Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-12, 09:28   #7546
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Moe Lestor Visa inlägg
Allt kroppen gör har inte en mening, men man nyser nog för att det retar någon nerv.
http://illvet.se/fraga-oss/borjar-al...-ser-mot-solen

Verkar ju inte som att man vet exakt varför men verkar intressant.



Jag har försökt läsa rätt mycket om blått ljus och sömn, men jag hittar både artiklar om att blåttljus försämrar sömn och vissa verkar avguda det för att få så bra sömn som möjligt. Någon som vet mer om detta? Har en sovalkov i min etta och funderar starkt på att försöka trycka in några sköna blåa lampor om det hade kunnat förbättra min sömn.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 09:39   #7547
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
http://illvet.se/fraga-oss/borjar-al...-ser-mot-solen

Verkar ju inte som att man vet exakt varför men verkar intressant.



Jag har försökt läsa rätt mycket om blått ljus och sömn, men jag hittar både artiklar om att blåttljus försämrar sömn och vissa verkar avguda det för att få så bra sömn som möjligt. Någon som vet mer om detta? Har en sovalkov i min etta och funderar starkt på att försöka trycka in några sköna blåa lampor om det hade kunnat förbättra min sömn.
Såg något program om att blått ljus ger tvärtom effekt?

På morgonen så lät man en person utsättas för blått ljus under frukosten och detta sänkte melatoninnivån avsevärt. Resultatet blev att personen blev piggare på morgonen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 09:48   #7548
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Röda lampor upplever jag förbättrar sömnen.
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 10:45   #7549
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Såg något program om att blått ljus ger tvärtom effekt?

På morgonen så lät man en person utsättas för blått ljus under frukosten och detta sänkte melatoninnivån avsevärt. Resultatet blev att personen blev piggare på morgonen.
Hur menar du tvärtom effekt? Jag vill ju vakna piggare men du kanske mena att man ska isåfall ha det när man är vaken och inte när man sover?:p

Man kanske ska köra blått neonljus i hela lägenheten 24/7! Never sleep again!
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 11:03   #7550
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Hur menar du tvärtom effekt? Jag vill ju vakna piggare men du kanske mena att man ska isåfall ha det när man är vaken och inte när man sover?:p

Man kanske ska köra blått neonljus i hela lägenheten 24/7! Never sleep again!
alltså att du inte ska ha det när du sover, men på morgonen när du vaknar så sätter du på massa blått ljus

Typ att melatoninnivån är rätt hög när du sover, för det gör dig trött. När du vaknar så sjunker den nivån och du bli piggare, blått ljus skyndar på minskningen av melatonin
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 13:43   #7551
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
alltså att du inte ska ha det när du sover, men på morgonen när du vaknar så sätter du på massa blått ljus

Typ att melatoninnivån är rätt hög när du sover, för det gör dig trött. När du vaknar så sjunker den nivån och du bli piggare, blått ljus skyndar på minskningen av melatonin
Ok, då är det alltså dimmer med blåttljus som ska sättas på kanske 15min innan man vaknar? Låter opti! Skulle va kul att testa faktiskt.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 14:01   #7552
Mago
pot of tea? (_)IO
 
Magos avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund/Karlshamn
Inlägg: 2 451
Varför har man som regel i tvättstugor att man ska ta bort luddet från filtret efter sig? Följs inte detta så blir folk skogstokiga då de först måste plocka bort efter någon annan och sedan plocka bort sitt eget.
Vore det inte smartare att man hade som regel att alla tog bort luddet från personen som var där före, så riskerar man inte att behöva göra det två gånger?
__________________
Ströva fritt
Mago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 14:08   #7553
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Mago Visa inlägg
Vore det inte smartare att man hade som regel att alla tog bort luddet från personen som var där före, så riskerar man inte att behöva göra det två gånger?
Varför ska du behöva plocka bort nån annans skit?

Om alla tog bort det ludd de har åstadkommit så är det ju inget problem.




Tänk om personen innan dig har en hund som fäller massor och hela torktumlaren är full med päls. Ska denna person bara lämna detta till dig?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 14:12   #7554
Mago
pot of tea? (_)IO
 
Magos avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund/Karlshamn
Inlägg: 2 451
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Varför ska du behöva plocka bort nån annans skit?

Om alla tog bort det ludd de har åstadkommit så är det ju inget problem.




Tänk om personen innan dig har en hund som fäller massor och hela torktumlaren är full med päls. Ska denna person bara lämna detta till dig?
Tänkte att det kanske inte var så stor skillnad mellan skit och skit.

Aldrig varit med om att det blivit en massa skit kvar i torktumlaren, men är det så så kan det ju bli lite jobbigt.
__________________
Ströva fritt
Mago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 15:14   #7555
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Återigen problem med dessa företag och man känner sig minst i hela världen.
TV/Radiotjänst ringde mig igår, med dolt nummer. (får de ens ringa med dolt nummer?)

En kärring som säger att jag ska betala tv/radioavgift varpå jag frågar varför. Hon säger att det är för jag har ett digitaltv-abb. Jag sa att min tv gått sönder så använder inte boxen, den ligger i en låda i lägenheten. Då sade hon att jag var tvungen betala ändå. Då ifrågasatte jag det givetvis, men hon var tydlig, jag har en mottagare och ska betala. Då sade jag att jag skulle lägga den på vinden. Men hon sa att det spela ingen roll, jag ska betala ändå och hon tänkte minsann skriva upp mig, vilket hon gjorde. Jag blev givetvis irriterad och frågade vad hon sysslade med, sen bad jag om mailadress till kundtjänst men fick inte det, för den kunde jag leta reda på själv tyckte hon.
Varpå jag blev lite irriterad på det, sen när hon frågade tyket då vad mer jag ville ha hjälp med så bad jag henne köpa mjölk till mig, då blev hon irriterad och lade på. Fick gå in och skicka mail till kundtjänst om att boxen står på vinden. Dock inte fått svar. Får de ens göra så?? Ta betalt när jag säger jag inte har en tv och att jag ska lägga upp digitalboxen som ligger i en låda på vinden?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 15:24   #7556
Spinkot
Smalfet
 
Spinkots avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 828
Jag tror hon har rätt att göra så, har du någon form av skärm (inte ens säker på att det behövs) och en mottagare så vill de att man ska betala avgiften
Spinkot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 15:31   #7557
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Har du en digital-tv-mottagare (äger en, oavsett om du använder den) så ska du betala.

Det finns säkert en radiotjänsttråd du kan leta upp.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 15:32   #7558
Pansartax
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 1 048
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Varför ska du behöva plocka bort nån annans skit?
Den här frågan ställde jag mig själv flertalet gånger under min värnplikt, fick aldrig något bra svar.
Pansartax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 15:45   #7559
prOtotype
Wants brinner!
 
prOtotypes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 480
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Återigen problem med dessa företag och man känner sig minst i hela världen.
TV/Radiotjänst ringde mig igår, med dolt nummer. (får de ens ringa med dolt nummer?)

En kärring som säger att jag ska betala tv/radioavgift varpå jag frågar varför. Hon säger att det är för jag har ett digitaltv-abb. Jag sa att min tv gått sönder så använder inte boxen, den ligger i en låda i lägenheten. Då sade hon att jag var tvungen betala ändå. Då ifrågasatte jag det givetvis, men hon var tydlig, jag har en mottagare och ska betala. Då sade jag att jag skulle lägga den på vinden. Men hon sa att det spela ingen roll, jag ska betala ändå och hon tänkte minsann skriva upp mig, vilket hon gjorde. Jag blev givetvis irriterad och frågade vad hon sysslade med, sen bad jag om mailadress till kundtjänst men fick inte det, för den kunde jag leta reda på själv tyckte hon.
Varpå jag blev lite irriterad på det, sen när hon frågade tyket då vad mer jag ville ha hjälp med så bad jag henne köpa mjölk till mig, då blev hon irriterad och lade på. Fick gå in och skicka mail till kundtjänst om att boxen står på vinden. Dock inte fått svar. Får de ens göra så?? Ta betalt när jag säger jag inte har en tv och att jag ska lägga upp digitalboxen som ligger i en låda på vinden?
Rent teoretisk kommer du inte undan så länge du har internet osv heller.
Skriv ett mail där du informerar att du avlägsnat alla typer av radio, internet och tvmottagare från din ägo.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 16:00   #7560
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Rent teoretisk kommer du inte undan så länge du har internet osv heller.
Skriv ett mail där du informerar att du avlägsnat alla typer av radio, internet och tvmottagare från din ägo.
Nej dom har inget krav på att du ska betala tv avgift om du har internet. Inte än iaf. Vad jag vet är det väl TV(ej datorskärm) och diverse mottagare eller om dom kan bevisa att du har något abonnemang av nå slag.

Senast redigerad av Snobbe den 2011-09-12 klockan 16:01.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)