Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-28, 09:25   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Folk som känner behovet av att underminera och förlöjliga

Har upplevt detta fenomen främst sen jag började röra mig i "akademiska" kretsar, naturvetenskapligt gymnasium och teknisk högskola.

Fenomenet är folk som kan vara trevliga under 99% av tiden, men som vid vissa tillfällen går igång och underminerar eller förlöjligar om man har ett tillfälle av hjärnsläpp eller gör en miss.

Ett exempel kan vara att man lär sig ett nytt brädspel, där dessa folk då lär ut, och om man sedan råkar göra en liten miss t.ex. att man inte tänker på det optimala draget ur ett sannolikhetsperspektiv så går personen igång och ska kalla en korkad eller efterbliven etc.

Själv när jag umgås med någon och en person gör en uppenbar miss eller har en stund av hjärnsläpp, så känner jag aldrig behovet av att sätta personen på plats genom att underminera och förlöjliga personen.

Tycker att detta fenomen är intressant då jag märkt av det i alla möjliga olika människor som oftast är väldigt trevliga annars. Antar att detta är en vanlig ''jargong'' när man är en ung man.

Vad är era erfarenheter av detta fenomen?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:09   #2
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
När det är tävling hör det väl till att snacka lite skit!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:12   #3
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
När det är tävling hör det väl till att snacka lite skit!
I krig och brädspel är allt tillåtet.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:24   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
När det är tävling hör det väl till att snacka lite skit!
Haha ja självklart. Var ett dåligt exempel, men kan vara i vilken situation som helst
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:33   #5
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Spelat brädspel och rollspel med ett gäng där samtliga är både smartare än mig och betydligt mer pålästa kring reglerna i snart 30 år och det händer aldrig i den gruppen. Samtliga i gruppen har bra utbildning, stabila relationer, barn, karriärer, tränar osv.

Det är länge sedan nu men de gånger jag märkt av det du nämner är när jag spelat med andra grupper. Det gäller inte alla utan bara ibland och det verkar oftast hända när man inte känner varandra så väl och "spelkunskapen" används för att visa upp sig få i sammanhanget status. Oftast är det från personer som kanske inte har så många andra pusselbitar i livet på plats av olika anledningar. Spontant känner jag att man kan bjuda på det och låta någon annan må bra en stund.
__________________
FulRedBull Rocks!!!

Senast redigerad av spas den 2020-03-28 klockan 10:34.
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:39   #6
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
ballbreaking som det kallas är ju skoj
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:49   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Ni fokuserar nu på spelandet vilket inte var tanken med tråden. Det var ett dåligt exempel. Men även där var inte det som menades lekfullt "banter" med glimten i ögat utan mer gnäll från en part. Detta fenomen sker överallt, när man kollar film, är i skolan, är på semester etc.

Det är uppenbart när detta är med glimten i ögat och när det är gnäll/förolämpning av en part. Det var inte det förstnämnda jag menade utan det senare. Detta uppenbarar sig som gnäll från parten det kommer ifrån och inte att man "hetsar" varandra. Det blir liksom stel stämning när det senare uppstår, och inte en lekfull stämning som det första resulterade i.

Ett till exempel, min flickvän frågade min kompis en sak, som hon egentligen visste lite av svaret på för att få igång lite konversation (var första gången de träffades),;

Hon sade typ "Johan, du håller på mycket med Y va?". Varpå han svarar typ "herregud det är väl självkl.. men aa jag gör det när...". En småstel stämning infann sig efteråt.

Ovanstående är jargongen jag syftar till

Senast redigerad av smerk den 2020-03-28 klockan 10:58.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 11:57   #8
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
De flesta mobboffer gnäller på hur mobbade de blev i plugget men när de ser sin chans att nedvärdera är de oftast de värsta senare i vuxenlivet. De gör det dessutom på ett ännu fulare sätt än de som bara gör det, nämligen att de börjar trycka ned när de märker att någon är väldigt snäll. Och oavsett vad hackkycklingarna säger, att de ska bli mobbarnas chefer senare osv, så kryllar det av de på högskolorna så det förvånar mig inte att du märkt av det just där. När jag började plugga märkte jag hur många före detta mobboffer inte var så särskilt inkluderande som de själva ville att andra skulle vara. Exempelvis töntarna i overaller som springer runt och mallar sig över att de vet vart den och den lokalen ligger.

Jag pluggade en rätt prestigefylld linje och inför något seminarium frågade jag några grabbar vad det är och hur det skiljer sig mot en föreläsning. De fnissade som skolflickor och frågade typ "Va?! Vet du inte vad det är?". Och det var exakt ett sådant gäng som satt och grät i skolan och frågade varför inte alla bara kunde vara snälla mot varandra.

Nu lät jag sådana kommentarer passera eftersom det kändes lite som att bli retad av ett mongo eller dagisbarn, man skrattar mest tillsammans med de. Intressantast var att de där kommentarerna började komma först efter att jag varit väldigt töntig och snäll mot de.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 12:00   #9
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Ingen av mina välutbildade vänner beter sig så. Enda gången jag kan minnas var när jag inte kunde rengöra förgasaren på polarens båt(gammal B20'a). Men vi söp efteråt och han bad om ursäkt.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 12:12   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
De flesta mobboffer gnäller på hur mobbade de blev i plugget men när de ser sin chans att nedvärdera är de oftast de värsta senare i vuxenlivet. De gör det dessutom på ett ännu fulare sätt än de som bara gör det, nämligen att de börjar trycka ned när de märker att någon är väldigt snäll. Och oavsett vad hackkycklingarna säger, att de ska bli mobbarnas chefer senare osv, så kryllar det av de på högskolorna så det förvånar mig inte att du märkt av det just där. När jag började plugga märkte jag hur många före detta mobboffer inte var så särskilt inkluderande som de själva ville att andra skulle vara. Exempelvis töntarna i overaller som springer runt och mallar sig över att de vet vart den och den lokalen ligger.

Jag pluggade en rätt prestigefylld linje och inför något seminarium frågade jag några grabbar vad det är och hur det skiljer sig mot en föreläsning. De fnissade som skolflickor och frågade typ "Va?! Vet du inte vad det är?". Och det var exakt ett sådant gäng som satt och grät i skolan och frågade varför inte alla bara kunde vara snälla mot varandra.

Nu lät jag sådana kommentarer passera eftersom det kändes lite som att bli retad av ett mongo eller dagisbarn, man skrattar mest tillsammans med de. Intressantast var att de där kommentarerna började komma först efter att jag varit väldigt töntig och snäll mot de.

Det är exakt sånt här beteende jag syftar till med tråden. Jag har vuxit upp med en skämtsam jargong från kompisar hemifrån hela livet men det är helt klart skillnad på något sådant, vilket man svarar med ett skämtsamt svar tillbaka.

Skämtsam jargong:
T.ex. tjejen sade att hur jag var mysig var en bra egenskap jag hade varpå polaren frågade "Va, kan Smerk vara mysig?"
Mitt svar: Du och jag är ju faktiskt inte i ett förhållande även om jag kanske borde ha fattat signalerna jag fått av dig
Detta är skämtsamt och sägs med glimten i ögat. Ingenting man tar illa vid sig av. Sånt här håller vi på med i kompisgänget hela tiden.

Förolämpande jargong:
Tjejen frågar någonting och kanske låtsas vara lite mindre vetande för att vara artig och inkluderande varpå polaren svarar "Hur fan vet du inte det, typiskt dig att frågoa något sådant? Aa nej men..."

Det är den senare jargongen jag har märkt av i människor och beskrivningen stämmer mycket bra överens med det du nämner.

Senast redigerad av smerk den 2020-03-28 klockan 12:14.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 12:17   #11
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Det händer rätt sällan. För att få dessa personer att sluta så får man bäst effekt om man säger till direkt. "Så där säger man inte, det är inte schysst, tycker du att jag spelar dumt så får du uttrycka dig annorlunda eller vara tyst".

Kan till och med uppskattas av vissa.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 13:18   #12
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag tror sådant rätt ofta inte har något med att vilja vara taskig eller sadistisk att göra. Utan är något som ofta görs för att försöka framstå som bättre inför tredje part.

Detta märks tydligt på personer som är betydligt trevligare när man är två än de är i en grupp.

Turligt nog brukar sånt minska rejält (men inte helt) i vuxen ålder.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 13:38   #13
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Har typ aldrig märkt av detta i akademiska kretsar. Däremot i mer lågutbildade kretsar som bilmekaniker kryllar det ju av dem. "Aamenvafan vet du inte ens var fördelningsdosan sitter, kan du ingenting?","pinsamt att behöva fråga om hjälp med bilen framför bruden din, var är du för man egentligen?" är saker som jag på riktigt fått höra. Just då så var det ganska jobbigt, men så här i efterhand förstår jag ju att det är efterblivna människor som inte har några andra kunskaper i livet som behöver höja sig vid varje chans de får (vilket inte är många pga att deras kapacitet inte är särskilt hög).
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 13:40   #14
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Vilken korkad fråga. Är du dum på riktigt eller?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 14:20   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tycker det här är ganska vanligt när man är ny på s.k. lågutbildade yrken. ”Amen vet du inte vad skillnaden på en sving och en trall är? Det förklarade jag ju en gång i all hast för tre veckor sedan! Vad är du för en nolla som inte har fotografiskt minne?”
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)