Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-30, 23:25   #1
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Carnivore diet, bra eller dåligt?

Carnivore diet börjar bli allt mer populärt. Dieten innebär att man endast äter kött. Inga kolhydrater (inte ens grönsaker) och det enda fettet man konsumerar kommer ifrån kött.

Är det här en bra eller dålig diet? Hittar bara anekdoter på Youtube.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 23:29   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Klein på det här forumet äter så, har jag för mig. Vet inte om han är aktiv fortfarande, men han kanske har studier att visa upp.

Jordan Peterson och hans dotter äter också så, men det faller väl inom anekdotkategorin...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 23:48   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Det jag inte fattar är varför man ska envisas med att följa speciella dieter hela tiden, grundprincipen med att en allsidig kost är något bra delas i stora drag av hela jordens befolkning sett till samhällsnormer.

Att enbart äta kött ger en inte särskilt bra tillgång till fibrer, vissa vitaminer och mineraler, det finns ganska tydlig koppling till köttintag och ökad risk för cancer, och miljöaspekterna är ju ofta uppe på tapeten. Det är inte heller särskilt snällt mot plånboken.

Har även för mig att kolhydratsfattig kost under lång period är kopplad till "för tidig" död och jag kan se hur ens energi vid träning och i vardagen skulle påverkas negativt av brist på kolhydrater.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 23:51   #4
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
https://www.livsmedelsverket.se/matv...%20h%C3%A4lsan

Citat:
Äter man mindre än 500 gram i veckan (motsvarar 600-750 gram rått kött) minskar risken för tjock- och ändtarmscancer.
Citat:
Rådet att äta högst 500 gram är ett rekommenderat maxintag för varje enskild person.
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 23:57   #5
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ilah+carnivore
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 18:19   #6
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
En liten parentes här är att man ska äta så mycket som möjligt av djuret, inte bara muskelmassan. Lever man på enbart filéer kan det nog gå rätt illa.

Jag ser inga direkta fördelar med det om man är frisk. Verkar vara en populär diet bland personer med autoimmuna sjukdomar (t ex Jordan Peterson och hans dotter som Diomedea exulans nämnde ovan.)

Senast redigerad av xan den 2018-12-01 klockan 18:21.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 18:23   #7
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Inget slår svensk husmanskost
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 20:20   #8
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hur man ens kan vara så världsfrånvarande att man, utan medicinska anledningar, väljer att äta uteslutande kött, är för mig både djupt omoraliskt och i övrigt helt obegripligt.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 21:54   #9
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Här är lite ingångskanaler för de som är intresserade.

https://twitter.com/sbakermd Den mest synliga personen som driver på tesen att en kost baserad på djurriket är optimalt för människor.
Driver siten: http://meatheals.com/
Podden https://humanperformanceoutliers.libsyn.com/

Carnivore kan också ses som en något ketogen kost så om man undrar över forskning kring ämnet så finns det mycket som görs där som också gäller för carnivore då uteslutande av kolhydrater är en stor grej inom båda.

Många säger att Kött ger cancer men har aldrig själva kollat på vilka studier och slutsatser som gjorts för att man ska komma fram till det. Här är en bra dragning av det.

http://www.diagnosisdiet.com/meat-and-cancer/
https://www.youtube.com/watch?v=xDgzgDSInt0
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 22:07   #10
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Hur man ens kan vara så världsfrånvarande att man, utan medicinska anledningar, väljer att äta uteslutande kött, är för mig både djupt omoraliskt och i övrigt helt obegripligt.
+1

om man inte är löjligt petig och inte gillar något annat än kött...
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 07:49   #11
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Det här med att kött orsakar cancer är de studierna pålitliga? Blandar man inte ofta ihop charkprodukter med rött kött, och utesluter man att övriga faktorer i kosten inte är de cancerogena? Vad jag frågar efter är om det verkligen föreligger orsakssamband bortom allt tvivel?

Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Hur man ens kan vara så världsfrånvarande att man, utan medicinska anledningar, väljer att äta uteslutande kött, är för mig både djupt omoraliskt och i övrigt helt obegripligt.
Utan medicinska skäl så håller jag med om att det är obegripligt. Men varför djupt omoraliskt?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 09:05   #12
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Det här med att kött orsakar cancer är de studierna pålitliga? Blandar man inte ofta ihop charkprodukter med rött kött, och utesluter man att övriga faktorer i kosten inte är de cancerogena? Vad jag frågar efter är om det verkligen föreligger orsakssamband bortom allt tvivel?
Osäker, men läs denna om du vill fördjupa dig:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7972869

xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 11:36   #13
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Osäker, men läs denna om du vill fördjupa dig:
Tackar!

Jag kan ha missat någon viktig studie men har kollat runt lite. Råd från livsmedelsverket och liknande organ verkar i stort vara baserade på studien Iron & Health från 2011. Där man egentligen inte kollade på kött utan på järn.

Jag ser två huvudproblem med rönen om att rött kött är cancerogent.

1. Kategorisering
Kategoriseringen "Rött kött" som enligt livsmedelsverket är "nöt, gris, lamm, ren och vilt." det är problematiskt att dra dessa över samma kam, dessutom utan att ta hänsyn till hur djuren lever. Man klumpar alltid ihop rött kött med processat kött med argumentet att även vanligt kött innehåller järn. Studier på rött kött och cancerorsaker gör ofta många antaganden utan tydliga orsakssamband. Bland annat görs antagandet att vilt kött tillhör kategorin rött kött och att det är lika cancerogent som allt annat "rött kött". Lägg därtill att man inte vet vad det är i det röda köttet som är cancerogent eller varför. De tror att järninnehållet är dåligt, makes sense right?

2. Miljö-tjatet
Anti-kött lobbyn tjatar ständigt om belastning på miljön när ökade koldioxidhalter i atmosfären bevisligen ökar växtligheten. Betesdjur (rött kött) är det bästa naturen har för att hålla bördig jord. Ett större och mer akut miljöproblem är att modernt industriellt jordbruk utarmar jordarna och förorenar vattendrag till den grad att det kommer bli mycket svårt att få bra skördar i framtiden. Det kommer dessutom ställa högre krav på konstgödsel och bekämpningsmedel som ytterligare utarmar jorden och förorenar grundvattnet. Så om något borde vi istället odla fler grödor i mindre omfattnig och äta betydligt mer beteskött.


Slutsats, det luktar mer lobby än vetenskap.

https://www.gov.uk/government/public...-health-report
https://www.livsmedelsverket.se/matv...kott-och-chark
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 11:48   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Utan medicinska skäl så håller jag med om att det är obegripligt. Men varför djupt omoraliskt?
Växter kan inte fly eller dra sig undan när något skadar växten. Alltså har de ingen nytta av förmågan att känna lidande baserat på vävnadsskada, och har därmed förmodligen ingen sådan förmåga. En växt kan ej heller välja att vara nära en artfrände, och har därmed ingen nytta av att känna saknad, så blir förmodligen inte ledsen om alla växter i dess närhet dör. Alltså orsakar man förmodligen inget lidande av att äta en växt.

Jämför med en älg, som har stor nytta av att fly när något tar sönder dess hud, muskler eller inre organ. En älg som inte dör omedelbart av ett skott lider nog av extrem rädsla och smärta. Och eftersom älgar tjänar på att välja att vara nära sina artfränder så känner de förmodligen saknad om man dödar deras kompisar.

Så allt annat lika så orsakar man mycket mer lidande av att äta djurbaserat än växtbaserat.

Sen har vi det faktum att det är mycket sämre ur ekologisk synvinkel att äta djurbaserat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:05   #15
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Växter kan inte fly eller dra sig undan när något skadar växten. Alltså har de ingen nytta av förmågan att känna lidande baserat på vävnadsskada, och har därmed förmodligen ingen sådan förmåga. En växt kan ej heller välja att vara nära en artfrände, och har därmed ingen nytta av att känna saknad, så blir förmodligen inte ledsen om alla växter i dess närhet dör. Alltså orsakar man förmodligen inget lidande av att äta en växt.

Jämför med en älg, som har stor nytta av att fly när något tar sönder dess hud, muskler eller inre organ. En älg som inte dör omedelbart av ett skott lider nog av extrem rädsla och smärta. Och eftersom älgar tjänar på att välja att vara nära sina artfränder så känner de förmodligen saknad om man dödar deras kompisar.

Så allt annat lika så orsakar man mycket mer lidande av att äta djurbaserat än växtbaserat.

Sen har vi det faktum att det är mycket sämre ur ekologisk synvinkel att äta djurbaserat.


Är min njutning värd detta maskineri av lidande? Självklart inte. Därmed bör vegetarisk mat vara ett självklart default i dagens samhälle.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)