Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-29, 18:32   #811
desperado
Registered User
 
desperados avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie McCracken Visa inlägg
Jag har en fundering, Jag har inte tränar så länge och vet inte riktigt vart man ska börja om man skulle testa detta träningsprogram.

Det enda jag vet är att jag med nöd och näppe klarade 80kg i bänkpress i tisdags.

Visst behöver jag maxa en gång i de övningarna som 5*5 innehåller för att veta vart jag ska börja?
Börja lågt, lägre än vad som känns vettigt. I PDF:en rekommenderas endast stången men om det verkar lite väl extremt så börja i vilket fall under 50 % av vad du kör nu..
desperado är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 18:34   #812
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Har du verkligen läst nu Ernie? Du missar en rätt fundamental och väldigt tydlig del av 5x5 Stronglifts, så jag blir lite förvirrad av att du faktiskt ställer frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Du börjar med en låg vikt, som nybörjare så börja gärna med endast stången och därefter så höjer du vikten med 2,5kg för varje pass X.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Måste jag börja med stången om jag klarar 70 kg i bänken?

Svar: Nej. Är du däremot ovan vid lågreps så sänk den rejält för att få in tekniken. Hellre en vecka lätt än två veckor ute ur gymmet pga axelproblem.

Senast redigerad av Stoltz den 2011-09-29 klockan 18:36.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 18:46   #813
Ernie McCracken
Registered User
 
Ernie McCrackens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Märsta @Sthlm
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Har du verkligen läst nu Ernie? Du missar en rätt fundamental och väldigt tydlig del av 5x5 Stronglifts, så jag blir lite förvirrad av att du faktiskt ställer frågan.

Jo jag har läst en bit in i tråden men sen eskalerar det tyvär iform av modifieringar av schemat.

Jag har inte kört marklyft och knäböj på över 2 år :P Men muskelminnet kommer ju ganska snabbt tillbaka.

Jag känner mig ha bra teknik i bänkpressen så där skulle jag säkert kunna börja på 50-55kg.

Men däremot knäböj och marklyft har jag ingen koll på vad jag klarar. Det känns bara lite onödigt att börja med stången när jag utan problem skulle klara 50kg i 5*5.. Därför jag undrade ifall man borde göra en maxning i dom övningarna så man vet vart man skulle börja, om man exempelvis klarar 80kg i knäböjen så kan man ju lägga sig runt 45-50kg där också, eller tänker jag galet nu?
Ernie McCracken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 18:59   #814
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Du tänker lite galet

Om du vet att 55kg är lätt som en plätt så behöver du ju som sagt inte börja med stången. Börja där då. Och höj kanske 5kg per pass istället om det är alldeles för lätt. Vikterna går fort uppåt i det här programmet.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 19:21   #815
Ernie McCracken
Registered User
 
Ernie McCrackens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Märsta @Sthlm
Inlägg: 234
Okej, Tack så mycket! Tränar 4-5 dagar i veckan nu men ska bli skönt att få lite mer vila..
Ernie McCracken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 20:01   #816
exnm
Snygg på fyllan
 
exnms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 776
Du kommer behöva det Ernie

Till en början kommer vikterna kännas löjligt lätta men du kommer upp i rejäla vikter på nolltid. Utnyttja den första tiden till att finslipa tekniken! Lycka till!
__________________
Journal! Deffmode ON
98 kg - 95 kg - 90 kg - 85 kg - 80 kg
exnm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 22:31   #817
joker560
kom igen nu, lätt!
 
joker560s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 261
Blev lite sugen på att köra igång en testperiod på några månader.
Tränar på ett "kedjegym" och den anläggningen som ligger bäst till har ingen möjlighet till knäböj med fri stång. Endast smith-maskin.

Vad tror och tycker ni om det?

Sen undrar jag även hur lång vila som rekommenderas mellan varje set? Förstår att det ökas när man kommer upp i vikter men generelt?
joker560 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 08:01   #818
exnm
Snygg på fyllan
 
exnms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 776
Finns det ingen ställning alls som du kan böja i på hela gymet?

Jag skulle rekomendera att träna på ett gym där du har möjlighet att kunna utföra fria knäböjar då det är hela grunden i det här programet.
Vilken kedja är det du tränar på?

Jag vilar mellan 1 - 5 minuter beroende på vilken övning jag kör, längst vila på knäböj och kortast vila på militärpress. Tills man känner sig redo att köra ett set till helt enkelt.
__________________
Journal! Deffmode ON
98 kg - 95 kg - 90 kg - 85 kg - 80 kg
exnm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 08:29   #819
joker560
kom igen nu, lätt!
 
joker560s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av exnm Visa inlägg
Finns det ingen ställning alls som du kan böja i på hela gymet?

Jag skulle rekomendera att träna på ett gym där du har möjlighet att kunna utföra fria knäböjar då det är hela grunden i det här programet.
Vilken kedja är det du tränar på.
24/7 fitness. Men det finns böjrack på en del av anläggningar. Annars där jag tränar finns ingen ställning alls tyvärr. Så jag har aldrig kört fria böjar, har tagit 130x3 som max i smith. Är det stor skillnad på fri, bör jag börja med bara stången på fria böjar?
joker560 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 08:51   #820
exnm
Snygg på fyllan
 
exnms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 776
Ok. Har du långt till en anläggning med böjrack då?

Hm, jag vet faktiskt inte hur styrkeförhållandet ser ut Smith VS Fri men jag tror att du kan börja med lite mer än stången i alla fall, men det ska kännas löjligt lågt

Jag hade ett 1RM på 80 kg när jag började och började på 45 kg som ett exempel, men då fria böj.
__________________
Journal! Deffmode ON
98 kg - 95 kg - 90 kg - 85 kg - 80 kg
exnm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 08:54   #821
prOtotype
Wants brinner!
 
prOtotypes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 480
Citat:
Ursprungligen postat av joker560 Visa inlägg
24/7 fitness. Men det finns böjrack på en del av anläggningar. Annars där jag tränar finns ingen ställning alls tyvärr. Så jag har aldrig kört fria böjar, har tagit 130x3 som max i smith. Är det stor skillnad på fri, bör jag börja med bara stången på fria böjar?
Det är väl bara att du känner efter. Tekniken blir ju helt annorlunda i fria böjar så prova några gånger med stången och lägg sen på lite vikt. Det är ju onödigt att spendera 10 pass böjandes med vikter under 50kg om du redan skulle kunna göra 5x5 upphopp med den vikten.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 16:09   #822
joker560
kom igen nu, lätt!
 
joker560s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 261
körde första passet idag, kändes som du sa exnm, löjligt lågt man kände sig som en nybörjare igen kanske ska öka 5kg nästa pass istället för 2,5 då..

Böj 50kg 5x5
Bänk 50kg 5x5
Stångrodd 40kg 5x5

Sen la jag till lite pull-ups, suger på det så varför inte försöka bli bättre.
Dagsvikt 85kg - 1x7 1x6 1x5 alla till fail.

Känns kul med ett upplägg att följa, får vi se hur pass B artar sig.
joker560 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 16:19   #823
chickenleg
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 76
Nu kanske inte den här frågan är så jäkla OnT men övningen är ju endå med i programmet.
Kör alla här pendlay style på rodden? Jag får nämligen någon märkvärdig kontakt i varken bicep eller rygg av den...När jag kör vanlig stil så får jag dock mycket bättre kontakt.

Någon som har tips på teknikförbättring? Jag tror dock min teknik är ganska korrekt, någon mer som får mycket bättre kontakt med vanlig skivstångsrodd istället?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillee Visa inlägg
Alltså äggvitan? Det är 'slagget' runt omkring äggulan eller? Får ingen klarhet i det där hehe.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Koka ägget. Skala det. Dela det på mitten. Ser du det gula? Det är gulan. Ser du det vita? Det är vitan...
No brain, no gain!
chickenleg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 12:25   #824
RAUBEZ
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Borås
Inlägg: 71
Hjälp! Jag får så ont i quadriceps området när jag gör squats, gick jättebra förut när jag bara gjorde de vartannat träningspass. Nu har jag inte kunnat utföra squats på 2 veckor efter 1 vecka med 5x5 pga smärta
Har höjt kaloriintaget och stretchat lite, vad mer kan jag göra? :'(
RAUBEZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-03, 19:11   #825
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Du får ont i låren av mycket knäböj...

Ont hur? I musklerna eller i knäleden? Träningsvärk eller dålig värk?
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)