Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-08, 19:49   #16
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Citat:
Ursprungligen postat av JoelR
ingen aning vad det hette, tyvärr.
Cortison som sattes intramuskulärt (sannolikt i häcken) och som varar några månader om man har tur?!

Fick min spruta i lördags och har hittils inte fått någon riktigt rejäl effekt. Klarar mig iaf inte utan vanliga allergitabbarna också..
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 19:55   #17
gf_
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 89
Förutom sprayen tar jag ögondroppar och tabletter. Jag pratade med min husläkare om min allergimedicin bara för någon vecka sedan så jag hoppas jag fick de bästa han hade. Läste om något mirakelpiller i tidningen kanske det funkar fast ska man verkligen lita på Expressen och Aftonbladet? Kanske bara är kortison spruta som gäller då...
gf_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 19:57   #18
JoelR
Registered User
 
JoelRs avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Visby
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av emmzan
Cortison som sattes intramuskulärt (sannolikt i häcken) och som varar några månader om man har tur?!

Fick min spruta i lördags och har hittils inte fått någon riktigt rejäl effekt. Klarar mig iaf inte utan vanliga allergitabbarna också..
Jo, då var det en sån.
Tog min för en tre veckor sen ungefär. Kände av effekt efter kanske en vecka. Då slutade mina ögon klia så jävligt iaf
__________________
Hehe, här känner man bara för att skriva nåt fjantigt.
JoelR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 19:57   #19
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Citat:
Ursprungligen postat av gf_
Depå-medrol? Mig ville de ge en kortison spruta, men jag tackade nej. Den skulle hålla i en månad. Emmzan vad är depå-medrol?
Det är cortisonspruta! Har ungefär samma biverkningsspann som vanligt cortison som man tar i tablettform men bra mycket mildare. Kollar man i Fass får man dock allt från viktuppgång och cushing till aseptiska bennekroser.
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 19:57   #20
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Citat:
Ursprungligen postat av JoelR
Jo, då var det en sån.
Tog min för en tre veckor sen ungefär. Kände av effekt efter kanske en vecka. Då slutade mina ögon klia så jävligt iaf
Ah låter bra! Då ska jag inte ge upp hoppet än då!
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 19:58   #21
JoelR
Registered User
 
JoelRs avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Visby
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av gf_
Förutom sprayen tar jag ögondroppar och tabletter. Jag pratade med min husläkare om min allergimedicin bara för någon vecka sedan så jag hoppas jag fick de bästa han hade. Läste om något mirakelpiller i tidningen kanske det funkar fast ska man verkligen lita på Expressen och Aftonbladet? Kanske bara är kortison spruta som gäller då...
Ta sprutan
__________________
Hehe, här känner man bara för att skriva nåt fjantigt.
JoelR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 20:09   #22
Dipshit
Registered User
 
Dipshits avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 3 303
http://www.pollenrapport.se/
kanske hjälper nån..
Dipshit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 21:40   #23
MacLeod
Registered User
 
MacLeods avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: SoFo
Inlägg: 2 008
Viktuppgången är väl relativt vanlig? Jag har lätt för att lägga på mig vätska när jag gainar. Någon som är likadan som provat sprutan?
__________________
"Den starkares argument är alltid det bästa"
MacLeod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 23:05   #24
Wooch
Living the Dream
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Right here!
Inlägg: 961
Jag är pollenallergiker och det som har funkat för mig är lite honung varje dag under de värsta perioderna. Fick faktiskt detta tips av en läkare efter otaliga besök och försök med olika mediciner. Vissa perioder var så illa, att jag blödde näsblod varje gång jag hade ett "anfall". Men sedan jag började äta lite honung varje dag, har det gått över nästan helt och hållet. Vet inte om det beror på honungen, men det kan vara värt att testa.
Wooch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-08, 23:22   #25
MacLeod
Registered User
 
MacLeods avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: SoFo
Inlägg: 2 008
Så lite mumbojumbohonung hjälpte dig alltså? Vad för sorts allergi hade du då? Kliande hals o täppt näsa?
__________________
"Den starkares argument är alltid det bästa"
MacLeod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 09:39   #26
gf_
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 89
Jag har också hört talas om att man kan äta honung, fast då var det att man skulle börja äta en msk varje dag några månader före pollensäsongen. Kanske värt att prova. Hur mycket honung äter du varje dag?
gf_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 10:07   #27
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Honung innehåller ju pollen, så kan det inte röra sig om någon form av hyposensibilisering (är det så det heter?)? För lindriga allergibesvär får man ju ibland gå till läkare och "behandlas" med det ämne som orsakar symptomen i små, små doser för att på något sätt stimulera immunförsvaret och öka toleransen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 11:11   #28
Wooch
Living the Dream
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Right here!
Inlägg: 961
Tja, mina symptom var extremt mycket nysande, rinnande ögon och kliande hals. Nu på senare tid har jag inte ätit honung då jag inte tycker att det har varit nödvändigt. Och som gf sa, så tog jag då en matsked varje dag strax före pollensäsongen till slutet av sommaren. Jag skulle vilja tro att det rör sig om någon form av hyposensibilisering med skillnaden att det rör sig om mindre doser av allergenet till skillnad från vanlig immunterapi. Genom att jag nu fick i mig pollen hela tiden så skulle det i sådana fall ökat min tolerans mot pollen.
Wooch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 11:50   #29
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Jag har gräsallergi. Men började använda "nasaleze" och jag har faktiskt inte haft rinnande näsa eller kliande ögon som jag tidigare haft, men än en dag än så länge Och började äta kestine-tabletter idag.
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-09, 13:06   #30
Papi
Registered User
 
Papis avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 970
Märkligt att du har såna problem i år med pollen om du tar allergimedicin, det är det lugnaste året på många år vad gäller pollen.
Kolla med din läkare om du kan få Aerius-tabletter. De är starkare än vanliga Clarityn.
Grejen med ögondroppar och nässpray är att du MÅSTE ta dem regelbundet (mina är två ggr om dan, vet inte vad du har för dos). De är förebyggande och ger ingen större effekt om du bara tar dem när du får besvär. Åtminstone en vecka ska man ta dem regelbundet för att få ett bra skydd. Tabletterna däremot ger omedelbar effekt.

Märkligt Emmzan att du säger att kortisonsprutan skulle ge mindre bieffekter än kortisontabletter. Min allergiläkare (han är t o m allergolog ) sa tvärtom. Jag fick tabletter istället för spruta för han sa att det var bättre att sprida ut dosen över några dagar istället för att få allt i kroppen på en gång.
Betapred tror jag de heter.
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)