Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-08, 09:09   #2806
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fordon jag behöver hjälp

Jag ska köpa en banhoj efter jag kraschat min gathoj på bana.

Jag lutar åt följande modeller

GSXR1000 från 07
Kawasaki zx10r från 14
R1 med crossplane motor
triumph 675
Gsxr750
Aprilia rsv1000r factory


Listan kommer mest bara på råd från andra, jag är nog ute efter en hoj som jag kan banta till så låg vikt som möjligt så billigt som möjligt och den skall vara billig att underhålla och laga. Pålitlighet är också en stark punkt i det hela.

Jag kommer enbart köra med den på mittsverigebanan och inget annat
Måste det vara 1000 cc ? Varför krascha du egentligen ? Jag har själv kört bana och framförall mekkat till en flerfaldig svensk mästare.

Kanske jag kan ge dig några bra råd
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 09:17   #2807
The Swedish Oak
Registered User
 
The Swedish Oaks avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fordon jag behöver hjälp

Jag ska köpa en banhoj efter jag kraschat min gathoj på bana.
Du har rätt nyligen tagit MC-kort om jag inte minns fel?

Skulle jag varit dig skulle jag väntat med en 180hk 1000cc sporthoj till senare och istället tittat på hojar som Ninja 250/300/400, CBR300, R3, KTM RC390. Det är motorcyklar som är billiga i inköp, inte dyra att underhålla och köpa delar till och generellt små, smidiga och lätta. Det finns rejsingserier både i europa och USA där man använder flera av hojarna jag nämner ovan, så krashkåpor och godis finns att tillgå på nätet.

Fördelen med en mindre hoj är att du kan fokusera på att nöta teknik och bli en bättre förare. Korrekt kurvtagning, gaskontroll, bromsteknik, rätt körställning osv. Du kommer inte heller komma upp i samma hastigheter vilket gör att det är mindre risk att du tappar kontroll eller om du skulle ramla inte gör det i samma farter som med en 1000cc hoj. Kolla här om du är osäker



Och här om du är tveksam till om det kan gå snabbt med en liten hoj:

The Swedish Oak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 09:33   #2808
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av The Swedish Oak Visa inlägg
Du har rätt nyligen tagit MC-kort om jag inte minns fel?

Skulle jag varit dig skulle jag väntat med en 180hk 1000cc sporthoj till senare och istället tittat på hojar som Ninja 250/300/400, CBR300, R3, KTM RC390. Det är motorcyklar som är billiga i inköp, inte dyra att underhålla och köpa delar till och generellt små, smidiga och lätta. Det finns rejsingserier både i europa och USA där man använder flera av hojarna jag nämner ovan, så krashkåpor och godis finns att tillgå på nätet.

Fördelen med en mindre hoj är att du kan fokusera på att nöta teknik och bli en bättre förare. Korrekt kurvtagning, gaskontroll, bromsteknik, rätt körställning osv. Du kommer inte heller komma upp i samma hastigheter vilket gör att det är mindre risk att du tappar kontroll eller om du skulle ramla inte gör det i samma farter som med en 1000cc hoj. Kolla här om du är osäker



Och här om du är tveksam till om det kan gå snabbt med en liten hoj:

mycket bra skrivit !

De flesta går för fort fram, därför går det ofta åt skogen. Bäst att börja med mindre, jag säger max 600 cc. Honda CBR 600 är den bästa. Kan gå bakåt i årsmodellerna och hålla bra tempo med dessa.

Billiga i drift, går sällan sönder !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 10:13   #2809
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fordon jag behöver hjälp

Jag ska köpa en banhoj efter jag kraschat min gathoj på bana.

Jag lutar åt följande modeller

GSXR1000 från 07
Kawasaki zx10r från 14
R1 med crossplane motor
triumph 675
Gsxr750
Aprilia rsv1000r factory


Listan kommer mest bara på råd från andra, jag är nog ute efter en hoj som jag kan banta till så låg vikt som möjligt så billigt som möjligt och den skall vara billig att underhålla och laga. Pålitlighet är också en stark punkt i det hela.

Jag kommer enbart köra med den på mittsverigebanan och inget annat
Oj, jag har missat den här tråden under ett tag nu.

En suzuki k7 har ju en grym motor för att vara så gammal. Kawas ninja är likadan mellan 11-15 och den är bra.
En R1:a skulle jag bara välja om det var från 2015 och framåt, men helst en 2017 då 15-16 ventilerna inte är direkt driftsäkra. Däremot är en R1:a från 15 och framåt en dröööm att köra på alla sätt och vis.

Ju mindre kubik desto bättre så om du kan tänka dig en 750 så är den riktigt bra. Annars bör du snegla på 600cc för en roligare och säkrare upplevelse.
Aprilias hoj är lättkörd.. men om du vill ha en 1000cc kanske du även bör kolla på BMW S1000RR från 2010 och framåt. En stor uppgradering gjordes 2014.

Men jag skulle oavsett dina val, ha valt en R6:a från 2008 och framåt. 08-16 är samma modell och det finns enormt mycket billiga reservdelar till just den hojen om man ska köra bana med den. R6:an är den mest populära 600cc i Sverige.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 14:25   #2810
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Måste det vara 1000 cc ? Varför krascha du egentligen ? Jag har själv kört bana och framförall mekkat till en flerfaldig svensk mästare.

Kanske jag kan ge dig några bra råd
Jag kommer antagligen bli bäst på en triumph 675r med min kroppshydda.
Men jag ska ha den ihop med en annan person och vi är båda två typmänniskan som måste ha mer än vi klarar av.

Jag kraschade för att jag inte kan köra, korsade Chikanen med en highsider som slog ned på andra sidan sandfållan.

Jag är inte ute efter något annat än att känna att jag lever och det ska vara så problemfritt ägande som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av The Swedish Oak Visa inlägg
Du har rätt nyligen tagit MC-kort om jag inte minns fel?

Skulle jag varit dig skulle jag väntat med en 180hk 1000cc sporthoj till senare och istället tittat på hojar som Ninja 250/300/400, CBR300, R3, KTM RC390. Det är motorcyklar som är billiga i inköp, inte dyra att underhålla och köpa delar till och generellt små, smidiga och lätta. Det finns rejsingserier både i europa och USA där man använder flera av hojarna jag nämner ovan, så krashkåpor och godis finns att tillgå på nätet.

Fördelen med en mindre hoj är att du kan fokusera på att nöta teknik och bli en bättre förare. Korrekt kurvtagning, gaskontroll, bromsteknik, rätt körställning osv. Du kommer inte heller komma upp i samma hastigheter vilket gör att det är mindre risk att du tappar kontroll eller om du skulle ramla inte gör det i samma farter som med en 1000cc hoj. Kolla här om du är osäker



Och här om du är tveksam till om det kan gå snabbt med en liten hoj:



jag har kört literhoj i många år och många andra större hojar i många år. Se ovan, jag vet att jag kommer bli en bättre förare på en annan modell men det är inte det jag är ute efter.


Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Oj, jag har missat den här tråden under ett tag nu.

En suzuki k7 har ju en grym motor för att vara så gammal. Kawas ninja är likadan mellan 11-15 och den är bra.
En R1:a skulle jag bara välja om det var från 2015 och framåt, men helst en 2017 då 15-16 ventilerna inte är direkt driftsäkra. Däremot är en R1:a från 15 och framåt en dröööm att köra på alla sätt och vis.

Ju mindre kubik desto bättre så om du kan tänka dig en 750 så är den riktigt bra. Annars bör du snegla på 600cc för en roligare och säkrare upplevelse.
Aprilias hoj är lättkörd.. men om du vill ha en 1000cc kanske du även bör kolla på BMW S1000RR från 2010 och framåt. En stor uppgradering gjordes 2014.

Men jag skulle oavsett dina val, ha valt en R6:a från 2008 och framåt. 08-16 är samma modell och det finns enormt mycket billiga reservdelar till just den hojen om man ska köra bana med den. R6:an är den mest populära 600cc i Sverige.
Jag vet inte riktigt vart jag får bäst chassi och dämpare för pengen och jag förstår att både nya r1 och bmw s1000rr är väldigt fina motorcyklar men jag tror dom blir för dyr för vad vi är ute efter. Jag kollade på gsxr 750 men viktskillnaden mot gsxr1000 var inte så värst påtaglig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 15:00   #2811
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Det finns en stor fördel att köra en R3/RC390/400-kawa och det är att man relativt säkert kan gasa vid nedlägg utan att riskera hälsan. Det är snälla hojar som låter en utvecklas snabbt och hyfsat säkert.

Även om du har kört 1000cc på gata så betyder det egentligen noll och ingenting på bana. På gata har man aldrig haft maximalt nedlägg med slicks och sedan gasat så mycket man vågar (i slutändan tills bakhjulet tappar fäste). Som nybörjare och raceförare på medelnivå är det upplagt för en highsider. Även 600cc kan bita ifrån även om det är lugnare och man får fler millisekunder på sig att reagera.

Med det sagt så hatade jag varje sekund jag var på en raksträcka med en 600cc om det inte var tävling i en 600-klass. Det känns inte kul när alla bara försvinner på rakorna. Men utvecklingen som förare skenar iväg uppåt ju slöare en hoj är och man helt kan ägna sig åt att lära sig köra hoj på riktigt. Dessutom är det billigare

Det tog mig en hel säsong i Superbike innan jag började känna mig trygg med 200hk på bakhjulet. Jag tycker verkligen att 1000cc är så svårkört i förhållande till andra hojar.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 15:14   #2812
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Det finns en stor fördel att köra en R3/RC390/400-kawa och det är att man relativt säkert kan gasa vid nedlägg utan att riskera hälsan. Det är snälla hojar som låter en utvecklas snabbt och hyfsat säkert.

Även om du har kört 1000cc på gata så betyder det egentligen noll och ingenting på bana. På gata har man aldrig haft maximalt nedlägg med slicks och sedan gasat så mycket man vågar (i slutändan tills bakhjulet tappar fäste). Som nybörjare och raceförare på medelnivå är det upplagt för en highsider. Även 600cc kan bita ifrån även om det är lugnare och man får fler millisekunder på sig att reagera.

Med det sagt så hatade jag varje sekund jag var på en raksträcka med en 600cc om det inte var tävling i en 600-klass. Det känns inte kul när alla bara försvinner på rakorna. Men utvecklingen som förare skenar iväg uppåt ju slöare en hoj är och man helt kan ägna sig åt att lära sig köra hoj på riktigt. Dessutom är det billigare

Det tog mig en hel säsong i Superbike innan jag började känna mig trygg med 200hk på bakhjulet. Jag tycker verkligen att 1000cc är så svårkört i förhållande till andra hojar.
Eftersom det är lite kostnader i det hela, hur skulle du se på att effektbegränsa en k7 1000 till en början? Så behöver jag inte kitta om en annan hoj och hålla på byta.

Jag kommer inte tävla utan körningen är rekreationssyfte eftersom skillnaderna mot en 750 var så små.

Jag ska köra en bana som inte är särskilt snabb iof
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 15:41   #2813
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Eftersom det är lite kostnader i det hela, hur skulle du se på att effektbegränsa en k7 1000 till en början? Så behöver jag inte kitta om en annan hoj och hålla på byta.

Jag kommer inte tävla utan körningen är rekreationssyfte eftersom skillnaderna mot en 750 var så små.

Jag ska köra en bana som inte är särskilt snabb iof
Jag vet inte riktigt hur man skulle effektbegränsa en tusen på ett bra sätt. Känner du att du inte måste gasa för kung och fosterland så har du kommit långt. Det är ju inte maxeffekt förrän gasrullen tar emot stoppet. Jag tror hur som helst att det största hindret att klara av är ens ego. Så fort man har tagit sig upp till en ny nivå så blir den basic inför nästa pass och man tar och pushar gränsen ytterligare. Man gasar tidigare och hårdare tills gränsen passeras. Notera nu att jag utgår från mig själv bara. Det krävs dock inte många hästar för att spinna loss ett bakdäck i kraftigt nedlägg och därför kan en literhoj vara problematisk.

Känner du inget behov av att vara snabbare på banan än du tidigare var så ska det väl vara lugnt. typ. Det är inga dödsmaskiner som slänger av en bara man tittar på den. Men tusen är alltid svårkörd om man vill pusha gränser.

Ska du bara ha kul så använd din befintliga hoj och njut. Nya fräscha däck , nyservad/renoverad fjädring och välskött hoj kommer man väldigt långt på.

En bana är alltid 100% snabb och det är lika lätt att dra på sig en highsider på en gokartbana som på Anderstorp
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 17:35   #2814
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Jag vet inte riktigt hur man skulle effektbegränsa en tusen på ett bra sätt. Känner du att du inte måste gasa för kung och fosterland så har du kommit långt. Det är ju inte maxeffekt förrän gasrullen tar emot stoppet. Jag tror hur som helst att det största hindret att klara av är ens ego. Så fort man har tagit sig upp till en ny nivå så blir den basic inför nästa pass och man tar och pushar gränsen ytterligare. Man gasar tidigare och hårdare tills gränsen passeras. Notera nu att jag utgår från mig själv bara. Det krävs dock inte många hästar för att spinna loss ett bakdäck i kraftigt nedlägg och därför kan en literhoj vara problematisk.

Känner du inget behov av att vara snabbare på banan än du tidigare var så ska det väl vara lugnt. typ. Det är inga dödsmaskiner som slänger av en bara man tittar på den. Men tusen är alltid svårkörd om man vill pusha gränser.

Ska du bara ha kul så använd din befintliga hoj och njut. Nya fräscha däck , nyservad/renoverad fjädring och välskött hoj kommer man väldigt långt på.

En bana är alltid 100% snabb och det är lika lätt att dra på sig en highsider på en gokartbana som på Anderstorp
Jag har till och med funderat på en motard men då kommer jag inte ha lika många kördagar

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 23:09   #2815
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Är inne på att skaffa en ny mc- Lutar mot en ktm 690 enduro/sm (ej R-versionen). Har en polare som äger en likadan, har läst en del trådar om dessa maskiner (lc4:orna), men är här någon som kan ge mer personlig feedback ang. deras hållbarhet?
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 23:20   #2816
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366

Min sötnos k6
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 18:26   #2817
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg

Min sötnos k6
Fin gixi <3
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 08:27   #2818
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Söker med ljus och lykta efter en klotad eller redan banpreppad k7 och uppåt, alternativt en S1000, Yamaha crossplane, eller zx10r

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 17:17   #2819
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Bump! Snart sommar!

Funderar på sälja min Sv1000 och zx10r och köpa en aprilia touno v4 factory.

Frågan är hur mycket man kommer våga köra på banträningarna

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 08:12   #2820
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
I går kväll blev jag för första gången ägare till en motorcykel. En Honda VFR750 rc36 från 1995.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)