nummer två som jag inte hunnit prova är McGuigan Black Label.

Båda kostar 76 spänn på din lokala systembutik.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 11:23   #43
Einar
Registered User
 
Einars avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 586
För nybörjare på rödvin så skulle jag vilja tipsa om Villa Puccini. Den kostar 89 kr och är väldigt prisvärd, fyllig, fruktig och inte så sträv. Ett annat gott vin är gnarly head. En väldigt fruktig Zinfandel. Den kostar också 89 kr har jag för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av überstarken Visa inlägg
Stör det dig mycket att vågen står still så kan du ju alltid flytta på den då och då.
Einar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 12:05   #44
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Jag är förmodligen en av världens drygaste personer när det gäller vin men jag tummar inte på reglerna för kommersialism. Förutom när det gäller gewurztraminer (en jävla skitdruva) och amaroneviner (som är gubbtrams, förutom viner från Romano Dal Forno och Guiseppe Quintarelli), som jag mer eller mindre alltid gillar trots att jag inte vill.

Bra viner kostar mycket, och det är en regel man aldrig kan undvika. Nej, oavsett vad ni läst i någon jävla skitblaska av någon muppig vinskribent så är det inte "prisvärt" bara för att ett vin är billigt. Prisvärt är när vinet är fantastiskt och du känner dig nöjd trots att du blev skinnad.

Några av mina egna favoriter, som JAG tycker är prisvärda:

Bollinger La Grande Année. 850 spänn, årgången slog nyss om till 2002. Grymt bra champagne som står i paritet med Krugs GC och är avsevärt bättre än Dompa.

Paolo Scavini Barolo Carobric. Grymt bra Barolovin, får alltid toppbetyg (LG brukar ge den mellan 95 och 99 beroende på årgång) och är ett otroligt stort vin. Du blir nöjd men 700 kronor fattigare.

Sassicaia och Ornellaia. Supertuscans som fan alltid levererar. Jag tror att Sassicaia är slut för tillfället men det brukar alltid finnas kvar någon flaska Ornellaia, som är ungefär lika bra. Dessa två är nog mina absoluta favoriter till uppnåeligt pris. Strax under tusenlappen brukar de gå loss på, och blir ni besvikna är det bara att skicka fakturan till mig. För den halvsnåle med konnässörambitioner finns Ornellaias andravin, Le Serre Nuove som kostar under halva priset men håller en hög nivå. Har någon för mycket pengar så rekommenderar jag Masseto, förmodligen Italiens bästa vin.

Man kommer ofta tillbaka till Italien när man letar efter kvalitet till överkomligt pris. Frankrike har blivit fruktansvärt dyrt. Toppviner från Bordeaux och Bourgogne betingar rena fantasipriser sedan nyrika asiater och ryssar äntrat marknaden med höga ambitioner. Å andra sidan har Systembolaget en slags sossementalitet när de släpper Bourgogneprimörer så har ni huvudet på skaft och is i magen så kan ni få tag på schyssta årgångar DRC Romanée Conti för 30 lax och sälja det internationellt för 100. Men vem fan lägger 30 lax på ett vin de har tänkt dricka själva? Inte jag i alla fall.

Annars finns det en del godbitar från Spanien. Rioja och Ribera del Duero är fortfarande jävligt prisvärt medan Priorat har blivit lite dyrare. Jag är ingen större fantast av nya världen och Kalifornien har tyvärr blivit för dyrt för att rättfärdiga.

Dags att dra sig hem från Italien nu. Har blivit en hel del roliga viner på denna resa. Bland annat Tignanello, 50&50, flera GAJA (Costa Russi, Sori Tildin, Sito Moresco), Pio Cesare Barbaresco och Sassicaia.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 12:14   #45
Silveta
Registered User
 
Silvetas avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 690
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Jag är förmodligen en av världens drygaste personer när det gäller vin men jag tummar inte på reglerna för kommersialism. Förutom när det gäller gewurztraminer (en jävla skitdruva) och amaroneviner (som är gubbtrams, förutom viner från Romano Dal Forno och Guiseppe Quintarelli), som jag mer eller mindre alltid gillar trots att jag inte vill.

Bra viner kostar mycket, och det är en regel man aldrig kan undvika. Nej, oavsett vad ni läst i någon jävla skitblaska av någon muppig vinskribent så är det inte "prisvärt" bara för att ett vin är billigt. Prisvärt är när vinet är fantastiskt och du känner dig nöjd trots att du blev skinnad.

Några av mina egna favoriter, som JAG tycker är prisvärda:

Bollinger La Grande Année. 850 spänn, årgången slog nyss om till 2002. Grymt bra champagne som står i paritet med Krugs GC och är avsevärt bättre än Dompa.

Paolo Scavini Barolo Carobric. Grymt bra Barolovin, får alltid toppbetyg (LG brukar ge den mellan 95 och 99 beroende på årgång) och är ett otroligt stort vin. Du blir nöjd men 700 kronor fattigare.

Sassicaia och Ornellaia. Supertuscans som fan alltid levererar. Jag tror att Sassicaia är slut för tillfället men det brukar alltid finnas kvar någon flaska Ornellaia, som är ungefär lika bra. Dessa två är nog mina absoluta favoriter till uppnåeligt pris. Strax under tusenlappen brukar de gå loss på, och blir ni besvikna är det bara att skicka fakturan till mig. För den halvsnåle med konnässörambitioner finns Ornellaias andravin, Le Serre Nuove som kostar under halva priset men håller en hög nivå. Har någon för mycket pengar så rekommenderar jag Masseto, förmodligen Italiens bästa vin.

Man kommer ofta tillbaka till Italien när man letar efter kvalitet till överkomligt pris. Frankrike har blivit fruktansvärt dyrt. Toppviner från Bordeaux och Bourgogne betingar rena fantasipriser sedan nyrika asiater och ryssar äntrat marknaden med höga ambitioner. Å andra sidan har Systembolaget en slags sossementalitet när de släpper Bourgogneprimörer så har ni huvudet på skaft och is i magen så kan ni få tag på schyssta årgångar DRC Romanée Conti för 30 lax och sälja det internationellt för 100. Men vem fan lägger 30 lax på ett vin de har tänkt dricka själva? Inte jag i alla fall.

Annars finns det en del godbitar från Spanien. Rioja och Ribera del Duero är fortfarande jävligt prisvärt medan Priorat har blivit lite dyrare. Jag är ingen större fantast av nya världen och Kalifornien har tyvärr blivit för dyrt för att rättfärdiga.

Dags att dra sig hem från Italien nu. Har blivit en hel del roliga viner på denna resa. Bland annat Tignanello, 50&50, flera GAJA (Costa Russi, Sori Tildin, Sito Moresco), Pio Cesare Barbaresco och Sassicaia.
Och där kom hultman och slaktade tråden för oss fattiglappar

Jag har aldrig varit en fan av bollinger men när man har för mycket kulor över så kanske jag borde prova på nytt, länge sen jag drack "bubbel" av finare klass.

Paolo Scavini Barolo Carobric är en av få viner du räknade upp som jag har druckit och här kan jag inte mer än hålla med, fruktansvärt prisvärt även om 700kr kan svida. Inget vin du ska dricka med någon som vanligtvis tömmer en BiB med chillout på helgen dock.

Resterande tips har jag aldrig provat men de är nu nerskrivna för att inskaffas när ekonomin tillåter.

Fler tips uppskattas

Kan hålla med att Amarone många gånger får en finare stämpel än vad de förtjänar kanske, men hittils har jag å andra sidan inte druckit ett amarone som visat sig vara en besvikelse.
__________________
Tjockfet, magersmal ectogainer
BP: 107.5/115 - KB: 147.5/150 - ML: 200/200
Total: 455/465
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)