Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-19, 14:23   #1
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Att inte kompensera extra kaloriförbrukning.

Finns det något negativ effekt, bortsett från hunger och eventuell trötthet med att inte kompensera för de kalorier man har förbrukat vid exempelvis cardio eller styrketräning?

Ex för förklaring:
För att behålla min vikt +-0 så ska jag ligga på 2500 kcal per dag.
För att gå ner i vikt (0,5kg/v) så ska jag ligga på 2000 kcal per dag.

Så om jag kör cardio och förbränner 500 kcal så kan jag då äta 2500 kcal för att fortfarande få samma viktnedgång (0,5kg/v) som vid en vilodag eftersom jag kompenserar förbränningen jag fick vid cardion.

Men om jag då istället väljer att äta som vid en vanlig vilodag (dvs 2000kcal per dag) fast jag förbränt 500 kcal via cardio.
Det medför ju att jag har 1000 kcal underskott just den dagen.


Känner personligen att det är hanterbart att inte kompensera alls eller bråkdelen av förbränningen.
Men vill ju inte att det eventuellt kan begränsa muskeltillväxten eller medföra muskelnedbrytning.


Tillägg; jag får i mig snabba kolhydrater samt BCAA direkt efter cardion.
Och inom rimlig tid en proteinshake efteråt också.


Äter:
2 g protein per kg kroppsvikt.
0.5-1 g protein per kg kroppsvikt.
Resten kolhydrater.


Tacksam för svar!
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 17:07   #2
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Du kan ju aldrig veta helt säkert hur mkt du förbränner en dag
Så bätte att inte kompensera
Det finns massa sätt för kroppen att spara energi på när deb ligger på underskott
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 18:30   #3
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Du kan ju aldrig veta helt säkert hur mkt du förbränner en dag
Så bätte att inte kompensera
Det finns massa sätt för kroppen att spara energi på när deb ligger på underskott

Nä det är förvisso sant, men å andra sidan så använder jag lägre aktivitetsfaktor (1,2) vid energibehovsuträkningen.

Bör därmed redan ligga i underkant känns det som?
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 19:38   #4
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Hur det påverkar träningsresultaten kommer sannolikt styras mer av andra faktorer. Hur du sköter träning, återhämtning, makronutrienter m.m. kommer ha långt större betydelse än några hundra kalorier hit eller dit. Sen beror det även lite på i vilken form du är, ju mer kroppsfett man har, desto större underskott kan man köra. Är du inte väldigt rippad sen innan kan du med gott samvete köra det större underskottet för snabbare resultat om det nu är det du vill. Alternativet annars är ju att skjuta till dom där extra kalorierna genom kolhydrater för att fylla på glykogen och kunna prestera bättre på nästa pass. Båda är vettiga alternativ, det handlar om vad du själv föredrar.

Ett annat tips är att skippa BCAA, det är rakt av negativt för både träningsresultat och hälsa. Personligen hade jag även kört högre proteinintag, under deff kan man ha nytta av ända upp till dryga 3 g/kg.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-05-19 klockan 19:40.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 21:31   #5
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Hur det påverkar träningsresultaten kommer sannolikt styras mer av andra faktorer. Hur du sköter träning, återhämtning, makronutrienter m.m. kommer ha långt större betydelse än några hundra kalorier hit eller dit. Sen beror det även lite på i vilken form du är, ju mer kroppsfett man har, desto större underskott kan man köra. Är du inte väldigt rippad sen innan kan du med gott samvete köra det större underskottet för snabbare resultat om det nu är det du vill. Alternativet annars är ju att skjuta till dom där extra kalorierna genom kolhydrater för att fylla på glykogen och kunna prestera bättre på nästa pass. Båda är vettiga alternativ, det handlar om vad du själv föredrar.

Ett annat tips är att skippa BCAA, det är rakt av negativt för både träningsresultat och hälsa. Personligen hade jag även kört högre proteinintag, under deff kan man ha nytta av ända upp till dryga 3 g/kg.

Väldigt bra svar, jag har bra buffert att gå på om man säger som så, så kör på att INTE kompensera för kaloriförbrukningen då.


Men hur kommer det sig att BCAA skulle vara dåligt? Lite tunt med info om varför.
Det är väl en av de bättre förespråkade kosttillskotten?
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 04:35   #6
koffein_beroende
Forever Alone
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 664
https://www.styrkelabbet.se/bcaa/

Bra text om BCAA.
koffein_beroende är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 18:29   #7
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av koffein_beroende Visa inlägg
Ja det var mycket informativ text, den var dock väldigt neutralt skrivet anser jag. Kunde läsa ut en hel del positivt och dessvärre en del negativ också.

Tror att jag pausar användandet av BCAA under deffen, och ser om det gör någon skillnad.

Tack för en bra länk!
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 19:26   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Jag skrev den neutralt medvetet och gick efter vad vetenskapliga bevis säger. Kosttillskottstillverkare tar de få positiva saker uäsom finns ur kontext och hävdar fördelar med BCAA som inte finns.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 16:27   #9
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag skrev den neutralt medvetet och gick efter vad vetenskapliga bevis säger. Kosttillskottstillverkare tar de få positiva saker uäsom finns ur kontext och hävdar fördelar med BCAA som inte finns.

Ok, men intressant att ha dig på tråden i ämnet då.

För hur kan BCAA som är 3 av de 9 essentiella aminosyrorna kunna vara negativt egentligen?

Är det för att de är processade det blir negativt, eller är det koncentrationen och mängden man får i sig genom kosttillskott kontra att man skulle få i sig det via kost?
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 18:25   #10
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av CNRD Visa inlägg
Ok, men intressant att ha dig på tråden i ämnet då.

För hur kan BCAA som är 3 av de 9 essentiella aminosyrorna kunna vara negativt egentligen?

Är det för att de är processade det blir negativt, eller är det koncentrationen och mängden man får i sig genom kosttillskott kontra att man skulle få i sig det via kost?

Japp handlar om koncentrationen och hur snabbt det tas upp, får själv ångest som fan av aminosyror, rätt överkänslig men vet fler med samma problem. Blir en "onaturlig" balans
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 18:30   #11
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Håller med om att du inte ska kompensera, känner du att deffen blir för hård kan du istället öka en aning i kalorier varje dag, jämnar ju ut sig ifall aktivitetsnivån är hyfsat jämn! Sen om du cyklar 3h utöver gymmet en dag så kan du ju såklart äta lite mer för återhämtningens skull.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)