Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-15, 19:02   #18856
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varför har man öht fyskrav för att få sitta i en sulky? Är det kanske så att man måste vara stark och uthållig nog så man kan piska hästen ordentligt?
Ser man till gamle Alf Jonsson var det nog snarare en fråga om hur många 150-grammare han kunde trycka i sig på 15 minuter
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 08:22   #18857
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Springer man tjejmilen på 50 minuter så hamnar man på typ plats 600 av 10000.. På Midnattsloppet hade din mamma varit topp 3 i sin åldersklass om hon kommit in under 51 minuter.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 08:32   #18858
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Springer man tjejmilen på 50 minuter så hamnar man på typ plats 600 av 10000.. På Midnattsloppet hade din mamma varit topp 3 i sin åldersklass om hon kommit in under 51 minuter.
Haha oj, då är hon väl bättre än vad jag trodde Hon är inte 60 bast ännu dock, blev 58 i maj.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 08:59   #18859
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Min erfarenhet från bekantskapskretsen är att det för de flesta kvinnor som inte har idrottat kontinuerligt hela livet krävs en hel del träning för att springa milen på 50. Ungefär som att komma sub 45 för män.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 09:23   #18860
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Min erfarenhet från bekantskapskretsen är att det för de flesta kvinnor som inte har idrottat kontinuerligt hela livet krävs en hel del träning för att springa milen på 50. Ungefär som att komma sub 45 för män.
Är helt med dig här. Nu var det dock tre km på 15 min som var manéryttarnas fyskrav, det ska man fan kunna fixa oavsett vilken idrott man håller på med. Om man inte fixar det så bör det inte krävas någon jättesatsning för att kunna fixa det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 09:25   #18861
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av de fjälloppen i våra fjäll? ser att det finns liknande lopp i allt från Idre, Sälen, Vemdale, Åre osv. ganska lika i längd samt höjdmeter, tips på vilket som är roligast i form av natur, arrangemang och overall upplevelse?

tänker mig kring 20-30 km någonstans.
Av loppen som finns i den södra delen av fjällen är det ju Jämtland som har mer genuin fjällnatur, ex Salomon 27K eller Bydalen 22k.

I norr finns ju annars BAMM men då är det ju även orientering och övernattning.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 09:36   #18862
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Av loppen som finns i den södra delen av fjällen är det ju Jämtland som har mer genuin fjällnatur, ex Salomon 27K eller Bydalen 22k.

I norr finns ju annars BAMM men då är det ju även orientering och övernattning.
Ok tack för input, mkt värdefullt. BAMM känns som ett väl stort steg i dagsläget men någongång i framtiden låter det helt klart häftigt men mycket vatten som ska flyta innan dess
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 09:44   #18863
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Vemdalen kan säkert vara schysst med, dock är ju loppen i fjällmaratonveckan mer etablerade arrangemang. Har kört Bydalen 22k och funderar på Salomon 27k nästa år. Bydalen var väldigt fin natur och fin bana etc, men ligger lite sent och lite bökigare logistik än Åre/Ottsjö. Dessutom så kändes 22k verkligen som fun run eftersom loppet körs parallelt med 50K som är en riktig utmaning, det vill jag köra när barnen är äldre och man har mer tid för träning.

Senast redigerad av grondahl den 2018-11-16 klockan 09:45.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 09:48   #18864
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Vemdalen kan säkert vara schysst med, dock är ju loppen i fjällmaratonveckan mer etablerade arrangemang. Har kört Bydalen 22k och funderar på Salomon 27k nästa år. Bydalen var väldigt fin natur och fin bana etc, men ligger lite sent och lite bökigare logistik än Åre/Ottsjö. Dessutom så kändes 22k verkligen som fun run eftersom loppet körs parallelt med 50K som är en riktig utmaning, det vill jag köra när barnen är äldre och man har mer tid för träning.
Både för och nackdelar med andra ord, i år söker jag främst utmaningar i kategorin "lagom" då jag är osäker på vilken form jag hinner tillskansa mig. Logistik är ju inte helt oviktigt det heller när man har familj (som inte delar intresset direkt) men kan nog gå att lösa det också. Fjällen och natur är ju fantastiskt så känns som bra morot att kunna lägga en semestertur där.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 10:07   #18865
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Bydalen 22k är ju inget fun run, men man känner sig lite som en mes med bara typ 3h och 1150 hm när de som joggar in efter 6-7h och 2900hm kommer in. (Men min upplevelse kan ha berott på att jag egentligen var anmäld till 50k men bytte ner mig eftersom jag inte kommit upp i den träningsmängd som behövs för att inte 50k bara skulle handla om att överleva)

Åre med omnejd är ju en helt trevlig semesterort på sommaren, speciellt om man har tillgång till bil. Man kan vandra korta leder, jogga upp på totthummeln som morgonjogg, åka till Vålådalen (blanktjärnsrundan, bad i Nulltjärn) etc.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 10:48   #18866
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha älskar att "idrottsutövarna" inom travvärlden(monté) har gått samman och vill sänka de fysiska kraven för att få en licens Finns artikel på AB. De tyckte att kraven var för höga. Vilka krav? Att kunna löpa tre km på 15 min Ville ändra till 17 min.

Okej, löpförmåga kanske inte är vitalt i den sporten. Men om nu kraven är så låga att det räcker med att hålla sig i någorlunda skick(Svensson-skick) för att klara dom, varför inte bara se till att man fixar dom? Blir i mitt tycke smått pinsamt. Min morsa är snart 60 bast och kan hålla samma tempo i typ en mil...
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varför har man öht fyskrav för att få sitta i en sulky? Är det kanske så att man måste vara stark och uthållig nog så man kan piska hästen ordentligt?
Monté är ett travlopp med sadel, dvs man sitter på hästens rygg och inte i en sulky. Eller, mer korrekt så står man upp i stigbyglarna hela loppet för att hästen ska kunna röra sig maximalt. Detta är SJUKT jobbigt och kräver riktigt bra styrkeuthållighet. Du måste dessutom ha bra egen balans då du inte kan "hålla balansen" i tygeln, då stör du hästen och den kommer inte att kunna prestera optimalt. Så jo, en montéryttare måste ha bra fysik. Dock är som någon påpekade 3 km löpning på 15 minuter inget som gemene icke-löpare fixar sådär plättlätt. En montéryttare kan förmodligen träna upp sig till att klara det, men jag gissar att många vill lägga sin tid på mer grenspecifik träning än just löpning, eller för all del på att ta hand om hästarna vilket är mer än ett heltidsjobb och väldigt fysiskt i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Min erfarenhet från bekantskapskretsen är att det för de flesta kvinnor som inte har idrottat kontinuerligt hela livet krävs en hel del träning för att springa milen på 50. Ungefär som att komma sub 45 för män.
Ja, det skulle jag också säga, att milen under 50 är en "drömgräns" för många kvinnor. Att ligga sub40 min på milen för en kvinna i Sverige är att vara snäppet under eliten och man kommer att kunna vinna de flesta motionslopp man ställer upp i (typ Blodomloppet, Vårruset osv). Otaliga tjejer som tränar och är i bra form springer inte milen på 50 minuter, långt ifrån.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 10:56   #18867
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Monté är ett travlopp med sadel, dvs man sitter på hästens rygg och inte i en sulky. Eller, mer korrekt så står man upp i stigbyglarna hela loppet för att hästen ska kunna röra sig maximalt. Detta är SJUKT jobbigt och kräver riktigt bra styrkeuthållighet. Du måste dessutom ha bra egen balans då du inte kan "hålla balansen" i tygeln, då stör du hästen och den kommer inte att kunna prestera optimalt. Så jo, en montéryttare måste ha bra fysik. Dock är som någon påpekade 3 km löpning på 15 minuter inget som gemene icke-löpare fixar sådär plättlätt. En montéryttare kan förmodligen träna upp sig till att klara det, men jag gissar att många vill lägga sin tid på mer grenspecifik träning än just löpning, eller för all del på att ta hand om hästarna vilket är mer än ett heltidsjobb och väldigt fysiskt i sig.


Okej, ännu mer orimligt om det är en sådan fysisk sport. "Svensson-skick" var slarvigt uttryckt, syftade på motionärsskick Jag köper att löpning inte är jättespecifikt men när kraven är så låga(vilket jag fortfarande tycker) så tycker jag att det är rimligare att man ser till att fixa dom istället för att gnälla om att de är för hårda. Jag är helt enkelt #teamberås
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 11:14   #18868
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Håller med om att 3km på 15min får ses som mycket enkelt. Dock osäker på varför det skulle vara krav på löptider öht för en ryttare? Är man dålig så blir man väl helt enkelt inte anställd?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 12:15   #18869
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är helt med dig här. Nu var det dock tre km på 15 min som var manéryttarnas fyskrav, det ska man fan kunna fixa oavsett vilken idrott man håller på med. Om man inte fixar det så bör det inte krävas någon jättesatsning för att kunna fixa det.
I populationen som helhet är det nog 60-70 % som skulle ha mkt svårt att klara detta krav skulle jag säga. De flesta klarar helt enkelt inte att springa tre km utan att stanna och att springa 3 km med 5 min/km är helt enkelt omöjligt för de flesta.

I min nuvarande form skulle jag nog inte klara det även om jag springer regelbundet och ska åka skidlopp i vinter med en hyfsad måltid (42 km på 3 timmar). Är dock 50+.

Senast redigerad av Macroman den 2018-11-16 klockan 12:21.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 12:50   #18870
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
I populationen som helhet är det nog 60-70 % som skulle ha mkt svårt att klara detta krav skulle jag säga. De flesta klarar helt enkelt inte att springa tre km utan att stanna och att springa 3 km med 5 min/km är helt enkelt omöjligt för de flesta.

I min nuvarande form skulle jag nog inte klara det även om jag springer regelbundet och ska åka skidlopp i vinter med en hyfsad måltid (42 km på 3 timmar). Är dock 50+.
Om det nu handlar om folk som ska sitta ovanpå en häst (istället för bli dragna i en vagn) så bör de ju också vara lätta i kroppen. Så ifall man har svårt att springa i ett visst tempo så bör det i alla fall inte kunna bero på att man är för tung eftersom man då ändå är för tung för att kunna ägna sig åt sin ridsport.

Jag skulle tro att just detta är det största problemet för folk i allmänhet. Antingen är man för tjock eller så är man för muskulös och har därför problem med löpning.

Man kan ju tänka sig att man har tillräckligt bra kondis (från skidåkning eller cykling eller nåt) och är lätt nog trots att man har problem med löpning pga nån skada eller nåt men det är nog inte supervanligt. Eller att man helt enkelt har en kroppskonstruktion som inte är gynsam för löpning (korta ben och lång överkropp typ).

Förutom detta tycker jag nog att 3k på 15min inte låter som ett särskilt blodigt krav. Fast jag har lite svårt att fatta varför man ens har ett krav.

Det är alltså ett krav för att man ska få licens för att få tävla? Gäller det på elitnivå, eller helt generellt? Som att allsvenskan i fotboll skulle ha som krav att man kan åka 10km skidor på 50min för att få spela matcher ungefär. Låter konstigt.

Ber om ursäkt om svaren på detta framkommit tidigare. Jag är för lat för att scrolla bakåt.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-11-16 klockan 12:51.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)