Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-13, 07:27   #6481
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Upp med bröstet och driv på mer med benen i början, utan att sticka iväg med rumpan snabbare än ryggen.


Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Du startar med röven för högt.


Bättre?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 17:29   #6482
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Bättre.

Personligen föredrar jag att filma snett framifrån, då får man lite annat perspektiv. Smaksak.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 18:41   #6483
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Bättre?
Ja, men nu vill jag att du rätar ut ryggen lite mer tidigare samtidigt med benen, du använder i princip bara ryggen på slutet och bara benen från början.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 05:23   #6484
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Ja, men nu vill jag att du rätar ut ryggen lite mer tidigare samtidigt med benen, du använder i princip bara ryggen på slutet och bara benen från början.


Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Bättre.



Personligen föredrar jag att filma snett framifrån, då får man lite annat perspektiv. Smaksak.


Tackar! Återkommer i helgen :-)
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 14:23   #6485
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Har några frågor gällande dom olika lyften. Vilka varianter av lyften i nybörjar stadie är bra att börja med och fokusera på? Tänker då på hang varienter eller start från marken.
Och om man som jag har långa ben så här knäna en tendens att hamna lång fram och kommer lite extra ivägen för stången och jag får lyftet längre ifrån kroppen än vad jag ska o vill och undrar hur man kan göra där?!
Har precis börjat med träning igen efter ett uppehåll och här tidigare bara "gym tränat", men nu har jag börjat med crossfit och OL lyft( som man stöter på mycket i CF men vill träna dom olika lyften själv också) så där av vill jag bli bättre på lyften.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 14:40   #6486
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Har några frågor gällande dom olika lyften. Vilka varianter av lyften i nybörjar stadie är bra att börja med och fokusera på? Tänker då på hang varienter eller start från marken.
Och om man som jag har långa ben så här knäna en tendens att hamna lång fram och kommer lite extra ivägen för stången och jag får lyftet längre ifrån kroppen än vad jag ska o vill och undrar hur man kan göra där?!
Har precis börjat med träning igen efter ett uppehåll och här tidigare bara "gym tränat", men nu har jag börjat med crossfit och OL lyft( som man stöter på mycket i CF men vill träna dom olika lyften själv också) så där av vill jag bli bättre på lyften.
En förutsättning för att slutskedet av lyften blir bra är att början också är bra. Kan du inte vända upp och racka X kg så kommer du inte heller få möjlighet att stöta det :p
Det gäller minst lika mycket för rycket.

Hade kört fokus på att få till själva "knycket"/klippet, bra drag upp till klippet (dvs från marken upp till stående typ) och sen såklart köra typ frontböj, push press, ryckdrag, ryckböj och vändningar.

Men man bör också köra lite av hela rörelsen av både ryck och stöt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 15:25   #6487
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
En förutsättning för att slutskedet av lyften blir bra är att början också är bra. Kan du inte vända upp och racka X kg så kommer du inte heller få möjlighet att stöta det :p
Det gäller minst lika mycket för rycket.

Hade kört fokus på att få till själva "knycket"/klippet, bra drag upp till klippet (dvs från marken upp till stående typ) och sen såklart köra typ frontböj, push press, ryckdrag, ryckböj och vändningar.

Men man bör också köra lite av hela rörelsen av både ryck och stöt.
Ok. Tack. Tack
Förstår det du skriver och börjar där. Får hjälp på plats också.
Kollar en del klipp på youtube också.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 15:52   #6488
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Ok. Tack. Tack
Förstår det du skriver och börjar där. Får hjälp på plats också.
Kollar en del klipp på youtube också.
Det som förmodligen kommer hjälpa allra mest är hjälpen på plats. Kommer ihåg att jag till en början tyckte att tränaren gav en väldigt skev bild jämte min uppfattning. Sen fick jag se när han filmade, han hade rätt och jag hade fel
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 18:15   #6489
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Har några frågor gällande dom olika lyften. Vilka varianter av lyften i nybörjar stadie är bra att börja med och fokusera på? Tänker då på hang varienter eller start från marken.
Och om man som jag har långa ben så här knäna en tendens att hamna lång fram och kommer lite extra ivägen för stången och jag får lyftet längre ifrån kroppen än vad jag ska o vill och undrar hur man kan göra där?!
Har precis börjat med träning igen efter ett uppehåll och här tidigare bara "gym tränat", men nu har jag börjat med crossfit och OL lyft( som man stöter på mycket i CF men vill träna dom olika lyften själv också) så där av vill jag bli bättre på lyften.
Träna lyften från häng. Undvik dra med armar, se till att driva med benen. Tryck ut knäna åt sidan så att de inte kommer fram när du driver uppåt.

Spela in dina lyft och analysera.

Anlita en duktig OL coach.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 07:35   #6490
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Frivändning + stöt.

Vad jag tänker att jag gör/ska göra:

- Vikten mitt på foten, supportas av aktiverade gluteus
- Axlar i linje med eller strax framför stången
- Upp med bröstet, ner med rumpan, spänn latsen, armar avslappnade
- Tryck med quads genom first pull, "push through the ground"
- Keep the bar close
- Hoppa och låt armbågar följa med uppåt

I stöten tänker jag inte så mycket. Dippar ner, stöter upp och försöker fånga på utlåsta armar, lyckas inte så bra här dock. Lyckades inte få med både fötter och överkropp på ett bra sett, förstår att man gärna vill se fotarbetet också lite bättre. Men tänker att jag ska bredda stancen aningen i "utfallet", vertikala smalben, aningen inåtvinklad främre fot.

Vad jag ser att jag gör fel:
- Knäna viker inåt när jag drar. Har snarare sett på professionella lyftare att knäna går utåt för att stången ska få en rakare lyftväg
- Stöter för mycket med höften i hoppet, framåt istället för uppåt
- Får inte riktig triple extension, drar för tidigt. Knäna är fortfarande böjda när jag drar mig under stången
- Efterpress i stöten

Såga på!


__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 17:21   #6491
Lundberg
Registered User
 
Lundbergs avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Frivändning + stöt.

Vad jag tänker att jag gör/ska göra:

- Vikten mitt på foten, supportas av aktiverade gluteus
- Axlar i linje med eller strax framför stången
- Upp med bröstet, ner med rumpan, spänn latsen, armar avslappnade
- Tryck med quads genom first pull, "push through the ground"
- Keep the bar close
- Hoppa och låt armbågar följa med uppåt

I stöten tänker jag inte så mycket. Dippar ner, stöter upp och försöker fånga på utlåsta armar, lyckas inte så bra här dock. Lyckades inte få med både fötter och överkropp på ett bra sett, förstår att man gärna vill se fotarbetet också lite bättre. Men tänker att jag ska bredda stancen aningen i "utfallet", vertikala smalben, aningen inåtvinklad främre fot.

Vad jag ser att jag gör fel:
- Knäna viker inåt när jag drar. Har snarare sett på professionella lyftare att knäna går utåt för att stången ska få en rakare lyftväg
- Stöter för mycket med höften i hoppet, framåt istället för uppåt
- Får inte riktig triple extension, drar för tidigt. Knäna är fortfarande böjda när jag drar mig under stången
- Efterpress i stöten

Såga på!
Du tänker sjukt mycket, ändå impad att du hinner lyfta bland allt tänkande. Skämtåsido, tänk mindre! välj ut en sak att fokusera på i varje moment (ryck, vändning, överstöt), mer än så kan man inte fokusera på åt gången.

Tycker vändningarna överlag ser ok ut, men du har ju själv identifierat några saker som kan vara förbättringspunkter. Välj ut någon av dessa och nöt på dem ett pass eller två, gå sen vidare till nästa osv.

Ett bra knep för dina överstötar kan vara att hitta timingen mellan utlåsningen i armarna och fotisättningen. En bra övning som uppvärmning är att stå på tå, trycka upp stången (tom stång) en bit (typ i höjd med hakan), sen kliva ut i en splitposition samtidigt som du trycker upp stången på raka armar. Försök att tajma utlåsningen med fotisättningen. Känslan i överstöten ska vara att driva hela vägen upp på tå i satsningen innan man kliver under, och denna övning kan funka för att hitta den känslan (från tå till split).

Rycket när du sänkte rumpan såg bra ut, tycker du tajmar bra med benen och ryggen. Rätar du på ryggen för tidigt så kan det bli så att du förlorar visst tryck i benen vilket gör slutdraget kraftlöst och långsamt. Det ska vara synkat mellan rygg och ben.

Lycka till med lyftningen!
Lundberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 21:32   #6492
HookersUnited
Fetare än Jesus
 
HookersUniteds avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 7 110
Vi arrangerade DM i Tyngdlyftning igår och en kompis satte ihop en bra film.
För egen del blev det tävlingspers i stöt 124 kg, och totalt 220 kg.

Får se om jag orkar masa ner i -81 med de nya viktklasserna och se vad man kan hitta på i M1 (35-39 år)



En kompis missade tävlingspers på 136 i stöt så jag testade efter tävlingen (Dock hade någon plockat av 1 kg, så 135 kg på filmen)

https://www.instagram.com/p/BolyiP8h8At/
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-08, 12:02   #6493
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av HookersUnited Visa inlägg
Vi arrangerade DM i Tyngdlyftning igår och en kompis satte ihop en bra film.
För egen del blev det tävlingspers i stöt 124 kg, och totalt 220 kg.

Får se om jag orkar masa ner i -81 med de nya viktklasserna och se vad man kan hitta på i M1 (35-39 år)



En kompis missade tävlingspers på 136 i stöt så jag testade efter tävlingen (Dock hade någon plockat av 1 kg, så 135 kg på filmen)

https://www.instagram.com/p/BolyiP8h8At/
Snyggt
Kör du alltid i skor utan klack?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 13:15   #6494
HookersUnited
Fetare än Jesus
 
HookersUniteds avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 7 110
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Snyggt
Kör du alltid i skor utan klack?
Jepp. Har försökt i omgångar att köra med klack men får ingen bra känsla alls, stöt funkar men kommer som fel i ryck. Så nu har jag gett upp helt.
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 09:01   #6495
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Någon som vet om man kommer kunna streama VM i Turkmenistan nånstans? Börjar på torsdag.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)