Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-01, 09:53   #11401
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Går tufft just nu om man bara kollar på vikten.

Legat stadigt på runt 92kg en längre tid (2v +), senaste veckan har jag lyckats droppa ner till 90,9 en dag för att sen vara på 91,7 nästa och nu 91,5.

Vet verkligen inte vad det är att vänta framöver, känns som jag lika bra kan hamna över 92 igen.

https://imgur.com/a/O4VrgsO

Bakgrund:
Man
180cm
35 år
Vägde 105 kg i början av november och bantade ner mig till 95-94 kg, genom att äta mindre och röra på mig mer (cardio) och marginellt med styrketräning. (ca 80% cardio/20% styrketräning)

Men i slutet av April vägde då ca 95-94 kg började jag istället deffa, och lägger 80% på styrketräning och 20% på cardio. Började även här äta 2g protein per kg kroppsvikt samt 1 g fett per kg kroppsvikt, resten kolhydrater.

Ligger på ett dagligt kaloriunderskott på MINST 500kcal, oftast mer eftersom jag inte kompenserar kalorimässigt för mina träningsaktiviteter, samt att jag ibland ändå inte kommer upp i de 1881 kcal jag har som dagligt intag.
(Är otroligt noga med vägningen av maten, och rätt kcalberäkning genom appen lifesum, denna justerar ner kaloribehovet i takt med min viktminskning.)

Nu har jag ju aldrig deffat förut, men känner att det går bra energimässigt, visst jag går hungrig ofta, men har inga problem med det.

Att tillägga är att jag nu även återupptagit styrketräningen seriöst efter 8 år, så antar att jag lägger på mig lite muskler som jag tidigare tappat.
Men tvivlar starkt på att det är anledningen till att det är dess viktuppgång som får min totalvikt att stå still.

Ser man det spegelmässigt så ser jag faktiskt en hel del förbättringar i formerna även om jag känner det är en bra bit kvar, samt midjemåttet har minskat. Även märkt att det börjar dyka upp utbuktande ådror lite här och var som jag tidigare inte haft.
Så är övertygad om att det går åt rätt håll, men det irriterar när jag endast tappat cirka 0,5 kg i totalvikt sedan 15 maj (mer än 2 v) till den ansträngning jag gör via kaloriunderskottet samt träningsintensiteten (14 träningstillfälle på 18 dagar, dvs både cardio och styrketräning)

Det jag senaste 2 dagarna har gjort är att öka proteinintaget till 2,2 g per kg kroppsvikt för att prova något nytt, samt att jag endast dricker kaffe och en stund senare en proteinshake på morgonen. Första fasta målet blir därmed lunch.

Som sagt, tvivlar på att jag äter för mycket. Åt igår (vilodag) tex 1511 kcal hamnade på 6 gram över på proteinmålet och fett samt kolhydrater hamnade på under målet.



Förslag och kommentarer uppskattas!

Senast redigerad av CNRD den 2020-06-01 klockan 09:55.
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 10:30   #11402
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av CNRD Visa inlägg
Går tufft just nu om man bara kollar på vikten.

Legat stadigt på runt 92kg en längre tid (2v +), senaste veckan har jag lyckats droppa ner till 90,9 en dag för att sen vara på 91,7 nästa och nu 91,5.

Vet verkligen inte vad det är att vänta framöver, känns som jag lika bra kan hamna över 92 igen.

https://imgur.com/a/O4VrgsO

Bakgrund:
Man
180cm
35 år
Vägde 105 kg i början av november och bantade ner mig till 95-94 kg, genom att äta mindre och röra på mig mer (cardio) och marginellt med styrketräning. (ca 80% cardio/20% styrketräning)

Men i slutet av April vägde då ca 95-94 kg började jag istället deffa, och lägger 80% på styrketräning och 20% på cardio. Började även här äta 2g protein per kg kroppsvikt samt 1 g fett per kg kroppsvikt, resten kolhydrater.

Ligger på ett dagligt kaloriunderskott på MINST 500kcal, oftast mer eftersom jag inte kompenserar kalorimässigt för mina träningsaktiviteter, samt att jag ibland ändå inte kommer upp i de 1881 kcal jag har som dagligt intag.
(Är otroligt noga med vägningen av maten, och rätt kcalberäkning genom appen lifesum, denna justerar ner kaloribehovet i takt med min viktminskning.)

Nu har jag ju aldrig deffat förut, men känner att det går bra energimässigt, visst jag går hungrig ofta, men har inga problem med det.

Att tillägga är att jag nu även återupptagit styrketräningen seriöst efter 8 år, så antar att jag lägger på mig lite muskler som jag tidigare tappat.
Men tvivlar starkt på att det är anledningen till att det är dess viktuppgång som får min totalvikt att stå still.

Ser man det spegelmässigt så ser jag faktiskt en hel del förbättringar i formerna även om jag känner det är en bra bit kvar, samt midjemåttet har minskat. Även märkt att det börjar dyka upp utbuktande ådror lite här och var som jag tidigare inte haft.
Så är övertygad om att det går åt rätt håll, men det irriterar när jag endast tappat cirka 0,5 kg i totalvikt sedan 15 maj (mer än 2 v) till den ansträngning jag gör via kaloriunderskottet samt träningsintensiteten (14 träningstillfälle på 18 dagar, dvs både cardio och styrketräning)

Det jag senaste 2 dagarna har gjort är att öka proteinintaget till 2,2 g per kg kroppsvikt för att prova något nytt, samt att jag endast dricker kaffe och en stund senare en proteinshake på morgonen. Första fasta målet blir därmed lunch.

Som sagt, tvivlar på att jag äter för mycket. Åt igår (vilodag) tex 1511 kcal hamnade på 6 gram över på proteinmålet och fett samt kolhydrater hamnade på under målet.



Förslag och kommentarer uppskattas!
Bra kämpat! Bara att fortsätta.
Att öka proteinmängden mer kommer inte att hjälpa till på något sätt. Det är fullt tillräckligt med 2g/kkv (förmodligen mer än tillräckligt). Att pendla ett par kilo upp och ner är inget konstigt om man väger runt 90 (jag pendlar lätt ett kilo på mina 67 kg under en vecka).
Ligg på 500 kcal underskott under några månader och se vad som händer.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 05:01   #11403
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av CNRD Visa inlägg
Går tufft just nu om man bara kollar på vikten.
Förslag och kommentarer uppskattas!
Det är därför man inte bara kollar på och hänger upp sig på vikten! Vågen är bara ett av verktygen man använder för att mäta progression. Måttband, kaliper, bilder, prestation är andra bra (om inte bättre) verktyg för att skapa sig en helhetsbild av framstegen man gör.

Verkar vettigt annars. Stick to the plan.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 05:13   #11404
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Hade refeed varannan vecka i början och någonstans kring mitten en gång i veckan.

Uppskattar BF till 11-12 % nu men det är jättesvårt. Ska göra en mätning för att ha någonting att gå på. Styrkan finns fortfarande men jag har börjat känna mig oerhört sliten mentalt.

Kanske får acceptera att det behövs en ännu längre paus än två veckor och sedan ta nya tag till hösten.
Det låter klokt, generellt så funkar längre refeeds bättre än korta om man ska se till de faktiska fysiologiska effekterna, men har även bra effekt för att återhämta mental slitenhet. Ju längre desto mer effekt helt enkelt. Personligen så kör jag 36-72h refeeds uppdelat på ett eller två tillfällen varje vecka under diet.

Det är bättre att du faktiskt gör en mätning än att chansa dig fram. För detta är inget chansningsarbete. Hitta nån som kan göra en tillräckligt bra mätning med bioimpedans eller kaliper på dig!

En diet-break på energibalans och hålla formen intakt i 4 veckor för att fortsätta göra framsteg senare är verkligen ingen dålig idé! Det är nästan ett måste när man hållt på så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Runt 150g protein, 40g fett och resten kolisar fördelat på två lagade mål och två shakes. Jag har noll aptit framtill lunch och skulle gärna fasta fram till dess då jag nästan tvingar i mig en shake på morgonen. Men jag nojar väldigt mycket om att jag tappar muskler när jag inte äter från 8 på kvällen till 12 på dagen.

Tränar 5 gånger i veckan. Just nu tresplit men har en förkärlek för helkropp varje dag som jag kört senaste två åren. Ofrivilliga refeed 1-2 gånger i veckan men brukar hamna runt kaloribalans de dagarna. Magen har knappt förändrats däremot har jag tappat väldigt mycket på rumpan som jag måste börja fokusera på då den ser helt outvecklad ut jämfört med quads och hamstrings. Ansiktet har blivit en hel del smalare också.

Tldr det går bra.
1. Du kan sluta noja över att du tappar muskler av att fasta 16h. Det har jag (och många andra) gjort sen 2010 och man kan säga att det funkar rätt bra.

2. En av de största om inte den största muskelgruppen mätt i gram är eller bör vara gluteus. Vill man ha bra resultat och bibehålla mycket muskelmassa under en diet så är det definitivt röv man ska träna. Så träna på!

3. Det ser bra ut. Håll dig till planen!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:04   #11405
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg


1. Du kan sluta noja över att du tappar muskler av att fasta 16h. Det har jag (och många andra) gjort sen 2010 och man kan säga att det funkar rätt bra.

Tränar du oftast fastande? Kör du största intaget direkt efter eller kvittar det?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:24   #11406
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tränar du oftast fastande? Kör du största intaget direkt efter eller kvittar det?
Intaget efter träning behöver absolut inte vara det största. Det är det viktigt med proteintillförsel, speciellt efter lång fasta. Jag kör 20 tim fasta och avslutar med fastan när jag kommer hem från gymmet. Kör då en större proteinshake och sen 1-2 stora mål timmarna efter med resterande makros och näringsämnen. Min erfarenhet är att bryta fastan med endast protein, oavsett hur lång fastan är, har fungerat bäst. Äter jag mkt kolhydrater eller fett i första målet så spårar mina hungerhormoner och system ur och det blir tokfrossa på 4000+kcal resten av kvällen. Med bara protein som första mål kan jag utan problem hålla nere kcalintaget.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:39   #11407
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Intaget efter träning behöver absolut inte vara det största. Det är det viktigt med proteintillförsel, speciellt efter lång fasta. Jag kör 20 tim fasta och avslutar med fastan när jag kommer hem från gymmet. Kör då en större proteinshake och sen 1-2 stora mål timmarna efter med resterande makros och näringsämnen. Min erfarenhet är att bryta fastan med endast protein, oavsett hur lång fastan är, har fungerat bäst. Äter jag mkt kolhydrater eller fett i första målet så spårar mina hungerhormoner och system ur och det blir tokfrossa på 4000+kcal resten av kvällen. Med bara protein som första mål kan jag utan problem hålla nere kcalintaget.
Tack för tips.
Kör du 20t fasta jämnt? Eller bara under deff?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:47   #11408
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tack för tips.
Kör du 20t fasta jämnt? Eller bara under deff?
Bara när jag ska slimma till kroppen lite. Annars känner jag att jag vill ha ett mer regelbundet intag av protein utspritt under dagen.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:49   #11409
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Bara när jag ska slimma till kroppen lite. Annars känner jag att jag vill ha ett mer regelbundet intag av protein utspritt under dagen.
Jaha. Så du kör lite sporadiskt? Och fastar då dagen före träning?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 11:53   #11410
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jaha. Så du kör lite sporadiskt? Och fastar då dagen före träning?
Jag fastar 20 tim varje dag oavsett om jag tränar eller inte. Fastar mellan 21 - 17 (cirka). Tränar runt 16 de dagar jag tränar. Har testa 16/8 också men det gick inte alls lika bra som upplägget jag kör nu.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 15:03   #11411
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag fastar 20 tim varje dag oavsett om jag tränar eller inte. Fastar mellan 21 - 17 (cirka).
Ungefär så har jag ätit i snart 20 år. Det fungerar utmärkt.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 19:59   #11412
Dimak94
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Vet inte om jag ska skriva här eller inte

Men jag har tränat varanandag nu i ca 2,3 veckor? men jag ligger på mina 90 kilo med kläder på. Jag äter
Havregrynsgröt liten portion på morgonen efter gym ca 09:30 tiden

Lunch : Köttfärssås eller kyckling normal portion

Och på kvällen en äggmacka

Men ändå står den på stabila 90 kg , jag känner själv att mina biceps och kondition och att jag har blivit lättare i kroppen men ändå står det 90 kg på vågen.

Tror ej det är fel på vågen så har ni något att tilläga eller ska jag bara fortsätta och och se? Börjar blir tråkigt och itne ser några resultat (förutom ovan)

Mvh
Dimak94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 20:32   #11413
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak94 Visa inlägg
Vet inte om jag ska skriva här eller inte

Men jag har tränat varanandag nu i ca 2,3 veckor? men jag ligger på mina 90 kilo med kläder på. Jag äter
Havregrynsgröt liten portion på morgonen efter gym ca 09:30 tiden

Lunch : Köttfärssås eller kyckling normal portion

Och på kvällen en äggmacka

Men ändå står den på stabila 90 kg , jag känner själv att mina biceps och kondition och att jag har blivit lättare i kroppen men ändå står det 90 kg på vågen.

Tror ej det är fel på vågen så har ni något att tilläga eller ska jag bara fortsätta och och se? Börjar blir tråkigt och itne ser några resultat (förutom ovan)

Mvh
1. Kolla vågen igen, kalibrera den eller testa annan våg.

2. Det står inte hur lång du är eller vilken typ av träning du gör. Inte heller hur aktiv du är utöver träning. Det du beskriver i matväg kan inte innehålla mer än 1000 kcal vilket är extremt lite när du väger 90 kg även om du är kort.

Ge oss mer info så kan vi hjälpa dig.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 22:14   #11414
Dimak94
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
1. Kolla vågen igen, kalibrera den eller testa annan våg.

2. Det står inte hur lång du är eller vilken typ av träning du gör. Inte heller hur aktiv du är utöver träning. Det du beskriver i matväg kan inte innehålla mer än 1000 kcal vilket är extremt lite när du väger 90 kg även om du är kort.

Ge oss mer info så kan vi hjälpa dig.
Glömde helt av det.

90 kg , 180,81? cm lång.

Kör bröst,biceps,rygg,även ben ibland.
Dimak94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 04:50   #11415
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tränar du oftast fastande? Kör du största intaget direkt efter eller kvittar det?
Oftast. Ibland äter jag en mindre mängd energi (endast 10-15% av mitt totala energiintag) innan träningen om jag prioriterar prestation och återhämtning över kroppsammansättning.

Japp, 30-35% av totala energiintaget efter träningen (dryga 1000-1250 kcal).

Citat:
Ursprungligen postat av Dimak94 Visa inlägg
Glömde helt av det.

90 kg , 180,81? cm lång.

Kör bröst,biceps,rygg,även ben ibland.
Du behöver fler parametrar för att kunna göra en vettig analys av dina framsteg.
  • Aktivitetsnivå (steg/dag)
  • Energiintag (kalorier/dag)
  • Måttband (runt magen)
  • Sömn (antal timmar per natt)
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)