Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 10:56   #181
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Jag skulle säga ja, dina kapslar har varit bra. Fiskrapar får man oftast när fettet är härsket. Färsk fiskolja har ingen / väldigt lite smak.

Om du är osäker kan du ta en kapsel och tugga sönder. Är den neutral i smak alt lite fisksmak är den okej. Smakar den äckligt / mycket fisk är den dålig.

Rekommenderar fortfarande flytande av bra märke för att vara säker oxh nej det smakar inte äckligt.

Härsket fett är inte att leka med och fleromättade fetter härsknar lätt.
Alright. Good to know. Har olivolja i mina d vitamin kapslar, osäker på om där är någon annan olja man blandar med i omega kapslarna.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 17:56   #182
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Hur kopplar ni ihop förkylning med fiskolja eller avsaknad av fiskolja. Känslor eller fakta ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 19:55   #183
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Beställt 3 burkar billig från TopFormula för några dagar sen och provade igår och fick fiskrapar. Borde jag reklamera eller är det sånt man får räkna med när det är lågpris? Fick inga fiskrapar av Willys budgetkapslar men å andra sidan hade de bara hälften av Omega 3-innehållet som i TFs. Det är väl inga problem att ändå ta dem?
Hört att man ofta får fiskrapar av de kapslarna som har högre koncentration DHA/EPA. Varför vet jag inte men har läst endel som tyder på att när de "raffinerar" så härsknar sen lättare.

Men även läst att det helt enkelt beror på den högre koncentrationen.

Vilket som stämmer vågar jag inte svara på. Men en anekdot är att när jag köpte kapslar så märkte jag att det varierade från batch till batch. Alla samma olja/märke, 70%ig.

Det var då jag började fundera (och efter någon post härifrån). Märke även att de gånger jag fick fiskrapar så luktade det lite unket i burken/påsen och oljan såg lite mörkare ut. Tuggade isär en och det var även stor skillnad i smak mellan batcherna.

Mailade företaget som tillverkade kapslarna och ville ha reklamation men de hävdade att oljan var bra. Slutade med att jag slängde skiten och började köpa flytande. Varför chansa liksom? Men det är bara min syn på saken.

Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Alright. Good to know. Har olivolja i mina d vitamin kapslar, osäker på om där är någon annan olja man blandar med i omega kapslarna.
Omega kapslarna består av fiskolja (vilket består av ~35% omega 3 ifall den inte är koncentrerad), gelatin (kapsel) och oftast något antioxidantionsadditiv typ vitamin e eller dylikt.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 21:28   #184
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur kopplar ni ihop förkylning med fiskolja eller avsaknad av fiskolja. Känslor eller fakta ?
Känslor så klart. Mer troligt att det var mineral- och vitamin-tillskotten som kortade min återhämtningstid, särskilt då jag hade lite brist på vissa.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 21:32   #185
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Hört att man ofta får fiskrapar av de kapslarna som har högre koncentration DHA/EPA. Varför vet jag inte men har läst endel som tyder på att när de "raffinerar" så härsknar sen lättare.

Men även läst att det helt enkelt beror på den högre koncentrationen.

Vilket som stämmer vågar jag inte svara på. Men en anekdot är att när jag köpte kapslar så märkte jag att det varierade från batch till batch. Alla samma olja/märke, 70%ig.

Det var då jag började fundera (och efter någon post härifrån). Märke även att de gånger jag fick fiskrapar så luktade det lite unket i burken/påsen och oljan såg lite mörkare ut. Tuggade isär en och det var även stor skillnad i smak mellan batcherna.

Mailade företaget som tillverkade kapslarna och ville ha reklamation men de hävdade att oljan var bra. Slutade med att jag slängde skiten och började köpa flytande. Varför chansa liksom? Men det är bara min syn på saken.



Omega kapslarna består av fiskolja (vilket består av ~35% omega 3 ifall den inte är koncentrerad), gelatin (kapsel) och oftast något antioxidantionsadditiv typ vitamin e eller dylikt.
Tusen tack för svaret! Du har definitivt en poäng där. En stor anledning till varför jag köpte denna märke är för att jag innan gick in och läste recensionerna och då hade flera skrivit att de inte fick några fiskrapar av TopFormulas fiskolja till skillnad från många andras, så blev lite förundrad när jag fick dem. Så att det varierar från parti till parti är nog väldigt troligt. Luktar också rikligt med unken fisk i burken (eller unket och unket, har jobbat på fiskfabrik och det är väl så fisk brukar lukta) och när jag skärde upp en kapsel häromdagen så dog jag nästan lite inuti och fick tvätta händerna med diskmedel flera gånger för att få bort det värsta av stanken. Har skickat iväg en mail och bett om förklaring så vi får se vad de säger.

Har dock tight med pengar just nu så ska fortsätta ta dem här, dock innan jag går och lägger mig så jag slipper fiskraparna.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 21:11   #186
Lazius
Registered User
 
Laziuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Brukar köra eskimo 3 pure och har inget att klaga på.
+1 på Eskimo-3 Pure. Jag kör kapslar och det funkar fint. Jag bytte till dessa då jag haft dåliga erfarenheter av billiga, stinkande (härskna?) Omega-3 kapslar!
Lazius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 14:30   #187
Pepparspray
Mätt är bara en känsla
 
Pepparsprays avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: V-vik
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Lazius Visa inlägg
+1 på Eskimo-3 Pure. Jag kör kapslar och det funkar fint. Jag bytte till dessa då jag haft dåliga erfarenheter av billiga, stinkande (härskna?) Omega-3 kapslar!
Ska prova eskimo-3 pure.

Frågan är, som en nästan aldrig fisk-ätare. Ska man köra 3 kapslar/dag? Och isåfall alla tre på en gång eller utspritt?
Pepparspray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 19:25   #188
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparspray Visa inlägg
Ska prova eskimo-3 pure.

Frågan är, som en nästan aldrig fisk-ätare. Ska man köra 3 kapslar/dag? Och isåfall alla tre på en gång eller utspritt?
Jag kör 3-5 ml (flytande) varje dag i ett svep. Funkar fint tycker jag men vill du sprida ut så går det säkerligen lika bra.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 21:09   #189
Lazius
Registered User
 
Laziuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparspray Visa inlägg
Ska prova eskimo-3 pure.

Frågan är, som en nästan aldrig fisk-ätare. Ska man köra 3 kapslar/dag? Och isåfall alla tre på en gång eller utspritt?
Jag kör 3 kapslar om dagen, utspritt, men jag är inte direkt så noga att jag tar med dem till jobbet Sen om jag äter fet fisk den dan kanske jag skippar 1 eller 2 kapslar...
Lazius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 04:04   #190
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
"Läkemedlet" 'Vascepa' exploderar i hela USA just nu. Tydligen så ska deras piller (som enbart innehåller 1-gram EPA fiskolja) sänka risken för all-cause mortality. Också bättre effekt mot diabetes än alla läkemedel ute på marknaden. 278$ per månad kostar det att knapra dessa piller. Tror det var 4 piller om dagen, alltså 4-gram ren EPA-olja. "Massive breakthrough".

https://chicago.suntimes.com/busines...t-association/

https://www.vascepa.com/about-vascepa

__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2018-11-11 klockan 04:07.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-11, 07:21   #191
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Etyl-estern av EPA. Ja varför inte. Värt att söka vidare på.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 17:20   #192
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Tankar om Mivitotal Sport 1000 ml? Köpte Omega 3-kapslar och pratade med det om min kompis som då föreslog att jag ska köpa Mivitotal nästa gång då det innehåller allt. Är det värt priset?
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)