Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-18, 17:01   #1
deenniist
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 10
Calisthenics schema

Tjena!
Skulle någon kunna skrapa ihop ett bra Calisthenics schema för en hel vecka med fokus på muskelbyggande?
deenniist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 18:43   #2
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Det underlättar att ge råd om man vet ungefär vilken nivå du är på...
Human flag enkelt? Eller är det tillräckligt svettigt med vanliga strikta dragonflags? Muscleups i drivor eller får du näsblod av en vanlig pullup? Lite info så kanske någon kan tipsa.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 20:21   #3
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Det behöver inte vara så stor skillnad mot ett vanligt gymschema. Men istället för att lägga på mer vikt så gör du övningen svårare (alternativ hänger på vikt med tex ett dipsbälte, googla weighted calisthenics Tex).
Finns mängder av info på nätet: madbarz är en app och hemsida med många program, barstarzz, bar brothers, böcker som convict conditioning, gymnastic bodies osv osv.
Här tex: https://www.reddit.com/r/bodyweightf...mended_routine
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 13:32   #4
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Det behöver inte vara så stor skillnad mot ett vanligt gymschema. Men istället för att lägga på mer vikt så gör du övningen svårare (alternativ hänger på vikt med tex ett dipsbälte, googla weighted calisthenics Tex).
Finns mängder av info på nätet: madbarz är en app och hemsida med många program, barstarzz, bar brothers, böcker som convict conditioning, gymnastic bodies osv osv.
Här tex: https://www.reddit.com/r/bodyweightf...mended_routine
Tackar för det tipset! Har du testat något av dessa själv? Jag är väldigt sugen, men är lite rädd att det är lite "för lite" för att lägga på sig någon massa eller styrka om man redan tränar/tränat "vanlig styrketräning" hyfsat regelbundet?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 18:01   #5
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Enda skillnaden på det sättet, BB, jag tycker mig märka
är att man inte kan isolera lika noga som med maskiner på ett gym. Eller med lättare hantlar. Annars finns det många fördelar.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 13:32   #6
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Japp, jag har kört mycket kroppsviktsträning, periodvis har jag bara kört det. Tycker det är roligt och smidigt sätt att träna. (passa mitt liv som småbarnspappa perfekt. har en chinsstång i dörren till klädkammaren så jag kan träna när jag vill. Golv har jag också så det är smidigt ).

Om man jämför vanlig kroppsviktsträning jämfört med skivstång/hantlar så är problemet progression:
tex om du kör bänkpress och klarar tex 3x10 med 60 kg så är det enkelt att lägga på 2,5 kilo nästa pass.
Med kroppsviktsövningar så måste du manipulera på ett annat sätt, ofta blir det en annan övning/muskelgrupper som träffas.
Tex: Klarar du 3x10 strikta armhävningar så måste du antingen flytta händerna närmre varandra (blir mer triceps), höja fötterna, blir mer axlar eller nått liknande.
Ska du träffa bröstet på samma sätt så får du gå över till enarms armhävningar och då kanske det är alldeles för tugnt.
Därför är många program baserade på massvis av volym, en klassiker är typ:
5 chins
10 dips
10 lunges
10 hängande benlyft
Kör detta i en cirkel och gör 10-20 varv: 50-100 chins, 100-200 dips, 100-200 lunges, 100-200 benlyft. Brukar ta 20-40 minuter och är jävligt bra träning för styrka, volym och kondition om man pallar det.

Dom stora calisthenicslirarna kör oftast weighted calishenics. Finns mängder av konton på instagram/youtube.
tex:
https://www.instagram.com/vitaliy.feschuk/
https://www.instagram.com/iamstipke/
https://www.instagram.com/lwt_recession_proof_body/

En annan bra bok: Jailhouse strong av josh bryant (mer old school calisthenics men hög volym och vanliga kroppsviktsövningar)
finns en artikel om det här: https://www.bodybuilding.com/fun/pri...g-routine.html
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 02:11   #7
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Progressionen är svår att hålla koll på i början innan man vet vad man gör men håller man stenkoll på tekniken och bommar för alla vägar kraften kan gå utan att träffa musklerna så blir enkla övningar svåra. Skall man träna hemma tycker jag det är bäst att bygga nåt slags gym ändå, med en vägg med massor av ställen att hänga suspension straps i t ex. man kan sätta tejpremsor för att mäta avstånd och vinklar, om man vil hålla visuell koll.

Spänner man på sig vikter skall de vara bekväma, inte ett lass skrot och böcker i en ryggsäck, inte viktskivor som glider omkring heller, utan något som "sväljer" kroppens bulor och bucklor. Vad det gäller benträning så kan man hålla tag i saker och luta sig och se till att knät, om det är nåt slags pistols int går snett. Om paralympier kan, så vad är våra ursäkter?
Vill man ha träningsredskap hittar man mycket intressant i järnaffären.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)