Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-04-15, 23:31   #4981
nickke
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 84
Angående de höga ingångsvikterna.. Det kan inte vara som så att det är vikter de rent styrkemässigt klarar utan större problem, men att det är så känsligt med tekniken att de väljer så höga vikter som möjligt, för ett så bra resultat som möjligt, eftersom att de kanske har lika stor chans att misslyckas på lägre vikter. Jag menar, sitter inte vinklarna så gör de inte.. Nåväl, detta är bara mina amatörmässiga spekulationer..
nickke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 09:11   #4982
Wibba
Registered User
 
Wibbas avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Piteå
Inlägg: 1 526
Vi får bara anta att Anders och Gyllenhammar har mer erfarenhet än kolos spekulanter har tillsammans. Dock kan jag tycka att en ingångsvikt på 150 kg i ryck är riktigt hög om man bara gjort det 1 gång på träning under senaste året, oavsett dagsform på styrkan!
__________________
Forever smalfet

Tuben
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 09:27   #4983
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Veckans utmaning för dom som vill ha lite omväxling i sin träning.

Principen kallas EMOM (Every Minute on the Minute) och innebär alltså att man måste utföra ett visst antal reps/övningar varje hel minut. Man får inte vänta för extra vila, utan när klockan slår över till nästa minut skall rörelsen inledas.

Följande är er utmaning:

EMOM 20 min.
1 Ryck + 1 Ryckböj
80% av 1RM. (Är man riktigt fräsch kör man 85-90%)

Man bygger inget särskilt flås på detta, utan det är snarare så att kroppen börjar be om nåd efter ett tag. Ett bra sätt att se hur tekniken sitter när man börjar bli lite tröttare.

Återkom med kommentarer om hur det kändes.
On the minute är riktigt kul! Brukar göra det mycket i allmänfysen så väl som på själva lyften.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 14:33   #4984
nickke
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 84
Vad är det för jäkla nummerlappar de fått, förresten? De lossnar ju typ hela tiden. Tänk om någon skulle få den under foten i utfallet i stötmomentet. Känns ju inte helt säkert, måste jag säga
nickke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 14:44   #4985
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Detta kanske alla tyngdlyftare vet men för mig var det nytt och förklarar höga ingångsvikter: man måste sätta ingångsvikter relaterat till nomineringsvikten. För herrar är det max 20 kg och för damer 15 sammanlagt i momenten. Det kan bli en tuff avvägning mellan att hamna i högsta möjliga grupp men med ett rimligt resultat med tanke på ingångar.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 15:46   #4986
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Måhända, men man får sänka vikten innan ens namn ropats ut, och vikten man väljer inte passerats, givetvis.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 16:04   #4987
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Måhända, men man får sänka vikten innan ens namn ropats ut, och vikten man väljer inte passerats, givetvis.
Ja. Det finns inget "men" där. Det är olika saker. Jag tyckte det var intressant och ville dela med mig.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 16:10   #4988
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Detta kanske alla tyngdlyftare vet men för mig var det nytt och förklarar höga ingångsvikter: man måste sätta ingångsvikter relaterat till nomineringsvikten. För herrar är det max 20 kg och för damer 15 sammanlagt i momenten. Det kan bli en tuff avvägning mellan att hamna i högsta möjliga grupp men med ett rimligt resultat med tanke på ingångar.
Nytt för mig. Är det totalen som det gäller?
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 16:38   #4989
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Nytt för mig. Är det totalen som det gäller?
Japp, på totalen.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 16:38   #4990
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Trodde detta var en regel för att minska rävspel med att mörka sin ingång. Att det var 15/20 kg från inskriven ingångsvikt och ej från inkvalad vikt.
så inte folk lurar o säger att de går in på 200, sen sänker till 105 i ryck.
Var tex massa lurspel med ingångsvikterna på Sm i halmstad i någon viktklass har jag för mig, alla stockholmarna satte samma orimligt höga vikt. Svårt att värma upp då för övriga.

Se regelförtydligande inför SM:
STF:S TÄVLINGSBESTÄMMELSER 2013 – 2016, APPENDIX TILL 6.6.5
15/20 kilos regel
1 Regeln
(6.6.5) används vid alla IWF-tävlingar om inte annat meddelas.
2 Exempel:
2:1 en kvinnlig lyftare har annonserat sin startvikt till 200 kg. De sammanlagda
startvikterna i ryck och stöt får då inte vara lägre än 185 kg (85 kg + 100 kg eller 77 kg + 108
kg eller annan kombination av 185 kg.)
2:2 En manlig lyftare har annonserat sin startvikt till 255 kg. De sammanlagda startvikterna
i ryck och stöt får då inte vara lägre än 235 kg (95 kg + 140 kg eller 104 kg + 131 kg eller
annan kombination av 235 kg.)
3 Användningen av 15/20 kilosregeln:
Tävlingssekreteraren och domarna i invägningen är de första som kontrollerar att
startvikterna i ryck och stöt inte sätts för lågt jämfört med annonserad startvikt.
Följande funktionärer är ansvariga för att regeln följs under tävlingens gång:
· Chief Marshal
· Den Tekniska kontrollanten i uppvärmningen
· De som för in vikterna i tävlingssystemet
· Tävlingsledningen
· Juryn
Om någon lyftare eller coach vägrar följa regel 6.6.7 så utesluts de från tävlingen
Det är lyftarens och coachens ansvar att se till att de följer regel 6.6.7
4 Om startvikterna inte överensstämmer med 15/20 kilos regeln måste ovanstående
funktionärer genast råda lyftaren/coachen att ändra ingångsvikterna.
5 Om lyftaren sänker ingångsvikten i ryck mot vad som de tidigare sagt ska Chief
Marshal meddela lyftaren/coachen att de måste höja ingångsvikten i stöt för att klara
15/20 kilos regel.
6 Om lyftaren/coachen inte ändrar ingångsvikten i stöt så att 15/20 kilosregeln efterlevs
utesluts lyftaren.
7 Om 15/20 kilosregeln inte respekteras av lyftare/coach och funktionärerna inte märker
felet utan lyftaren gör försök i stöt så ska dessa försök inte gälla utan markeras som
underkänt.
Lyftaren/coachen uppmanas att höja vikten tills att 15/20 kilosregeln stämmer. De får
försöka tills att de har använt sina tre lyft försök i stöt. Inga extra försök medges.
8 Om lyftaren/coachen inte respekterar 15/20 kilos regeln och detta inte registreras av
funktionärerna förrän efter tävlingen ansvarar juryn för att lyftarens sammanlagda resultat
ska strykas.
__________________
Journal | Blogg

Senast redigerad av wesaft den 2016-04-16 klockan 16:47.
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 16:57   #4991
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Trodde detta var en regel för att minska rävspel med att mörka sin ingång. Att det var 15/20 kg från inskriven ingångsvikt och ej från inkvalad vikt. Men jag kan ha tolkat regeln fel.
så inte folk lurar o säger att de går in på 200, sen sänker till 105 i ryck.
Var tex massa lurspel med ingångsvikterna på Sm i halmstad i någon viktklass har jag för mig, alla stockholmarna satte samma orimliga vikt. Svårt att värma upp då.
Så uppfattade jag det inte när jag pratade med en internationell domare och så uppfattar jag det inte när jag läser reglerna:

Citat:
3.4.2.3 A Final Entry Form includes:
• Member Federation
• athletes’ names
• athletes’ date of birth
• athletes’ bodyweight category
• Entry Total (a reference performance for the allocation into
groups, with consideration to 6.6.5)
• accompanying Team Officials’ names and functions (coach,
manager, doctor, etc.)
• signature and date
Citat:
6.6.5 The total weight of the starting attempts declared and actually taken in the Snatch and the Clean & Jerk cannot be less than fifteen (15) kg below the verified Entry Total for women and twenty (20) kg below the verified Entry Total for men.
Källa: http://www.iwf.net/wp-content/upload...2015.01.22.pdf

Entry Total måste vara vikten man anmäls på eftersom ingångvikterna kallas starting attempts.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 17:24   #4992
Spelevink
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 139
Intressant, då fick man lära sig något nytt.

Är det vanligtvis coachen/matcharen eller lyftaren som sätter den ingångstotalen?
Spelevink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 17:25   #4993
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Så uppfattade jag det inte när jag pratade med en internationell domare och så uppfattar jag det inte när jag läser reglerna:
Svårt om man kvalar högt med en toppentävling, tex världsrekord, sen har dålig dagsform på tävlingsdagen, omöjligt att ställa upp
__________________
Journal | Blogg

Senast redigerad av wesaft den 2016-04-16 klockan 17:29.
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 17:37   #4994
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Svårt om man kvalar högt med en toppentävling, tex världsrekord, sen har dålig dagsform på tävlingsdagen, omöjligt att ställa upp
Pratar ni inte om varandra nu.

Entry total är väl ändå inte detsamma som vikt man innan klarat utan är en estimering av vad lyftaren tror att han kommer ha som totalvikt på ingångslyften. En lyftare kan alltså ha tagit 240 kg i totalen innan men sätta 260 kg som "entry weight" vid en tävling.
__________________
Done with shadows

Senast redigerad av Mantus den 2016-04-16 klockan 17:40.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 17:44   #4995
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Spelevink Visa inlägg
Intressant, då fick man lära sig något nytt.

Är det vanligtvis coachen/matcharen eller lyftaren som sätter den ingångstotalen?
Vet inte, jag är en simpel styrkelyftare och regelnörd. Jag försökte läsa mig till det men det står inte specificerat. Jag antar att det är liknande som i styrkelyft. Där anmäler någon slags officiell människa då lyftaren inte representerar sig själv utan sin nation eller sin klubb. Det bör alltså vara nationen eller klubben som anmäler och rapporterar in nomineringsvikt. I styrkelyft är det bästa total gjord på nationellt mästerskap eller högre rankad tävling som man nominerar på.

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Svårt om man kvalar högt med en toppentävling, tex världsrekord, sen har dålig dagsform på tävlingsdagen, omöjligt att ställa upp
Ja. Då kan man bomma 6 lyft.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)