Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-28, 19:32   #3601
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Vad har de gjort annorlunda än Sverige? Jag har dålig koll på vad de har gjort.
Men du kom undan snyggt där, nu behövde du inte svara på något annat jag skrev
Testat bättre, stängt ner restauranger, skolor, etc. Definitivt inga utegångsförbud. Så att tala om utegångsförbud är lite av en strawman då det egentligen inte behövs om man sköter övriga bitar bra. Vilka rättigheter som man är beredd att gå med på (och vad man är beredd att göra åt det) att staten tar ifrån en är i slutändan upp till var och en.

Du skriver om att det inte är en perfekt värld, det är ju just därför om man inte kan särskilja "äldrevård, befolkningskarantän och material / tester". Fallerar ena biten så måste de andra fungera bättre om man inte vill att dödsfallen skall skjuta i höjden.

Smittspridning har för övrigt visat sig vara en fungerande åtgärd i de länder som satsat stort. Dock gäller det att man får alla delar att fungera om man vill hålla nere smittan. Det går inte att bara prata om enskilda åtgärder.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 19:36   #3602
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Dödligheten överdrivs enligt Docent i docent i risk och säkerhet.



Ifrån: https://www.di.se/debatt/redovisning...-bakom-ljuset/

Konstig artikel. Data för överdödlighet april är för det första inte klar ännu och kommer att upprevideras. Sedan talar vi om "normal" influensa vs en sjukdom där i princip hela samhället går in för att förhindra den. Ytterligare har vi förhoppningsvis gjort någon form av framsteg inom sjukvården de senaste tjugo åren.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 20:23   #3603
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
"Antalet döda i covid-19 i Sverige är sannolikt högre än de 4.220 som nu har registrerats. Hittills finns ytterligare 1.000 dödsfall som inte ingår i statistiken utan utgör så kallad överdödlighet.

– En del av de 1.000 kommer att kunna härledas till covid-19. Men hur mycket högre antalet blir vet vi inte, säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog vid Folkhälsomyndigheten."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fl...i-statistiken/

Känns som räknandet är lite svajigt, en del säger det dött färre sedan säger andra det nog är fler
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 20:41   #3604
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Indata är svajigt, patienter kodas innan diagnos och ändras inte alltid efter ställd diagnos.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 21:04   #3605
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg

Konstig artikel. Data för överdödlighet april är för det första inte klar ännu och kommer att upprevideras. Sedan talar vi om "normal" influensa vs en sjukdom där i princip hela samhället går in för att förhindra den. Ytterligare har vi förhoppningsvis gjort någon form av framsteg inom sjukvården de senaste tjugo åren.
För det första 2009 är bara 11 år sedan, inte tjugo.

För det andra, registreringen av antal döda totalt sett för april är förvisso inte helt klar ännu. Men så här i slutet på Maj så pratar vi om enstaka individer som saknas. Inte tillräckligt många för att påverka statistiken nämnvärt.

Men jag ger dig rätt i att det inte går att jämföra Januari 2009 med April 2020 rakt av. Då Januari brukar vara Influensatider, medan det brukar vara lugnt i mycket lugnare i April. Cov-19 kommer ju som extra lök på laxen.

Dödssiffrorna för helåret kommer nog räddas lite av att vi hade en väldigt lugn influensasäsong för den vanliga säsongsinfluensan. Hade inte Cov-19 dykt upp så hade vi sannolikt sett fram emot ett rekordlågt år. Nu ser vi ut att hamna i på helårssiffror kring vad vi hade på 80-talet, när vi inte hade vaccin emot säsongsinfluensan att tillgå.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 21:12   #3606
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
För det andra, registreringen av antal döda totalt sett för april är förvisso inte helt klar ännu. Men så här i slutet på Maj så pratar vi om enstaka individer som saknas. Inte tillräckligt många för att påverka statistiken nämnvärt.
Jo, det brukar faktiskt komma revideringar ganska långt efter. Dessutom hade som sagt antalet döda i Corona varit mycket högre om vi inte hade vidtagit några åtgärder öht. Som helhet en mycket dålig artikel.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 21:33   #3607
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jo, det brukar faktiskt komma revideringar ganska långt efter.
I FoHM statistik, ja. Men inte i Socialstyrelsens dödsregister, där är reglerna att en avliden person skall vara registrerad inom 3 veckor. Det kan finnas viss eftersläpning på individer som dött utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Dessutom hade som sagt antalet döda i Corona varit mycket högre om vi inte hade vidtagit några åtgärder öht.
Helt korrekt!
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 22:09   #3608
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Ni kan nog kallt räkna med att det ljugs hejvilt om antalet döda och att den verkliga siffran är enormt mycket högre. Man kan i vanlig socialdemokratisk anda låtsas som att det inte är illa "Sverige har aldrig varit tryggare!" ifrågasätts detta så repeterar man med "Jag repeterar, Sverige har aldrig varit tryggare".

Bårhus rapporterar om att de håller på att få fullbelagt, människor uppmanas stanna hemma och dör antagligen hemma, forslas sedan när de hittas bort av olika aktörer som anser kanske något i stil med "att det är lite värre vanligt" men missar den större bilden. Inte ens långt efteråt kommer vi få vettiga siffror, utan det kommer revideras och trixas med statistik i stil med "Pelle dog inte av covid19, han dog av lungembolism 2 veckor efter att han haft covid19 så han räknar vi icke!"

Källa på det är att socialdemokratin brukar ljuga för oss. Att de helt plötsligt skulle bli transparenta och ärliga nu när de alltid ljugit innan skall man inte tro på.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 22:27   #3609
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ni kan nog kallt räkna med att det ljugs hejvilt om antalet döda och att den verkliga siffran är enormt mycket högre.
...
utan det kommer revideras och trixas med statistik i stil med "Pelle dog inte av covid19, han dog av lungembolism 2 veckor efter att han haft covid19 så han räknar vi icke!"
Nu räknar ju FoHM precis tvärtom. Så om man dör av sin cancer men råkar samtidigt ha Cov-19, så räknas man med i Cov-19 statistiken. Så även de individerna som dör MED snarare än AV Cov-19, räknas med i Cov-19 siffrorna.

I Socialstyrelsens statistik över Cov-19 döda räknas även de som dog med symtom som liknande Cov-19, men utan bekräftad diagnos. Så därför ligger de lite högre än FoHM (några enstaka procent högre om jag minns rätt).

Sedan räknas ALLA döda oavsett anledning av socialstyrelsen. Det är genom de siffrorna vi får ett hum om eventuell överdödlighet. Och Sveriges överdödlighet just nu matchar ganska väl våra Cov-19 siffror. Till skillnad ifrån andra länder där man ser 25% överdödlighet.

Att man skulle trixa storskaligt med siffror över antal döda ser jag som en ren foliehattsteori.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 05:36   #3610
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Sedan räknas ALLA döda oavsett anledning av socialstyrelsen. Det är genom de siffrorna vi får ett hum om eventuell överdödlighet. Och Sveriges överdödlighet just nu matchar ganska väl våra Cov-19 siffror. Till skillnad ifrån andra länder där man ser 25% överdödlighet.
Stämmer det där? Tidigare i pandemin var överdödligheten ca 10% i Sverige och det länkade ju alldeles nyss i tråden att det är en överdödlighet på ca 1000 i Sverige, vilket skulle motsvara ungefär 25%.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 06:25   #3611
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nu har jag inte sagt att det inte finns kritik. Jag ifrågasatte att använda en anställd som oberoende expert. Dessutom kan vi nog vara eniga om att artiklar som ifrågasätter är i stor minoritet? Det är en helt annan ton om Sverige i utländsk media.
Där håller jag inte med. Nu kan jag bara tala för DN då det är den jag läser dagligen. Initialt under pandemin var det kanske blygsamt med kritik mot FHM, men nu de senaste veckorna är det långt fler kritiska artiklar än stödjande.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 06:54   #3612
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg

Att man skulle trixa storskaligt med siffror över antal döda ser jag som en ren foliehattsteori.
Att hålla hårt i foliehatten och ha den stadigt på när man tänker är ett sundhetstecken i vår tid, i vårt samhälle.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 08:14   #3613
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
"Arbetsmiljöverket har upprepade gånger förnekat att man skulle ha backat inför påtryckningar om munskydden på äldreboendet Serafen.

I ett internt mejl försvaras dock myndighetens ändrade position – med att man vill undvika ”en svår debatt”. Mejlet har senare raderats. Nu vill kritiker se generaldirektören sparkad"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...l-som-raderats

Nog en del som behöver kollas över
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 08:29   #3614
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Sydkorea verkar fortsätta få fler fall igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 08:45   #3615
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Burksoppa Visa inlägg
Där håller jag inte med. Nu kan jag bara tala för DN då det är den jag läser dagligen. Initialt under pandemin var det kanske blygsamt med kritik mot FHM, men nu de senaste veckorna är det långt fler kritiska artiklar än stödjande.
Det var i det initiala läget som det var kritiskt. Men visst, bättre sent än aldrig.

Jag väntar med spänning på kritiska livesända intervjuer med statsministern, samt journalister som kraftigt ifrågasätter på de dagliga presskonferenserna.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)