Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-02, 08:53   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Använda lågintensiv cardio för att äta mycket?

Vet inte om detta låter ätstört typ😝 Men är det bättre ur en hälsosynpunkt att köra stora mängder cardio och kunna äta mycket när man deffar? (eller bulkar och älskar att äta mycket då också) jämfört med att enbart köra styrketräningen för att stimulera musklerna men samtidigt kunna äta mindre?
Glad första advent!
Mvh
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 09:00   #2
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Ja det är bra hälsomässigt att köra cardio utöver styrketräning.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 09:02   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Vet inte om detta låter ätstört typ😝 Men är det bättre ur en hälsosynpunkt att köra stora mängder cardio och kunna äta mycket när man deffar? (eller bulkar och älskar att äta mycket då också) jämfört med att enbart köra styrketräningen för att stimulera musklerna men samtidigt kunna äta mindre?
Glad första advent!
Mvh
Jag gissar att det är bättre ur ett hälsoperspektiv att kunna äta rimliga portioner då man vill gå ner i vikt. Dvs träna på ett sätt som kostar en del kcal (alltså konditionsträning). Dock är det nog inte längre så nyttigt om man tränar jättemycket för att kunna vräka i sig godis och kakor.

Men typ en promenad på 60-90min varje dag samt styrketräning några gånger i veckan för att hålla musklerna aktiverade. Då behöver man nog inte känna att man ligger alltför lågt energimässigt och ändå kunna gå ner i vikt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 10:10   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Vet inte om detta låter ätstört typ�� Men är det bättre ur en hälsosynpunkt att köra stora mängder cardio och kunna äta mycket när man deffar? (eller bulkar och älskar att äta mycket då också) jämfört med att enbart köra styrketräningen för att stimulera musklerna men samtidigt kunna äta mindre?
Glad första advent!
Mvh
Nu tror jag att det är riktigt otydligt i vad du menar. Därför behöver du mer utförligt beskriva ditt kaloribehov i viktbalans och hur din tänkta diet och träningsinsats(styrka och lågintensiv cardio) ser ut.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-12-02 klockan 10:11.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 10:14   #5
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu tror jag att det är riktigt otydligt i vad du menar. Därför behöver du mer utförligt beskriva ditt kaloribehov i viktbalans och hur din tänkta diet och träningsinsats(styrka och lågintensiv cardio) ser ut.
Viktnedgång är inget jag satsar på nödvändigtvis.(För att förtydliga) Frågan var nog snarare om det är hälsosammare att ligga på underskott med hjälp av en stor mängd träning och mycket mat kontra lite mat och minimalistisk träning
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 10:46   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Enbart en personlig anekdot, men själv upplever jag mig piggare, mer energisk m.m. både fysiskt och mentalt av att göra så, dvs äta mer och bränna mer än att äta mindre och bränna mindre. Hitta en aktivitet du gillar att göra bara, så det inte känns som ett jobb att göra det.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 10:47   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Viktnedgång är inget jag satsar på nödvändigtvis.(För att förtydliga) Frågan var nog snarare om det är hälsosammare att ligga på underskott med hjälp av en stor mängd träning och mycket mat kontra lite mat och minimalistisk träning
Teoretiskt möjligt men svårt att genomföra praktiskt. Det tänkta scenariot antingen eller är det som gör en tankevurpa. Det är varken svart eller vitt utan det är individuellt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-12-02 klockan 10:50.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 11:16   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Det är alltid bra att motionera. Så länge det inte försämrar återhämtningen eller tar energi från styrketräningen så ser jag det bara som positivt att röra på sig, oavsett deff eller bulk.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 19:57   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ja, för hälsan är det bättre att röra på sig mer. Angående kondition och hälsa gäller "ju mer desto bättre" - upp till en viss gräns, såklart, men den gränsen ligger högt. Människor är gjorda för att röra på sig "hela dagarna".

Sen kan det ju vara bättre för den psykiska hälsan att ägna mindre tid åt att plöja på crosstrainern/i poolen/i löpspåret, och mer tid åt att göra något mentalt stimulerande. Man får känna efter själv och göra lite avvägning där. En viss mängd konditionsträning bör man iallafall alltid ägna sig åt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 20:36   #10
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, för hälsan är det bättre att röra på sig mer. Angående kondition och hälsa gäller "ju mer desto bättre" - upp till en viss gräns, såklart, men den gränsen ligger högt. Människor är gjorda för att röra på sig "hela dagarna".
Nej, ganska enkelt att nå en nivå där det blir negativt med mer konditionsträning.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 20:42   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nej, ganska enkelt att nå en nivå där det blir negativt med mer konditionsträning.
Hmm, jaså? Hade för mig att Grub la upp en studie som visade att man kunde träna rätt mycket innan dess. Några timmar om dagen, eller vad det var. Men okej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 20:59   #12
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hmm, jaså? Hade för mig att Grub la upp en studie som visade att man kunde träna rätt mycket innan dess. Några timmar om dagen, eller vad det var. Men okej.
Som du säger så finns det iaf lite studier på det, men kommer inte ihåg detaljer (typ 12 METs?).

Beror på intensitet och vad man gör för typ av träning. Vid 2-3 timmar per dag med blandad konditionsbaserad träning går iaf min gräns om det skall utföras dagligen. Ren löpning betydligt lägre. Superlågintensiv "träning" av typen gång eller cykla 15 km/h kan man nog göra nästintill obegränsat.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2018-12-06 klockan 21:01.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)