Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-01, 10:47   #3991
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Kan delge lite mål med min backträning:

- Springa samma långbackepass två ggr/vecka fram tills dess att snön har lämnat Yxbacken, då byter jag ett av långbackepassen mot ett slalombacke-pass. Jag går igång på att i slutet av träningsperioden inför Laugavegur kunna säga att jag har gjort X så många gånger i rad utan avbrott.

- Utföra en "kröning" av mig själv som backlöpare någon gång innan Laugagevur. Min tanke är då sex vändor upp och ned. Det skulle då bli strax över 25 km och totalt närmare 1700 höjdmeter där ~13 km blir i sju % lutning uppför och ~13 km blir utför.

För att genomföra kröningen behöver jag känna att mitt vanliga pass(två ggr uppför och nedför) är väldigt lätt, helst helt utan ansträngning. Då går tre vändor ganska lätt och då är man halvvägs

Sen har jag lite diffusa mål, typ ett visst tempo/viss tid uppför. Min kompis har gjort ett Strava-segment för långbacken. 6:00-tempo ligger väl närmast till hands. Det är inget jag kommer att träna specifikt för utan mer något man tar sig an en bra dag när man får feeling.

Just nu går backen oerhört segt då jag aldrig är helt återställd i benen. Vännerna jag springer den med presterar bättre. Det ska bli SÅ roligt den dagen som man trots denna seghet tar sig uppför utan syra i benen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 11:51   #3992
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag undrar om man någonsin kommer till den punkt där det inte är syra i benen. Snarare kommer det kanske vara så att mentala inställningen blir mer motiverad, då man vet att syran kommer slussas bort innan du ens hinner springa nedför igen. Har haft lite av den känslan i Hammarbybacken.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 11:58   #3993
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag undrar om man någonsin kommer till den punkt där det inte är syra i benen. Snarare kommer det kanske vara så att mentala inställningen blir mer motiverad, då man vet att syran kommer slussas bort innan du ens hinner springa nedför igen. Har haft lite av den känslan i Hammarbybacken.
Det är jag övertygad om att man gör. Mitt första pass var ju i princip utan syra. Sen kan man väl alltid få den att uppstå genom att öka tempot men om jag kör samma fisjogg som jag gör nu om ett par månader så hoppas jag verkligen att det går lätt
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 14:05   #3994
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Kul målsättningar som du hittar på. Tydliga och roliga. Förstår att du blir taggad av dom. Bergsget 2019 då!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 14:17   #3995
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kul målsättningar som du hittar på. Tydliga och roliga. Förstår att du blir taggad av dom. Bergsget 2019 då!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Till viss del, att nöta backen kontinuerligt kanske inte är det sexigaste av mål Men jag gillar hjärndöda saker, gillar ju mig själv liksom! 2019 ska jag gå från att suga på backar till att bli Svensson-mässigt bra på dom
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 22:29   #3996
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
1/2

Löpning
8,0 km, 5:15-tempo

- Vissa känningar i knät mot slutet
- Insåg några km in att 8,5+8,5 inte är 19 och att jag med åtta km skulle nå totalt 25 och inte 27 km denna vecka
+ Gav mig ut 21:45 trots osugen
+ Rätt tydlig skillnad mot för ett par veckor sedan när alla ströpass gick tungt och långsamt

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 22:30   #3997
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
1/2

Löpning
8,0 km, 5:15-tempo

- Vissa känningar i knät mot slutet
- Insåg några km in att 8,5+8,5 inte är 19 och att jag med åtta km skulle nå totalt 25 och inte 27 km denna vecka
+ Gav mig ut 21:45 trots osugen
+ Rätt tydlig skillnad mot för ett par veckor sedan när alla ströpass gick tungt och långsamt

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Galning!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 22:32   #3998
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Galning!
Lite stolt är man!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 12:10   #3999
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
2/2

Militärpress
80x2
80x2
80x1

Marklyft
200x4

Rehab

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 03:03   #4000
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kan delge lite mål med min backträning:

- Springa samma långbackepass två ggr/vecka fram tills dess att snön har lämnat Yxbacken, då byter jag ett av långbackepassen mot ett slalombacke-pass. Jag går igång på att i slutet av träningsperioden inför Laugavegur kunna säga att jag har gjort X så många gånger i rad utan avbrott.

- Utföra en "kröning" av mig själv som backlöpare någon gång innan Laugagevur. Min tanke är då sex vändor upp och ned. Det skulle då bli strax över 25 km och totalt närmare 1700 höjdmeter där ~13 km blir i sju % lutning uppför och ~13 km blir utför.

För att genomföra kröningen behöver jag känna att mitt vanliga pass(två ggr uppför och nedför) är väldigt lätt, helst helt utan ansträngning. Då går tre vändor ganska lätt och då är man halvvägs

Sen har jag lite diffusa mål, typ ett visst tempo/viss tid uppför. Min kompis har gjort ett Strava-segment för långbacken. 6:00-tempo ligger väl närmast till hands. Det är inget jag kommer att träna specifikt för utan mer något man tar sig an en bra dag när man får feeling.

Just nu går backen oerhört segt då jag aldrig är helt återställd i benen. Vännerna jag springer den med presterar bättre. Det ska bli SÅ roligt den dagen som man trots denna seghet tar sig uppför utan syra i benen.
Låter kanon!

Sex vändor låter som en bra kröningscermoni. Det skulle bli 2,5h ifall två vändor tar 50min, vilkt det gjorde i din post häromveckan. Men om du fått upp din aeroba uthållighet till att tåla långpass på 2-3 timmar och du vant dig med backlöpningen såpass att du hinner återhämta dig fullt under joggen ner så kanske det inte är så orimligt. En av mina jobbigaste terrängslingor är på 20km och inleds med 1-1,5km med 10-12% lutning, sedan är det två liknande sådana långa backar till på den slingan. Dessutom ett helt gäng kortare (men jobbiga) backar. Definitivt inte 1700m stigning i alla fall. När jag är i såpass form att det är möjligt att springa den slingan som ett hyfsat lugnt långpass så brukar jag anse att jag har rätt bra "bergsben". Så grejar du din kröning så lär du vara i riktigt fin form för att springa uppför.

Största grejen tycker jag är då man fått igång benen såpass att löpningen uppför inte enbart känns som en process då man måste korta ner steglängden och vara supernoga med att inte flåsa för hårt så man kör slut på sig i förtid och det mest känns som att man kryper uppför. Efter ett tag känns det faktiskt som att man kan öka tempot lite utan att man riskerar att gå in i väggen inom en kvart. Och att det faktiskt känns som att man springer uppför.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-02-04 klockan 03:09.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 08:52   #4001
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter kanon!

Sex vändor låter som en bra kröningscermoni. Det skulle bli 2,5h ifall två vändor tar 50min, vilkt det gjorde i din post häromveckan. Men om du fått upp din aeroba uthållighet till att tåla långpass på 2-3 timmar och du vant dig med backlöpningen såpass att du hinner återhämta dig fullt under joggen ner så kanske det inte är så orimligt.

Största grejen tycker jag är då man fått igång benen såpass att löpningen uppför inte enbart känns som en process då man måste korta ner steglängden och vara supernoga med att inte flåsa för hårt så man kör slut på sig i förtid och det mest känns som att man kryper uppför. Efter ett tag känns det faktiskt som att man kan öka tempot lite utan att man riskerar att gå in i väggen inom en kvart. Och att det faktiskt känns som att man springer uppför.
Låter vettigt! Vi får se hur det går om cirkus fyra-fem månader

Liten update:

Rehab
Vindarna vände under f.g. vecka, helt plötsligt kände jag motivation när jag genomförde övningarna. Ska bara fortsätta på samma vis denna vecka. Egentligen skulle jag behöva sätta mig ned en timme eller två och förkovra mig i hur allting runt om knät hänger ihop men jag ska vara realistisk och inte lova detta

Löpning
Blev bara 25 km f.g. vecka, något som i efterhand kanske var vettigt i.o.m. att jag till och från har känt av knät igen. Denna vecka får det återigen bli 30K innan vi nästa vecka börjar springa milen igen och ökar volymen lite till. Ikväll ska jag testa min nya pannlampa - Petzl Nao+.

Styrka
Vi har gått ifrån plan A till plan B och nu slutligen till plan C. Denna plan innebär att jag mot slutet av veckan går för 87,5 kg och hoppar över 85x2x2 passet. Satsar på ett lucky shot helt enkelt. Efter det så ger jag upp jakten på kilon i den övningen. Därefter så lär jag fortsätta att pressa mycket över huvudet då jag tycker att det är kul men jag kanske ändrar fokuset till bänkpress. Har tidigare nämnt att jag är sugen på Smolov JR. Problemet är dock att om jag ska bänka seriöst så bör jag göra det på gymmet i Vrinnevi som ligger 30 min promenad bort. Smolov JR är fyra pass/vecka, något som jag på sin höjd kan modifiera till tre pass. Då ska jag alltså till det gymmet så pass ofta, det känns lite segt. Samtidigt så orkar jag inte träna helt planlöst kommande månad.

I böjen och marken är det ännu diffusare. Böjen är jag lite rädd för då den belastar knät. Marken har jag länge nött teknik i utan någon egentlig plan. Vi får se hur jag gör där men det börjar bli dags att göra något strukturerat och inte bara ta det pass för pass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 18:33   #4002
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
4/2

Löpning, långbacke
4,9 km, 7:05-tempo

Blev tvungna att avbryta. Halva sträckan bestod av 20 cm nysnö, halvt omöjligt och helt frustrerande att springa i. Lär vara samma sak på torsdag men försöker väl då också.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 04:26   #4003
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Rehab
Vindarna vände under f.g. vecka, helt plötsligt kände jag motivation när jag genomförde övningarna. Ska bara fortsätta på samma vis denna vecka. Egentligen skulle jag behöva sätta mig ned en timme eller två och förkovra mig i hur allting runt om knät hänger ihop men jag ska vara realistisk och inte lova detta


I böjen och marken är det ännu diffusare. Böjen är jag lite rädd för då den belastar knät. Marken har jag länge nött teknik i utan någon egentlig plan. Vi får se hur jag gör där men det börjar bli dags att göra något strukturerat och inte bara ta det pass för pass.
Angående ITBS så är det nog både rätt så komplext och enkelt på samma gång. Komplext så till vida att jag inte tror man har helt klart för sig exakt vad det är som orsakar detta problem. Enkelt så till vida att det är smärta på utsidan av knät som uppkommer pga att senan ligger och skaver mot en slemsäck, och att det ska vara rätt enkelt att rehaba och bli bra i knät mha de beprövade metoderna.

Angående knäböj och ITBS så tror jag att en av differentieringarna mellan ITBS och PFPS är att man inte får smärta i knät av knäböj ifall det är ITBS man lider av. Så ifall du har ITBS så borde detta inte leda till knäont då du böjer.

Så kanske är det inte helt säkert att det är ITBS du har. Eller så kanske det är en blandning av flera olika grejer.

Kom dock ihåg att jag faktiskt inte vet vad jag pratar om. Jag har haft en hel del skador och läst på en del om dessa. Men löparknä har jag aldrig haft och har inte läst jättemycket. Dessutom är jag inte sjukgymnast eller nåt liknande heller...

Men det kan ju vara värt att notera att dina problem inte helt matchar i alla fall...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 05:16   #4004
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Angående ITBS så är det nog både rätt så komplext och enkelt på samma gång. Komplext så till vida att jag inte tror man har helt klart för sig exakt vad det är som orsakar detta problem. Enkelt så till vida att det är smärta på utsidan av knät som uppkommer pga att senan ligger och skaver mot en slemsäck, och att det ska vara rätt enkelt att rehaba och bli bra i knät mha de beprövade metoderna.

Angående knäböj och ITBS så tror jag att en av differentieringarna mellan ITBS och PFPS är att man inte får smärta i knät av knäböj ifall det är ITBS man lider av. Så ifall du har ITBS så borde detta inte leda till knäont då du böjer.

Så kanske är det inte helt säkert att det är ITBS du har. Eller så kanske det är en blandning av flera olika grejer.

Kom dock ihåg att jag faktiskt inte vet vad jag pratar om. Jag har haft en hel del skador och läst på en del om dessa. Men löparknä har jag aldrig haft och har inte läst jättemycket. Dessutom är jag inte sjukgymnast eller nåt liknande heller...

Men det kan ju vara värt att notera att dina problem inte helt matchar i alla fall...
Blev tvungen att läsa lite om ITBS bara för det.

Det verkar som att det inte alls råder nån form av koncensus i vetenskapen kring att det är friktion mot en slemsäck som är problemet. Inte heller verkar det som att det finns stöd för att vare sig stretching eller stärkning av quads skulle vara en bra medicin. Så jag tar tillbaka att det finns nåt slags enkelhet associerat till ITBS.

Dock tror jag det är rätt mycket vanligare att folk blir av med det hör problemet än att de går och dras med det i flera år. Dessutom tror jag att många just tränar quads, rumpa och stretchar TFL och quads och det verkar funka. Men de kanske också gör en massa andra smågrejer som också spelar in.

Det verkar som att jag hade rätt angående det där med smärta vid knäböj. Det borde du inte få om du har ITBS.

Här står en del matnyttigt som verkar vara underbyggt av vetenskap och inte bara tyckande:

https://www.painscience.com/articles...nners-knee.php
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 08:32   #4005
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Blev tvungen att läsa lite om ITBS bara för det.

Det verkar som att det inte alls råder nån form av koncensus i vetenskapen kring att det är friktion mot en slemsäck som är problemet. Inte heller verkar det som att det finns stöd för att vare sig stretching eller stärkning av quads skulle vara en bra medicin. Så jag tar tillbaka att det finns nåt slags enkelhet associerat till ITBS.

Dock tror jag det är rätt mycket vanligare att folk blir av med det hör problemet än att de går och dras med det i flera år. Dessutom tror jag att många just tränar quads, rumpa och stretchar TFL och quads och det verkar funka. Men de kanske också gör en massa andra smågrejer som också spelar in.

Det verkar som att jag hade rätt angående det där med smärta vid knäböj. Det borde du inte få om du har ITBS.

Här står en del matnyttigt som verkar vara underbyggt av vetenskap och inte bara tyckande:

https://www.painscience.com/articles...nners-knee.php
Tack. Jag får inte smärta av knäböj, det är mer att jag rädd för att knäna ska åka inåt när jag böjer. Känns inte bra när det är det som rehaben till stor del är till för att avhjälpa. Rehaben är diffusare än vad den behöver vara eftersom att jag inte har satt mig in tillräckligt mycket i den. Jag kan lite saker i grova drag nu, jag skulle kunna mycket mer om jag ägnade en timme åt att läsa på. Att jag har löparknä är jag dock rätt hundra på. Ömhet på utsidan av knät som tilltar ju längre jag springer.

Pannlampan var f.ö. bra även om jag inte är helt hundra på om jag fick igång den på fullt fräs. Den hamnade dessutom lite i skymundan av faktumet att vår uppförsbacke knappt var löpbar. Andra halvan så pulsade man verkligen i snön. Känns lite vanvettigt att åka ut dit på torsdag igen och chansa på att någon har åkt bil upp till masten och lämnat ett spår för oss att springa i. Men gissar att det är det vi lär göra.

Plan B är botten av Jursla till Lillsjön. En km uppför med 100 höjdmeter. Denna är dock i "stadsmiljö"(by) och inte i skogen som två km-backen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)