Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-17, 09:33   #3091
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Trist att läsa, känner med dig. Hur är kroppen idag då? Kan du ens gå?

Hur sugen var du på att dricka bärs när du kom hem igår?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 11:27   #3092
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Så känns väggen, och det är överdjävligt. Straffet man får för att ha gått på för hårt i början varar loppet ut i stort sett hur man än bär sig åt.

Citat:
Jag ligger mestadels sist i vår trio-klunga, fem-tio meter bakom närmaste polaren. Har ingen intention att cykla i deras tempo utan vill göra mitt eget lopp i en fart som jag är bekväm med. Vid ett tillfälle pikar ena polaren mig med "hörredu Macke, nu är det din tur att dra" och jag cyklar irriterat fram till täten.
Worst case scenario i många fall - låta de framför sätta takten, men ändå ligga så pass långt bak att man inte får nån hjälp med vinden. Och en och annan "surge" för att gasa ikapp bygger på mycket syra, varför framförvarande cyklist normalt ska släppa och falla in på rulle, istället för att bakomvarande gasar och lägger sig fram. Har man inte vindhjälp av medcyklister är det lika bra att släppa helt. Taskigt att begära draghjälp av någon som nätt och jämnt hänger med, och dessutom låta dig gasa för att komma fram istället för att falla in bakom dig.

Hur man än vrider och vänder på det så är det en jävla vilja och pannben att fortsätta och fullfölja när man mår på det viset. Riktigt starkt jobbat, och stort grattis!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 11:32   #3093
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Fy fan vad man känner igen sig när du skrev om smärtan och att det bara misär, misär, misär. Även det du skrev om att det är det värsta man har gjort mot sin kropp (och hjärna i träningssammanhang) och då är både du och jag vana vid att träna hårt. Stort grattis även om du inte är glad just nu. Jag tycker det är sjukt bra jobbat och du ska vara stolt över dig själv.

Vätternrundan är verkligen ett test på alla plan, speciellt om man som du och jag dyker upp oförberedd. 47 mil utspritt på jag vet inte hur många pass är inte att vara förberedd så du har krigat dig igenom detta på rent pannben. Riktigt bra jobbat och huvudsaken är att du tog dig i mål. Jag kan säga att du inte är den enda som dykit upp kaxig till Motala och tänker att man ska greja sub10 och sen rullar in 15 timmar senare och inte kan snurra pedalerna på lägsta växeln
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 12:47   #3094
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Jag har också kört en gång och har inga planer på att göra om det...

Kom i klunga till Jönköping och hade 40 i snitt dit. Sedan var det lång matkö och vi kom ifrån varandra så vi blev bara två i motvind och lätt regn hela västsidan upp till Askersund. Där kom det några att åka med till Motala och det var tur för då var både kropp och själ på väg ner i källaren.

Rullade in med en cykeltid precis under 10h.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 12:58   #3095
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Det är dessa berättelser som jag tänker på när jag cyklar omvägar till jobbet i 15cm snöslask under hela vintern. Jag vill vara bra förberedd den dagen jag står på startlinjen!

Din prestation är långt mycket mer imponerande än min. Jag behövde bara glida med då jag gjort "jobbet" innan.

Vet inte om du vill ha ett grattis till ett bra lopp så istället får du ett: Bra kämpat!! Galet starkt att inte bryta!
Tack tack! Har ökad respekt för er som kör snabbt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Att verkligen få tänja

på kroppens gränser, att vara nere i helvete och vända, är utan tvekan en upplevelse du kommer ha nytta av i framtiden. Det som inte dödar.

Idag är det en pyrrhusseger men i längden blir den viktig. Du visar prov på en enorm vilja. Imponerande!
Tack!


Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Grym du är. Sjukt impad!
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Haha, så helt jävla galet! Hög igenkänningsfaktor på känslan under tävlingen och vid målgång, fast från min första fjällultra på 11 mil. Hade ungefär samma tankegångar. Att bli omkörd av folk som man inte tror har sett en cykel förut påminner mig lite om mina tidigare försök att simma på triathlontävlingar. Hur mycket jag än tog i så kom det alltid någon fet gubbe eller gammal kärring och simmade förbi betydligt mer avkopplad i dubbelt så hög fart.

Otroligt att du lyckades trampa på trots smärta osv och bara grisade på utan att avbryta. Din rapport blev nog ett uppvaknande för mig. Har varit sjukt nära någon gång på att bara låna en rostig cykel och bara köra loppet för skojs skull, trots att jag aldrig cyklar annars och trots att när jag väl cyklar så får jag ont i röven efter 20 min.. när jag läser detta känns det klokt att jag avfärdat de tankarna.

Grymt krigat!
Tack. Ja, det tär sannerligen på självförtroendet när man är 27 år ung och ser sig själv som vältränad.

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Trist att läsa, känner med dig. Hur är kroppen idag då? Kan du ens gå?

Hur sugen var du på att dricka bärs när du kom hem igår?
Den är väl inte alltför jävlig. Lite stel och ganska kassa knän, typ. Röven hade jag mest problem med i början av loppet, knäna var återkommande under alla milen.

Jag var mest nedstämd, så inte sugen på det sättet. Hade dock varit trevligt att bryta av med det. Somnade vid 18-19-tiden och vaknade vid 04 inatt så blev inget av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Så känns väggen, och det är överdjävligt. Straffet man får för att ha gått på för hårt i början varar loppet ut i stort sett hur man än bär sig åt.



Worst case scenario i många fall - låta de framför sätta takten, men ändå ligga så pass långt bak att man inte får nån hjälp med vinden. Och en och annan "surge" för att gasa ikapp bygger på mycket syra, varför framförvarande cyklist normalt ska släppa och falla in på rulle, istället för att bakomvarande gasar och lägger sig fram. Har man inte vindhjälp av medcyklister är det lika bra att släppa helt. Taskigt att begära draghjälp av någon som nätt och jämnt hänger med, och dessutom låta dig gasa för att komma fram istället för att falla in bakom dig.

Hur man än vrider och vänder på det så är det en jävla vilja och pannben att fortsätta och fullfölja när man mår på det viset. Riktigt starkt jobbat, och stort grattis!
Tack. Jag vill dock tillstå att ett tidsmål runt 12 h på förhand inte var orealistiskt. Tre av mina polare hade tränat cykling lika lite som jag och tränar vanligtvis i vardagen betydligt mindre än mig. De körde in på 10,5, 11 och 12 timmar. Men det är något med mig som inte passar för vissa aktiviteter. Blev ju seg i benen skitsnabbt även när vi åkte skidor(där jag också fick rejäl pisk).

Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Fy fan vad man känner igen sig när du skrev om smärtan och att det bara misär, misär, misär. Även det du skrev om att det är det värsta man har gjort mot sin kropp (och hjärna i träningssammanhang) och då är både du och jag vana vid att träna hårt. Stort grattis även om du inte är glad just nu. Jag tycker det är sjukt bra jobbat och du ska vara stolt över dig själv.

Vätternrundan är verkligen ett test på alla plan, speciellt om man som du och jag dyker upp oförberedd. 47 mil utspritt på jag vet inte hur många pass är inte att vara förberedd så du har krigat dig igenom detta på rent pannben. Riktigt bra jobbat och huvudsaken är att du tog dig i mål. Jag kan säga att du inte är den enda som dykit upp kaxig till Motala och tänker att man ska greja sub10 och sen rullar in 15 timmar senare och inte kan snurra pedalerna på lägsta växeln
Tack. Du kan läsa svaret ovan för lite mer info. Får se det som lite mental träning, även om det blev väldigt dyr sådan i form av investerad tid och pengar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 13:03   #3096
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jag har också kört en gång och har inga planer på att göra om det...

Kom i klunga till Jönköping och hade 40 i snitt dit. Sedan var det lång matkö och vi kom ifrån varandra så vi blev bara två i motvind och lätt regn hela västsidan upp till Askersund. Där kom det några att åka med till Motala och det var tur för då var både kropp och själ på väg ner i källaren.

Rullade in med en cykeltid precis under 10h.
40 i snitt vid Jönköping är fan respekt. Ett par av backarna innan var ju inte att leka med. Låter inte som någon kul resa.

Idag ska jag ta hand om min lägenhet som har fått lida av all jävla träning. Tänkte även köra ett överkroppspass på gymmet för att komma tillbaka på banan och göra något som jag behärskar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 13:11   #3097
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
40 i snitt vid Jönköping är fan respekt. Ett par av backarna innan var ju inte att leka med.
Det var nästan 30 år sedan och bara 2 år efter att jag avslutat som triatlet så jag hade en del styrka i bagaget även om jag inte var tränad den säsongen.

Det du ska ta med dig är att du har tillräckligt starkt pannben för att klara allt du föresätter dig även om det inte är en dans på rosor. Den vetskapen är värd mer än några minuter hit eller dit på ett lopp.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 16:33   #3098
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Jag har alltid sagt att det är jobbigare att cykla på 14h än på 7. Det är sjukt imponerande att sitta i sadeln så länge. Cyklister säger ofta att man blir tung och slö i benen av löpning, det kanske stämmer. Sen hade du fått en betydligt lättare resa om du legat 30cm bakom dina polare istället för 5m. Det låter som dom drog nytta av draften och du tog hela vinden själv. Återigen : enormt bra jobbat! Tråkigt att ditt första intryck av cykling blev så negativt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 19:54   #3099
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Jag har alltid sagt att det är jobbigare att cykla på 14h än på 7. Det är sjukt imponerande att sitta i sadeln så länge. Cyklister säger ofta att man blir tung och slö i benen av löpning, det kanske stämmer. Sen hade du fått en betydligt lättare resa om du legat 30cm bakom dina polare istället för 5m. Det låter som dom drog nytta av draften och du tog hela vinden själv. Återigen : enormt bra jobbat! Tråkigt att ditt första intryck av cykling blev så negativt.
Yes, jag orkar inte analysera så mycket men det är något som inte stämmer med mina ben. Jag har ju blivit slut i benen/fått mjölksyra även vid lugna pass. Jag hade störst problem med ben som tog slut när vi tränade skidåkning inför Vasan. Något lurt är det.

Men tack!

17/4

Bänkpress
100x5 stopp
110x5 stopp
90x10
90x10
90x10

Militärpress/dips ss
40x8/6,5,6,5,5

Snedbänk/t.extensions kettlebell ss
55x8, 50x7, 50x7/12x6, 12x6, 12x4

Lekte lite med superset för första gången på ett bra tag. Satan vad andraövningen fick lida(körde lite micro-vila innan förstaövningen). Får korrigera vikterna/repsen om det blir en nästa gång.

Imorgon börjar jag på ny kula. Sista Korpen-matchen går av stapeln då så jag hinner nog bara med ett gympass. Därefter är det nöta, nöta och nöta. Nu ska löpningen få sig en skjuts. Tisdag blir det 10K i form av trailloppet i Stockholm med morsan. Under återstoden av veckan vill jag få in backträning, tempolöpning, långpass och kanske ett utfyllnadspass för att nå ett visst kilometerantal. 40 km känns som en jämn och bra siffra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 11:01   #3100
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Bra krigat! Låter som en härlig söndagstur.

Jag håller nog med dissector att det låter som att du fick helt fel inledning på loppet vilket satte käppar i hjulet resten av resan. Du hade kanske kunnat cykla lika fort som dina polare ifall du kört första 10 milen i lugnare fart.

Angående att du inte tycker du har cykelben så känner jag igen mig i det. Jag har i princip haft samma känsla också. Jag tror det delvis kan bero på att man är bra tränad i andra konditionsidrotter (typ löpning) men inte får nånting gratis på cykeln. Jag hade ju tur som fick min räcer stulen innan jag hann plåga mig alltför mycket, men jag skulle säga att det blir bättre och bättre ju mer man cyklar. I alla fall blev det så för mig, även fast jag nog aldrig cyklade längre än 6-7 mil eller så.

Nu får du ju se det positiva. Du köpte ju i alla fall inte cykeln, så nu behöver du ju inte plåga dig mer. Nu har du bara den där behagliga lilla fjällturen i alperna i höst att se fram emot.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 12:07   #3101
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Bra krigat! Låter som en härlig söndagstur.

Jag håller nog med dissector att det låter som att du fick helt fel inledning på loppet vilket satte käppar i hjulet resten av resan. Du hade kanske kunnat cykla lika fort som dina polare ifall du kört första 10 milen i lugnare fart.

Angående att du inte tycker du har cykelben så känner jag igen mig i det. Jag har i princip haft samma känsla också. Jag tror det delvis kan bero på att man är bra tränad i andra konditionsidrotter (typ löpning) men inte får nånting gratis på cykeln. Jag hade ju tur som fick min räcer stulen innan jag hann plåga mig alltför mycket, men jag skulle säga att det blir bättre och bättre ju mer man cyklar. I alla fall blev det så för mig, även fast jag nog aldrig cyklade längre än 6-7 mil eller så.

Nu får du ju se det positiva. Du köpte ju i alla fall inte cykeln, så nu behöver du ju inte plåga dig mer. Nu har du bara den där behagliga lilla fjällturen i alperna i höst att se fram emot.
Haha! Ja, jag kan inte säga emot er. Jag började säkert något för snabbt. Men jag tog liksom inte i, något som inte borde resultera i sega ben så tidigt. Cyklade i en takt som jag var bekväm med. Men men.

Löpning är bättre Den där fjällturen blir jobbig på ett annat sätt men jag kan säkert använda mardrömsminnena från Vättern som motivation under det loppet. Samma misär kommer jag garanterat inte att uppleva.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 12:13   #3102
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vätternrundan 2018
Låter som ett helvete redan efter 5 mil (ca två timmar in). Stört imponerande du fortsatte 12 timmar till och fullföljde!
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes, jag orkar inte analysera så mycket men det är något som inte stämmer med mina ben. Jag har ju blivit slut i benen/fått mjölksyra även vid lugna pass. Jag hade störst problem med ben som tog slut när vi tränade skidåkning inför Vasan. Något lurt är det.
När jag såg denna bilden var det första som slog mig: "Vad lågt han har sadeln". Hittar ingen specifik bild men bildgoogla: "Bike fit saddle height" och jämför deras bottentrampben-vinkel med ditt vänsterben. På instagrambilden ser det ut som du kan sätta ner ditt vänsterben i marken med hela foten (inklusive hälen). Känns som sitter lågt då.

Skulle också vilja veta hur långt fram du har klossarna på dina cykelskor.
Misstänker du kanske trampat med tårna, för klossarna suttit för långt fram på cykelskorna.

Benen kanske fått jobba fel. :P

Senast redigerad av 1x0 den 2018-06-18 klockan 12:16.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 12:23   #3103
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Låter som ett helvete redan efter 5 mil (ca två timmar in). Stört imponerande du fortsatte 12 timmar till och fullföljde!

När jag såg denna bilden var det första som slog mig: "Vad lågt han har sadeln". Hittar ingen specifik bild men bildgoogla: "Bike fit saddle height" och jämför deras bottentrampben-vinkel med ditt vänsterben. På instagrambilden ser det ut som du kan sätta ner ditt vänsterben i marken med hela foten (inklusive hälen). Känns som sitter lågt då.

Skulle också vilja veta hur långt fram du har klossarna på dina cykelskor.
Misstänker du kanske trampat med tårna, för klossarna suttit för långt fram på cykelskorna.

Benen kanske fått jobba fel. :P
Tack!

Angående sadeln så vet jag inte. Fick höra att man inte skulle kunna trampa ut benet till fullo, det gör jag heller inte med den sadelhöjden. Men absolut, den var säkert inte perfekt. Cykelskorna, hmm. Fästet satt förhållandevis mitt under skorna, något längre fram snarare än bak. Kanske att jag trampade lite med tårna nu när du säger det.

Jag orkar inte grotta ner mig mer i detta utan ser det som avklarat och överstökat. Fick något att berätta om åtminstone.

En bonus med det totala misslyckandet är att folk denna gång förstår min besvikelse. Jag har sluppit kommentarer som "men det är ju en bra tid" i.o.m. att jag var rätt tydlig med vad jag siktade på och att jag hamnade så långt ifrån detta. Har mest fått lite kommentarer om att jag ska vara stolt att jag krigade på, och det köper man ju.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 13:12   #3104
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Ja du ser ut att ha suttit för lågt med sadeln och onödigt högt med händerna. Håller med andra om att det är synd att dina intryck av cyklingen inte blivit det bästa. För det är faktiskt en ganska bra motionsform.
Och jag vill återigen nämna att det är verkligen starkt att genomföra det med de förutsättningarna och hur det utvecklade sig.

Nu ser vi istället fram emot att få läsa om hur du kommer slita upp för alla backar inför kommande utmaning!
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 15:51   #3105
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Min teori är att alploppet kommer bli en minst lika miserabel historia. Du får gärna motbevisa mig, men jag skulle tro du behöver sjukt mycket backträning på kort tid för att bli fit for fight och inte behöva "lida dig genom" det loppet. Men det är trots allt roligare att lida i ett löparspår än på en cykel.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)