Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-12, 09:36   #91
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
http://www.fi.se/sv/publicerat/rappo...lanerapporter/

Kolla 2017, specifikt statistik inlagan. Räntan som de räknar med är 7%, samma som bankerna använder sig av. Kan däremot tycka att schablonkostanderna är för låga.

Kort och gott så visar den på att majoriteten kommer att kunna betala sina lån, däremot kommer konsumptionen åka på en smäll.

Sedan, utöver detta, så hävdar regeringen att man bygger för att få slut på bristen, problemet är att man bygger sådant man tjänar $$$ på. Dvs inte det som ungdomar eller nyexxade behöver utan sådant som bostadskarriöristerna har råd med.
Det räcker alltså med 7% ränta för att 10% ska riskera sina hem? Det är alarmerande.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 10:20   #92
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Bor ni alla i hyresrätter?
Vi bor i hyresrätt. Läget är kanon, den är stor och bra men hyran är verkligen horribel då lägenheten är nyproducerad. Det positiva är att jag i alla fall sover gott om natten då jag vet hur mycket jag ska betala varje månad. Att gå in på bostadsmarknaden nu hade gett mig magsår.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 10:32   #93
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Jag tror det kan ske något ganska snart, kanske redan vid den här tiden nästa år när konjunkturen mer tydligt pekar nedåt. Då kommer den dumpositivism som fortfarande råder bland byggare, låntagare och rena spekulanter vara som bortblåst och då är det nog proppen ur.

Sitter tryggt i ett betalt radhus så ser helst en nedgång i kontrollerad takt utan panikåtgärder där vi som skött våra kort rätt tvingas bidra till nödvändiga räddningsaktioner som i slutändan berikar bankerna ännu mer.
av intresse, hur menar du med skött dina kort rätt? Problemet med marknaden är som störst för de som måste gå in i den sent. Det vill säga dom som nu måste flytta hemifrån eller de som ska göra det senare. Har man åldern till sin rätt har man per automatik fått ett guldläge, det har ingenting med att spela korten rätt eller fel att göra. Har du däremot bott hemma och sparat 90% av lönen i x antal år för att köpa ett radhus kontakt för 4 miljoner då har du "spelat korten" rätt.

Det största problemet är att marknaden ser ut som den gör nu, men ska du flytta någonstans så måste du helt enkelt köpa på den marknad som finns, att hyra går sällan då köerna är löjligt långa och då kostnaden för en ny hyresrätt kostar som en bostadsrätt skulle kosta om vi redan låg på 10% ränta i princip.

Detta är iaf mina erfarenheter av att leta bostad i och runt Uppsala med mina barn i åtanke för deras framtida boenden.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 10:37   #94
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Det räcker alltså med 7% ränta för att 10% ska riskera sina hem? Det är alarmerande.
Är det? Tittar vi på reporäntan då är den, i stort sett, aldrig varit över 7% efter 90-talskrisen. Det är typ 20 år sedan, vad får dig att tro att räntan kommer stiga över 7% inom några år?

Vill vi hårdare kan man titta på tidigare referensränta (f.d diskonteringsräntan) o se hur den har rört sig. Det är under 80 och första delen av 90-talet som räntan tickar över 7% men inte mer än så..


Så att räntan ska ticka över 7% kräver att förtroendet för Sverige rasar, vi behöver något värre än greklandskrisen för att andra ska börja misstro Sverige och dess ekonomi och det finns det inga signaler för.

Eller gör du någon annan analys av möjlig ränteutveckling?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 10:37   #95
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av mantus Visa inlägg
vi bor i hyresrätt. Läget är kanon, den är stor och bra men hyran är verkligen horribel då lägenheten är nyproducerad. Det positiva är att jag i alla fall sover gott om natten då jag vet hur mycket jag ska betala varje månad. Att gå in på bostadsmarknaden nu hade gett mig magsår.
+1.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 10:43   #96
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Är det? Tittar vi på reporäntan då är den, i stort sett, aldrig varit över 7% efter 90-talskrisen. Det är typ 20 år sedan, vad får dig att tro att räntan kommer stiga över 7% inom några år?

Vill vi hårdare kan man titta på tidigare referensränta (f.d diskonteringsräntan) o se hur den har rört sig. Det är under 80 och första delen av 90-talet som räntan tickar över 7% men inte mer än så..


Så att räntan ska ticka över 7% kräver att förtroendet för Sverige rasar, vi behöver något värre än greklandskrisen för att andra ska börja misstro Sverige och dess ekonomi och det finns det inga signaler för.

Eller gör du någon annan analys av möjlig ränteutveckling?
Det är mer komplext än vad du försöker få det att verka. Att vi exempelvis kommer få ytterligare en global finanskris snart är inte svårt att lista ut med tanke på att inget förändrades efter senaste, snarare förvärrades det och banker och finansinstitut är friare än tidigare, så frågan är när.
Ja, räntan var hög under 80- och 90-talen, och det kommer den bli snart igen. Frågan är bara när lågkonjunkturen eller en till finanskris kommer.
Finanskriser har vi för övrigt haft en per decennium i snitt sedan 70-talet.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 11:02   #97
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
När kraschar bostadsmarknaden?

Om reporänta och bolån. Till att börja med får ingen bostadslån på reporäntan. Man får låna för den kostnaden som banken kan finansiera bostadsutlåning. Tack vare svenskars goda betalningstrackrecord så har vi betydligt lägre spreadar än de flesta platser i världen. Den dagen svenska marknaden börjar osa katt kommer denna upplåningskostnad förändras. Om man bundit är det ju lugnt, men som vi vet ingen binder för rörligt är billigast.

Rent teoretiskt skulle alltså en kraftig lågkonjunktur med hög arbetslöshet och ansträngda statsfinanser höja marginalerna marknaden kräver för bostadsutlåning kraftigt. Utöver detta ska banken ha sin marginal, som också stiger den dagen banken anser att det är mer risk att låna ut. Allt som allt kan vi kanske se bostadslåneräntor 4% över repo, då det idag ligger kring 2%. Om ingves faktiskt höjjer ränta bara litegrann för att Euro området gör det, så kan vi se bolåneräntor runt 6-7% på rörligt i en lågkonjunktur. Som ni förstår blir det en negativ spiral där de höga räntekostnaderna drar ner konjunkturen ytterligare.

Det vi ser idag är det omvända där det positiva skapar mer positivt osv..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 11:42   #98
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
John Gustavsson som doktorerar i nationalekonomi snackar lite om bostadsbubblan

https://youtu.be/M-Py05Oqm4Y?t=232
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 11:46   #99
G_lund
En påse med mos.
 
G_lunds avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 243
Lägenheten är i princip avbetald så bostadsmarknaden och räntorna får röra sig hur de vill då jag planerar bo kvar här några år till.
Nu i efterhand borde jag skippat avbetalningen på lägenheten och kastat in allt på börsen istället. Men som någon sa tidigare, man sover gott om nätterna iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ska till akuten strax när mobilen är laddad
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 12:06   #100
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av G_lund Visa inlägg
Lägenheten är i princip avbetald så bostadsmarknaden och räntorna får röra sig hur de vill då jag planerar bo kvar här några år till.
Nu i efterhand borde jag skippat avbetalningen på lägenheten och kastat in allt på börsen istället. Men som någon sa tidigare, man sover gott om nätterna iaf.
Jag hade också hellre betalat av allt än att slänga in pengarna på börsen. Måste vara riktigt skönt att ha bostadsrätt eller fastighet helt obelånat. Surt på värdet om marknaden kraschar, men då går det förhoppningsvis att vänta några år på att den repar sig. Sen kanske du har bra läge att investera när priserna ligger i botten.

Finns många som gjort bra med pengar efter kraschen i USA. Fanns ju lägen där du kunde köpa hus och gå med vinst på att riva det. Hyfsat bra köpläge då.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 12:19   #101
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Man får också tänka på att föreningen kan ha stora lån och om räntan skjuter i höjden kommer man få höjd avgift, är det en liten förening så kan det bli en ansenlig summa.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 12:46   #102
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag hade också hellre betalat av allt än att slänga in pengarna på börsen. Måste vara riktigt skönt att ha bostadsrätt eller fastighet helt obelånat. Surt på värdet om marknaden kraschar, men då går det förhoppningsvis att vänta några år på att den repar sig. Sen kanske du har bra läge att investera när priserna ligger i botten.

Finns många som gjort bra med pengar efter kraschen i USA. Fanns ju lägen där du kunde köpa hus och gå med vinst på att riva det. Hyfsat bra köpläge då.
+1 på första stycket.

Angående andra stycket var det väl så Hollywoodfrun montazamis man gjorde sin förmögenhet? Köpte upp massa foreclosure-hus och sålde vidare när han kunde göra vinst?
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 17:27   #103
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Blandpåse av observationer, ur huvudet, utan att ta fram exakt fakta nedan. Ni kan ju gissa om jag är bull eller bear.

* Priserna på begagnade sportbilar och båtar har gått uppåt i ett antal år. Hur het är marknaden när beg-priser går upp och inte ner med tiden?

* Det är smockfullt på alla restuaranger i Sthlm sen ett antal år tillbaka. Folk verkar stenrika nu för tiden, men som vi vet ifrån vår låga inflation så har ingens lön i princip ökat?

* Argumentet om brist på mark att bygga håller nog i Sthlm innerstad, men varför har bostadspriserna stigit 100% senaste åren i mindre städer/orter med obegränsat med yta? En anledning är att byggkostnaden har gått upp, men varför kostar det egentligen idag dubbelt så mycket att bygga en villa som 10 år sedan, rimligt?

* Ja det finns människor som skulle vilja flytta hemifrån eller vill bo betydligt bättre, men dessa människor har inte råd att betala dagens fantasi-priser. Så dagens byggtakt är helt galen, man bygger för att det är bostadsbrist, men det finns egentligen inte tillräckligt med människor som har råd att köpa dessa bostäder, det lär vi snart bli varse.

* Antal nya företag som nu ploppar upp varje år och ska påbörja bostadsprojekt i liten eller mellanstor skala är helt otrolig.

* Man hör fler och fler människor som tecknar sig för nybyggnationer för att göra "lätta pengar".

* Babyboom generationen på slutet 80, tidigt 90-tal har nu alla redan klivit in på bostadsmarknaden. Det som följer är rekordsmå årskullar (pga 90-tals krisen)

* Svensken har haft det bra i väldigt många år nu, vad tidigare var riktig lyx, är något som varenda svensk tar för givet idag. Gå ut och äta, åka på schysta utlandsresor, schysta kläder och dyra hobbies. Reser man i världen stöter man på svenskar överallt, vi är ett litet pytteland i norra Europa, hur kan man se svenskar var man än reser? Vi är väldigt duktiga på att spendera det vi får in (dålig sparkvot).

* Ingen bryr sig att nybyggnation bakar in feta lån i föreningen idag. Det kommer bli en riktig surdeg om räntorna stiger igen..
Hur ser du på potentiell industriell revolution 3.0, jag syftar mest på energiutvinningsframstegen som sker, och energilagring.

Fotnot till alla angående white flight och bostadsbrist, bostadsbristen i centrala Stockholm har bara ökat marginellt på de senaste 20 åren.

Men finns det statistik att utläsa i den långa urbaniseringskurvan (sen 1800) ifall man sett tillbakaflytt till ruralområden i små omgångar?

Jag tänkte ifall man ser att landsbygdsdöden pulserar nedåt över cirka en halv generation eller liknande, jag tycker mig se det i mina egna studier.

Vart har befolkningsfördelningen planat ut i tex Japan?

Vill folk white flighta bör de komma ut till oss på landsbygden, här är det gott om sommarstugeherrgårdar.




Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Men hur länge har varningssignalerna funnits, 5, 8 år?

Varför kan inte sthlm bli lika dyrt som london och manhattan i slutändan?
Varför skulle världens pengar flockas till Stockholm som det gjort i London?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 20:16   #104
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Hur ser du på potentiell industriell revolution 3.0, jag syftar mest på energiutvinningsframstegen som sker, och energilagring.

Fotnot till alla angående white flight och bostadsbrist, bostadsbristen i centrala Stockholm har bara ökat marginellt på de senaste 20 åren.

Men finns det statistik att utläsa i den långa urbaniseringskurvan (sen 1800) ifall man sett tillbakaflytt till ruralområden i små omgångar?

Jag tänkte ifall man ser att landsbygdsdöden pulserar nedåt över cirka en halv generation eller liknande, jag tycker mig se det i mina egna studier.

Vart har befolkningsfördelningen planat ut i tex Japan?

Vill folk white flighta bör de komma ut till oss på landsbygden, här är det gott om sommarstugeherrgårdar.






Varför skulle världens pengar flockas till Stockholm som det gjort i London?
Hur mäter du centrala Stockholms bostadsbrist? Köerna för hyresrätter är längre än någonsin och bostadsrätter dyrare än någonsin i innerstan. Det intressanta i sammanhanget är för övrigt att titta på Storstockholm som helhet, då många skulle vilja, men kan inte, bo i innerstan.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 20:23   #105
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Om reporänta och bolån. Till att börja med får ingen bostadslån på reporäntan. Man får låna för den kostnaden som banken kan finansiera bostadsutlåning. Tack vare svenskars goda betalningstrackrecord så har vi betydligt lägre spreadar än de flesta platser i världen. Den dagen svenska marknaden börjar osa katt kommer denna upplåningskostnad förändras. Om man bundit är det ju lugnt, men som vi vet ingen binder för rörligt är billigast.
Fast att prata boräntan från banken som kan justeras i likhet med deras marginal är lika intressant som att prata om vad folk har i lön men bara prata netto.

I övrigt håller jag med det du skriver.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)