Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-19, 10:59   #20791
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
I vissa sporter kan man ibland tänka att toppatleterna till viss del har faktumet att de är toppatleter att tacka för att de som kanske skulle ha varit bäst inom deras idrott kör en annan likvärdig idrott. Ta futsal och fotboll som exempel, Messi hade sannolikt blivit världens främsta futsalspelare om han hade satsat på det. Crossfit-atleterna kanske kan skatta sig lyckliga att tiokamparna kör just tiokamp och inte crossfit, Hafthor slog nästan världsrekord i sin första SL-tävling o.s.v.



Vilka sådana paralleller kan man dra inom löpning? Kipchoge var världselit på 5000 meter men han var inte överlägsen, det är han på marathon. Här tror jag ju att han helt enkelt är skapt för att springa marathon snarare än kortare distanser men hur det går för Mo Farah framöver kan väl ge en hint om så är fallet.



Det finns väl t.ex. någorlunda flacka ultramarathon där man kan krönas till världsmästare, är det rimligt att anta att de absolut bästa långdistanslöparna sysslar med t.ex. marathon och att de som är världsmästare på ultror kan tacka marathonlöparnas val av distans för att de är just bäst? Detta handlar mycket om vad ni tror eftersom att det inte finns några raka svar



Vad tror ni om skyrunning? Kilian har ju spenderat hela sitt liv i bergen, det borde väl ändå medföra att Kipchoge inte skulle slå honom i t.ex. Sierre-Zinal om Eliud bestämde sig för att satsa på detta?


Beroende på ultradistans lite, tänker 24h osv men jag håller det relativt säkert att maratoneliten skulle sopa rent med säg 100k flackt. Skyrunning är lite annan gren givetvis men givet att han får några år så står han sig nog bra, men knäpper nog inte Kilian.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 11:01   #20792
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Uäääh nu är jag bitter. Jag har sprungit mina senaste fjällmaror i Inov8 X-talon 212 och äääälskar dem. Har inte haft en blåsa, blånagel, skavsår eller annan blessyr i dessa skor. Mitt senaste par är dock typ 4-5 år gamla och rätt slitna, så jag tänkte unna mig ett nytt par inför Höga Kusten Trail. Sagt och gjort, beställde hem ett par (assnygg färg dessutom) och provsprang dem ett pass i söndags. Jag kände redan när jag stack ner foten att de kanske var för tighta runt hälen (som jag ju haft lite problem med under våren), men eftersom hälen varit mkt bättre senaste veckorna tänkte jag att det ändå var värt att testa skorna.

Resultat: epic fail. Fick snoront i hälen efteråt - uppenbarligen var hälkappan i skon alldeles för hård och hög och tryckte på min ömmande hälsena/slemsäck eller vafan det nu är jag har problem. Idag känns hälen bättre igen men dessa skor lär jag ju inte springa min nästa fjällmara i, trots att de var sköna i övrigt. Jag har ett par andra Inov8, tror de heter Trailrock eller nåt sånt, som funkar bra att springa med ur hälsynpunkt men som inte alls har samma fantastiska grepp som X-talon 212. Vetefan om jag orkar prova ut en ny modell heller, det måste vara en med låg/slapp hälkappa isf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 11:04   #20793
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
I vissa sporter kan man ibland tänka att toppatleterna till viss del har faktumet att de är toppatleter att tacka för att de som kanske skulle ha varit bäst inom deras idrott kör en annan likvärdig idrott. Ta futsal och fotboll som exempel, Messi hade sannolikt blivit världens främsta futsalspelare om han hade satsat på det. Crossfit-atleterna kanske kan skatta sig lyckliga att tiokamparna kör just tiokamp och inte crossfit, Hafthor slog nästan världsrekord i sin första SL-tävling o.s.v.

Vilka sådana paralleller kan man dra inom löpning? Kipchoge var världselit på 5000 meter men han var inte överlägsen, det är han på marathon. Här tror jag ju att han helt enkelt är skapt för att springa marathon snarare än kortare distanser men hur det går för Mo Farah framöver kan väl ge en hint om så är fallet.

Det finns väl t.ex. någorlunda flacka ultramarathon där man kan krönas till världsmästare, är det rimligt att anta att de absolut bästa långdistanslöparna sysslar med t.ex. marathon och att de som är världsmästare på ultror kan tacka marathonlöparnas val av distans för att de är just bäst? Detta handlar mycket om vad ni tror eftersom att det inte finns några raka svar

Vad tror ni om skyrunning? Kilian har ju spenderat hela sitt liv i bergen, det borde väl ändå medföra att Kipchoge inte skulle slå honom i t.ex. Sierre-Zinal om Eliud bestämde sig för att satsa på detta?
De bästa löparna i trailultra-genren är ju jävligt bra på flacken också. Ida Nilsson t.ex. satsade på en asfaltsmara i år men skadade sig under loppet, då hade hon passerat halvmaran på typ 1:15 eller nåt sånt. Jag tycker själv att det är en gigantisk skillnad att springa i teknisk terräng så jag gissar att det hade tagit ett antal år för de bästa plattförs-löparna att lära sig springa uppförs och utförs på samma sätt som det bästa skyrunningfolket. Men såklart är det överförbart, det är ju fortfarande löpning det handlar om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 11:14   #20794
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag gillar utmaningar av alla dess sorter, även de jag själv inte kan vara med i typ som kettlebellpress utmaningen som var eller bänkpress med kroppsvikt osv. Men jag hade tyckt att det var grymt kul om ni körde en löputmaning för att kora kolozzeums bästa löpare! Det är bra för kolozzeum också, kanske en egen tråd och saker som händer.



Svenbanan har garanterat ett upplägg!


Gissar att du tänker nåt annat än att bara köra milen eller någon annan vanlig sträcka. Eftersom vi har lite ultraintresserade här skulle vi kunna köra någon variant av det, exempelvis ultraintervaller eller backyard ultra: spring en sträcka, upprepa på en given tid. Sisten som står hinner. Det bruksr köras en mil var tredje timme med pepp via nät osv, men då max 8 och ej tävling. Såg ett evenemang där man körde en slinga på 6700 m varje timme i tävlingsform.

Alternativt Beer Mile.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 11:19   #20795
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Beer mile är nog ett snällare alternativ än en Backyard-tävling. Lite mindre skaderisk, tidsåtgång, och uppstyrning kring logistik.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 11:41   #20796
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Beer mile är nog ett snällare alternativ än en Backyard-tävling. Lite mindre skaderisk, tidsåtgång, och uppstyrning kring logistik.


Tänkte mig nog internetvariant, alla får ansluta sig till Strava exvis, vid ett sånt evenemang.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 11:58   #20797
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Tänkte mig nog internetvariant, alla får ansluta sig till Strava exvis, vid ett sånt evenemang.
Jo, men även individuellt blir det rätt mycket sjå.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 12:04   #20798
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Tänkte mig nog internetvariant, alla får ansluta sig till Strava exvis, vid ett sånt evenemang.
Kruxet är ju att löpning är extremt mycket jobbigare än styrketräning och jag har svårt att se att jag skulle orka göra särskilt mycket max-insatser i enda syfte att tävla med kolo-medlemmar. Det går liksom inte att skriva "den som fixar den snabbaste mil-tiden innan söndag vinner!" och förvänta sig att en drös medlemmar ska ut och maxa milen, det är på tok för jobbigt. Men idén är lite rolig och något går säkert att komma på. Ultraintervaller vill jag t.ex. testa någon gång men då blir det när jag känner för det och inte när internet säger.

Kommer ni på något lagom jobbigt eller väldigt jobbigt men icke datum-bestämt så kan jag säkert vara på. När jag är tillbaka i lite god form...
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 12:12   #20799
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Gissar att du tänker nåt annat än att bara köra milen eller någon annan vanlig sträcka. Eftersom vi har lite ultraintresserade här skulle vi kunna köra någon variant av det, exempelvis ultraintervaller eller backyard ultra: spring en sträcka, upprepa på en given tid. Sisten som står hinner. Det bruksr köras en mil var tredje timme med pepp via nät osv, men då max 8 och ej tävling. Såg ett evenemang där man körde en slinga på 6700 m varje timme i tävlingsform.

Alternativt Beer Mile.
Absolut något annat än de vanliga sträckorna, max höjdmeter på 2h/bestiga mount everest i höjdmeter på tid(som jag föreslagit för Macke någon gång innan) eller något annat! Eller något hjärndött som flest varv på en 200m slinga

Behöver man mötas i köttet så lär det inte bli någonting eftersom det är så svårt att synka så bättre att kunna göra sin grej och rapportera. Typ Strava.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2019-06-19 klockan 12:17.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 12:19   #20800
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Absolut något annat än de vanliga sträckorna, max höjdmeter på 2h/bestiga mount everest i höjdmeter på tid(som jag föreslagit för Macke någon gång innan) eller något annat! Eller något hjärndött som flest var på en 200m slinga

Behöver man mötas i köttet så lär det inte bli någonting eftersom det är så svårt att synka så bättre att kunna göra sin grej och rapportera. Typ Strava.
Max antal höjdmeter på en timme har ändå något. Om man syftar på att ta 8848 höjdmeter när man skriver "bestiga Everest" så är det för mastigt, innebär ca 90 vändor uppför den lokala slalombacken. Du får hålla på en hel dag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 12:20   #20801
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Max antal höjdmeter på en timme har ändå något. Om man syftar på att ta 8848 höjdmeter när man skriver "bestiga Everest" så är det för mastigt, innebär ca 90 vändor uppför den lokala slalombacken. Du får hålla på en hel dag.
Du får köra stairmastern istället
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 12:32   #20802
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Du får köra stairmastern istället
Där kan vi snacka hjärndött och något jag ALDRIG skulle göra.

Grenar jag rent spontant skulle ställa upp på:
- 1 km. Alltid velat testa att maxa en km, givetvis otroligt jobbigt men även över snabbt.
- Max antal höjdmeter på en timme. Också jobbigt men ändå överkomligt och blir som ett riktigt rejält backpass som jag ändå behöver.

Grenar jag skulle ställa upp på men inte på any given day:
- Ultraintervaller.

Speed, backtålighet och uthållighet. Rätt fint
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 16:07   #20803
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Där kan vi snacka hjärndött och något jag ALDRIG skulle göra.

Grenar jag rent spontant skulle ställa upp på:
- 1 km. Alltid velat testa att maxa en km, givetvis otroligt jobbigt men även över snabbt.
- Max antal höjdmeter på en timme. Också jobbigt men ändå överkomligt och blir som ett riktigt rejält backpass som jag ändå behöver.

Grenar jag skulle ställa upp på men inte på any given day:
- Ultraintervaller.

Speed, backtålighet och uthållighet. Rätt fint
Om man kör tävling med flest höjdmeter på en timme har man ju också det klockrena namnet " King of the hill" eller Royalty of the hill så får deltagarna själva bestämma könsidentitet. då kan även folk som inte kan springa men gå delta!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 19:00   #20804
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Om man kör tävling med flest höjdmeter på en timme har man ju också det klockrena namnet " King of the hill" eller Royalty of the hill så får deltagarna själva bestämma könsidentitet. då kan även folk som inte kan springa men gå delta!
Problemet med antal höjdmeter är att det är ganska svårt att mäta korrekt. Det blir dessutom olika då folk inte springer i samma backe.

Men njaee. Vad har vi här på Kolo, 4-5 dugliga löpare typ? Blir ingen vidare uppslutning tror jag.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 19:33   #20805
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Problemet med antal höjdmeter är att det är ganska svårt att mäta korrekt. Det blir dessutom olika då folk inte springer i samma backe.



Men njaee. Vad har vi här på Kolo, 4-5 dugliga löpare typ? Blir ingen vidare uppslutning tror jag.
Så länge man går på vad som registreras på Strava så duger det gott. Behöver inte vara millimeterrättvisa. Och vad spelar det för roll vilken backe man springer i? Poängen är ju flest antal höjdmeter/timme, inte flest gånger uppför t.ex. Hammarbybacken. Man får lägga upp det precis som man vill.

Om det är två som ställer upp eller sju spelar väl ingen jätteroll, brukar inte vara så mycket respons på övriga utmaningar heller. Är kul att göra något nytt. Jag kan lätt testa höjdmetergrejen nästa vecka, redan lite taggad på det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)