Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-09, 22:10   #196
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Hade bara 20min på mig att gymma idag så hann bara med marklyft. Körde treor med 20kgs-ökningar per set till jag kom till ett arbetsset där jag körde fyra reps och fail på det femte. Kan jag träna rygg imorgon? Tänkte träna övre rygg och funderar även på att slänga in träning för ländryggen...
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-09, 22:51   #197
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
jag körde 5st 3or på 92%(antagligen har mitt rm ökat) igår och idag körde jag 8-9set rygg varav några stångrodd som tar på nedre ryggen

Det är lite jobbigt men klart det går :P
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-11, 14:34   #198
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Är det bortkastade pengar att om 40-åring göra ett testosterontest?
Har under väldigt lång tid känd mig trött och utmattad. De perioder jag kunnat köra intensivt på gymmet har jag haft väldigt svårt att öka i övningar trots att jag ätit och sovit bra. Har i över 10 års tid ätit Finasterid så vet inte om det eventuellt kan spöka. Såg ett ställe här i stan där man kan göra göra ett sett med labtester, bl.a. för testosteron.

Undrar om man har nåt bäst före datum i ålder gällande testosteronvärde eftersom det sjunker med åren så om man helt enkelt är för gammal för läkarna skulle se lågt testosteronvärde som ett problem?
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-11, 14:56   #199
Ecaz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 109
Skulle väl inte säga att det är bortkastade pengar, även om man är 40 år så blir man ju ändå negativt påverkad av testosteronbrist. Bäst före datum finns det inte, kanske kan det bli svårare att bedöma om det är testosteronbrist eller om det bara naturligt har sjunkit. Men jag tror att gränsen för brist och naturligt lågt testosteron är en bit ifrån varandra.

Trötthet och utmattning kan ju beror på en hel drös andra saker men om det känns mest troligt så absolut, kör på. Annars kan det vara värt att snacka med en läkare innan man lägger ut pengarna.
Ecaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-11, 15:21   #200
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Ecaz Visa inlägg
Skulle väl inte säga att det är bortkastade pengar, även om man är 40 år så blir man ju ändå negativt påverkad av testosteronbrist. Bäst före datum finns det inte, kanske kan det bli svårare att bedöma om det är testosteronbrist eller om det bara naturligt har sjunkit. Men jag tror att gränsen för brist och naturligt lågt testosteron är en bit ifrån varandra.

Trötthet och utmattning kan ju beror på en hel drös andra saker men om det känns mest troligt så absolut, kör på. Annars kan det vara värt att snacka med en läkare innan man lägger ut pengarna.
Ok kanske nog satsar på testet då. Finns även andra indikationer som att jag vid 40 års ålder har skäggväxt som en moppepojke.
Gjorde ett test för zink för ett tag sen och hade tydligen haft brist en lång tid.
Pratade med en läkare via jobbet nyligen men var inte den mest brydda i att verkligen lösa några problem. Konstaterade bland annat att min lungkapacitet inte verkar vara vad den borde vid utblåsningstest. Sen inget mera om det. :/ Känner mig därför inte motiverad att ta samma diskussion med en ny fast det garanterat finns bättre.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-11, 17:21   #201
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Är det bortkastade pengar att om 40-åring göra ett testosterontest?
Har under väldigt lång tid känd mig trött och utmattad. De perioder jag kunnat köra intensivt på gymmet har jag haft väldigt svårt att öka i övningar trots att jag ätit och sovit bra. Har i över 10 års tid ätit Finasterid så vet inte om det eventuellt kan spöka. Såg ett ställe här i stan där man kan göra göra ett sett med labtester, bl.a. för testosteron.

Undrar om man har nåt bäst före datum i ålder gällande testosteronvärde eftersom det sjunker med åren så om man helt enkelt är för gammal för läkarna skulle se lågt testosteronvärde som ett problem?
Visst sjunker det med åldern. Men jag skulle inte vilja ha testosteron om en 60åring när jag är 60. Snarare som en 20-åring.

Testa, varför inte liksom.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-11, 18:01   #202
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Visst sjunker det med åldern. Men jag skulle inte vilja ha testosteron om en 60åring när jag är 60. Snarare som en 20-åring.

Testa, varför inte liksom.
Jo det jag undra över är om läkarna inte bryr sig ifall testot är lågt när man kommer upp i åren. Det här är dock en privat station så tror de är mera tillmötesgående där. De flesta andra delarna i testet har jag nyss kollat upp som kolesterol, blod och blodsocker osv. Lever-, och njurtest ingick i alla fall också.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 19:21   #203
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
ibland när jag markat ett par "tunga" set och ska sedan ta av vikterna så kan jag få någon sorts obehaglig pump/spänning i ländryggen upp till 2-3 minuter efteråt. blir lite obekvämt att böja sig ner. Det känns inget under lyften eller mellan seten. det är bara när jag ska börja lasta av, Sitter jag på huk så kan det oftast kännas mindre

Detta händer bara ibland, kan det va så att jag har dålig teknik eller att man bara är på något sätt överansträngd där nere efter så många sets/Reps på volym-pb nivåer?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 21:13   #204
CSM101
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 29
Vart ska stäången "landa" när man kör bänkpress? För mig känns det mest i armarna när ja gkör,och bara lite i bröstet.
CSM101 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 08:04   #205
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av CSM101 Visa inlägg
Vart ska stäången "landa" när man kör bänkpress? För mig känns det mest i armarna när ja gkör,och bara lite i bröstet.
Världsmästaren i bänkpress sa vid något tillfälle att "bänkpress är en tricepsövning" så då gör du väl rätt då. Fast egentligen ska det "ta" på hela kroppen, om man gör rätt enligt styrkelyft-stil.
Ju längre ner mot fötterna du har armbågarna, desto mer tar det på armarna. Ju längre upp mot huvudet, desto mer tar det på framsidan av axlarna. Hitta någonstans mitt imellan.
Landningsplatsen ligger normalt mellan brösten och mellangärdet, testa dig fram.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 08:34   #206
Fastback
Registered User
 
Fastbacks avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 028
Citat:
Ursprungligen postat av CSM101 Visa inlägg
Vart ska stäången "landa" när man kör bänkpress? För mig känns det mest i armarna när ja gkör,och bara lite i bröstet.
Strax under bröstvårtorna brukar vara bra!
Fastback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 12:40   #207
CSM101
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Världsmästaren i bänkpress sa vid något tillfälle att "bänkpress är en tricepsövning" så då gör du väl rätt då. Fast egentligen ska det "ta" på hela kroppen, om man gör rätt enligt styrkelyft-stil.
Ju längre ner mot fötterna du har armbågarna, desto mer tar det på armarna. Ju längre upp mot huvudet, desto mer tar det på framsidan av axlarna. Hitta någonstans mitt imellan.
Landningsplatsen ligger normalt mellan brösten och mellangärdet, testa dig fram.
Okej,tack för svar. =) Finns det något negativ/posetiv med brygga?
CSM101 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 12:48   #208
CSM101
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av Fastback Visa inlägg
Strax under bröstvårtorna brukar vara bra!
Tack,får testa ikväll =)
CSM101 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 13:17   #209
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av CSM101 Visa inlägg
Okej,tack för svar. =) Finns det något negativ/posetiv med brygga?
Det positiva ar att du formodligen kommer lyfta mer och minskar skaderisken.

Det negativa ar att tangentbordskrigande bodybuilders inte kommer tycka att du bankpressar pa riktigt.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 15:20   #210
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Så länge röven ligger på bänken ska du brygga. Lyfter röven blir det dips.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)